Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Onkohan vika ny sitte siirtopumpussa, kun antaa hetken olla ja laittaa taas käyntiin, hörähtää hienosti, käy 10-30 sek ja sitte sammuu. Eli ei saa soppaa. Sopisko olla että suodattimen tyhjää ja sitten ruoka loppuu?

    Just ku pääsin kehumaan dötsin omaa siirtopumppua aiemmin.. :p kai se on laitettava uus Delhi tilaukseen sitte..

    Trivial pursuit- kysymys: pysyykö teillä muilla paine kun painaa käsipumpulla? Eli jämähtääkö paikalleen? Mulla jonkun neljän painalluksen jälkeen kuuluu sirinää jostain syöttöpumpun tienoilta ja paine katoaa. Oon tottunut että paine pysyy, vai onko kyse siitä overflow- venttiilistä? Vaiko pa-pumppu tai syöttöpumppu sökö..
     
    Muokattu: 10.6.2021
  2. Pertura

    Pertura Gearhead

    Lämmitin/esisuodatin on siirtopumpun imupuolella. Eli siirtopumppu työntää soppaa samaa reittiä suodattimelle, vaikka esisuodattimen olisi ohittanutkin. Tuleeko sulla letku tankilta suoraan siirtopumpulle?

    Sirinän aiheuttaa overflow valve, eli käsipumppu ainakin vaikuttaisi toimivalta. Paineen ei pitäisi kokonaan kadota, vaan pysyä siinä 20 psi tietämissä kun käsipumpulla lupsuttelee ja OFV sirisee. Onko mittaria löpön paineelle?
     
  3. GT-555

    GT-555 1st gear

    2500 ram vm.08 kaasuttelee itsekseen. Ensin oli P2122 ja P2127 koodit ja kaasupolkimelta löytyi katkennut johto liittimestä. P2122 poistui mutta toinen jäi ja kaasuun vastaavuus surkea, plus vikavalot tietysti taulussa. Itsekseen kaasuttelu kyllä lopppui, mistä jatkaa etsintää?
     
  4. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Joo polttoainelinja "tankilta" menee suoraan pa-pumpulle, ja sieltä normaalia reittiä suodattimelle ja syöttöpumpulle.

    Kokeilin eilen vielä tuutata tavaraa pihalle ofv:n kautta ja suutinputket avasin suuttimien päältä. Joka paikasta surraa tavaraa. Jostain oudosta syystä se vaan sammuu jonkin ajan päästä. Kerran teki niin että kävi kauan, kunnes otin paluuletkun kokonaan pois nesteestä, samalla alkas ilmaa vetämään linjaan :eek: polttoainelinja on nyt kokonaan kirkasta letkua, seassa jonkin verran ilmakuplia joskin ei enää, sellasia pienen pieniä on seassa.

    Noh, kai se on mitattava ensin. Kunhan löydän sopivan banjon että saa mittarin kiinni.

    Se OFV vaan tuottaa ihmetystä. Kun siinä ei mielestäni ole edes mitään liikkuvaa osaa. Sellanen reikä vaan.. jonnekkin se paine ilmeisesti katoaa ainakin kun käsipumpulla koettaa. Pa-pumppu kai toimii kun imuletku hyppii onnessaan. Ku nyt ei vaan syöttöpumppu sitte olisi..
     
  5. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Eikös siinä ofv venttiilissä ole jousikuormitteinen kuula jota kehittyneemmissä versioissa voidaan säätää kuten esmes
    minun tork tek tekeleessä. Jousi kun kuoleentuu niin säätää uudestaan mittarin kanssa. Käytännössä kai ikuinen.
     
  6. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Mulla on tämä: https://www.amazon.com/AutoGrills-1417413047-1994-1998-Injection-1467445003/dp/B07WSB42NN Viimeksi kun sitä tutkin niin en sisältä löytänyt mitään, vain tuo kuula päässä. Toki se sillä käy, mitään eroa en kyllä huomannut alkuperäiseen nähden joka oli ilmeisesti vakio. No pitää tutkia tarkemmin vielä. Joissakin kuvissa näkyy jousi tuolla sisällä, mun omassa ei sitä oo, suora linja banjolle. Dtechiltä ostin.
     
  7. Rannis

    Rannis 3rd gear

    Kumma jos siellä ei ole jousia ja vakio pumpulle tehty ku sen paine ja tuotto vaihtelee kierokksien mukaan?! Onkohan toi sun sit tatkoitettu sähköselle pumpulle joka tuottaa aina saman painen? Ainaskin torktekin sähköpumpulle tarkoitetut ofv:ssa on vaan pieni reikä.
     
  8. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Jaahas, pistin yksin lauvoin takajarruja. Sylinterit ja kyllä paljon muutakin hilpettä varuiksi olin varannu jo mutta laitoin pelkät sylinterit molemmat uudet. Toinen olikin sitten het vällein ok. Toinen olikin sitten vuotanut. Sitte siltä samalta puolelta vielä katkes jarruputki. Uusiahan ne kyllä piti muutenkin kun pitkä putki oli jo hätäkorjattu kevättalvella. Niissä sitä olikin nylppäämistä ennen kuin oli molemmat takaputket jakotukista irti. Täytyy väännellä putket ja tehä päät jahka ehtii taas.

    Varsinainen asia, tämän puolen navan alla oli pisara. Peräöljyä siis varmaankin hajusta päätellen. Jätin oottelemaan ilmestyykö uusi pisara kun seisoo. Niitä stefoja taitaa saaha us partsilta kun rokkiauton toimitukset on kai perseellään nyt. Vaan siis se mutteri, se joko on 2-9/16 pyöristetty kulmainen tai sillä sakara-avaimella käännettävä. Ilman avaamista ei kait tiijä kumpi on vai onko vuosimallilla merkitys? Kierre sama, avain vain eri? Mistähän niitä avaimia saa vai pitääkö tehä?
     
  9. simu_l

    simu_l Gearhead

    Se ei niin tiukassa ole se mutteri etteikö sitä pyörittäs melkeen millä vaan... Ite oon pyörittäny papukaija knipexeillä Ja joidenkin muistan tehneen työkalun putkesta ja latan pätkistä joka hitsaamalla tai lukkopihdeillä kasaan.
     
  10. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Juu, niinpä näyttäs pieni momentin olevan. 120-140 ft-lbs eli 2kg kahta puolta ja sitte löysätään 1/3 kierrosta eli 120 astetta. Muistin että onhan pöytälaatikossa haynesin ja chiltonin manuaalit. Oon kyllä tehny joskus niinkin että merkkaan kohdan ja kierrän kasatessa takas samaan että merkit on tasan.
     
  11. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Mutterin ja navan väliin kun löytää sopivan putken pätkän niin hitsillä täpit siihen sisäpuolelle että ottaa kiinni mutteriin. Näin minä tein ja aina on toiminu. Jonkun hylsyn jos laittaa putken toiseen päähän niin saa momenttiin halutessaan, ymmärtäkseni vanha kansa on vain kiristänyt mutterin tiukkaan että välykset katoaa ja sitten sen verran takaisin että pyörii.
     
  12. Luoppis

    Luoppis 3rd gear

    Ei sitä taida ihan tarkkaan vetoakselia avaamatta tietää, kumman mallin mutteri navassa on. Taitaa rokkiautokin tarjota molempia muttereita? Kierre niissä on sama ja ne voi vaihtaa keskenään. Se on justii joko sakaramutteri sillä ihme jousiprikalla lukittuna, vai mikä lie mutteri onkaan minkä saa tuurnalla nakuteltua auki niitä mutterissa olevia reikiä vasten. Tai toi 2-9/16 Nyloc mutteri missä kiilauraan lyödään lukkokiila siihen nailoniin. Itse tilasin Amazon.comista tommosen 1/2" karalla olevan hylsyn mikä on periaatteessa vaan pellistä prässätty. Ei se tainnut tehtaan kirjassa vaatia kiinnittäessä kun jotain 160-170Nm ja joku x määrä pakkia. Varsinainen iso hylsy ei sinne akseliputkeen mahdu jos sattuu olemaan toi 6 kulmanen mutteri. Aika moni on varmaan valmistanut sen Nyloc mutterin aukaisuun itse apuvälineitä, kun ei se älyttömän tiukassa ole avatessa.

    Multa voi tarvittaessa vuokrata 5,5% lonkero 6-päkillä ton 6 kulmasen hylsyn pyöristetyillä nurkilla Päijät-Hämeen alueella.
     
    tsipi tykkää tästä.
  13. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Kiitos laina tarjouksesta, erttäin ystävällinen ele mutta päädyin kuitenkin tilaamaan oman. Se kun kuulemma voittaa kellä on eniten romuja kuollessaan. Kai ne työkalutkin siihen lasketaan? On siinä perikunnalla ihmettelemistä että mihin helvettiin se ukko on tätäkin tarvinnu? 27€ makso hylsä kotijo toimitettuna että lonkerosalkku plus noutoreissu hakemaan meiltä asti häneeseen niin taisin voittaa tilaamalla oman.

    Tsiisus, että on nyhräämistä jarruputkien teko. Vanhojen irtivääntäminen oli jo oma savotta kun on vissiin putket alkuperäiset ja kohta 30 vuotta kiinni ollu juntturit. Monta tuntia tehny ja nyt molemmat takaputket vasta on valmiit ja paikoillaan. Tein kyllä niinku alkuperäisetkin on vedetty noin niinku ainakin kovasti yritin. Niisson muuten taivutusta jos johonkin suuntaan varsinkin oikeassa. Ostin kaksoiskartiointi työkalun oikein toimiva lislen tekemä. Voi käyttää vaikka auton alla jos tekee vanhaan putkeen vaikka uuden pään. Sitte lisäksi hankin putkea ja päitä silloin jo kevättalvella. Harvoinhan niitäkään yleensä tarviaa mutta onpahan tallissa tyhjentämistä perunkirjoituksia varten. Se pitkä putki edestä taakke olis vielä nyt ainakin tarkoitus vaihtaa ku tein pielaveteläisen siihen sen katkettua kevättalvella ja vielä jos tankin pantojen pultit irtoaa. Tankki on melko tyhjä että jos se tippuu päälle ni ei ehkä kuole siihen paikkaan puristuksissa. Loput putket joskus myöhemmin varmaan.

    Se oikea pyörännavan stefa ei ole näköjään vuotanut seisoessaan. Tongin sitä kosteaa mujua meisselin (ruuvi) kärkeen ja sytsärillä tulta perään. Eipä syttynyt joten luulen jarrunestettä olevan. Toisen pyöräsylinterin männän suojakumin alla olikin nestettä ja säiliöstä on minusta vähän pinta laskenut jo aiemmin. Hankin varmaan varuiksi ne stefat kotijo että sitten kun ne vuotaa niin on valmiina. Niitäkin on rokkiautossa vaikka kuin niin että on siinäkin selvittämista mikä ihme niistä oikein käy. Nyt siinä on laipalliset että taijan sellaiset uudetkin hankkia. Minusta ne on helpompi leipoa paikalleen niin että on suorassa. Muuten pitää silmäillä ja mittailla tönärillä. Niitä on muuten tullu joskus laitettua jokunen kappale kun oli rattorihuollossa nuarena miähenä. Siihen aikaan melkein kaikista vuosi joko kampuran tai pyörän navan akselitiiviste. Tai sitten vaihteiston
     
  14. tsipi

    tsipi Gearhead

    Jaa eikö jarruneste pala?

    Muistelen vaan, että useinkin vanhalla tallilla laitettiin kamiinaan tulta jarrunesteen avustuksella. Sitä kun piti aina välillä käyttää ettei ilmauspullo tulvinut yli...
     
  15. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Jaa, näköjään palaa. Aina kyllä luullut että ei.

    ”Brake fluid is flammable and it burns slowly”

    Töhkä joka oli märkää ei oikein syttynyt kun sytsärillä sytytin joten arvelen siitä että öljyä se ei ollut ja jarruneste ei pala. Aina oppii uutta, pitää nöyränä.
     
  16. smgt

    smgt 3rd gear

    ei sytkärin lämpö välttämättä öljyä sytytä. niitä on niin paljo erillaisia.
     
  17. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    15psi on pa-paine tyhjäkäynnillä, 2000rpm noin 18-20psi. Lämmetessään alkoi mittari hyppimään välillä, välillä tasaantuu viiteentoista. Mutta nyt se kävi normaalisti kuitenkin.

    Update: vaihde päällä paine putoaa 10psi. Eli pa-pumppu sökö? Kokeilin avata ofv-venttiiliä eipä juuri vaikuttanut. Paluupuolta kun puristaa nii paine nousee. Mutta kummassako nyt sitten on vika, siinä venttiilissä vaiko pumpussa? Kumpiko ei pidä painetta paikallaan? Tilasin kyllä sen delphin pumpun rokista, pitäisköhän kokeilla sitä ofvtäkin jos vaihtais..

    Kyselin samalla tottakai fuel pressure mittaria glow shiftiltä saako suomeen. Jännä miten pikkuhiljaa huomaa ja oppii asioita tämän romun kanssa mitä se vaatii :D Onhan se kuitenkin kuorma-auto eikä mikään henkilöauto

    Update 2: glowshift ei toimita suomeen. Ja tosiaan ajellessa paine pysyy kokoajan 10psi, ei juurikaan nouse, mittari seilaa jonkin verran.
     
    Muokattu: 16.6.2021
  18. tsipi

    tsipi Gearhead

    Ofv on helppo kokeilla. Ota irti ja tarjoa paineilmaa. Saman se nestekin siellä tekee. Selviää myös vuoto jne. Pullinki mies käski mun suoltaa oma ofv ja laittaa linjaan säädettävä vastusvastaventtiili. Olis varmasti viisaampi. Ei oo tullu laitettua silti.

    Paluulinjaa rutistamalla näet mitä sun pumppu sitten tekee painetta. Pitäs helistä aika korkealle. Tai siis liiankin korkealle, vaikka pekka pumppu sietääkin painetta ihan hyvin.

    Pa paineen mittaukseen pitää neulaventtiilillä kuristaa piikit pois. Muuten heiluu aika rajusti. Tai kenties nestevaimennettu mittari pelaa hyvin. Ei kokemuksia siitä. Oma paska digimittarini kuoli päivässä, vaikka oli neulaventtiili välissä ja yritin vielä jättää linjaan ilmapatjankin vaimentamaan..
     
  19. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Mulla on nestevaimennettu mittari. Ei hypi, vaan seilaa ylös ja alas, joskus taasen pysyy paikallaan. Jonkin aikaa käytettyä paine ei tosiaan nouse yli sen kympin, kiertää kyllä jos haluaa mutta paine ei nouse.

    Taidan hankkia sen mittarin Ebaystä, näkyy sielläkin jotkut myivän glowshiftin mittareita. Laitan sen ovipilariin kahden muun mittarin seuraksi. Vai myikö suomessa joku vastaavia sähköisiä mitttareita?

    Kokeilin sitä paluulinjaa rutistaa, sillä sai painetta nostettua. Hyvinkin. Mutta avaamisen jälkeen taas putos kymppiin.
     
    Muokattu: 16.6.2021
    tsipi tykkää tästä.
  20. simu_l

    simu_l Gearhead

    12v mekaaninen pa pumppu passaa myös MX casesta ku vaihtaa ne linjan nipat päikseen... Ois saanu rattorikaupasta heti eikä ole hinnan kirossa.
     

Kerro tästä muillekin!