Mig hitsauskaasu

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Cam69, 2.2.2021.

  1. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Oliko entinen Kouvolan moottorikoneistamo? Vein sinne 2013 hihnapyörän ja sanoin että sorvatkaa siihen sellainen 2mm ura triggeripyörälle. Valittelivat että on vaikea ja kuulemma niin kovaa materiaalia??? (valurauta siippapyörä) Laskuttivat siitä vielä jonkun 100€?!?!

    Noh onneksi ei ole enään kyseistä puljua. Ei ne myyneet edes mitään siellä, kyselin kampiakselin laakereita, lupasivat selvittää mistä saa ja mihin hintaan. Taitaa olla nyt 5 vuotta aikaa ja ei ole vieläkään tullut tarjousta. (Ostin englannista sieltä sai viikon toimitusajalla)

    Itsellä on woikosken kallis SK-18 omistuspullo. (maksoi jonkun 279€ ja täyttä maksaa sen 90€)
    Olen vähän haaveillut mig hitsaukseen tuollaista palokaupan 15kg hiilidioksidi pulloa.

    Tiggi ois hyvä mutta ei ole ollu AC/DC tiggiin varaa ja en kyllä varmaan osaa sillä hitsatakkaan. Sehän vaatis kait Argonia.
     
  2. SK-

    SK- 2nd gear

    Itse ostin omaksi n. 5v sitten Airliquide 10 pullon ad varaosamyymälästä 300€, oli aluksi täynnä muistaakseni argonia. Muutoskatsastus sekä mittareiden vaihto hiilidioksidiin maksoi 150€ ja täyttö maksaa nykyisin 50€ kerta savon sammutinhuollossa (ennen 40€). Ei mielestäni kallista. Argoni täyttö ei olisi Mikkelissä edes onnistunut.
     
  3. musta pässi

    musta pässi Gearhead


    Tää firma oli Voikkaalla siinä Katajaharjussa mikä ei saanu niitä koneistuksia aikaiseksi.

    Vaan ymmärsin että 2% hiilaria ja loput 98% argonia olis ruostumattomalla sopiva kaasu. Ainakin toimittajien sivujen mukaan.
     
  4. Cam69

    Cam69 2nd gear

    Oma ratkaisu oli AGA/Linde pullon palautus ja alle 3 v sopimushinnalla hain tilalle täyden omistuspullon Puuilosta. Joku sammutinhuolto Puuilolle noita näyttää täyttävän, tarra oli pullon kyljessä. Ainoa 'riski' tuossa on kai se, että Puuilo lopettaa vaihtopalvelun ja sitten ollaan taas ihmeissään. Vaihto täyteen sujuu ihan niinkuin grillikaasupullolla, maksu ja uusi pullo mukaan ilman mitään pullon skannailuita tms.
     
  5. f34

    f34 Double Gearhead

    Jos lopettaa, niin kyllä sammutinhuollot täyttää kaikenlaisia hiilaripulloja.
     
  6. Cam69

    Cam69 2nd gear

    Varmaan niin, mutta kun mää otin seoskaasupullon. Oliko noissa muuta eroa kuin eri kierre virtausmittari/painemittarille?
     
  7. ASaari

    ASaari 3rd gear

  8. Hoovee

    Hoovee Double Gearhead

    Kellään tietoa saako agan pullosta palautusta jos palauttaa tyhjän pullon? Nestekaasupulloistahan ei saa,mutta kun tuossa suojakaasupullossa on tuo viivakoodi niin sillähän pitäis näkyä tiedoista että on oma pullo?

    Tekis vaan mieli vaihtaa johonkin muuhun minkä vaihto onnistuisi viikonloppunakin.

    Ilmaiseksi varmasti saa palauttaa mutta..:rolleyes:
     
  9. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    ja miksi ostella omia mitään,lainailee muilta,vie muille ja kiroaa kun pyytävät vähän rahaa kaasusta,langasta,ostetun koneen käytöstä tai laikoista jne.itse ostelen koko ajan työkaluja/koneita ja olen vittumainen kun en anna lainaan niitä enkä tee ilmaiseksi työn riemusta.parasta näissä on se kun teet ison jutun halvalla ja se toinen tulee kehumaan kuinka hyvän voiton sai myydessä.
     
    tooke ja tero79 tykkäävät tästä.
  10. tero79

    tero79 3rd gear

    eipä tule palautuksia.. mulla meni 500 taivaan tuuliin ku hoitivat homman "kotiin"...
     
  11. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    2 puslan sorvaus maksoi kylläkin 70€ onko se pikkuraha, puolen tunnin hommasta? 4vk odotuksen jälkeen.... minulla on oma EVO200 miggi hitsauksiin, mutta tig hitsauksiin ei ole sopivaa konetta, koska katsellu, että alkaen malli jolla oikeasti jotain tekeee on luokkaa 3600€, siis AC/DC vesijäähdytetty kemppi. Monessa tapauksessa jos haluaa hyvää jälkeä ei kannata amatöörin lainata, ennemmin teettää, koska lopputulos on parempaa. Jotain 2mm paksua mustaa pakosarjaa pystyy kyllä itse hitsaaman, mutta joku 0,8mm paksu öljypohja joka ei saa vedellä ja pitää pitää sisällään kuumaa öljyä onkin sitten eriasia, tai polttoainetankin hitsaus.
    Työstö/odottelu ajat on isoin ongelma, jos pitää odottaa kun tässä nyt odottelin iskareita 10vk niin se alkaa tuntua aika pitkälle ajalle, tai vie jotain johonkin koneistamolle niin saa odotetella viikko tolkulla ja soitella perään, että tapahtuu jotain vai ei.

    Mitä tulee mig lankaa niin sehän ei nykyään maksa paskaakaan 30€/5kg normaali lanka. 316 lanka maksaa jotain jo, mutta harvemmin tarvii sellaista.

    Nytkin olisin tarvinnu jonkun fiksaamaan takavaloja sellaista tekijää ei löytynyt koko Suomesta oma yritys johti tässä tapauksessa täydellisesti rikottuun takavaloon. Ongelmana tuntuu olevan, että sellaisia ns. harrastaja myymälöitä/tekijöitä ei ole. (Ehkä jossain PK seudulla on). Täällä ei ole koneistamoa, paitsi teollisuudelle olevia koneistamoita jotka eivät halua tehdä mitään alle viikon hommaa ja jos tekevät niin sitten kun muut hommat on tehty, eli ehkä pari kuukauden päähän siirtyy se tunnin vievä homma. Täällä oli moottorikoneistamo, mutta se rahasti niin hyvin että kukaan ei käynyt ja nyt laittanut lapun luukulle. Hinnat oli 1,5x mitä lahden kansityöllä ja eivät saaneet edes valuteräs hihnapyörään uraa sorvilla tehtyä, valittivat että liian kovaa?!?!? ja veloittivat uran tekemisesti triggerille 120€. Samasta paikasta kysyin kampiakselin laakereita, lupasivat soittaa ja tilata. 3vk aikana eivät saaneet hoidettua hommaa. Onneksi Koivuselta saa fixuksen kautta tilattua....

    Mitä tulee hitsauksiin niin onneksi tuttu on luokkahitsari ja sillä on tigit yms. Sillä voi hitsauttaa bensatankkiin AN-liittimiä ja yms muita muutoksia. Olen yleensä maksanut vaivan palkkaa sen 50€ jostain tuollaisista. Viimeeksi hitsasi alumiini venttiilikoppaan liittimen ja hyvin on pelittänyt. Ikinä migillä olisi saanut noin siistiä ja hyvää tiivistä liitosta alumiiniin vielä.

    https://gyazo.com/57c3195af3a85c532dc07979efbf3fbd
    https://gyazo.com/53dfd12d9aff97d73087c61febdbf3b9

    Esim. tuollaista hitsausta jos menisi kyselemään jostain paikkalliselta, kukaan ei suostuisi tekemään viikonlopun aikataululla, tai 50€:lla täällä, jollei ole yhteyksiä.

    Tässä se öljypohja jonka esihitsasin kuosiin migillä ja kaveri sulatti saumat tigillä oikeasti öljyä pitäväksi, pelti oli jotain 0,7 -0,8mm paksua.
    https://gyazo.com/e0f2996ff9f5b0da0fb12241434a9ec6
    https://gyazo.com/48e6fcdaabe3ae6fabceaa0e3c13905f
    Lopputulos ei ehkä ollut kaunein, mutta tukeva ja vuotamaton.

    Nämä tuli sorvauteuttua järkevämmäksi
    https://gyazo.com/0aef9a7c38e421cbfd0e9b8ea4f0d956
    https://gyazo.com/403a98dc60f6a1613f1eef648c99499a
    Tässä siis ei ollut kyse mistään helposta sorvauksesta enään, 0,4mm koko männänlaesta pois ja tuo muotoilu pois. 6 mäntää oli jotain 150€.

    Tämä sorvaus oli se jossa meni 4vk ja piti maksaa 70€
    https://gyazo.com/0aef9a7c38e421cbfd0e9b8ea4f0d956
    https://gyazo.com/ea2c421564c99f6dd7a13dcc35ae6fc3

    Olenkin hankkinut täältä yhden foorumilla kirjoittelijankin välillä tekemään koneistuksia.
    Palvelu suht. nopeaa (posti välissä tuo useamman päivän viiveen). Mutta tuntuu saaan kaiken laista pikku palikkaa mitä ei pysty tekemään akkuporakoneella ja kulmahiomakoneella. Esim nämä kuristusholkit kansiin.
    https://gyazo.com/d8cc9ae35e552d195ef967d2ccc0217e
    ja nämä rikat kannen pulttien alle.
    https://gyazo.com/aa60f647bbd6f0518e403c8181c73bc7
    ja tämä polttoainepumpun liitoskappale haponkestävästä.
    https://gyazo.com/84b7114e4f53d70da6e8c5b5cbef2c4f

    Jos kyseinen tekijä haluaa esittäytyä täällä niin voin antaa suosituksen, en suoraan mainitse jos tekijällä on jo liikaa pikkuhommia.
     
  12. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Mitään en hitsauksesta oikeasti tiedä, etenkään TIG-hitsauksesta, mutta sellanen käsitys että ei siihen omaisuuksia maksavia vehkeitä tarvitse.

    Aina tykännyt katsoa kun Michael hitsaa TIG:lla ja on käytännössä ihan itse oppinut kaveri.
    Tuossa muutama TIG-hitsaus vinkki, eikä konekaan ole välttämättä kuin joku Amazon:sta ostettu alle $800 - 1000 kone...kun katsoo jälkeä ja miten tekee mm putkirunkoa Greg:n Diesel Pro Mod Truck kilpuriin, niin melkoisen hieno jälkeä tulee :odcool:


    Ps. On siellä paljon muitakin hyviä videoita Dodge RAM:n rakentelusta ym. :odwink:
     
    maverick999 ja Vermilion tykkäävät tästä.
  13. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    AC/DC pitää olla, että saa alumiinia tehtyä.
    https://webshop.industriacenter.fi/...2200i-acdc-ta34-tig-hitsauskone-testivoittaja

    https://webshop.industriacenter.fi/product/6032/kemppi-mastertig-235-acdc-tig-hitsauskone

    Vesijäädytyksestä en tiedä, mutta jos pitempää saumaa tekee kuulemma pakollinen?
    Kysyin tollaisesta halppiskoneesta, tuli kommentti että ei tee mitään. (Luokkahitsarilta)
    Pitäis olla polkimet yms ja noissa on säädöt vähän mitä on kuulemma?

    Tigillä en ole kyllä itse koskaan hitsannu vierestä seurannut noin kymmen kertaa.
    Viimeeksi vedeltiin juuri tuolla linkissä olevalla kempillä jossa oli joku alapalikka, vesijäähdytys ja jalkapolkimet käytössä. Sitten noillehan pitäiisi olla erikseen Argonia suojakaasuna kun hitsataan, parempi vielä jos saa molemmille puolille sen suojakaasun esim putken sisälle. Toisin kun migillä hitsatessa Mison/SK18/Hiilidioksilla pärjää.

    edit. videossa hienoa saumaa, pakoputkea hitsatessa rosteri/haponkestävästi olisi tollainen tig hyvä.... ja sama pakosarjojen tekemissä. Kun osais vaan hitsata tuolla.
     
  14. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Silent-Mike käyttää käsittääkseni argonia...katsoitko muilta videoilta mm. takana olevan Pro Mod:n rungon tekoa ?
    Mike hitsannut koko sen runkokehikon ja paljon muuta, uskomatonta jälkeä kaveri tekee.
    Takana olevan dragsterin rungon tehnyt myös, tosin en tiedä millä koneella, kun ei ole tuossa tallissa tehty.

     
  15. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Pitää katsoa tarkemmin, kun kerkee kunnon tietokoneelle. Mutta joo Tigillä nykyään hitsaavat melkein kaikki rungot ja pakoputket harva käyttää enään mig hitsausta noissa hommissa. Olen ihaillu KKD motorsportin Koivumäen Kallea kun hitsailee noita pakoputkiskoja yms.

    https://www.kkdmotorsport.com/epage...roducts/"KKD Motorsport Exhaust Manifold 2JZ"

    Facessa enemmän noita julkaissu, mainostaa vielä KemppiWelding hastagillä.
     
  16. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    vesijäähdytystä ei tartte alle 100 virroilla pitkässäkään saumassa normi kahvalla. pakosarjat ja ahtoputken sen verran ohutta kamaa että menevät helposti ilman varsinkaan kun niissä ei oikein pitkiä pätkiä edes pysty yleensä yhteen mittaan hitsaamaan. Nykyään 1000 euroon saa jo varsin hyviä koneita joissa max virta 200a piisaa autoharrastuksessa käytännössä joka paikkaan. Kaasua ei ttakapuolelle tartte kuin rosterissa ja haponkestävässä, tuplavirtaus mittari niin sekin tulee samasta pullosta.
     
  17. tero79

    tero79 3rd gear

    Onhan noita kauniin sauman vetäjiä tuolla työmailla nähty..
    Röntgen kertoo toista..
    Muistakaa jätkät että ruma on kestävää!!!
     
  18. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    No ilmankos on minunkin saumat kestäneet...
     
  19. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    :D
    Puolalaiset hitsas Olkiluodon työmaalla putkea... 3 kertaa hitsasivat, aina vaan vuoti.
    Hitsaus sauma oli aivan kauhen näköistä. Paikalla tuli joku suomalainen pikkupakettiauto mies, sitten korjaamaan jälkiä. Hän hitsisi saumoja sen 2-3h per sauma. Röntgenillä tarkastettiin, meni tokalla läpi. Siis ekallakaan ei vuotaneet, mutta näiden puolalaisten hitsauksen jälkeen vuoti vedet pihalle, heillä meni saumassa sen 30min per sauma. Suomalaisen pikkufirman miehen jälki oli suorastaan taiteellisen hyvää. Tosin taisi maksaa 2-3x enemmän kuin puolalaiset kaverit, mutta en tiedä oliko kannattavaa silti säästää koska piti tehdä niin moneen kertaa uudestaan ja kutsua se "kallis" kaveri.

    Ei se ylipaksu röpelöinen ylisuurella virralla tehty sauma takaa, että se olisi huokos vapaa ja tiukka.
     
    tero79 tykkää tästä.
  20. Vermilion

    Vermilion Gearhead



    Siitä komeaa saumaa, joka röntgenillä käyty läpi ja miten korjataan.
     

Kerro tästä muillekin!