Chevy Van G20 jyristää ja täristää (laatikko hajalla!)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Porkkanapurjo, 4.5.2021.

  1. Porkkanapurjo

    Porkkanapurjo 1st gear

    Moro,

    Uusi foorumilla ja muutama vuosi vasta chevyllä ajeltu. Nyt tarvitsen apua ongelmassa joka aiheuttaa päänvaivaa.

    Chevy van G20 1990 6.2D alkaa muutaman kilometrin jälkeen jyrisemään ykkösellä, kakkosella alkaa tärinä ja kolmosella menee jo suht mukavasti. Eli kylmänä tätä ei tee mutta heti lämmettyään. Itse paikansin äänen tulevat perästä mutta saattaa korvakin valehdella, en ole vielä ketään saanut istumaan takatilaan kuuntelemaan.

    Olen vaihtanut kardaanin molemmat ristikot sekä peräöljyt. Ääni ei näillä edes yhtään vähentynyt. Ja tämä alkoi aikalailla yhdessä illassa kun enemmän ajeltiin kaupunkiajoa, jotain rohinaa on aikaisemminkin kuulunut mutta nyt paheni yhdessä illassa paljon. Vaihteiston tukikumi siinä alla näytti ehjältä mutta en tiedä voiko se silti olla huono. Taka-akselin U-pultteja en saanut mihinkään liikkumaan, eikä ne varmaan lämmetessä ääntä pitäisikään.

    Peräkopan myös aukaisin ja sielä on yksi erittäin pienihampainen ratas joka on kuskinpuolella autoa. Mikä ratas tuo on? Siitä puuttuu muutama hammas, mutta epäilin että tähän olisi perän osia vaihdettu ja tuo olisi nopeusmittarin ratas kun tällainen oli vain toisella puolella. Ja tässähän nopeus tulee vaihdelootasta.

    Rupeeko perän laakerit jurisemaan vasta lämmettyään? Mielestäni ääni siis kuuluu vain pienemmillä vaihteilla eikä isommissa vauhdeissa.
     
  2. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    otikko kuvaa siitä perän rattaasta/rattaista? Olis hyvä nähdä mitä sieltä löytyy!
     
  3. Artsi Bunker

    Artsi Bunker 2nd gear

    Tarkoitatko sen tasauspyörästön lukon hammasratasta? katsoppa kuvia gm eaton lock. siinä ei vain toimi lukko jos puuttuu hampaita. Oletko kokeillut vetoakseleiden laakerit?
     
  4. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Jyriseekö koko ajan? Moottorijarrutuksella, kiihdyttäessä? Perä yoke kannattaa tarkistaa ettei ole mutteri löystynyt. Vaikka tuntuu että tulee takaa niin voi olla turbiini tai vaihteistokin
     
  5. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    -Kardaanikulma, laatikon kumityyny repsahtanut, akselin kiinnitys, lehtijouset, onko niistä lateja poikki, jousien korvakkeet ehjät ?
    Jos akseli pääsee liikkumaan/muuttaa asentoaan -> kardaanikulma menee wituralleen.
    -Perän laakerointi.
    -Moottorin kumityynyt.
    -Turbiini/laatikko ?
    -Kuumeneeko takajarrut = laahaavatko ne ?
     
  6. chevy 34

    chevy 34 Gearhead

    Oma veikkaukseni on vaihteiston taka-planeetta joka on porsinut. Jos vaihteistolle ei ole vielä tehty remonttia on todennäköistä, että sisäänmeno -ja ulostuloakseli välinen tiiviste on pettänyt ja näin ollen voitelu on vähentynyt vaihteiston takaosassa. Tässä kohtaa kurkkaisin vaihteiston öljypohjan sisältöä.
     
  7. Porkkanapurjo

    Porkkanapurjo 1st gear

    Johan tuli paljon vastauksia, loistavaa.

    Löysin kuvan siitä osasta mitä tarkoitin, eli tiheähampainen ratas mistä puuttuu muutamia hampaita. https://images.app.goo.gl/ckhpGhks7JFnAuko9

    Miten testaan vetoakseleiden laakerit? Pyörät liikkuu semmoset pari senttiä sisään-ulos mutta sivuttain ei heilu. Kun rengasta pyörittää niin on aika iso välys ennenkun toinen pyörä ja kardaani alkaa liikkumaan. Ja se unohtui sanoa että jurina kuuluu myös pakilla.

    -Taskastan tuon yoken mutterin huomenna.
    -Jyrisee kiihdyttäessä mutta moottorijarrutusta en nyt saa päähäni pitikö siinä ääntä. Vapaalla mäkee laskiessa ei ainakaan pitänyt.
    -Jarrut ei laahaa
    -Lehtijousista en löytänyt mitään poikkeavaa tai akselin kiinnityksestä
    -Laatikkoon vaihdettu öljyt/suodatin viime kesänä, ei löytynyt mitään erikoista. Vaihteet vaihtuu hyvin edelleen. Ja ääni tosiaan lakkaa kun auto seisoo mutta parin kilometrin jälkeen nuo äänet taas alkavat, en oo kokeillu kuinka kauan tuo jäähtyminen kestää.

    Laitan huomenna peräöljyt sisään ja koitan taas ajaa, yritän saada kuvailtua nuo äänet ja ajohetket tarkemmin.
     
  8. Porkkanapurjo

    Porkkanapurjo 1st gear

  9. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

    ^hyvin näkyy.
     
  10. Artsi Bunker

    Artsi Bunker 2nd gear

    joo, tuo on lukon ratas. jos pyörität perää puolikierrosta niin tulee näkyviin loput lukon osista, joka on todennäköisesti enemmän tai vähemmän rikki. Ei kuitenkaan milestäni aiheuta sitä ääntä. Vetarit pitäis käyttää irti tarkempaa tutkintaa varten. ristitappi irti, vetarit sisään päin, c-sokat irti ja sitten lähtevät vetarit muistaakseni ulos. Mutta luulen että laakerit on ok, kun ei pyörästä tunnu mitään. Tuo joke kannattaa kyllä tarkistaa. Oliko perässä oikea määrä öljyä?
     
  11. Porkkanapurjo

    Porkkanapurjo 1st gear

    Yritin saada lisää kuvia ja yhden videon laitettua mutta ei tuo aijaa suostu enää yhteistyöhön.

    Perä ylhäällä kuuluu napsutusta/kolketta kuskinpuolen pyörän kohilta. Kuuntelin perästäpäinkin niin selkeesti kuskinpuoli kolkottaa. Oisko sitten laakerit selvät? Ei kumminkaan mitenkään jollota niinku laakerit yleensä. Testaan viä ajaa ja kerron taas lisää..
     
  12. Porkkanapurjo

    Porkkanapurjo 1st gear

    Yoken pultti oli kireellä. Ja öljyä oli tarpeeksi ja vaikutti ihan hyvältä. Ne kuitenkin nyt vaihdettu. Oliko tuo vetari myös kiinni jollain pultilla mikä katkee helposti?
     
  13. Porkkanapurjo

    Porkkanapurjo 1st gear

    Eli nyt taas ajettu ja kuunneltu:

    Rohinaa kuuluu heti lähtiessä mutta kilometrin ajon jälkeen ääni selkeästi kovenee. Ykkösellä kuuluu kahina/rohina, mutta vaikkei vauhti juuri nouse ja vaihtuu kakkonen niin kierrokset tietysti laskevat ja sitten alkaa tärinä. Eli koko auto tärisee melkoisesti. Sitten taas kiihdytetään hiljaksiin ja vaihtuu kolmonen, niin nuo äänet ja tärinät häviävät. Tai saattoi aavistuksen kahinaa kuulua mutta en ollut varma kun on sadekeli. Ja nuo tapahtuvat vain vetopäällä, moottorijarrutuksessa ei ääniä kuulu. Eikä vaikuta ajaako mutkaan vai suoraa tietä.

    Ei tuota korvalla oikein kuule onko laatikko vai perä. Oireet ehkä enemmän tuonne laatikon puolelle kallistuu. Varmaan seuraavana pudottaa sieltä öljypohja pois ja vilkasta mitä ylimääräistä löytyy.
     
  14. Artsi Bunker

    Artsi Bunker 2nd gear

    Ristitapin lukitusruuvi saattaa katketa ja se ei noista kuvista näy.
     
  15. Porkkanapurjo

    Porkkanapurjo 1st gear

  16. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Oothan nyt kurkannut jarrurumpuun vai oliko tässä levyt? Käsijarrurumpuun?
     
  17. Artsi Bunker

    Artsi Bunker 2nd gear

    Hupsista! Albumi ei ole julkinen
     
  18. Porkkanapurjo

    Porkkanapurjo 1st gear

    No niin tietysti. Enkä osaa sillekään asialle mitään tehdä. Yritän saada kuvat johonkin muualle, tuo on ehkä paskin palvelu mihin oon ikinä törmänny.
     
  19. Porkkanapurjo

    Porkkanapurjo 1st gear

    Rummut on takana ja molemmat oli ihan kunnossa. Automaattisäätö pyöri hyvin mutta en tiedä miten se itteksiin liikkuu. Säädin vielä molemmat puolet lähemmäksi rumpua mutta ei asialla mitään vaikutusta ainakaan ääniin ollut.
     
  20. Porkkanapurjo

    Porkkanapurjo 1st gear

    No nyt pitäis näkyä kaikille.
     

Kerro tästä muillekin!