Murtuneet venttiilinohjurit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Malossi, 21.4.2021.

  1. Malossi

    Malossi 2nd gear

    Moottorina 440 ja alunperin oli epäilynä vuotavat venttiilinvarren kumit muutamien pyttyjen kohdalla.
    Ilmeni välillä käynnistyksen yhteydessä tapahtuvana pöläytyksenä sekä näiden pyttyjen tulppien karstoittumisena.
    Otettiin auto työnalle tuossa viikonloppuna.
    Paljastuikin että 1 ja 5 pytyn venttiilinohjurit oli murtuneet siististi poikki kannen tasalta. Koko irronnut ohjuri+tiiviste on siis päässyt heilumaan venttiiliä pitkin jo tässä useamman tuhannen kilometrin ajan.
    Kannet ovat alumiiniset 440 source stealth merkkiset.
    Mikähän on voinut aiheuttaa tuon katkeamisen?
    Luultavasti toinen kansi on täysin ehjä koska ei sen puolen tulppia karstaa.
    Tarkoitus on käyttää molemmat kannet irti ja viedä koneistamoon tarkistettavaksi ja korjattavaksi. Olisi kiva kuitenkin välttää tuota uudestaan tapahtumasta uudestaan niin mahdollisia vian aiheuttajia olisi hyvä tarkastaa myös muualta koneesta.
     
  2. f34

    f34 Double Gearhead

    Näkyykö jäljistä, että onko venttiliin kohdistunut voima epäkeskeinen.
    Pikkuhiljaa epäkekeinen voima nitkuttanut venttiileitä sivusuunnassa.
     
  3. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Koneistettu ohjurit vinoon... Sorsan kansista ole mikään mahdottomuus.
     
    tero79 tykkää tästä.
  4. Solvent

    Solvent 3rd gear

    En sanois tollasta Sourcen piikkiin... mullahan oli aiemmin ne kannet (mistä kirjottelin joskus tännekin), joista ohjuri oli koneistettu vinoon. Ja ne oli koneistettu kyllä suomessa jälkeenpäin. Ykköspytyn imuventtiili oli tippunut, kun venttiililukot oli pettänyt(ohjurit tiukat)
    Alkupään sorsissa oli kyllä sanomista muutoin, mm venttiililukot ja retainerit huonoja, venttiiliohjurien välykset liian tiukkoja ja heittoa palotilojen paikoissa. Mutta noi ongelmat lienee korjattu jo vuosia sitten valmistajan toimesta.

    Onko topicin aloittajan kannet ostettu käytettynä vai uusina?
     
  5. Malossi

    Malossi 2nd gear

    Uskoisin että uutena ostettu. Kone ei ole siis minun rakentamani vaan sen joka auton oli uittanut sekä kunnostanut joskus 2010 paikkeilla...
    Kaikki kansien virtauspaprut sekä dynolaput autosta löytyy niin on kuitenkin vaikutelma että ihan ajan kanssa tuo moottori on tehty.
    Nokka, kannet, imusarja, kaasari nyt ainakin on vaihdettu alkuperäisestä.
     
  6. Solvent

    Solvent 3rd gear

    Juu, lähinnä siis meinasin että onko niiden historia tiedossa sulla...
    Oli munkin kannet koneistamolla käyneet ja virtauslaputkin niistä löyty. Ja piti olla viimesen päälle tehty(tiedostin kyllä että näin ei aina oo). Sitte ku tsekkasin myöhemmin venakoneistoa, ihmettelin että miks keinuvipu ottaa hiukan kiinni siihen yhteen retaineriin mutta muissa ei. Oli silminnähden eri linjassa
    Jos tosiaan uutena ei oo ostanu, niin voi niissä sanomista olla vaikka kuinka olis laput ja liput niistä... ja tietty uutenakin ne on käytettävä tsekattavana
    Oon myös kuullu että noissa sorsissa vois ne ohjurit olla heikompaa materiaalia... no, mene ja tiedä. Ihan yhtälailla vikaa voi löytyä vaikka Edelin ohjureista. Käytä kansi tsekattavana ja jos ei mitää kummosta löydy niin vaihdat ohjurit niihin
     
    Muokattu: 22.4.2021
    Malossi tykkää tästä.
  7. Malossi

    Malossi 2nd gear

    Onnistuuko kansiremppa ihan autotallissa ilman nosturia?
    Tarkoitus olisi tulevan talven aikana käyttää nuo kannet koneistamossa kunnostettavana.
    Eikös se mene suurinpiirtein niin että öljyt ja jäähynesteet pihalle, pakosarjat irti, imusarja kaasareineen irti ja lopuksi venakopat sekä kannet...
    Sitten kaikki takaisin uusien tiivisteiden kera :odroll:
     
  8. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Eihän ne kannet yms paina paljoa? nostat pois? Jos et koske alakertaa?
     
  9. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Jos ne ovat väsymällä murtuneet, niin murtopinnasta voi mahdollisesti päätellä kuormitussuunnasta. Siinä pitäisi silloin näkyä pieni kiillottunut alue, josta särö on alkanut, sitten aaltomaisesti eteneviä vyöhykkeitä, ja lopuksi alue, jossa lopullinen murtuminen on tapahtunut. Voi tietysti olla, että kun se jonkin aikaa siellä on pyörinyt, niin pinnoista ei mitään pysty sanomaan
     
  10. Malossi

    Malossi 2nd gear

    Nyt kun ruvetaan vihdoin tämän parissa puuhastelemaan niin löytyykö koneesta joku vesiproppu mitä kautta saa jäähynesteet pihalle vai kuinka ne saa valuteltua ulos?
     
  11. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Löytyy reiät molemmin puolin:
    [​IMG]
     
    Malossi tykkää tästä.
  12. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Sanoit et kansista on virtauspaperit. Mitä ne virtas? Yks syy vois olla jos on portattu, ni ei oo jätetty enää tukee ohjurille tarpeeks.
     
  13. tero79

    tero79 3rd gear

    Mulla taannoin pontson edelit (uudet laatikosta).. imuvenojen ohjurit kokonaan protsaamatta.. molemmissa kansissa.. Ilmeisesti ilta ja aamuvuorolla jääny info kesken tehtaalla.. oli sit vittumainen vika ku ei osannu ekana edes tällasta tsekata.. kun piti asioita itsestään selvänä..
     
  14. Malossi

    Malossi 2nd gear

    Mitä noista papereista nyt lueskelin niin niissä on mitattuna ainoastaan vakio kannen arvot ja portattu kohdan arvoissa ei lue mitään. Voisi ehkä päätellä että on haluttu tietää vain se mitä kannet suoraan paketista otettuna virtaavat?
     
  15. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Pannaas viel uudelleen ymmärrystä, siis ovatko ne katkenneet yläpuolelta, venavarren kumin alta? Jos niin, ni sama on käynyt mullekin. En mä oikeen muuta syytä sille keksiny ku väkivalta ja paska materiaali.
     
  16. Malossi

    Malossi 2nd gear

  17. Weijari

    Weijari Gearhead

    Jos on liian pieni reikä alumiinissa / liian iso ohjuri, niin se altistaa tolle väkivallalle. Jos ohjuri on laitettu reikäänsä lämmittämällä kantta, niin jäähtyessään se alsa tekee puristusjännityksen tohon rajakohtaan kun messinki supistuu vähemmän.

    Lisäks jos tuo ohjuri on laitettu paikalleen lämmittämällä sekä kantta että ohjuria liikaa esim hitsipillillä, toi messinki voi haurastua.
     
  18. Malossi

    Malossi 2nd gear

    Päivityksiä kansiremonttiin.
    Kannet on nyt otettu irti ja viety koneistamoon työn alle.
    Ainakin 4 venttiilinohjuria oli murtunut. Lisäksi monessa venttiilissä oli siinä keinuvivun päässä selvää kulumaa/uraa.
    Tässähän siis on sellaiset säätöruuveilla? varustetut rullakeinuvivut.
    Onkohan noi keinuvipujen säädöt voineet olla pielessä ja aiheuttaa nuo kulumat venttiileille ja sitä kautta myös ohjuritkin murtuneet?
     
  19. Rompe69

    Rompe69 1st gear

    Toi kuluma/ura venttiilin päässä viittais siihen että venttiili ei oo ainakaa päässy pyörimää. Mulla on ainakii vielä tähän asti ollu kaikissa venoissa semmoset jäljet että on selkeesti pöyriny.Kuuluisko niitten sitte pyöriä sitä en tiedä,joku paremmin tietävä vois kertoo
     
  20. Malossi

    Malossi 2nd gear

    Kannet koneistettu ja odottelee asennusta.
    Koneistajan mielestä jousien ja kannen välissä olevat jousilautaset olivat päässeet liikkumaan väljyyden takia. Tämä oli aiheuttanut rasitusta noihin venttiilinohjureihin ja siksi oli murtumia syntynyt.
     
    Gary Grand tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!