1958 Chevy Brookwood custom

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Seevu, 30.8.2020.

  1. Kun sulla menee tämä noin perusteisiin, niin oletko pohtinut, että nyt olisi hyvä paranella jollain tavalla tuota lämmitys/huurteenpoisto/ilmastointi -järjestelmää?
     
    Seevu tykkää tästä.
  2. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Itseasiassa olen pohtinut. Tosin omissa wanhoissa tuulilasin huurtumisen tai lämmityksen kanssa ei ole ollut ongelmia, mutta takaikkuna(t) on ainainen murhe. Impalaankin mulla on jo hommattuna 64:n takalasinpuhallin.

    Nythän tähän on hyvä mallailla erilaisia suuttimia ja putkien paikkoja.

    -J-
     
  3. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ilman poistuminen. Sehän näissä vanhoissa on monesti jäänyt täysin tekemättä. Ison lämppärin, suuren puhaltimen ja svuikkunoillekin ulottuvien suuttimien lisäksi pitäisi olla poistumistie. Ja vielä siellä takaosassa ja niin että ilma sivuaisi ikkunat sielläkin.
     
    Mika.T ja Seevu tykkäävät tästä.
  4. Kaverin vanhassa HB-Vivassa joku kyläseppä 70-luvulla oli ratkaissut tuota ilman poistumista muuttamalla se läpivirtaustuuletukseksi. Siinä oli pari semmoista jotain 38-45 mm muoviputkea vedetty hattuhyllyn, takakontin ja takakontin lattian läpi auton alle. On varmasti sekin parannus Suomen ilmastoon.
     
    12345678910, Seevu, Gary Grand ja 1 muu tykkäävät tästä.
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Vastaavia hattuhyllyn kautta hengittäviä ratkaisuja on löytynyt joistakin mun haltuun päätyneistä mopar a-kopista. Ikkunalautahan oli valmiiksi 6x9 aukkoj täynnä, josta oli hyvä aloittaa. Tuuletusventtiileihin oli löytynyt ilmeisesti tuon aikaisesta autotarvikevalikoimasta yhdensuuntaisventtiili, eli estetettiin pakokaasun hajun kiipeäminen tuota kautta hyttiin. Semmosiakin olen nähnyt.
     
    Seevu ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  6. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Jos joku tarvitsee vaikka customiin lautaa, niin täällä olis. Pitäis löytyä kaikki osat.
    [​IMG]

    Brookwood- tekstin otan omaan käyttöön.

    -J-
     
    Gary Grand ja 12345678910 tykkäävät tästä.
  7. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Rokkiautosta tuli viiskasiin kiinalaista jarrukamaa. Rummuilla ja vakiolla pääsylkällä mennään :)
    [​IMG]

    -J-
     
    Isamu ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  8. Seevu tykkää tästä.
  9. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Joo.
     
  10. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    Itseä vähän ihmetyttää kun autoja rakennetaan vuosi tai useampi käyttäen paljon vapaa aikaa sen saamiseksi hienoksi, ja joudutaan uusimaan esim. jarruosat , niin eikö ne samantien vois päivittää nykyaikaisemmiksi ja tehokkaamiksi . Kun tästäkään projektista ei tule museo mallia , niin itse olisin laittanut tehostajalla olevat levyt eteen , varmasti paremmat ja varmempi toimiset ja olis olleet ehkä jopa halvemmat. Siihen olis varmaan käyneet jotkut uudemman letukan jarrut pikku tutkimuksella.
    Mutta on vain minun mielipide , ei anna aihetta närkästykseen.
     
    Seevu, isalmela ja timopajala tykkäävät tästä.
  11. Dahlton

    Dahlton Gearhead

    Ite olen miettinyt miksi monilla on joku kiima "nykyaikaistaa" kun vanhoilla rummuilla saa sama jarrutus teho. Toki jos meinaa ajaa mutkarata niin sitten ymmärrän että haluaa levyt kun jäähdytys toimii paremmin. Ymmärrän myös jos haluaa säästää rahaa ja saa halvemmalla levyt.
    Mutta se että levyt olisi jotenkin paremmat normi liikenteessä Suomessa ja varmempi toimiset on mun mielestä ihan huuhaata. Toki on vaan kokemus omista autoista niin en voi sillain ottaa kantaa...
     
    Seevu tykkää tästä.
  12. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Omien muutaman kymmenen vuoden kokemuksen matkalta ei tule mieleen yhtään erinomaisen hyvää rumpujarrukokemusta etujarruista. Levyillä jarrubalanssi, jos osat on likikään ehjiä, menee helpolla prosentteihin, kun taas rummuilla on ero on helposti isompi ja vielä vaihtelee olosuhteiden mukaan. Jos rojut menee joka tapauksessa restaurointiin, niin mikspä ei laittaisi samantein kustannustehokkaammat levyt. Voivat olla helpommatkin, jos ovat peräisin 50 vuotta nuoremmasta merkkitoverista.
     
    Gary Grand ja -71 MoPar tykkäävät tästä.
  13. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    Ihan niin kuin sanoin , jokainen tekee mielensä mukaan , eikä minulla ole mitään kiimaa nykyaikaistaa . Se on vain kylmä totuus , että levyt paremmat käytössä kuin rummut.
    Rummuilla muutama terävämpi jarrutus tai nyky liikenteen seassa jaminen niin alkavat häipyä , samoin rummut menevät soikeiksi lämmitessään ja jarrut muuttuvat epätasaisiksi .
    Ihan omaa reaktioaikaa ja turvallisuutta koitin perustella .
    Jos ne rummut olis paremmat niin niitä käytettäisi varmaan tänä päivänäkin uusissa autoissa.
    kyllä kun -72 vuodesta noita romuja rassanut on muutamatkin kitkapinnat liimautettu ja rummut sorvautettu pyöreiks , yleensä joka katsastukseen vakio jotta pitivät tasaisesti.
    Sen jälkeen kun levyt yleistyivät autoihin niin paljon vähempi ollut jarruvikoja , suurin osa niistä seisonta jarrussa mikä usein levyssä rumpu kengillä.
     
    Gary Grand, Seevu, impala-63 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  14. 1320

    1320 Gearhead

    En tiedä miten kukakin ajelee normaali liikenteessä, mut ainakin itse olen pärjännyt rumpujarruilla mainiosti. Käyttöautossa on tehostamattomat rummut ja hyvin pelaa. Joten en näe mitään hyötyä siitä, että lähtis päivittämään levyjarruja tilalle.

    Eri asia tietysti jos haluaa ajella rataa autolla tai jotain muuta vastaavaa. Mutta perus cruisailupelissä ainakin itselle rummut riittää oikein hyvin.

    Mut jokainen toki harrastaa miten tahtoo, eikä sillä ole mulle mitään väliä. Mutta nykytekniikan tunkeminen vanhoihin autoihin saa aina verenpaineet nousuun...:argue:
     
    Seevu tykkää tästä.
  15. Koskeeko tämä ihan kaikkea tekniikkaa?
     
    Seevu tykkää tästä.
  16. Dahlton

    Dahlton Gearhead


    En väittänytkään että sinulla olisi joku kiima. oli yleinen kommentti että monilla on.
    Jep kylmä totuus että levyt paremmat kun rummut ainakin kilvanajossa. Normi liikenteessä ei mitään eroja ainakaan minä en ole huomannut.

    Jos oot niin kauan noita rassannut niin kai sä jo 80 luvulla huomasit millaisia helmiä tuli vastaan kun levyt takana (M11 ja M7) rumpuhin verrattuna.

    Levyt ovat kustannus tehokaampia auton valmistajille se on yksi syy miksi käyttävät. Ei voi verratta joku 2020 levyjarru auto vanhaan jenkkiin vaikka siihenkin laittaisi samat jarrut ilman elektroniikka. uusi auto pysähtyy paremmin koska tetokone osittain auttaa ja painonsiirto parempi. Jenkissä menee renkaat lukkoon sama niinkuin rummuilla renkaat lukkoon ja menoksi.
     
  17. blackCrown

    blackCrown 2nd gear

    , nii mä en tiä mites tässä tulee toteutus.
    mut ulkonäöllisesti tuon vois jättää ihan alkuperäseen paikkaan, ja viedä siittä putken takalukkun missä missä on pääsylinteri ja tehostin , josta joka nurkkaan oma putki tehostettua jarruvoimaa.
    tätä käytettiin jo 50 luvu kädissä. ja tais Thunderbird käyttää takaakselli viel 70luvulla omaa tehostinta.

    näin pysyis silmälle esteettisenä rintapelti.
     
  18. Tarkoitako tän tyyppistä linjaboosteria?

    [​IMG]
     
    blackCrown, Seevu ja Ilel83 tykkäävät tästä.
  19. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Reilu 30 vuotta ajellut rumpujarrullisilla autoilla ja minusta siinä ei ole ollut mitään ongelmaa.Ja minä olen ajanut paljon.Levyjarrut varmaan ihan ok,mutta kun nykyään on sitä "paskaa osaa" niin paljon markkinoilla,että voi remontinkorjuuta olla jopa enemmän edessä kuin "ikivanhoilla" rumpujarruilla;).
     
    Seevu tykkää tästä.
  20. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    Ihan niin kuin arvasin , niin kyllä eriäviä mielipiteitä löytyy , ja siksi laitoin että on minun mielipide. Jos tässä olis ollut museoauto kyseessä en olis edes maininnut mitään , mutta kun kyseessä custom ( taas vain oman käsitykseni mukaan) ja kuvissa esitellään uudet jarruosat , niin uskalsin kertoa oman näkemykseni asiaan.
    En kiellä etteikö myös noilla rumpujarruilla pärjää cruisailussa kylillä , on niillä pärjätty ennenkin , mutta jos tulis mieleen käydä vaikka joskus stripillä kokeilemassa , niin alkaa se rumpu häipyä kummasti kun reilusta 150-200tkm vauhdista alat hiljentämään.
    Eikä tarvii mennä edes muuta kuin normi motari nopeuteen niin kyllä se on mukavampi kun ne jarrut hidastaa jos jotain yllättävää tapahtuu .
    Ja kyllä tohon letukkaan kävis ihan vaikka lankkukyljestä noi levyt satulat , tehostin ym. romut laittaa.
     
    Gary Grand, Seevu ja isalmela tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!