pistehitsaus....

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja Mr. Horsepower, 1.3.2008.

  1. mke77

    mke77 Gearhead

    ...juu... kunhan ei liiana paljoo laita....ihan toimivaa tavarra toi kilikali-sinkki, ja sitä riittää ihan "huntu" tai hiukan enampi!!! kaverin siskon auton kyljessä (mikillä hitsasin puskusauman ja pyhkäsin "fiiperillä" sauman alas) jätin sinkki maalin jos vaik joskus kerkeis "paklaamaan ja maalaamaan"...mut hiukan on menny aikaa... 2vuotta ja viel on pysyny mikki sauma piilossa, vaik ihan "huntu" päällä :eek:
     
  2. afos

    afos 1st gear

  3. lennu

    lennu 1st gear

    mulla mallia voimavirta from kivi ja kypärä,pitää olla sitten puhdasta peltiä,jos ei halua väistellä kipinäsuihkuja :rotfl:

    Hankalat käyttää,vetelen mieluummin migillä.
     
  4. niklas_

    niklas_ 1st gear

    aijaa. mulla ei kyl oo mitään sellaista ongelmaa. vähän kipinöitä kyl tulee mut erittäin tyytyväinen olen kyllä
     
  5. Newbie

    Newbie 3rd gear

    Lainataans vähän vanhaa topicia, ostin puuilon pistehitsin ja pitäis helmat saada vaihdetua, onko mitään suosituksia maaliksi peltien väliin, oon yleensä tulppahitsaillu mikillä ja vetäny
    Wurth Rust-StopQuattro peltien väliin, kun sitä on paikallisesti saatavilla.
    Mut onko kokemusta tuosta/vastaavista "hitsattavista' primereistä pistehitsin kanssa?
     
  6. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

  7. Newbie

    Newbie 3rd gear

    Tein koevedoksia wurthin quattro peltien välissä ja vaikutti niin toimivalta että uskalsin vetää helman kiinni.
    Itse hitsi vaikutti ihan pätevältä kun säädin pihdit kohdilleen ja hieman viilalla tylppäsin päitä.
    Hain voimavirta 400v 16a >valovirta adapterin niin tuntu sulakkeet kestävän.

    Itse pistehitsi niin yksinkertainen laitos et uskaltaisin näin lyhyen tuttavuuden perusteella suositella.
     
    Muokattu: 1.6.2021
  8. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Toi vaikuttaa juuri sellaiselle aineelle mitä itse etin kun tein ruostekorjauksia hitsi kun en silloin tienny.
     
  9. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

  10. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Tuosta Puuilon pistehitsistä on nyt kokemuksia.
    https://www.puuilo.fi/pitstone-pistehitsauskone
    Kyllä sillä pellit toisiinsa tarttuu, kunhan ensin taivutteli kärjet vastaamaan kunnolla toisiinsa ja viilasi vähän tylpemmiksi. Automaattisulakkeiden kanssa ihan toivotonta, C-käyrän sulakkeetkin laukeaa vähän väliä, oli kuormaa tai ei. Posliinisulakkeilla ei ongelmia, paitsi että joutui pitkää jatkoroikkaa käyttämään. Laite lämpenee jonkin verran, ja jäähtyy hitaasti, joten ei tämä urakkakone ole, kuten ei hintansakaan puolesta. Helmakoteloa rakennellut uusiksi, niin siinä noita peräkkäisiä hitsejä tulee nopeasti aika montakin. Tiedä sitten, riittäisikö lyhyempikin sulatusaika, kuin mitä tullut käytettyä.

    Samaa laitetta näkyy myytävän maailmalla vaikka kuinka monella eri nimellä ja värillä. Ei ole vielä tullut tunnetta, että olisi saanut jäädä ostamatta.
     
  11. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Onko tässä ajastinta ollenkaan? Puuilossa kerran vilkuilin, mutta en mitään säätönupppia huomannut.
     
  12. Lowry

    Lowry 2nd gear

    Mulla on tommonen vastaava laite Ebaysta hankittuna ja ei siinä mitään ajastinta ole, vaan liipaisin pohjaan ja vapautus, kun sopiva aika on kulunut. Helppo käyttää ja hyvin ajaa asiansa. Toisenlaiset kärjet olisi hyvä lisä, että onnistuisi esim. takakyljen ja sisälokasuojan liitokset.
     
  13. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Ei ole muuta ajastinta, kuin hitsarin päässä tikittävä. Ainoa kytkin on palautuva vipukytkin, ei muita säätöjä.
     
  14. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    No kai se näppituntumallakin jollain lailla onnistuu, varmemmin kuitenkin jos joku tarkempi ajan mittaus olisi. Mulla oli ammoisina aikoina Telwinin autopeltihommiin markkinoitu MIG missä oli ajastin piste- ja jaksohitsausta varten. Lisäksi siinä oli etupaneelissa samaa ajastinta hyödyntävä pistorasia mihin oli tarkoitus liittää pistehitsauspihdit. Koulussa oli tuollaiset pihdit ja niille oli oma erillinen ajastinboksi.
     
  15. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Minkäslaisia aikoja noilla yleensä sulatellaan? Nyt menee millistä kuumasinkittyä kiinni toiseen samanlaiseen, tai pinnoittamattomaan, tapauksesta riippuen.
     
  16. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Riippuu ihan koneesta ja liitettävistä materiaaleista. Sekunti-muutama, mitä vähän olen käyttänyt tuollaista sekä isompaa lattialla seisovaa konetta. Koepaloihin on testailtu, yhdellä pisteellä kiinni ja kokeilee repiä irti.
     

Kerro tästä muillekin!