ODlla sais olla strömberg-topicci ;)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Miguelos Poropeukalos, 7.3.2021.

  1. Kuulostaa hienolta suunnitelmalta.

    Ei näy netissä paljoa olevan itsetehtyjä vivustoja. Amerikan pojat tuntuu ostavan valmiita. Tossa vanhan imusarjajutun ekassa kuvassa on muuten hiukan eilainen kuin nämä nykyvivustot.
     
    Seevu tykkää tästä.
  2. Seevu

    Seevu Double Gearhead

  3. On se vaan komee patteristo..:cool:
     
  4. Hetkinen..Onko toi kiinanpoikien setti?
     
    Seevu tykkää tästä.
  5. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Ihan sua varten laitoin ton kuvan :D
    Kyllä on kiinan patteristo. Sain niin halvalla, että oli pakko kokeilla. Tai siis kokeilen joskus hamassa tulevaisuudessa. Siistiä työnjälkeä on ainakin päällisin puolin. Uskalsin hommata, kun vaikuttaa siltä, että Speedway motors myy samaa kamaa.

    -J-
     
  6. No kiitos! Joo, ei ne kiinalaiset niitä omille markkinoille tee. Kiinalaiset osaa kopioida onnistuneesti ainakin Webereitä, niin miksei ne osaisi kopsata noin yksinkertaista mehumaijaakin.
     
    Seevu tykkää tästä.
  7. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Kiinantyyppi kehui, että ovat maailman suurin kaasarivalmistaja ja tiedusteli haluaisinko alkaa heidän jälleenmyyjäkseen Suomessa. Enpä taida..

    -J-
     
  8. Jos sulla kerran on kuuma linja Kiinaan, niin kysy piruuttasi, että tekeekö ne eri kokoisia suuttimia Römperiin. En ainakaan niihin törmännyt Aliexpressissä aiemmin. Saatat vielä tarvitakin niitä.;)
     
    Seevu tykkää tästä.
  9. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Joo kyselen. Samoin muistakin varaosista.

    -J-
     
  10. Tuli noista Webereistä mieleen, että nuo Römperin bensanpaineet on samat ja samanlaiset regulaatorit sopii siihen. Tässä on Holleyn regulla:

    [​IMG]
     
    Seevu tykkää tästä.
  11. Toinen hyvä on nämä Malpassin regut, joista moni Joe on ihmeissään, että mikä tuo on:

    [​IMG]
     
    Seevu tykkää tästä.
  12. Katselin, että Framin nimellä tuota suodatinta ei enää myydä, mutta korvaava tuote on Allstar ALL40250.
     
  13. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Ilmeisesti eivät myy. Vastauksessa luki, että kaasarit toimitetaan ilman suuttimia!? Toisin sanottiin myynti-ilmossa. Pitääpä ruuvata auki..
     
  14. Olisi kyllä melko erikoista, jos siellä ei ole suuttimia. No kinuskeista ei aina kyllä tiedä..
     
  15. Catiska

    Catiska Gearhead

    Ainakin oma tuli suuttimien kanssa. Pitää tuota alkuperäistäkin tutkia joskus ajan kanssa, siellä on jokin sisäinen vuoto...
    Mutta kiinan kaasari oli positiivinen ylläri. Nakkasin lättiksen päälle ja auto käynnistyi kuin palmun alta. Perussäädöt oli yllättävän kohdallaan ja olen 130,- investointiin tyytyväinen, etenkin kun se tuli nopeasti TNTn toimittamana kotiovelle tuohon hintaan.
     
    Seevu tykkää tästä.
  16. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Kiinasta tuli vastaus. Oli ilmeisesti väärinymmärrys. Vakiokokoisilla suuttimilla ja hiluilla tehty. Kovasti kehui kaasariaan ja pyyteli anteeksi aiheuttamaansa mielipahaa.. :rolleyes:

    -J-
     
    Catiska tykkää tästä.
  17. Tarvittaisiin sinnekin suomalainen asiakaspalvelija, joka haukkuu asiakkaan pystyyn ja kysyy lopuksi, että saisiko olla vielä jotain muuta..:D
     
    Seevu tykkää tästä.
  18. Tuossa setissä saa olla jo tupla tai tripla progressiivinen vivusto. Hienon näköinen, mutta jos meinaa toimimaan saada, niin vivusto ehdottomasti monipykäläinen, joka aika helppo rakentaa.

    Eikö niitä suuttimia saa täältäkin, miksi niitä pitää kiinasta ostaa?
    tuskin niillä on niitä eri kokoisia vaan joku tekee sitä yhtä kokoa kuin sudelta paskaa ja pienillä kätösillä niitä ruuvaavat kiinni.

    Toki itsekin käytän stromberg kaasareita, 97 ja isompia, mutta kyllä ford kaasarit on vain niin perkeleen hyvät että jos semmosia löytyy eikä ole ihan 100% rempan tarpeessa eli läppäakselia ei tarvi alkaa rotsaamaan ylikokoon tms. niin onhan ne päällikkövehkeitä.
    On powervalvea, on samat suuttimet ja powervalvet kuin holleyssä.... 2kaasarin paketissakin voi hakea välikohtaa kohdalleen eli tyhjäkäyntipiirin ja ajopiirin täydellistä jatkumoa erilaisilla powervalveilla. Eri numeroiset powervalvet peliin ja kyllä lähtee.

    Juuri työnalla olevaan 296cid stroke lättäpäähän tulee 2 x 97 + progressiivinen vivusto. Toki tuon kokoiseen lättikseen noilla rutuilla, isoilla kanavilla ja isoilla venttiileillä saisi jo ehkä olla 48 strombergit, mutta 2 x97 riittää vallan mainiosti. Tehoja jotain +200hp ja toisilla kansilla tulisi ruttukin jo 10n paikkeille, jos niitä käyttäisi. 8,8-9:1 riittää, sieltä se maamoottorikin herää henkiin....Ruttua ja kevyet hilut pyörimään.

    Tein tuossa asiakkaalle auton ja koneen. Short block oli jo kasattu, jatkoin siitä. 1952 255cid perus mercury kone orkkis nokalla. Vaikka miten laskee 1 kaasari riittää semmoiseen. No, tuli pantua asiakkaan hommaama 3 x 2bbl imusarja ja 3 x uusi römpykkä. Kun teki tupla progressiivisen vivuston, toimi hienosti, mutta ihan järjetön yhtälö. Hienon näköinen, mutta vähän jos ois ostanut kunnon mäntiä, rutut sinne 8.5 pintaan, kunnon keppi reikään olisi mennyt helpolla pikku progressiviisella. Niin ja virtaustakin vaatisi lisää jotta ei kone ihmettele kun kurkkuja on kopallinena auki ja seostuminen huononee ja seosten liikkuminen kanavissa on kuin hidastetuissa elokuvissa.

    Suomessa on kautta aikain ollut tyylinä jenkkiautohommissa että kaasari/t on liian iso/isoja ja automaattivaihteisessa turbiini liian matala. Samoin nokat aina turhan alakanttiin. Joku on mentoroinut näin aikoinaan ja tästä on tullut Kela korvattava kansantauti.
     
    Dataviilaaja ja Seevu tykkäävät tästä.
  19. Oletko huomannut Seevu, että tuohon Edelbrockin X1 imusarjan (repro?)-versioon on asennusohjekin:

    https://www.catalograck.com/ImgVD/EDE/2150-X1_Ram_Log_283-350_Chevy.pdf

    Joskus pohdiskelit nokka-akselijuttuja, niin sieltä löytyy heidän suositus:

    CAMSHAFT AND HEADERS: The X1 manifold is compatible with aftermarket camshafts and headers. The header primary tube diameter should be 1-1/2” to 1-5/8” depending on the specific engine combination. Edelbrock has developed two camshafts for use with this intake manifold - Performer-Plus #2102 with flat tappet hydraulic lifters or Rollin’ Thunder #2208 with roller hydraulic lifters, or #2209 for later blocks. Please check the catalog or website for rpm and application guidelines.

    Jos hiukan katselee mitä ne on:

    Edelbrock Performer-Plus Camshaft Kit for 1957-86 Small-Block Chevrolet

    Edelbrock Performer-Plus #2102 is designed for 265-400 Chevy V8 engines from 1957-86 and produce optimum torque from the low-end to the mid-range.

    Edelbrock Performer-Plus Camshaft #2102 is designed for 265-400 Chevy V8 engines from 1957-86 and produce optimum torque from the low-end to the mid-range. Performer-Plus camshafts should be matched with Performer manifolds for vehicles operating from off-idle to 5500 rpm. The Performer-Plus #2102 is a smooth idling cam for daily drivers, trucks, vans, RVs and 4x4s. You can expect a major improvement in throttle response and torque. In the manifold section you'll find torque graphs showing the power gains from Performer manifolds and Performer-Plus cams. All camshafts include flat tappet lifters (except for cams designed for use with stock roller lifters), assembly lube and instructions. This cam produced 320HP and 382 Ft Lbs of Torque when paired with Performer EPS intake manifold #2701 and Performer cylinder heads #60909. 50-State Legal E.O. #D-215-19 for 1957-86 small-block Chevrolet. Camshaft specifications: - Intake duration: 204 Degrees - Exhaust duration: 214 Degrees - Intake lift: .420" - Exhaust lift: .442" - Lobe separation: 112 Degree - Intake Center Line: 107 Degree - Vacuum: 14"



    Edelbrock Rollin' Thunder Camshaft for 1957-86 Small-Block Chevy 265-350 V8

    Edelbrock Rollin' Thunder Camshaft #2208 is designed for 265-350 V8 Chevy engines from 1957-86 and produces optimum torque from the low-end to the mid-range.

    Edelbrock Rollin' Thunder Camshaft #2208 is designed for 265-350 V8 Chevy engines from 1957-86 and produces optimum torque from the low-end to the mid-range. Rollin' Thunder camshafts should be matched with Performer manifolds for vehicles operating from off-idle to 5500 rpm. They are smooth idling cams for daily drivers, trucks, vans, RVs and 4x4s. You can expect a major improvement in throttle response and torque. In the manifold section you'll find torque graphs showing the power gains from Performer manifolds and Performer-Plus cams. All camshafts include flat tappet lifters (except for cams designed for use with stock roller lifters), assembly lube and instructions. This cam produced 363HP and 402 Ft Lbs of Torque when paired with Performer EPS intake manifold #2716, Performer Carb #1407, Performer E-Tec cylinder heads #60975 and Edelbrock roller tappet lifter set #97423. Must be used with a thrust button. Camshaft specifications: - Intake duration: 212 Degrees - Exhaust duration: 222 Degrees - Intake lift: .462" - Exhaust lift: .479" - Lobe separation: 112 Degree - Intake Center Line: 107 Degree - Vacuum: 16"


    Elikkä aika mietoja keppejä Edelbrock suosittelee ja se on varmasto tuollaiseen kustomiin hyvä.

    Jos katsotaan tuota ekaa laahuria, niin Melling tekee ihan samanlaista eikä ole Rockautossa hinnankiroissa..:cool:

    https://www.rockauto.com/en/parts/melling,MTC1,camshaft,5260

    Ja toinen Melling pari astetta pienemällä nokkakulmalla:

    https://www.rockauto.com/en/parts/melling,22110,camshaft,5260
     
    Seevu tykkää tästä.
  20. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Oho! Kiitos tiedoista. Tämä olikin hyvä! Kiitos, että jaksat "kaivella" :)

    -J-
     
    Muokattu: 24.4.2021

Kerro tästä muillekin!