1980 Dodge Aspen 4D

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Tarkeet, 6.3.2016.

  1. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Sitähän se on. Varsinkin vesitilaan menevät pinnapultit voi olla hankalia.
     
  2. Tarkeet

    Tarkeet 3rd gear

    Joo ei ole kivaa hommaa noiden kanssa taisteleminen ja kuulostaa surullisen tutulta.

    Pinnapultit onneksi tuli ulos kohtuu kiltisti. Taino, ei kaikki pultit, vaan osasta mutterit.
    Kiinnijääneiden pulttien kanssa tappelun siirrän eteenpäin kunnes kansi on joskus irti. Ei kiinnosta yhtään ryhtyä tappelemaan, etenkään kun mötikkä on vielä autossa kiinni.

    Hankaloittaa noiden metallitöiden kanssa tekemistä se, että ei ole hitsauslaitteita, eikä oikeastaan taitojakaan. Nykyisissä tiloissa kun ei tulitöitä saa tehdä, niin ei pääse edes harjoittelemaan. Kuten faijakin tapasi sanoa: "ehkä sitten joskus isona".

    Pistin sitten tuollaisen Dormanin mötikän tulemaan ihan vaan tieteen nimissä. Tuleepahan kokeiltua, että onko tuosta mihinkään.

    Eipä mennyt kuin kaksi päivää, niin paketti oli ovella.

    [​IMG]

    Otan vähän parempia kuvia kun saan sen tallille raahattua, mutta kohtuu asiallinenhan tuo on.
    Myönnetään, "casting" laatu on vähän... Kiina. Eli aika karhea tuo on sekä ulkoa että sisältä, mutta ei tuo alkuperäinenkään mikään kauneuden multihuipentuma ole. Kierteet täytyy myös todennäköisesti pudistella.
    Tiivistepinnat ovat kuitenkin tasaiset ja heat riser toimii kivasti.

    Nyt vain jännitetään, että miten tuo istuu pakoputken kiinnikkeeseen. Sehän on loppujen lopuksi helpohko muokkaus saada ne sopimaan.

    Miten äijän käy, se selviää ensi jaksossa!
     
    Muokattu: 12.3.2021
    12345678910, rekkamies, tooke ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. Tarkeet

    Tarkeet 3rd gear

    Blah, aika rientää!

    On se kumma juttu, kun talvella olisi aikaa rakentaa, niin fiilikset siirtyvät enemmän muihin harrasteisiin (pienoismallit, tietotekniikka yms yms). Keväällä kun aurinko alkaa taas paistaa, niin rakenteluhimot heräävät. Samalla toki tekisi mieli päästä myös ajamaan. Onneksi nyt on "vasta" huhtikuu, joten kyllä tuota ajoaikaa riittää ihan kivasti vaikka tässä hetki vielä menisikin. Eikä Lahden Classic Motorshowtakaan järjestetä tänä vuonna, joka on yleensä toiminut itselläni "deadlinena" auton kunnostamiselle.

    Eipä tällä hetkellä ole parkkipaikkaakaan vapaana, kun käyttöauton lisäksi systerin ajo-opetusta varten on pidettävä tuo 240 Volvo ajossa.

    Hirveitä ei ole tapahtunut, mutta laitetaan nyt nuo pari kuukauden takaista kuvaa kuitenkin. Projektin lisäksi olen prokrastinoinut myös projektiblogin kirjoittamisen osalta.

    Wanha ja uusi pakosarja rinta rinnan.
    [​IMG]

    Hieman tuo on rosoinen, mutta ei tästä mitään performance-vekotinta olekaan tulossa.
    [​IMG]

    Porttien leveydet mittasin, ja ovat rosoisuudesta huolimatta hyvin vastaavat kuin alkuperäisessä. Saatan kuitenkin tasoittaa tuota hieman, jotta se ei nokeentuisi niin herkästi.


    Sain myös viimein aikaiseksi tilattua kasan pultteja ja muttereita, joilla osat saadaan taas autoon paikalleen. Ajattelin samalla rykäistä ja maalata tuon imusarjan uusiksi.

    Samalla tuli repäistyä venttiilikopan kansi irti. Tiiviste hikoili aavistuksen, joten se on syytä vaihtaa jokatapauksessa. Ajattelin samalla riipaista pienet maalit tuohon pintaan. Sen kun joku sankari (en minä, tällä kertaa) on aikoinaan hyvin huonosti maalannut jollain "kromimaalilla", vieläpä suoraan alkuperäisen sinisen päälle.

    [​IMG]


    Hiukkasen oli puunattavaa venakopan sisäpinnassa. Samalla vaihtuu "breather box" venakopan perältä uuteen.
    [​IMG]


    Maalit laitan hommaten ensi viikolla. Ennen sitä pitää pohjakäsitellä hieman osia ja muutenkin puunata konehuonetta hiukan.
    Katsotaan mitä tuosta tulee. Erinäisten materiaalien maalaaminen on kyllä tuttua, mutta yleensä maalaamani asiat eivät lämpene saatika joudu öljyn yms. kemikaalien kanssa kosketuksiin.

    Mitään näyttelytasoista ei haeta, vaan ihan VHT:n kilikolilla ajattelin testata. Vinkkejä voi lukea netistä loputtomiin, mutta paras tapa oppia on kokeilla itse, mokata ja kokeilla uudestaan.

    Kysymys kuuluu, että maalaanko palikat vain mustaksi, vai noudatanko alkuperäistä ja maalaan "Chrysler Blue" -sävyllä. Kohtuu rujon näköinen sävyhän tuo on, mutta alkuperäinen on aina alkuperäinen. Kunhan ruiskun kanssa opin vähän maalaamaan (hankittu muita harrasteita varten), saatan riipaista jotain omaakin kuviota pintaan. Mutta siihen menee vielä aikaa (lue X vuotta).


    Nyt varmaan seuraavat parikolme viikkoa tulee aktiivisemmin päivitystä. Ainakin toivottavasti. Suuret oli taas suunitelmat syksyllä, mutta aika katosi kummasti muualle. Koitan kuitenkin hyvästä kelistä huolimatta tehdä maltilla nykyiset hommat loppuun.


    BTW: jos joku tarvitsee tuon vanhan pakosarjan vaikka projektiksi, niin voi tulla hakemaan Helsingistä. Vastineeksi voi tarjota vaikka jotain pientä nippeliä, kahvipaketin tai muutaman lantin omatunnon mukaan. Kaupan olisi myös Melberin Penta -vanteet, jotka tässä kotterossa aikaisemmin olivat alla (näkyvissä alkupään kuvissa). Päällä hyvät Barumin kesäkumet.
    Laittelen noita markettipalstalle kun saan tallia siivottua ja kartoitettua mitä joutaa muualle.
     
    rekkamies, isalmela, Inlinee ja 1 muu tykkäävät tästä.
  4. MJF

    MJF Double Gearhead

    Sininen tietenkin, paljon huolitellumman näköinen :cool:
     
    Tarkeet tykkää tästä.
  5. grantorino

    grantorino Gearhead

    Tarkeet tykkää tästä.
  6. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Mukava lukea välistä tämmöstäkin mis ite rakennetaan ja tusataan vaikka erehyksen kautta, kun niitä ikusia "rahalla valmista" rojekteja. Kummassakaan ei mitään vikaa, jokainen tekee tavallaan, mutta piristävä poikkeus autoa myöden.
     
    kerkko ja Tarkeet tykkäävät tästä.
  7. Tarkeet

    Tarkeet 3rd gear

    Tällä mennään!

    Mukava kuulla, että tällainenkin räpeltäminen kiinnostaa :)


    Heh, hitaammin tulikin seuraavaa päivitystä kun lupasin.
    Then again, ne muutamat kerrat mitä olen tallilla kerennyt käydä on mennyt siivoamiseen, osien hiomiseen ja putsaamiseen. Eli ihan hirveää etenemistä ei ole tapahtunut, mutta laitetaan pari kuvaa kuitenkin.


    Puitteet on vähän heikot, mutta laikkakoneella ja käsin on pahviboksin päällä hinkattu menemään. Tallin ovi auki ja tuuletin vieressä puhaltamassa enimmät hiomapölyt pihalle.
    Lähtötilanne venakopalla oli todella huono: paksua "kromimaalia" heitetty alkuperäisen maalipinnan päälle, ja venakoppa aivan lommoilla. Kaikkia lommoja en lähde tasoittamaan, mutta toivottavasti ainakin maalipinnasta tulee edes hieman parempi.
    [​IMG]


    Muutama vuosi sitten (jotkut ehkä muistaa) maalasin jollain random kilikolilla huonoille pohjille tuon ilmanputsarin kannen. Maali lähtikin aika nopeasti lohkeilemaan, etenkin kun sohaisin vähän jarrunestettä siihen päälle pääsylinterin vaihdon yhteydessä.
    Maalinhan sai aika näppärästi ja nopeasti lähes pelkällä metallilastalla hinkattua poies, tai niin luulin.
    [​IMG]

    Hups.
    [​IMG]

    Aikaa menikin ihan kiitettävästi.
    Typeränä yritin varovaisesti ujuttaa tuota "Super Six" -tarraa irti liimanpoistoaineen avulla. 1/3 osaa lähtikin nätisti, mutta sitten jämähti. Siinä vaiheessa oli liian myöhäistä palata takaisin, joten tarra lähti noin kymmenessä osassa irti. Ajattelin aluksi että ei se mitään, niitähän oli ebay täynnä... pari vuotta sitten. Nyt ei näyttänyt löytyvän millään. Hieman v-harmittaa.

    Osat lähes hiottuna. Vielä vähän olisi jäljellä, jonka jälkeen putsaus. Ensi viikolla pääsee varmaan maalaamaan ja ehkä viikonloppuna kasailemaan. Jos kesäkuuksi valmista :rolleyes:
    [​IMG]

    Kansi ja lohkon kylki saa odottaa väriä siihen hetkeen, kun ne joskus on autosta poies. Kävi mielessä, että olisin sutaissut jotain pintaan vaikka ovat konehuoneessa, mutta lopputulos olisi sen näköinen että siihen käytetty aika menisi hukkaan. Vaikka ei näillä vermeillä noista irtopaloistakaan välttämättä mitään kovin esittelykelpoista saa :D


    Kelasin alunperin että parin tunnin homma hioa noi muutamat irtopalikat, mutta voi veljet kun siihenkin saa turattua aikaa.

    Kaikille jotka jaksavat itse tehdä pohjatyöt kokonaiseen autoon:
    [​IMG]
     
    rekkamies, 12345678910, maverick999 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  8. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Minä taistelin kiinnitysliiman poiston kanssa. Ei lähe ”toffee” laikalla, lamellilaikalla vaan lämpenee ja leviää. ”Neekeritukka” laikallakaan ei oikein tapahdu mitään. Tinnerillä eikä asetonilla ei irtoa. Sitte katoin netistä vinkkiä. Ruokasooda/vesi seos ja rätillä hankasin eikä poistu mutta jotenkin rakenne muuttu että rosterilistan taustan voi lamellilaikalla ottaa että lähti melko helposti. Jännä juttu.
     
    Tarkeet tykkää tästä.
  9. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Koko auton pohjiin saa helposti palamaan kuukauden pari.
     
    Tarkeet tykkää tästä.
  10. Tarkeet

    Tarkeet 3rd gear

    No voi veljet, tuntu etten löytäny millään hakusanalla kun pari viikkoa sit etin. Ehkä en ollut tarpeeksi kärsivällinen. Kiitos!

    Täytyy pitää mielessä! Tällä kertaa liimat lähti nätisti (kun hioin koko maalipinnan veks), mutta epätoivoisena tavoitteena oli saada tarra kokonaisena poies.


    Hups, ja osat sai vähän väriä.
    Piti odottaa hyviä ja lämpösiä kelejä, jotta pystyi maalaamaan pihalla. Tallissa on kohtuu huono ilmanvaihto, joten siellä ei viitsi suihkutella edes hengityssuojain naamalla.
    Venakopan kansi ja imusarja duunattu VHT:n maaleilla, muut erinäisillä akryyli / alkydi spärryillä (samalla kokeilla mikä kestää ja mikä ei). Näillä mennään.

    [​IMG]

    Ainakin venakoppa on huomattavasti siistimpi, kuin mitä se aikaisempi "kromilook".
    Läheskään kaikkia pannuhuoneen palikoita en maalannut, mutta nämä ovat ehkä ne näkyvimmät.


    Nyt konehuoneen putsausta ja ei muutakun kasailemaan.
     
    Muokattu: 12.5.2021
    rekkamies, juko7, maverick999 ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  11. Tarkeet

    Tarkeet 3rd gear

    Konehuoneen putsailuun menikin oletettua kauemmin, vaikka en ihan jokaista kulmaa välikköä jynssännytkään. Oli silti vuosikymmenten aikana kertyneessä öljytöhnässä poistamista.
    Lopullinen putsaus sitten kun auto liikkuu taas.

    Parin viime viikon aikana projekti eteni kohtalaisen mukavasti, ja sain parina iltana frendinkin jeesailemaan.

    Venakoppa paikallaan uuden öljykorkin ja "breather boxin" kera.
    [​IMG]

    Maalattu flekti ja hihnapyörä. Hihnan osalta jälki aika karua, mutta näillä mennään.
    [​IMG]


    Pinnapultteja varten kaikki ne jengat putsattiin, joista pultit tuli ulos pakosarjan irroituksessa.
    [​IMG]

    Imu- ja pakosarjan kasauksessa ongelmaksi meinasi muodostua niitä yhdessä pitävät pultit. Mistään ei tuntunut löytyvän 5/16" UNC pultteja, joissa kierteet olisi jatkuneet tarpeeksi pitkälle. Viisammat tiesivät kertoa, että sellaisia ei juuri edes valmisteta, joten jatkoin kierteitä.
    [​IMG]

    Eipä ole aiemmin tullut leikittyä noilla kierretyökaluilla. Oli jollain tapaa varsin miellyttävää pyöritellä ja putsailla kierteitä.

    Koesovittelua palikoille. Hyvin näyttää istuvan tuon paksumman tiivisteenkin kanssa.
    [​IMG]


    Samalla päivittyy akun maadoitukset. Jotkut teistä varmaan muistaa ketjun alkupuolella esiintyneet kauhuviritykset: niistä osa oli autossa edelleen :oops:
    [​IMG]

    Noissa aikaisemmissa johdoissa meni kaksi maajohtoa lohkoon: toinen vesipumpun pulttiin, toinen ohjaustehostimen telineen pulttiin. Onko muka tarvetta kahdelle eri pisteelle, vai riittääkö yksi? Olikohan toinen vain "varuilta"?


    Motivoitui taas huomattavasti enempi rakentelemaan, kun pääsi viimein kasailemaan.
    Meinasi motivaatio ja usko loppua jo tuossa aikaisemmin, kun kesä oli kovaa vauhtia tulossa ja illat menee osien hiomisessa. Jatkoa ajatellen pitää pyrkiä tekemään vain yksi asia kerrallaan, eikä purkaa kaikkea.

    Noh, kevään aikana tuli / tulee duunattua seuraavat:

    - uusi antenni
    - uusi pakosarja + tiivisteet
    - maalattu kasa osia
    - venakopan tiiviste, uusi öljykorkki ja breather box
    - laturin ja ohjaustehostimen hihnat
    - uusi jännitteensäädin
    - akun maajohdot
    - öljyt & suodatin
    - jäähdytysnesteet
    - pari liitintä ja muuta wanhaa johtoa


    Kesäkuussa Malmille? Maybe...
     
    rekkamies, Gary Grand, isalmela ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  12. isalmela

    isalmela Gearhead

    Tulipa siisti konehuone! Tuosta on myös se hyvä puoli, että huomaa helposti jos joku paikka alkaa tihkua.
     
  13. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

    Sen maadoituksen on hyvä mennä koriin ja moottoriin. Yleensä akulta koriin ja siitä lattakaapelilla lohkoon
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  14. Tarkeet

    Tarkeet 3rd gear

    Tänks! Joo se on ehdoton etu. Jostain tuo ihan varmasti tihkuukin, mutta aikaisemmin oli hankala selvittää.

    Näin omakin logiikka sanoo. Hämmensi vain nuo aikaisemmat räpellykset, kun niitä maajohtoja meni akulta mihin sattuu. Nyt setvitty.


    Se olis taas kasassa.
    Tarra puuttuu vielä, kun ei ole saapunut. Onhan tuo ihan komea ilmankin.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Kaasaria en jaksanut putsata ulkopuolelta sen enempää, kun suunitelmissa on rakentaa toisesta paremmin toimiva värkki.
    [​IMG]



    On se vähän siistimpi kuin lähtötilanne. Ensimmäinen kuva viiden vuoden takaa, toinen viime tammikuulta.
    [​IMG]

    [​IMG]


    Varovasti tuli käyntiinkin kokeiltua. Hyvinhän se lähti pörisemään, mitä nyt bensalinja vuoti suodattimen kohdilta. Sen kun uusi vielä, niin johan rokkas.
    Pientä nakutusta tuntui kuuluvan, mutta oletan ja toivon äänen johtuvan talviseisonnasta. Tai konehuoneeseen jääneestä hylsästä :rolleyes:
    Syksyllä talliin ajaessani ei kilissyt eikä kolissut.

    Eipä tuota tullut käytettyäkään kun puoli minuuttia.
    Täytyy vielä kasata maski ja umpion kehikot paikalleen, niin voisi käydä koittelemassa tien päällä pitääkö uudet tiivisteet.
     
    Inlinee, isalmela ja Seevu tykkäävät tästä.
  15. Tarkeet

    Tarkeet 3rd gear

    Jaa, tänään oli tarkotus ottaa rotke ajoon ja käydä heittämässä lenkkiä.
    Tallista ulos ja kaamea kalkatus koneesta.

    Ensireaktio oli "noniin just, se pannu oli siinä".

    Hetken kun järkeili, niin huomasin äänen tulevan yläkerrasta ja tajusin virheeni. Korkea kolinahan kuului selkeästi keinuvivuista, joista pari nakutti venttiilikoppaa vasten. Todnäk putsaus / maalaus-operaatiossa huohottimen alla oleva roiskesuoja (ohut alumiininen lärpäke) on taittunut sen kriittisen millin tai pari (vai kolme??), ja paukutti ikävästi. Äänihän resonoi kauniisti kopan sisällä, joten kuulosti siltä että koko kone halkeaa just.

    [​IMG]

    Sain minä auton sentään käännettyä ympäri :D

    Harmikseni en kerinny alkaa venakoppaa irroittamaan siinä heti, joten koitetaan lähipäivinä uusiksi.

    Edit: korjataan aikaisempi väite: heinäkuussa malmille? :p
     
    juko7, isalmela ja Inlinee tykkäävät tästä.
  16. Tarkeet

    Tarkeet 3rd gear

    Hops, diagnoosi osui oikeaan.
    Eli keinuvipu naputti venttiilikopan roiskesuojaan huohottimen alapuolella, joka oli "hieman" vääntynyt puhdistusoperaatiossa.

    Kuvassa ympyröity kohta johon nakutti.
    [​IMG]


    Vasaralla hieman lyttyyn, varoen kuitenkin kolhimasta uutta maalipintaa toisella puolen.


    Edes takasohvaa tai takavanteiden kapseleita en malttanut laittaa paikalleen, kun piti päästä jo baanalle.
    [​IMG]

    Viitisenkymmentä kilometriä tuli paremman puoliskon kanssa suhattua akselilla Espoo - Kirkkonummi ja hyvinhän tuo tuntui toimivan. Lämmöt pysyi kurissa ja nesteet pysyi koneessa.
    Eikä muuten vuotanut pakosarjan tiiviste enää! Joka olikin alkuperäinen syy koko kevään projektille :p

    Joku päivä vahat pintaan ja ajoa kunnes jotain jälleen kilahtaa.
     
    SK-, maverick999, isalmela ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  17. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Noi on maagisia hetkiä.
     
    Tarkeet, maverick999 ja isalmela tykkäävät tästä.
  18. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Pitkän rempan jälkeen pimenevä kesäilta ja laiton koe-ajo lähimmillä sorateillä.
    Pelottaa poliisi, ylimääräiset äänet ja hajut. Jossain vaiheessa mietit, paljonkos sitä bensiiniä syksyllä jäikään tankkiin?
     
    Inlinee, Gary Grand, Tarkeet ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  19. Tarkeet

    Tarkeet 3rd gear

    Pitää kyllä paikkansa.
    "Mikä toi kilinä on? Onks tästä aina kuulunu tollasta? Hei, nyt haisee palaneenkäry?!"
    - "Tyhmä, avainnippu kilisee virtalukossa ja joku grillaa..." t. emäntä.

    Laitetaan nyt yks fiilistelykuva, kun sai one step myllytyksenkin pintaan ja kromikapselit kiillotettua epäkeskolla. Hämärässä ei edes naarmut ja kiveniskut näy, niin näyttää melkein jo autolta.
    [​IMG]
     
    rekkamies, LPV, maverick999 ja 7 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!