Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. teme01

    teme01 3rd gear

    Tarttuiskohan tuo
    Sinisen fel pron kanssa ?
     
  2. Dadda

    Dadda 1st gear

    On joskus luennut usa forumeista että orkkis nostajan luukku on vittumainen, ne väänty helposti ja vuotaa ku ne on otettu pois. Voi olla että ylikiristys aiheuttaa sen. Amerikkalaiset liima tiiviste luukkuun että se pysyis kiinni ku asentaa sen, luultavasti paras vaihtoehto on billetti.
     
  3. teme01

    teme01 3rd gear

    Vois koittaa liimaamista ellen billettiä.
    Tietäis vaan mikä liima tarttuu tohon felprooho ..
     
  4. teme01

    teme01 3rd gear

    Onkohan Suomessa kellään tollasta billetti luukkua ?
     
  5. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Ei varmaankaan. Mutta otat sen nykyisen mukaan ja viet jollekkin joka tekee. Mutta minkäköhän moinen se huohotus niissa amerikan billeteissä on?
     
  6. Rannis

    Rannis 3rd gear

    Mä vähän noita orkkis ja billetti kansia eilen kattelin ja olisko mahdollista tehä umpinainen luukku tohoon? Siirtäis sen huohotuksen venttiilikanteen ja vaikka catchtankki vielä jos oikein haluu hifistellä?
     
  7. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Mahtaako kansien kautta höyryt oikeen enää vaihtua? No onhan ne tönärit tietty sinne asti että reiät löytyy ylös. Mutta selkein kai se tönärikotelon kautta on tehdä.
     
  8. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Eikös niitä ole valtava määrä valmistettu erimerkkisiä moottoreita joissa huohotus on järjestetty venttiilinkopan kautta. 70-luvun tai uudemmissa moottoreissa vielä yleensä yhdistetty letkulla höyryt imuilman joukkoon meneväksi. Väljässä dieselissä tämä tosin voi aiheuttaa ettei sammu ennenkuin öljy loppuu koneesta.

    Veikataan että 12V erillisten venakoppien takia se huohotus on laitettu lohkon kylkeen. 24V taas jatkettu samalla linjalla muuten vaan.
     
  9. Rannis

    Rannis 3rd gear

  10. karjalai

    karjalai Gearhead

    Minulta löytyy uusi, alkuperäinen Cummins nostajaluukku jos tarvetta? Puh. O4O7644601
     
  11. Luoppis

    Luoppis 3rd gear

    Onkohan toi laturin diodisilta purettavissa/vaihdettavissa. Akut pysyy täydessä latauksessa eikä pura paikallaan akkuja, MUTTA käynnissä jos riittävästi kuormitusta sähköille valoille tulee "pulssi" eli näkee pimeässä kun valojen kirkkaus vaihtelee nopeaan tahtiin. Toi ei kai kuitenkaan tee PCM:lle hyvää jos vuotaa vaihtovirtaa läpi.
     
  12. tsipi

    tsipi Gearhead

    Minulla alkoi pcm heittää härän pyllyä laturin suhteen. Veteli ihan minne sattuu jännitteet kesken ajon. 16v latausjännite oli henkinen maksimi ja laitoin ihan moparin jännitteensäätimen. Nyt pelaa ku buickki vaikka onkin fordi..
     
  13. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Kyllä yleensä ainakin kaikissa purkamissani latureissa irtoo diodisilta pois. Tunnettuihin merkkeihin niitä yleensä saakin. Tai sitten käytetystä ottaa. Osui silmiin tommoinen 1-johtoinen denso jossa pärjää pelkällä +-kaapelilla laturilta akulle. Kai niitä muitakin merkkejä on, ehkä.

    https://www.paperformance.com/136a-denso-style-alternator-5-9-cummins-1-wire-2227se/

    huomion kiinnitti vielä tämä: ”This unit has our lifetime warranty”

    joillain alueilla usassa kun tahtoo se elinikä jäädä melko vaatimattomaksi väkivallan ym takia.
     
    Muokattu: 4.5.2021
  14. Luoppis

    Luoppis 3rd gear

    Pitää yrittää yleismittarilla vielä mittailla tota diodia. Viime kesänä yritin vaihtovirta mittausta tarkistaa kone käynnissä, mutta se ei kai tolla parin kympin yleismittarilla onnistu kun näytti mun mielestä jotain 30V ja sieltä ei huonossakaan tilanteessa pitäisi tulla edes yhtä kokonaista volttia. Talvella teki tota valojen pulssia pienen hetken startin jälkeen varsinkin jos grilli teki jälkilämmityksen mutta nyt ollaan jo siinä tilanteessa että ajovalot+lisäpitkät päällä tekee selvästi pulssia myös sisävaloon.
     
  15. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Jos diodeja meinasit mitata niin silloin se silta on oltava kokonaan irti. Diodi rikkoutuessaan ei anna kumpaankaan suuntaan virran mennä tai sitten antaa molempiin noin yleisesti. Tavallisella yleismittarilla jos ei tarkoitukseen sopivampaa mittaria ole jossa diodimittaus niin toiseen suuntaan todella pienet ohmit ja toiseen suuntaan todella isot. Pikkasen piti itekin tarkistaa kun 30 vuotta sitten niitä viimeeksi on työkseen korjannut.
     
    Muokattu: 5.5.2021
  16. kalikkapalikka

    kalikkapalikka 3rd gear

    ”This unit has our lifetime warranty” . Kannattaa lukea miten nuo määrittelee tuon takuun..kun voivat lyhentää sitä perinteistä määritttelyä ( eli sitä että miten laitteen pitäisi kestää), sillä tavoin etteivät enää kyseistä tuotteen mallia valmista.
     
  17. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Joo se voi olla yksi diodi poikki jollon lataa parhaiten ainoastaan kierroksilla. Mulla on ollut nissan kingcabissä aikoinaan laturi joka osas syödä sähkön akuista parkissa, yksi diodi oli palanut semmoseen tilaan että vuoti yöllä sähköä läpi. Kauan meni ennenku vika tyhjentyneisiin (uusiinkin) akkuihin löyty, isäukko epäili sillon jo mun hifistelyasennuksiakin ja kaikki kytkettiin irti :D

    Onkohan jenkit koskaan vaihtaneet ramiin sellasta laturia jossa on oma säädin? Tuskin tuo kovin vaikee olis toteuttaa, kiinnitys ja hihnaveto voi olla hankalin saada kohilleen. Meinaan ainakin yksi vaihtoehto kun pcm ei jaksa enää säätää..
     
  18. Luoppis

    Luoppis 3rd gear

    Väittää nuo juutuubissa, että diodin mittaus onnistuisi sen kummemmin laturia purkamatta. Ainakin suuntaa antavasti. Akut pitää toki olla mieluiten irrotettuna. Diodimittauksella toinen anturi siihen napaan mistä lähtee virta akulle ja toinen laturin runkoon ja mitataan molempiin suuntiin. Toiseen suuntaan jotain selkeitä lukemia ja toiseen suuntaan mieluiten ei mitään. Vanhasta letukan laturista mistä aikoinaan kului loppuun antaa juuri tuollaisen tuloksen, eli toiseen suuntaan ei diodi laske läpi. Sitten taas tommosessa Volvossa missä akun jännite putoaa johonkin 12,2 volttiin ajan mittaan vaikka käynnissä lataa hyvin antaa toiseenkin suuntaan vähän lukemaa. Dodgesta en ole kerinnyt tutkimaan kun on sen kanssa aika monta muutakin pikku ongelmaa mukaan lukien uusintayritys kampiakselin stefan vaihtoon.

    En kyllä usko, että tuo $299 laturi olisi niin paljon parempi, kuin vakiota vastaava tarvike, että lähtisin kokeilemaan. Jossain Cumminsforum.comissa joskus silmieni edestä vilahti joku juttu, että Chrysler Voyagerin(?) laturi käy lähes olemattomalla shimmaamisella ton Ramin alkuperäisen laturin paikalle ja siinä joku olennainen ero laturin rakenteessa, että se lataa paljon isommalla teholla jo heti tyhjäkäynnillä. Siellä oli osanumerotkin siihen, mutta enpä laittanut talteen.
     
  19. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Suattaapi olla että mittaus onnistuukin kiinni ollessa. Pentti-setä eli oppi-isä kun olin nuori aloitteleva asentaja 30 vuotta sitten vaan opetti että silta mitataan irti ollessa ja hän se teki niitä hommia koko elämänsä. Tosin siihen aikaan ei oltu vielä edes keksitty koko juutuupia. Kaikki piti keksiä ite. Mittaaminen liittyi kylläkin yleensä aina laitteen peruskorjaukseen että sikäli kaikki pantiin päreiksi ja uusittiin jos oli aihetta. Eikä ollu paskoja kiinalaisia uustuotantokapineita edes vielä juurikaan markkinoilla.

    Minusta denso on hyvä laturi. Niinku japanialaiset yleisesti ottaen. Jos sattuu vielä olemaan 136A niin mihin tehokkaampaa tarvitaan? Minulla rupee lataamaan kun menee yli 20mph nopeus tai käyvä rytkyttää paikoillaan tarpeeksi. Jos palikat on ehjiä, miksi vaihtaa. Jos joku rikki niin vaihtaa sen viallisen. Diodisillassa joku rikki tai säädin sökö. Tsipin mallin mukaan moparin erillinen säädin tilalle. Niitä on myynnissä muutossarjoja jossa säätimen lisäksi liitin josta lähtee kaksi johtoa ja kytkis tulee mukaan että saa cumminsiin laitettua oikein.
     
  20. Rannis

    Rannis 3rd gear

    Kyllä minä olen aina irroittanu diodisillan ku mittaukset tehny. Muistan hyvin kaverin king cabissa ku oli laturi sökö ja just muutama viikko aikasemmin oli laakerit,hiilet sekä stefa vaihdettu. No edelleenkin latasi ihmellisesti ja purki akkua. Ei muuta ku laturi uudestaan pöydälle ja mitattiin diodisilta ja näytti hyvältä, mutta ei toiminu. Sit älyttiin että ruuvataan silta irti ja heti alkoi fluke näyttää ihan eri lukuja, vaihdettiin yks diodi ja heti alkoi löytyä poweria akusta aamuisin. Mutta tässä laturissa tai autossa edelleenkin jotain häikkä koska latausvalo palaa himmeästi kokoajan vaikka laturi lataa hyvin ja auto toimii muutenkin hyvin.
     

Kerro tästä muillekin!