98 c5 corvette bensanpaine ongelma.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Tmi_13, 1.5.2021.

  1. Tmi_13

    Tmi_13 Gearhead

    Ostin tuossa yllämainitun auton ja siinä on kummallinen bensanpaine ongelma. Bensanpaineet tippuu pikkuhiljaa alemmas ja alemmas. Kun auton käynnistää paineet 60psi niinkuin pitääkin, kun ajaa tai antaa vain käydä niin tippuu paineet alle 40psi (15-20min). Pumppu on uusi ja regulaattorinkin vaihdoin uuteen. Luulin että ongelma oli regulaattorissa, kun tein painetestin että puristi paluulinjaa niin paineet nousi. Mutta uusi regu ei muuttanut asiaa.
     
  2. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Ei se vika silloin voi olla muussa kuin regussa jos paluun kuristus auttaa, ellei sitten mittari näytä väärin.
     
  3. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    Eikö myös tukkoinen polttoainesuodatin vois tehdä samaa , kun ei laske läpitarpeeksi nopeasti. En tiedä onko suodatin ennen vai jälkeen pumpun .
     
  4. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Sekä että esisuodatin/sihti ennen ja pääsuodatin jälkeen, mutta ei voi aiheuttaa moista koska säädin on sen jälkeen, ja jos joku muu kuin säädin aiheuttaa paineen alenemisen niin säätimeltä ei tule paluuvirtausta ollenkaan jolloin ei paluun kuristaminenkaan nostaisi painetta.

    edit siis c5 on ainakin osassa suodatin ja säädin samoissa kuorissa (en tiedä onko kaikissa) mutta säädin käsittääkseni niissäkin on suodattimen jälkeisessä osasssa. Voin kyllä olla väärässä kun en ole moista koskaan leikannu auki, mutta lähtöjen sijoittelun perusteella ulospäin siltä näyttää.
     
    Muokattu: 1.5.2021
    -71 MoPar tykkää tästä.
  5. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    Kiitos "turbiini" hyvästä ja perustellusta vastauksesta, juuri tuollaisista on hyötyä ongelmien ratkaisemisessa.
     
  6. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

  7. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

    Ehkä tyhmä kysymys mutta saahan tankki korvausilmaa. Tekeekö saman ilman tankinkorkkia
     
  8. Tmi_13

    Tmi_13 Gearhead

    Joo, 98 vettessä regu on fuel railissa kiinni. Minulla on itseasiassa kaksi mittaria toinen mekaaninen railin päässä ja paine anturi jonka voi lukea tietokoneelta, molemmat näyttää samaa. Bensakorkki tuli tänään mieleen, mutta ei vaikuttanut asiaan. Voisiko pumppu työntää niin paljon painetta että vakio regu väsyy ja alkaa kierrättää liikaa läpi pudottaen painetta? Pumppu ei ole vakio..
     
  9. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    JOs pumppu olisi liian regulle liian suuri niin paineen kyllä pitäisi kasvaa säädettyä suuremmaksi silloin kun kulutus on pieni eli joutokäynnillä. Mutta toisaalta ylimääräinen kierto kyllä lämmittää bensaa ja lämpö saattaakin jo regun toimintaan vaikuttaa samoin kuin kaasukuplat jos bensa meinaa kiehua. Jotenkin kyllä vaikea uskoa että noin paljoa tippuisi niistä syistä.

    Onkos tuo regu semmoista mallia joka pannalla kiinni railissa ja paluu kulkee railin kautta ei siis kiinnity suoraan reguun? Jos on niin tarkistaisin että regun pienemoi o-rengas on ehjä ja ennen kaikkea oikean kokoinen, ja voi kai se railipukikin olla tiivistepinnasta vaurioitunu.
     
  10. Tmi_13

    Tmi_13 Gearhead

    Ei, se on kiinteästi railissä kiinni, regun kyljestä lähtee paluu. Niin, lämpö siihen tuntuu kyllä vaikuttavan. Kun paineet on alhaalla auton käytyä, ne palautuu vähän niinkuin samaan tahtiin kun moottori jäähtyy. Tunnin päästä on taas paineet kunnossa. Regu ja tiivisteet on uudet, toki jos regun kotelo on jotenkin vaurioitunut.. järjestelmä on ihan corveten alkuperäinen pumppua lukuunottamatta. Ihmetyttää kyllä miksi ei toimi niinkuin alkuperäinen pitäisi. En kyllä keksi muuta kuin ulkoinen regu ja tukkii vanhan paluun..
     
  11. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Helpoiten se regu tulee siihen vanhan paluun väliin.
     
  12. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Oletko jännitteitä mitannut ?

    Latausjännite, pysyykö se vakiona ?

    Pumpulle tuleva jännite pumpun päästä, onko sama kun latausjännite ja pysyykö se vakaana myös silloin kun paine alkaa tippua ?

    Corvette, maadoitusviat, pumpun maadoitus ja johdotus yleensä ?

    Et paljon autosta kerro, niin onko pumpun sähköjärjestelmä vakio ?
    Jos siellä kerran on jokin tehopumppu, niin sillehän voi olla laitettu myös ohjain joka mennyt rikki tai säädetty väärin ja tiputtaa jännitteet liian alas, jolloin pumppu hyytyy.
    Ohjaimella pyritään säästämään tehopumppua kun ajetaan rauhallisesti pudottamalla tehoja alentamalla jännitettä.
     
  13. Tmi_13

    Tmi_13 Gearhead

    Olen kyllä mitannut jännitteet, ylhäällä pysyy niin pumpulla kuin akulla. Ei se mikään mega pumppu ole, bilteman ruiskulle tarkotettu pumppu. Rele ja ohjaus alkuperäsen pumpun syötöstä.. kyllä pumppussa on syöttöä, niinkuin sanoin jos puristaa paluu linjaa niin paineet nousee. Muuten vakio c5 vette.
     
  14. tero79

    tero79 3rd gear

    Vastaako pumpun syöttömäärä samaa kuin vakio? Siis onko L/min sama?
     
  15. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Sama tuli mieleen tero79 kanssa ja jotenkin olen kyllä vähän skeptinen tuon korostetun lauseen takia...
    Kaikki nuo ovat kiinan kopioita jostakin pumpusta, enkä mielestäni löydä tuolta oikein yhtään tarkoitukseen sopivaa pumppua...ehkä se 044 pumpun kopio, on niitäkin tankkiin laitettu.

    Painevaatimus on sinulla kuitenkin luokkaa min. 58 psi ja monet yleismalliset ruiskupumput kykenevät tuottamaan vain sellaiset 45 psi jatkuvasti.
    Enemmän vaadittaessa ja regun kuristaessa paluuvirtausta kohti toivottua painetta pumppu saattaa aluksi kyetäkin siihen, mutta kuumenee ja väsyy jonkin ajan kuluttua, koska vaatimus on suurempi kuin mihin pumppu on suuniteltu...puhumattakaan että määrä L/h olisi enää riittävä.
    Vaikka se pumpun paine vielä riittäisikin, mutta tuotto L/h ei ole riittävä, niin se painekin alkaa tippua viimeistään kuormitettaessa ja suuttimien aukioloajan pidentyessä.

    Voin olla väärässäkin.

    Pumpun ohjaus kuulostaa kyllä järkevältä, luulisi virran riittävän releistettynä, varsinkin jos virta releelle tulee suoraan laturin perästä.
     
    tero79 tykkää tästä.
  16. tero79

    tero79 3rd gear

    Jeps! Tuotto ja paine on kaks ihan eri asiaa.. Kyllä jokaisella pumpulla painetta saadaan kun pilliä kiristetään.. Mutta mehun määrä on sit ihan oma juttunsa.. Perus virtaustekniikkaa..
    Joten pumpun tuotto ei taida riittää siihen mitä olosuhteet vaatii.. :)
     

Kerro tästä muillekin!