Auton "apuvalojen" muuttaminen ledeiksi, ja siihen liittyvä ongelma

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Vermilion, 3.5.2021.

  1. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Yritin vaihtaa takavalot, ja etuvilkut ledeiksi.

    Siis käytössä oli luokkaa tälläiset.
    https://www.motonet.fi/fi/tuote/434002/Philips-BAY15d-polttimopari-12V-215W-P215W
    https://www.motonet.fi/fi/tuote/434001/Philips-BA15s-polttimopari-12V-5W-R5W

    Jotka muuttuivat.
    https://www.lumise.fi/lisavalot/bay15d-led-polttimopari-osram-premium/p/4050211530/
    https://www.lumise.fi/lisavalot/ba15s-led-polttimopari-osram-premium/p/4050211520/

    Takana 8kpl polttimoita ja edessä 2kpl.
    Samalla vaihtui Hellan 12V vilkkurele
    https://gyazo.com/6bceb21796464489e8c0f77d6756c9f5
    Tuollaisella nastoituksella.
    =>
    https://www.motonet.fi/fi/tuote/481927/Vilkkurele-LED-vilkut-12V-30W-3-nap--L
    Tämä on elektroninen vilkku rele, tästä uupuu se naks, naks ääni.

    https://www.jussinmaki.net/storage/product_images/1/_1100-0511_1.JPG

    Tuollainen vilkku kytkentä, siis yksi vilkunmerkkivalo. Vilkun merkkivalo on kiinteä mittaristossa, suoraan piirilevylle kiinnittyvä. Toisen merkkivalon lisääminen korjaisi asian, mutta se ei ole mahdollista rikkomatta kojelautaa ja mittaristoa. Ongelman korjaisi kait jos poistaisi merkkivalon kokonaan kojelaudasta, mutta ei ole hyvä, koska electronisesta releestä ei kuulu edes ääntä, ja jos ei ole valoakaan ei tiedä kesäpäivänä, että onko jäänyt vilkut päälle vai ei.

    Kun kokeili uusia ledi valoja, kaikki valot vilkkuivat kuin hätävilkut.... ilmeisesti pienen watti määrän seuraksena virtakiertää merkkivalon kautta. Mitähän tälle voisin tehdä. Haluaisin kaikkiin polttimoihin ledit, että ei tarvitsisi sitä ikuista tappelua katkenneiden/palaneiden polttimoiden kanssa.

    Takavalot tuli tiivistettyä kuvassa näkyvällä Etrasta tilatulla lakritsi nauhalla, tuntui tarraavan niin tiukkaan, että liekö saa ehjänä enään myöhemmin irti :/. Noh parempi vaihtoehto kuitenkin kuin silikonimassa jolla maalari oli viime maalauksen yhteydessä laittanut valot kiinni...
    https://gyazo.com/8e95ad1380753464cad0fc36ae46dcc6
    https://gyazo.com/a4b279c799dc8e144359d072ff3115f4
    https://gyazo.com/89d34d2cd08ea3a5a9bca71ec42fb957
    https://gyazo.com/8cb689e2404dd961e181b287d4deba1a
    https://gyazo.com/2a960e3f10e61241f6f0b9888cfb62dd

    Ei niistä täydellisiä saanut kun uusia valoja ei saanut mistään, mutta menettelee.

    Kuten kuvasta näkee, akku estää kivasti takavalojen polttimoiden vaihdon.... saa purkaa aikalailla.
    https://gyazo.com/321a59e535611c4d866584802af32f58
    Lamppujen taakse kuuluu tuollaisen muovisuojat vielä.
    https://gyazo.com/68300c8f634e957268f99d2e0ef55e1c
    Tai noh kuskipuolella mahtuu avaamaan.
    https://gyazo.com/220ac3dc6a787482b50f907d53f0b00e

    Tosiaan, ledi lampuilla ja ylläesitetyllä ledi releella siis ei toimi vilkut.
    Piti sitten vaihtaa takaisin etupolttimot noihin vanhoihin... ja vanha rele paikalleen.
    Taakse oli tarkoitus jättää nyt sitten.
    https://gyazo.com/3fbcf8c027c2d25c63b64ca6d3806635
    Kuvan mukaisilla vastuskilla saa pelamaan, aluksi luulin että kun on 4 johdon päätä saisin yhdellä vastuksella takavalot pelaamaan mutta ei ollut asia niin. 50W ei ole oikea arvo vaan pitää tuijottaa tuota 7,5ohm vastus arvoa joka on nyt ilmeisesti yhdenvalon arvo.

    Jollain muulla ollut myös samanlaista ongelmaa, mutta ilmeisesti helppoa ratkaisua ei ole.
    https://www.xjrider.com/viewtopic.php?t=3933

    En tiedä jos merkkivalon olisi vaihtanut ledin olisi sen saanut jotenkin toimimaan? Siinä on sellainen ongelma, että napaisuudella on ledi polttimoissa merkitystä....

    Parempi olisi ollut jos olisi saanut toimimaan, jollain lisämaadoituksella ja/tai diodi virityksellä, mutta ilmeisesti ei saa. Ideoita?
     
  2. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

  3. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Siis näinkö?
    https://gyazo.com/d3d0e3a626476a75b5ae06602a085882
    Merkkivalo menettää tässä maadoituksen?
    Merkkivalo siis mittariston piirilevyllä, tuohon on todella työläs saada mistää mitään lisämaadoitusta, koska samalla maadoittaa erikseen koko mittariston.

    http://www.capriclub2000.co.uk/files/8012/7066/2560/IMGP4478.JPG
     
    Muokattu: 3.5.2021
  4. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    [​IMG]

    Teoriassa noin, mutta tuo merkkivalon lisämaadoitusko mahdoton toteuttaa ?
     
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Jos autosi jouset kantavat sen verran kuormaa, että voit lisätä polttimoita vastaavan määrän sähkövastuksia LEDien rinnalle, niin asia on kunnossa. Niitä ne moottoripyöriinkin laittaa. Nykyään on joitakin elektronisia kuormiakin, jotka ei lämpene samalla tavoin kuin vastus (palauttavat tehot takaisin jonnekin virtapiiriin) mutta €€€.
     
  6. Vermilion

    Vermilion Gearhead

  7. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Tod. teen niin, että laitan etuvaloihin vanhat polttimot ja takavaloihin ledit + vastukset, jolloin pelaa vanhalla releellä. Toisaalta tuollainen peräkontin lämmitin on kyllä turha, mutta ei voi mitään... harrastehommaa tää on.
     
  8. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Jos ne on tolla viisiin eurooppalaisittain (ei jarru+vilkku yhdessä takana) niin riittänee, että sulla on toisessa päässä polttimo. Se polttimo ottaa vastuksen hommat ja pysyy niin alhaisella jännitteellä ettei se LED vielä syty. En tiedä, ei voi tietää kokeilematta. LEDit voi olla tehty monella tavoin.
     
  9. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Paitsi että katsastuksessa tulee ongelma, kun ne valaisimet ei ole hyväksytty ledipolttimoille...
     
  10. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Jos huomaavat. On tosiaan Osraminkin polttimot tehty ojassa ajoa varten. Löytyi kun luki linkin loppuun asti.
     
  11. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Ai tuollaisesta röpölöstä, puna/keltaisista laseista?, jonkä läpi ei nää? Ja nämä polttimothan ei ole pisteämäiset. Itse en ainakaan purkamatta erota, eivät oikeastaan ole edes kirkkaammat.

    https://gyazo.com/5e9c3d93c62cbbac29e91a633d42bdef
    https://gyazo.com/25d75ecdb34220247a924d19f18d7b1b

    Tuskin tulee mitään hajoavaloa tms kun ei ole ns mitään tasaista heijastinpintaakaan.
     
  12. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    "Haluaisin kaikkiin polttimoihin ledit, että ei tarvitsisi sitä ikuista tappelua katkenneiden/palaneiden polttimoiden kanssa.".Ei mulla oo ollu minkäänlaista tappelua polttimoiden kanssa reiluun 35 vuoteen;).Tuossa Ramblerissakin vaihtanu vaan muutaman ajovalopolttimon 10 vuoden aikana.Muihin polttimoihin ei ole tarvinnut koskea.
     
  13. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Takavaloissa joka vuosi, joku lanka poikki.... viimeeksikin katsastuksesta selvittiin, niin että kävin koputtelemassa lamppua parkkipaikalla ja se syttyi. 500km aikaisemmin vaihdettu polttimo, että sellaista. Jännitemittaus kertoo, että jännite seilaa 10.9v-14,8v välissä, joten ei sen takia pitäisi palaa. Edessä olleet H4 Nightbrakerit kestäneet kyllä hyvin.

    Takavaloissa 8 polttimoa joista osassa tupla-lanka ja puskurissa 2x T5 wedge polttimot ne puskurin polttimot on kyllä kestäneet.
     
    Muokattu: 4.5.2021
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Polttimot hajoavat siihen(kin), jos on katkoksia kannoissa ja joutuvat sitä myöten jatkuvaan päälle ja pois kytkentään.
     
  15. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Johdot on nyt ainakin takapäässä käyty läpi ja kaikki liitokset tinattu, yhtään rosvoa ei ole käytetty. Yksi rosvo oli mutta sen poistin tässä yhteyksessä ja tein uudet liitokset ja tinaus päälle. Liitoskappaleihin ruiskutin contact cleaneria ja paineilmaa perää.

    Muutenkin nyt tippuu takapäässä virran tarve useaita ampeereja. 6x 21W muuttunut => 6x2W. En laske vilkkuja koska siellä nyt nyt vastukset... ja nehän ei ole oikeastaan koskaan päällä.
     
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mun vanhoissa laitteissa yleinen riesa on väsyneet lampunkannat. Ne polttimoon painavat jousisysteemit on kuoleentuneita ja hapettuneita. Oikea tapa olisi uusia kannat, mutta kaikkialla se ei onnistu valaisinta vaihtamatta tai laajemmin muokkaamatta. P-patenttina olen tehnyt "erikoispolttimoita" juottamalla lampun kantoihin korkeammat tinanystyrät, jotka sitten muokkaan jollakin työkalulla per valaisin sopivaksi polttimoa asentaessa. Jonninjoutavaa näpertelyä, jonka päätän joka polttimonvaihdossa tehdä "ensi kerralla" kuntoon. Enkä tee. Mut siis ne lampun kannat niitä polttimoita syö. Ledlamput ei pitäisi olla yhtä heikkoja särkymään, mut osaa nekin oikutella sammumalla, jos ei virtaa tule.
     
  17. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Olen hamstrannut itselleni noita lampun kantoja uusia ei tahdo saada mistään, tai hinnat hirvittää... ebayssa on uusiakin.
    https://www.ebay.com/itm/303558346665?hash=item46ad7cc7a9:g:w~MAAOSwFLReryoQ

    40€ kauppale, noita kun menee 8kpl... tai siis 4kpl tupla nastoilla ja 4kpl yksillä nastoilla.
    Kuvassa se yksi nastainen...
     

Kerro tästä muillekin!