Jälkitarkastus ja hylky uudesta viasta?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Dataviilaaja, 18.5.2021.

  1. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Ensimmäisellä käynnillä löytyi OBD-vikakoodi helikopterivalon häiriöstä ja hylky. Päästömittaus hyvillä tuloksilla läpi. Katsastusmies osoitti rengasraudalla ruostunutta kohtaa pakoputkessa, että tuosta puhkeaa kohta. Mikäs siinä, kuntoonhan se laitetaan.

    OBD-vika korjaantui avaamalla mittariston ja ECU:n liittimet ja laittamalla takaisin kiinni. Uusintatarkastukseen lähimmälle asemalle, joka oli eri asema, työaikaa kun ei turhaan viitsisi näihin käyttää. Äijä alkaa mittaamaan pakokaasuja, mitä ihmettelin, kun ei niissä vikaa ollut, mutta enpä alkanut neuvomaan toista työnsä tekemisessä. No, se sitten hyppää ulos autosta ja sanoo ettei mene läpi, kun putki vuotaa. Hylky lambda-arvosta (1.046.) Kuulemma kuuluu mitata päästöt uudelleen OBD-vian korjauksen jälkeen??? Moisesta kun ei ollut tietoa, niin putken paikkaaminen jäi odottamaan parempia ilmoja, olihan läpäisty pakokaasutesti jo alla.

    No, asemalta lähtiessä huomasin, ettei konekaan ollut lämmin, joten ei uudellakaan putkella olisi ollut edellytyksiä läpäisyyn.

    Menikös tämä nyt ihan oikein, ainakin takavuosina ei tehtailtu hylkyjä uusista vioista? Oikeastiko on tuollainen "kaikki mittaukset uusiksi"-sääntö, vai halusiko katsastushenkilöoletettu vain vittuilla päivän viimeiselle asiakkaalle?
     
  2. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Fuselage ja isalmela tykkäävät tästä.
  3. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Edelleen ihmettelen kuten monesti aikaisemminkin, miksi kukaan mittauttaa konttorilla pakokaasut ja luettaa OBD:n ?
    Teettää ne etukäteen korjaamolla ja vie valmiin todistuksen...tällöin voi myös korjata viat etukäteen.

    Suurin osa näistä päästö-/OBD-hylyistä on kyllä ihan omaa syytä.

    Ei vaan ymmärrä :odeek:
     
    three hundred, viikinki75 ja Vallu 426 tykkäävät tästä.
  4. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Periaatteessa samaa mieltä.
    Mä kävin aiemmin aina ottamassa etukäteen päästöt.

    Lopetin kuitenkin, kun diesel vanin päästömittaus maksoikin korjaamolla enemmän kun katsastus (Selvisi vasta maksettaessa).
    Olisin tietysti voinut etsiä halvemman paikan seuraavaan leimaan.
    Nykyään käytän kuitenkin etukäteen vain, jos on oikeasti epäilys, ettei mene päästöistä läpi.
     
  5. exchevelle

    exchevelle Gearhead

    Miksi kukaan näkisi vaivaa erikseen varata aika ja käydä korjaamolla vain pakokaasutodistuksen vuoksi (jos autossa ei ole vikavalo pala/palanut)? Kun yhdellä ja samalla käynnillä kaikki hoituu katsastuskonttorilla?
     
    bathory, matti R ja Inlinee tykkäävät tästä.
  6. Lowry

    Lowry 2nd gear

    Ehkä siellä korjaamolla tajuttaisiin käyttää moottori lämpimäksi, kun otetaan niitä päästöjä, niin ei sitten tule hylkyä väärästä lambda-arvosta.
     
  7. always bb

    always bb Gearhead

    Monet diesel autot pitää ajaa mutkankautta konttorille että varmasti lämmin, 6,2 d hyvä esim.

    Tänäpäivänä toi auton katsastus on niin vitutuksen paikka kun olla voi. Ylästössä oli hyvä konttori ennnen vanhoille autoille mutta ei ole enää kun piti ovelta kääntyä takas että ei kiitos

    Sitten kävin rekisteröimässä auton ja varsin katselin K1 asemalla toimia, V50 volvo missä ei ruoste vaivaa niin hakkaa 60cm rengasraudalla eikö jostain löytys lahoa. Mulle jos tätä olis tehnyt minulle olisin sen raudan lyönyt sen ukon käsille.

    Kaveri kävi konttorilla käyttöautolla mondeon jarrulaikat mitaten kun ei muuta vikaa löytynyt tulos 10,4mm ja hylky kun ovat MELKEIN loppu sallittu 10,2mm kirjojen mukaan. Nytkin olis kaks autoa itsellä vailla leimaa mutta kun ei ole löytynyt.
    uutta konttoria vanhan tilalla, kulkee joka päivä eteenpäin

    Näitähän löytyy vaikka ja kuinka paljon
     
  8. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    OBD:n luen aina etukäteen. Nyt oli tuo merkkivalon häiriön vika muistissa, mutta kun ei sillä hetkellä ollut päällä, oletin olleen tilapäinen häiriö 20-vuotiaassa autossa. Oma vika, kun en tarkastanut uudelleen ajon jälkeen, ei siinä mitään.

    Päästömittauksessa käynti on yksi reissu lisää jonnekin virka-aikana, eli säätämistä töiden kanssa, eikä tuolla ole ikinä ollut ongelmia päästöjen kanssa, niin turha vaiva ollut, kun katsastukseen mennessä on aina tiennyt ajaa koneen lämpimäksi. Nyt tuli ajoa vain reilut pari kilometriä, kun ei tiennyt tuosta uusintamittauksesta.

    Putken reikää aloin sepittämään, niin halkesi koko putki saumasta, kun paukutin paikkalappua vasaralla muotoonsa - kyllä se huono oli. :p On sekin mahdollista, että edellisen mittauksen jälkeisenä kolmen päivän ja 50-60km:n aikana olisi joku lastu lähtenyt irti niin, että alkoi ilmaa vetämään enemmän putkeen, mutta sen tiedän varmaksi, että päästöistä tuo ei mene läpi ennenkuin kone on normaalilämmöissä. Vaihtuu ohjelmasta joku parametri, mikä näkyy mittauksissakin, putoaa arvot kerrasta.

    No, putki uusiksi ja 25€ lisää, sillähän tästä selviää. Kuten My Summer Car-pelissäkin sanotaan, "Tää on niin vitun vaikeeta tää elämä ja varsinkin tää katsastus..."
     
    leivonharri tykkää tästä.
  9. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    Kyllä sitä vois itsekin ajaa sen motin lämpimäksi ennen konttorille menoa , itsellä tapana ainakin diesel autolla käydä maantielenkki ajamassa pienellä vaihteella ja isoilla kierroksilla aina pätkänmatkaa jotta äänenvaimennin pöntöstä kertyneet nokihiukkaset poistuisi , kertyy yllättävän paljon etenkin kaupunkiajossa . Sen kun viitsii tehdä ennen leimaa niin ei pölähdä tupa mustaksi kun katsuri antaa kierroksia , ainakin itsellä toiminut hyvin.
    Ja kerran tein valituksen myös jarrulaikkojen hylkäyksestä kun katsuri ei osannut mitata oikein paksuutta , sillä oli omatekemä työntömitta missä taivutetut rautalangat mutkalla jotta sai mitattua , no sen kun puristi lujempaa tai urankohdasta mittas heitti tulos reilusti.
    Mittasin itse tönärillä ja kuvasin tulokset lähetin kuvat trafiin , ja tulos laikat hyväksyttävä ovat mitoissaan.
     
  10. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    No tolla periaatteella päästömittauksetkin vois olla kaikki hylättyjä, jos HC:t lähellä ylärajaa --> katti lähellä tiensä päätä. Joko se on alimittainen tai sitten ei, levyt jos toleranssien sisällä, kelpaa vielä, olis voinu huomauttaa, ei hylätä.... VMP
     
  11. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Yleensä käyn etukäteen ennen katsastusta päästöt mittauttamassa, miksikö? No kun se on halvempaa. Aikoinaan kun olin autoliikkeessä myyjänä niin kävin itse verstaan puolella mittaamassa ja tulostin laput. Työnjohtaja sanoi etten saisi tehdä niin kun en ole korjaamon puolella töissä. Tästä vinkistä kiitollisena laitoin sen jälkeen tämän työnjohtajan nimen tulostamaani päästölappuun.

    Toinen juttu on kun a-katsastuksen nuori teknikko kierrätti vähän kiristettyä dodgeni cumminsin konetta 4000rpm saakka päästömittauksessa. Kerroin että punainen alkaa 3000rpm ja sinä ET kierrätä sitä yli sen, YMMÄRRÄTKÖ!

    Olen varuiksi käyttänyt dodgea ihan oikeassa autokorjaamossa laput hakemassa. Tosin tähtipyörää vähän pitää pyöritellä rivipumpussa ennen sitä mittausta.
     
  12. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Mulla edelleen ei maksa päästömittaus mitään, jos ei saa hyväksyttyä tulosta. Päästömittaus maksaa: bensa 15 euroa, jos tarvitaan OBD lisäksi niin toinen 15 euroa ja dieselit 30 euroa... Jos joku tekee halvemmalla, niin saa tehdä mun puolesta, tiedän että konttorilla maksaa enenmpi tai vähempi, riippuu aina konttorista, koska suomessa on edelleen voimassa vapaa hinnoittelu...

    Niin ja konttorilla se päästömittaus maksaa aina, tuli hyväksytty tai ei hyväksytty tulos ;)
     
  13. multsi

    multsi 2nd gear

    Kaasarivehkeisiin mielestäni kannattaa aina hakea lappu etukäteen; ei tule turhaa hylkyä ja jos joutuu ruuvaamaan, niin siinä samalla sitten on ruuvattu aina. Suurin ongelma tuntuu olevan se, että ei korjaamoilla nykyään ymmärretä kaasareista yhtään mitään. Viimeksi nuori jannu raapi vaan päätään, kun päästöt olivat punaisella, mutta sitten paikalle tuli joku vanhempi asentaja, joka ruuvasi ne kohdalleen.

    Lisäksi on tosiaan halvempaa. Joillain asemilla päästömittaus maksaa 30-40€ ja itse katsastus esim 29€.
     
  14. JJHa

    JJHa Gearhead

    Ei liity asiaan mutta kiitos eilisestä Maksuttomasta puhelinpalvelusta Lock Right-asiassa, muistan asian tulevaisuudessa kun liityn taas 4x4 käyttäjäksi :)
     
    JAMANT tykkää tästä.
  15. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Ole hyvä, vaikka varastit mun työaikaa, mutta se kuuluu asiaan... Enkä edelleenkään sitä pahalla sano... Saat soittaa vastakin....
     
  16. xp

    xp Gearhead

    No jos Cumminssi kiertää 1000 yli maksimin niin sehän on hylky suoraan, viallinen, max rpm liian suuri.
     
  17. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Voihan se sitten olla että Jim Jessup from North Vernon Indiana ja musta pässi from Suami on värkkäily viallisen koneen dodgeen. Kohtalaisesti siinä on kyllä vetoja.
     
  18. Väpsy

    Väpsy Gearhead

    Kyllä näitä lukiessa ja omista kokemuksista peilatessa taas tulee mieleen että hyvän konttorin löytäminen on kullan arvoinen homma. Pirkanmaalla asustelen itse, ja käytän/käyttänyt autoni vuosia Nokian Autokatsastuksessa (ei ole maksettu, mutta ansaittu mainos). Asiasta saa ja pitääkin sanoa, mutta tuolla on kohtelu ollut aina asiallista, jos on vikoja löytynyt niihin on saanut eväiksi pohdintaa mikä voisi olla ja mitä kannattaisi katsoa.Ja noista "lähes loppu" jarrulevyistä yms ei ole ikinä tullut muuta kuin suullinen huomautus, että seuraile tuota, se alkaa oleen loppumetreillä. Muutaman "erikoisemman" laitteen käynyt rekisteröintikatsastaan siellä, ja yhden siellä nykyisin töissä olevan katsurin kanssa käytiin muutamalla kerralla yhteensä useampi tunti läpi projektia ja dokumentaatiota yhdestä autosta joka oli tuomittu "eisaaikinäkilpiin"-laitteeksi ennen kuin vein sen rekisteröitäväksi.
    Muutaman kerran käynyt jossain muualla erinäisistä syistä vuosien saatossa, viimeksi viime kesänä kun kyseisellä konttorilla oli perjantaina niin jonoa ettei kerinny ottaan Olssia katsottavaksi, ja polte viikonloppuajoille oli kova. Samalla kylällä kävin toisella toimijalla, ja muistui mieleen miksi en käy muualla, ja käynti myös kertoi miksi toisella asemalla oli jonoa ja päivä täynnä, kun toiselle sai ajaa suoraan sisään :D
     
    isalmela ja always bb tykkäävät tästä.
  19. virta

    virta Gearhead

    No itsellä kerran yksi törkeä kohtelu jälkitarkastuksessa,en ole jälkeen tuolla asemalla käynyt.
    Oikea alapallo oli väljä,hylkyvika,jälkitarkastuksessa katsastaja alkoi puhua että olisi kumpikin alapallo pitänyt vaihtaa yhtäaikaa,muka vasenkin väljä.Ne kuulemma kuuluvat yhteen ja hän saa vasemman lisäksi merkitä vaihdettavaksi.Omin kokeilun en väljää tuntenut ja kumi ehjä.

    Korjauskehotus öljyvuodosta.Tuota tekstiä muutti niin että lisäsi tekstiin palovaara.Tavallaan tuo tekstimuutos vei vian lähelle hylkyvikaa vaikka sillä kertaa sain auton katsastettua.Samalla valitteli alkuperäisen kattsastajan työstä ettei riittävän tarkkaa.
    Simputus tuli mieleen,ois varmaan ollut paikallaan valitus tehdä.
     
  20. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Se on vissiin elämän ikäinen tehtävä hakea reilu katsastuskonttori. A ja K saavat olla. Yks Herttoniemessä oleva ei mun rahoja saa. Kävin pienellä konttorilla muutosleimaamassa rakennussarjan. Sain jopa säätää HC:t mittarissa (ahtimen lisäys). Tääkö se on? Mun konttori? Vi#ut. Seuraava määräaikaiskatsastus Dartilla ja viis merkintää tihkuvista tiivisteistä plus ettänopeusmittari on epätarkka (vehkeessä jossa sen olemassa olo ei ole pakollista). Ja ei kun seuraavalle…
     

Kerro tästä muillekin!