1961 Dodge Dart Pioneer "Pinohiiri"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Make500, 22.9.2018.

  1. Eipä niistä ihan hirveästi tarinaa löydy netistä. Muistan, että joskus kauan sitten OD:llä on asiaa sivuttu.

    Jos merkkiuskollisuus ja pussihousut ei liikaa kiristä, niin kannattaa miettiä myös Fordin 8.8 akselia. Se voisi olla kustannustehokkaampi vaihtoehto kuin Moparin 8 3/4.
     
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Sitä just. Sulla on imusarjat ennen ja jälkeen ahtimen. Fajsin imusarjassa on omanlaisensa painevaihtelu ja ahtimen jälkeisessä imusarjassa toisenlainen, joka on suhteessa moottorin kuormitusasteeseen ja josta löytyy signaalia alipaineella ennakoille ja ylipaineella myöhästykselle ’all in one’.
     
  3. Make500

    Make500 Gearhead

    Johan tuo on saastunut GM:n sytytyksellä ja ahtimella sekä kiinalaisella kaasarilla:rotfl:
     
  4. Make500

    Make500 Gearhead

    Korjaan siis vielä että signaali tulee ahtimen JÄLKEEN imusarjasta
     
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tattista.

    Näitä kelloja kun on tullut muokattua milloin mihinkin tarpeeseen, niin jos käsillä olisi EGR systeemin pitkäliikkeinen (paljon asteita) kello, johon virittäisi tänne sisäpuolelle vastajousta, joka työntää ennakoita viis, seitsemän astetta myöhäiselle päin ja jos se jousi olisi niin vetelä, että antaisi samat asteet takaisin 5-7 PSI ahdoilla, niin siinähän se olisi sopiva myöhästys ja mekaanisesti, mutta myös portaattomasti.

    [​IMG]

    Kuvassa esimerkki asteiden vähentämiseksi mun RE85 polttolaitoksessa. Semmonen pikafix, niin kuin mulla aina.
     
    Make500 tykkää tästä.
  6. Make500

    Make500 Gearhead

    Aloitin vastaavan projektin yhteen kelloon tuossa alkutalvena, mutta se on jäänyt pöytälaatikkoon toistaiseksi. Jouduin jatkaamaan tuota vartta ja irottamaan alkuperäisen kiinnityksen kellosta jotta sain tilaa vastajouselle. Mutta se prokkis jäi kesken kun alkoi tuntumaan että junnaa paikallaan, eikä auto etene. Mutta pääsenpä sen pariin taas jahka saan auton leimattua.
     
    Slant Sickness tykkää tästä.
  7. Make500

    Make500 Gearhead

    Se jäi tämmöseen vaiheeseen. Toi kello oli jostain vanhasta järkijakajasta ja pitkäiskuisin mitä multa löyty. Katsotaan nyt palaanko tuon kanssa pelaamiseen vielä tulevaisuudessa.
    [​IMG]
     
    isalmela ja Slant Sickness tykkäävät tästä.
  8. Jäin vielä miettii noita vakuumeja, että voisiko manifold vacuum tehdä sitä osakuormituksella rikkaalla menemistä? Sullahan se auttoi verrattuna verrattuna pelkkään mekaaniseen, mutta toisaalta sulla on ahdinkin..

    Mutta joo. Römperitopicissa oli tämmöinen lainaus:

    Distributor vacuum…The 97 provides no ported vacuum for a distributor advance. We recommend an all-mechanical distributor because we have had customers connect the distributor to the manifold and it doesn’t like it. It won’t idle and throws out black smoke because the distributor is fully advanced at idle. We have seen vacuum taken from the rear plug on the 97 base, but Norm Schenck, our consultant at Competition Fuel Systems in AZ says, “we need the vacuum advance only at light load/part throttle conditions (cruising), and none at idle or full throttle. Only a port on the front of the throttle bore at the same height as the transition fuel port accomplishes this”. We are working on a new base to achieve this, right now.
     
  9. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Olisin koittanut pienempää tyhjäkyntisuutinta.
    Ne vaikuttaa vielä pintakaasuajossakin.
    Ilmasuuttimille en olisi tehnyt vielä mitään.
    Isompi ilmasuutin,pää piiri,
    hoikentaa seosta yläpäästä.
     
  10. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Se on pintakaasulla sama, mistä se sen alipaineen vetää.
    Kannattaa tarkistaa minkä verran kello vetää ennakkoa joku 15 kammen astetta on jonkinlainen lähtökohta.
    Niissä on usein 20 tai jotain tolkutonta.
    Se kyllä vierastaa nykimällä, jos on liikaa.
     
  11. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Remmiahdinkoneethan joskus tuntuvat "humppaavan". Semmoset V8 malmikasan päällä olevat, joissa on päällä kaasaripari.

    Mä sain semmoisen humppaamisen aikaiseksi mun vanhalla oma tekemällä "Elka-Jetronic" ruiskulla siinä vaiheessa, kun lisäsin sytytykseen alipaine-ennakot. Alipaineen vaikutus seoksiin ja seoksen säätöön, joka oli samanmoinen kuin Boschin D-jetronic, ei varsinaista taulukkoa, sai tyhjäkäynnin seilaamaan nopealla tahdilla kuten remmiahdinvehkeet tekevät. Kaikissa D-jetroniceissakaan ei ollut alipaine-ennakoita. Ja varmaan samasta syystä.

    Se tauti lähti laittamalla alipainekellon letkuun kuristus. Millin reiällä oleva tulppa letkussa toimi hyvin.

    Jos teet jousikellovirityksen, niin koita saada siihen säätö ulkopuolelle. On ihan aunuksesta se slantin jakajan pöydällä käyttö.
     
  12. Olisko tässä virityksessä samasta syystä tuo kuristus:

    [​IMG]
    P.S: Joo, kuva on ollut ennenkin..
     
  13. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ihania nämä mekaanisesti tai meka-elektroniikalla tehdyt. Ehkä just se seppä, joka on keksinyt kytkennät, osaa tuonkin täysin selittää. Ja varsinkin korjata, jos joskus menee rikki. Tuossahan tuo lykkää check valvella äkkiä ennakot vekes, jos tarve tulee ja vetää ne hitaasti takaisin, kun voimanpyyntö vähenee. Sekin voi tulla tarpeeseen, kun Make laskee ajokenkänsä lattiapeltiin. Ahdot nousee heti, seos ei ehkä heti asetu tarpeeksi mustaa pukkaamaan, joten väliin ehtii tulla pari tahtia detonaation aikaan saamaa kilinää.

    Mun tähän liittymätön rakentelukohde antoi seosmittarilla molemmissa päissä (rikas, laiha) arvoja, joita saatoin epäillä virheelliseksi. Sitten piti taas syventää tietämystä alueella, kuinka laajakaista O2 -anturi toimii ja miten sitä luetaan. Ja mikä siihen vaikuttaa. Samalla toki ymmärrys kasvoi tutumman kapeakaista-anturin kanssa.

    Sitten käytännön koe. Entäs jos se anturi kuitenkin saa lisähappea putken päästä? Käyvästä koneesta putki tukkoon hanskalla painamalla. Ei pitäisi imaista paluupulsseja.

    Ja mitä tapahtui? Seos meni mittarin mukaan laihemmalle. Anturin reagointi paineeseen oli suurempi muuttuja kuin se, saako se putken päästä ulkoilmaa. Höh!
     
    Make500 tykkää tästä.
  14. Make500

    Make500 Gearhead

    Alle kaksi tuntia se otti ja slantista tuli vapaastihengittävä katastusmoottori.
    Käy kuin sveitsiläinen kello mutta ei niin nopiaa kuin föönin kanssa:rotfl:

    [​IMG]

    Akun kiinnitysrauta tuohon ja vähän jarruvaloja katsoa kuntoon niin saapi päästellä leimalle.
    Toivottavasti kelit selkeää pian.

    Sitten alkaa se säätöjen nysvääminen. (Tosin pitäis moottoripyörä saada ensin liikennekuntoon:odroll:)

    Ahdinpakettia irottaessa huomasin että tosi bensainen oli imukotelo sisältä. Samoin myös imusarjan kanavat olivat täysin märkänä.
    Täytyy tsekata kaasarista vähän kohon korkeuttakin. Eikös silläkin olennainen vaikutus ole osittain seokseenkin. Koitin jotain taulukkoa aiheesta lukea, mutta kun tähän 1 kaasari - 6 pyttyä systeemiin ei mitään valmiita lähtöarvojakaan tahdo löytyä. Millekkään säädölle...




     
    Gary Grand, Vuppe ja Slant Sickness tykkäävät tästä.
  15. Aiemmin laitoin materiaalia siitä jännästä kaavasta, millä saa pääsuuttimien kooksi 180, jos on 36 mm kurkut ja se kaasutin palvelee kaikkia pyttyjä. Myös ne käytännön esimerkit puoltaa sitä kokoluokkaa.
     
  16. Tässä on tämä Borg&Warnerin taulukko, missä on Holden kutosella ja 1:llä DCOE:llä. Tuossa on 32 millin kurkut, joilla tulee tuon edellämainitulla kaavalla 160 mm pääsuuttimet ja tuossa 150. Eli suht linjassa:

    [​IMG]
    Katselin, että siinä aika pienet kiihdytyssuuttimet. Mulle tuli mieleen, että kun sä aiemmin laitoit suurimmat, mitä siihen hätään löysit, niin olisko ne nyt liian isot, kun olet suurentanut pääsuuttimia isommaksi?
     
  17. Make500

    Make500 Gearhead

    Nyt on märkääkin märempi leima papereissa.
    Konttorille ajellessa pisti naurattamaan, kun ei liikkunut sitten mihinkään orkkis 1-kurkkuisella. Kuin olis tennispallo ollut työnnettynä pakoputkeen.:rotfl:

    Viime kesänä ei autossa leimaa ollut lainkaan ja nyt kun se on jo näin varhain vuodesta, tulee tässä jo ihan juhlatuulelle suorastaan.
    Saa pikkuhiljaa näprätä ongelmakohtia pois ja siitä huolimatta välillä vaikka vähän cruisaillakin.
    Jee jee!
     
    Seevu, Gary Grand, esmi ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  18. Iso Mietaa -peukku!:cool::cool::cool:

    P.S.: Onko tämä ensimmäinen kerta Suomen kilvissä ?
     
    Make500 tykkää tästä.
  19. Make500

    Make500 Gearhead

    Pääsuuttimet on nyt 180.
    Testit ja säädöt jatkuu, kun saan ahtimen takaisin keulille.
    Ehkäpä on liian suuret tyhjäkäynnit nyt, tai sitten jotain muuta.
    Saattaa siellä jokin vuotaakin koko ajan? Kiihdytyssuuttimet kenties..
     
  20. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mukavia ajeluita. Pitäisi päästä hetkiseksi "vakiota" slanttia kuskaamaan, niin osaisi arvostaa virityksiään. Ei mene mihinkään vieläkään, mutta tekee sen silti ainakin 50% paremmin.
     
    isalmela tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!