Harrasteautojen vakuutusmaksut eri yhtiöissä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja nuc-64, 23.6.2015.

  1. ak72

    ak72 Gearhead

    Juu katoin vaan nettilaskurista, laitoin viestiä POP:lle josko sais osakaskon.
     
    Isamu tykkää tästä.
  2. Turnn

    Turnn Gearhead

    Mulla POP:sta osakasko ja sisältää
    Museovakuutuksen yhteydessä hinausvakuutus kuuluu osakaskoon. O€:n omavastuulla
     
  3. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Mun auto ei olekaan museovakuutuksessa vaan ihan tavan liikennevakuutuksessa jossa tuo osakasko -hinaus :)
     
    Turnn tykkää tästä.
  4. Lynyrd

    Lynyrd 3rd gear

    Monissa yhtiöissä kasko ei näytä korvaavan parkkipaikalla tullutta toisen auton kolhaisua:

    "toinen ajoneuvo on vahingoittanut ajoneuvoa. Ilkivaltavakuutus ei esimerkiksi korvaa, jos tun-tematon tai paikalta poistunut ajoneuvo tai polkupyörä on parkkipaikalla kolhinut ajoneuvoa"

    Tuo aika oleellista ja yksi todenäköisimmistä vahingoista.
    Onko tietoa yhtiöstä, joka nuokin korvaisi?
     
  5. IsoDee2

    IsoDee2 3rd gear

    Onko mitään vakuutusyhtiötä jossa voisi vakuuttaa harrasteauton tietystä vakuusarvosta?
    Olen näitä eri yhtiöitä nyt kaivellut ja kysellyt niin jokainen kyllä sanoo, että juu juu voi vakuuttaa jostain arvosta mutta vahinkotapauksessa sitten sinä päivänä yhtiö katsoo itse auton "käyvän arvon" mukaan korvaus summan jos menee lunastukseen.

    Eli pohja putoaa siltä vakuusarvolta mitä sinne vakuutuskirjaan ruksailtaisiin.
     
  6. elkamiina

    elkamiina Gearhead

    Hyvä kysymys totta tosiaan. Otse otin Lincciin vakuutuksen OP:sta kuvitellen, että korvaushinta jotain vakavaa sattuessa olisi vähintään se, mikä kirjassa seisoo.
    Nyt tutustuinkin ehtoihin ja löytyy selkeä ristiriita vakuutuksen myyneen henkilön lupauksiin.

    Vakuutusmaksu kyllä määräytyy hihasta vedetyn arvon mukaisesti.
    Heitinkin kyselyn äsken, että onko todella näin ja onko harrastusajoneuvokaskossa mitään järkeä.
     
    Nyypäle66 tykkää tästä.
  7. IsoDee2

    IsoDee2 3rd gear

    Juu OP ilmoitti minulle myös, että he tutkivat käypää arvoa silloin kun vahinko sattuu ja ymmärsin, että yhtiö määrittelee itse käyvän arvon. Toki siihen voi itse ruikuttaa jotain mutta yleensähän kuluttajat jäävät kakkoseksi vakuutusyhtiöitä vastaan.

    Oma hylsy on sen verran tavallinen V8 että nettiautossa näiden arvo on sen 10k mutta itse miellän 10 v rakentelun jälkeen, että arvo pitäisi olla lähempänä 20k jonka mukaan yritän löytää kaskoa joka tämän kattaisi.

    LähiTapiolasta myös olen yrittänyt selvittää kun markkinoivat harrasteautovakuutusta eriksen ja sieltä Kaskon ehdoista kyllä löysin viitteitä, että korvaus voisi ollakkin vakuutuskirjaan merkitty summa ja yhtiön hyväksymä summa vakuutusta myöntäessään.

    https://www.lahitapiola.fi/henkilo/vakuutukset-ja-elake/autot-ja-veneet/museo-ja-harrasteajoneuvo#

    Kohta 7.

    https://public.brandgate.fi/lahitapiola/lahitapiola/fi/tiedostot/131074/
     
  8. Ace66

    Ace66 3rd gear

    Kerrohan mitä vastaavat.Kiinnostaa koska mullakin on OP:n harrastekasko itse määritellyllä arvolla.Vakuutusta ottaessa mullekin jäi vahvasti se kuva että jos vaikka auto palaa ja lunastetaan,on lunastusarvo juuri se itse määritelty arvo jonka mukaan maksan vakuutusmaksut.:confused:
     
  9. elkamiina

    elkamiina Gearhead

    Eipä ole vastausta kuulunut luvatun kolmen päivän sisällä. Olisko korona hyvä syntipukki tähänkin. Alkaa harmitella kun kaikki kestää ja koronaa on helppo syyttää. Kumma kun ei meidän työmaalla voi käyttää samaa veruketta.
     
  10. elkamiina

    elkamiina Gearhead

    Noniin, nyt jo sain vastauksen. Lähtikin sitten harrastekasko samantien OP:sta. Eli auton hinta-arvio on pohjana vakuutuksen hinnalle. Sillä ei ole mitään tekemistä vakuutuskorvauksen kanssa. Korvaushinta arvioidaan kuulemma korvaustilanteessa vakuutusyhtiön "ASIANTUNTIJAN " kanssa. Eli kaskon hinta mullakin 655€ vuodessa ja korvaushinta varmaan tulipalonkin yhteydessä, kun autosta ei ole mitään jäljellä, voi oikein kunnon asiantuntijan osuessa paikalle olla 1000€.
    Pahoitelivat kovasti väärinkäsitystä. No niin vittu, vähintä mitä voivat tehdä, kun oon jo 1200€ maksanut niille.
     
  11. Ace66

    Ace66 3rd gear

    Joo,se vakuutusyhtiön asiantuntijahan on erinomaisen pätevä arvioimaan täysin uudelleen rakennetun auton arvon palaneesta hylsystä.:confused:Lieneekö mitään arvoa oman näkemyksen tueksi mikäli rakentelu ja siihen käytetyt hankinnat on dokumentoitu ja ovat esimerkiksi kuitein ja valokuvin todennettavissa?
    Tuntuu myös että vakuutusyhtiö vaihtuu täälläkin...:wc:
     
  12. JyrkiA

    JyrkiA 1st gear

    Tätä samaa asiaa olen yrittänyt nyt selvitellä. Tämä vakuutusarvo asia on mielenkiintoinen. Huomasin sen aikanaan veneeni kanssa. Kysyin mun Lincolnille vakuutusta Lähi-Tapiolasta. Olen itse määritellyt mun Lincolnin x hintaiseksi, Mun hinta-arvio perustuu siihen mitä tuollainen vastaava peli maksaa USA:ssa + rahti suomeen. ALV:n osuutta ei voi laskea hintaan. Lähi-Tapiolan asiantuntia arvioi auton hinnaksi 1/2 omasta arviostani. Ihmettelinkin, mihin perustaavat hinta-arvionsa. Varkaus tai täystuho mua eniten pelottaa. Seuraavaksi pitääkin tutkia, josko autolle saisi kaskon esim. Saksalaiselta vakuuttajalta Saksasta tai muusta EU maasta. Luulisi sen onnistuvan kun esim. eri harrastemuotojen vakuutuksia voi ostaa hyvällä omalla tunnolla EU alueelta.
     
  13. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Kaveri otti vakuutuksen purjeveneeseensä Ruotsista, kun ei suomalaiset vakuutusyhtiöt korvannut esim. mastoa, tms. Ja muutenkin korvausasiat epämääräisiä.
    Selvitti tarkkaan korvausasiat eri yhtiöistä.
     
  14. IsoDee2

    IsoDee2 3rd gear

    Päädyin nyt LähiTapiolaan harrastekaskoon joka nyt lähimpänä oli sen vakuusarvon kanssa mutta en nyt vieläkään kyllä usko, että se vakuuskirjaan merkitty vakuusarvo pitäisi jos jotain sattuisi...ja sielläkin ehdoissa kerrottiin, että tämä sovittu vakuusarvo on maximi eli se voi olla vähemmänkin...ja sen päättää yhtiö.
     
  15. three hundred

    three hundred Gearhead

    Mulla nyt vakuutus koeponnistus! Jos autoa ei löydy niin mikä sit on korvaus vai korvaako ollenkaan? Museoauto ja laaja kasko ja 30.000€ vakuutusarvo! Mun piti arvioittaa MR rekisteröinnin jälkeen ja nostaa vakuutusarvoa mut en kerinnyt kun auto pöllittiin. Mulla oli lukitussa hallissa auto mihin murtauduttiin ja mulla oli auton avaimet koelaudalla että autoa saa siirrettyä tarvittaessa vaikka en ole itse paikalla….. Just eilen tein avain selvitys kaavakkeen…… Toivottavasti auto löytyy ehjänä niin ei tarvi tapella yhtiön kanssa! Lähi- Tapiola. Ja joo se julkisuudessa oleva kahden jenkin keikka tapaus.
     
  16. Nyypäle66

    Nyypäle66 Gearhead

    Mitähän siitä seuraa jos on arvioinut autonsa alakanttiin. Voiko asiantuntija sanoa että autohan on nykyään paljon arvokkaampi :D
     
  17. Catiska

    Catiska Gearhead

    Voi mutta saat korvauksen sen alakanttiin arvioidun (ja maksetun) summan perusteella.
     
    viikinki75 tykkää tästä.
  18. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Juuri näin. On se vaan kumma homma, kun se ei yleensä toimi toisinpäin.
    Eli vaikka olisit maksanut isommasta summasta vakuutusmaksuja, niin sehän ei olekaan välttämättä se summa, mistä korvataan.:argue:
     
    Nyypäle66 tykkää tästä.
  19. RPx

    RPx 1st gear

    Mistä yhtiöistä on rodeille saatu kaskoa tai osakaskoa? Monet vuodet olen maksanut Ifille käyttiksien ja harrasteautojen vakuutusmaksut, mutta nyt löivät päin näköä, että rodille ei saa kuin liikennevakuutuksen. Ikää liikaa eikä ole museorekisterissä.
     
  20. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Mulla on ainakin Pohjantähdessä, eikä oo ilmotettu et loppus, kannattaa sieltä kysyä.
     

Kerro tästä muillekin!