Alustava kisakalenteri vuodelle 2021

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja homer, 20.10.2020.

  1. supo

    supo Double Gearhead

    Ei sotketa tähän muita ratoja joilla luvat kunnossa.Tuo keräyshomma lisää kustannuksia eli varmasti tulee joku seuranta liima/muusta tavarasta jolla seurataan miten paljon materiaalia tuodaan viralliseen keräyspisteeseen.
     
  2. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Käytännössä tuo varmaan tarkottais sitä että kumit ja niiden mukana liima kaavittaisiin pois joka kisan jälkeen. Mun mielestä tuo on silkkaa vittuilua ja tekosyytä luvan saannin vaikeuttamiseksi
     
  3. Rami_Vaan

    Rami_Vaan 2nd gear

    Niinpä... Ajojen jatkuminen on pääasia.

    - Motoparkissa minulle on tärkein asia se nostalgia, eritoten kun muistan ne 80-luvun lopun kisat ja sen yleisömäärän ja myös 90-luvun juhannuskisat.

    - Huom. Yksi Alastaron radan huono puoli oli se, että kovimpien luokkien osalta pito oli loppuaikoina ongelma (samoin heitot, jotka häiritsi kaikkia luokkia), eli huippuajat jäi saamatta.. Esim. Kauhavan radalla ajettiin heti (vaikka oli täysin neitseellinen rata, josta ei ollut kellään mitään dataa) 3 sekunnin aika topikoilla ja vierekkäiset 5.8 sekunnin ajat TFB:ssä (vierekkäiset 5 sekunnin ajat TFB:ssä on harvinaista herkkua koko maailman tasolla).

    Lopuksi: Olisihan se hienoa jos olisikin 3 rataa (Motopark, Kauhava ja esim. Alastaro) ... Kaikille jotain.
     
    Muokattu: 9.7.2021
  4. supo

    supo Double Gearhead

    Kauhava kaukana huippuradasta eli yksittäiset onnistumiset viikonlopun aikana ei tee vielä huippurataa!Tiedunkeruu kertoo että Motopar Raceway:n rata Suomen tasaisin ja Kauhavan rata jotain muuta!Ps.Fakta tieto että vain Motopark Raceway:llä luvat ja rata kunnossa!Elokuussa jos kelit kohdillaan niin ekat 3s ajat esim.TD:ssä!
     
  5. Rami_Vaan

    Rami_Vaan 2nd gear

    ... Toivon todellakin sitä, että myös pito Motoparkin radalla saadaan sille tasolle, että ne huippuajat ja ennätykset syntyy... Minua kiinnostaa eniten prätkäluokat...

    - Riippumatta siitä onko huippurata tai ei, niin ne ajat puhuvat silti omaa kieltään...

    2019 Nitro Nationalsien aikana ajettiin useiden kierrosten aikana 5:n aikoja TFB:llä ja syksyn 2019 viimeisessä kisassa ruotsalaiset ajoi TD:llä siellä 3:n aikoja.

    Myös viime vuonna Tommi ajoi 3:n ajan TF:llä ja Lipponen ajoi 5:n ajan TFB:llä (3's koskaan twinillä ajettu 5:n aika).

    - Lisäksi viime vuonna Kauhavalla ajettiin erittäin kovat ajat SSB ja FB luokissa.
     
    Muokattu: 9.7.2021
  6. johntravolta

    johntravolta Gearhead

    Ja Prostokit eivät päässeet mihinkään.
     
  7. Ehkä pro stock ei ole niitä helpoimpia säätää jos rata ei ole täydellinen.
    Tiheä välitys, paljon vaihteita. Siitä voi jokainen laskea renkaan lyöntiä 1s, 2s, 3s vaihteilla. Lopussa helpompaa. Ja kun koneet erittäin on kapealla kierros/vääntöalalla toimivia koneita, ei niillä lähdetäkään muuten kuin yhdellä tavalla.

    TF ihan varmasti helpoin lähettää huonollakin radalla. Paljon helpompi kuin TMFC, Pro Mod... Pro stockeista puhumattakaan. Suoraveto, pitkä alue...... EM nitrokisassa kauhavalla LA laskin että oli 59 EM autolähtöä ja 3 tai 4 onnistunutta. No, silloin oli silloin ja rata on ihan varmasti ollut jo viimeuvonna ja tulevaisuudessa parempi.

    a
     
    valtope tykkää tästä.
  8. Araldite73

    Araldite73 3rd gear

    Kauhavalla lähtöalueen betonivalun pykälä näytti häiritsevän useita. Ilmeisesti pitoa oli enemmän kuin tarpeeksi.
     
  9. Rami_Vaan

    Rami_Vaan 2nd gear

    Toivottavasti se betonivalun korjaus onnistui (sehän tehtiin jo jos oikein muistan) ja se pykälä poistui... (vielä parempi jos sitä betonia voisi tulevaisuudessa jatkaa esim. 100 - 150 metriin)...

    - Muistaakseni Kauhavan radan pito sai kehuja ruotsalaisilta TD kuskeilta jo syksyn 2019 finaaleissa (silloin oli se EDRS TD luokan viimeinen kisa Kauhavalla)... Ja tosiaan viime vuoden loppukesästä se rata oli jo hienossa kunnossa ainakin prätkäluokkien (joita minä enimmäkseen fanitan) suhteen.

    Huom. Yksi syy Kauhavan radan fanitukseen on juuri se jarrutusalueen pituus joka miellytti esim. Fast Philiä (juttelin hänen kanssa useaan otteeseen 2019 Nitro Nationalsien aikana, ja hän kehui juuri sitä jarrutusaluetta ... Lisäksi hän kirosi - kuten minäkin - sitä ruotsalaisen / hired never again I hope / -"ratagurun" radan parannusta... Pilasi kerralla hyvän radan prätkäluokkien osalta).
     
    Muokattu: 9.7.2021
  10. Niin, tosiaan oli eka Kauhava EM kisassa pykälää ja uusi betonialusta, lähdön takarenkaiden kohta oli "kalju" yms. yms.
    Hankala laji tuo rata kaiken kaikkiaan, Pinola sen tietää kun on varmaan eniten perehtynyt tämän päivän ukoista. Ja eiköhän siellä rataporukassa kaikki Tricks ole tehty ja siitä homma ei ole kiinni.

    Oli ekavuonna lähtö juuri näille kovasti lähdössä rengasta lyöville isotehoisille ongelmallinen, mutta kai se on parantunut. Eipä se mantorpkaan ollut uuden pinnoitteen jälkeen ekavuonna kovin täydellinen. Luistelua oli hyvin monella ja pro modissakin ne meni lujaa, joilla oli huippuosaaminen kytkin ja alusta-asioissa.

    Toivotaan että kauhava ei ihan jää ihan byrokratian ja virkamiesten jalkoihin.
    Alkaa olemaan täyden matkan kentät ja paikat hakusessa jos nyt ajatellaan juuri näitä jotka vaatii sen pisimmän jarrutusmatkan. Perus SM ryhmiä voi ajaa monessakin paikassa.
    Vesivehmaa olisi hieno paikka järjestää vaikka SM kisoja, mutta taitaa olla käyttöaste jo nyt semmoinen että sinne on hankala mennä tyrkylle ilman ettei jotkut muut harrastajat vedä hernettä nenää ja nouse yhdelle jalalle. Vaihtoehto malmille ainakin, jos sinne saa buukattua 2-3 viikonloppua.

    Vaikea laji tuo luparumba. Nämä nyky viherpolitiikan edustajat ovat jo saaneet oman ideologiansa kannattajia tuonne valtioiden ja kuntien virkamieskuntaan hankaloittamaan entisestään toimintaa. Oman näkemyksen ei pitäisi vaikuttaa virkamiehen toimintaan, mutta kun se vain vaikuttaa, ja paljon.
     
    Vallu 426, jknR ja Inlinee tykkäävät tästä.
  11. Rami_Vaan

    Rami_Vaan 2nd gear

    Pinolaan luotan ja juuri hän teki sen 2019 syksyn finaalien ja viime kesän 'ennätys' radat.
     
  12. Araldite73

    Araldite73 3rd gear

    Pinola on ratavelho. Uskomaton taito äijällä
     
  13. pinola

    pinola Gearhead

    Kiitoksia luottamuksesta, mutta ei se kuitenkaan noin suoraviivaista hommaa ole sekään. Kukaan ei yksin tee mitään vaan hyvä tiimi pitää olla ympärillä ketkä tekee yhdessä sovittuja asioita oikeaan aikaan ja oikealla tavalla.

    Tästä vois kirjottaa vaikka romaanin, mutta en lähtis vertailemaan Suomen ratoja keskenään, jokaiselle niistä saa varmasti tehtyä pidon puolesta”ennätysradan” kun vain niin päättää ja panostaa kunnolla sekä rahallisesti että ajallisesti.

    Meillä on nyt 2 EM-kisaa ollut palkattuna alalla maineikasta ulkopuolista apua, ja kummallakin kerralla ei oo menny eri syistä johtuen ihan putkeen, se kertonee jotain siitä kuinka haastavaa homma on, eikai kukaan tahallaan huonoa rataa tee tai ongelmia aiheuta.

    Mä oon ollu tekemässä paljon useammin huonoja ratoja kuin hyviä, voin rehellisesti sanoa että vielä jokuvuosi sitten en ymmärtäny koko hommasta mitään vaikka niin luulinkin. Itselle jonkinlainen käännöskohta tuli Venäjällä kun sai kunnolla jutella Flamholcin tiimin kanssa miten ne radan näkee ja mitä ne siltä hakee. Kitti Nyström ja muut siinä auttoi paljon myös.

    Enkä ymmärrä hommasta kunnolla vieläkään, mutta opittiin edes tietämään mikä toimii ja mikä ei. Opeteltiin yhteiset toimintatavat ja saatiin homma nostettua edes jonkinlaiselle tasolle ihan vaan rajusti töitä tekemällä ja näytettyä että kyllä Suomessakin voi ajaa lujaa. Me ehkä jäätiin viimeisen 10v aikana muista jälkeen siksi kun se perus talkoopanostus ei enää riittänytkään, ois pitänyt käyttää toimitsijoiden omaa aikaa enemmän ja kerhon panostaa rahallisesti enemmän. Kumpaakaan noista ei aina ollut.

    Kaikista tärkein apu on tiimeiltä saatu palaute, niiltä tiimeiltä ketkä itse tietävät mitä tekevät ja tietävät mikä johtuu mistäkin. Niistäkin palautteista pitää ratahenkilön osata suodattaa tarvittava tieto itselleen sopivaksi ja osata lukea ja reagoida eri tilanteisiin.

    Eniten on meillä opettelemista siinä mitä mitkäkin eri ryhmät vaatii, jotta rata olisi mahdollisimman monelle mahdollisimman hyvä. On äärimmäisen vaikea miellyttää samassa kisassa isolla sliksillä ajavaa doorslammeria ja vaikkapa katurenkaalla ajavaa SSB pyörää nitrovehkeistä puhumattakaan, varsinkin kun siellä ajaa paljon katuvehkeitä samalla ja pitkät burnikset on päivän aikana vähissä. Mulla oli sovittuna ”opintomatkat” radantekoon alusta asti viimevuoden keväälle jenkkeihin liimatoimittajan ja PRI:stä saatujen kontaktien avulla, mutta kaikkihan ne sitten koronan takia jäi.

    Voin sanoa että viimevuosi 2020 oli kaikista vaikein, haluttiin oikesti tehdä hyvää, mutta vähäinen kilpailijoiden määrä ei todellakaan auttanut asiaa. Se näkyi sitten ylimääräisinä taukoina kun traktori näkyi radalla vähän väliä kun yritettiin tehdä se mikä tehtävissä oli.

    Kauhavan radan betonin ja asfaltin saumakohta on edelleen korjaamatta, siihen oli sovittu keväälle 2020 korjaus jolla pomput olisi tasattu ja samalla betonivalua jatkettu pidemmälle 8-10m. Arvaatte varmaan miksi jäi tekemättä ja nyt tämä valitushässäkkä siihen päälle niin ei kannata henkeä pidätellen korjausta odottaa.

    Toivotaan että hommaan saataisi järki ja rata-aluetta päästäisi ensin käyttämään ja myöhemmin kehittämään suunnitelmien mukaisesti jatkossa.
     
    kede -57, Herje, Blower Camino ja 18 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  14. supo

    supo Double Gearhead

    Kiitos Anssi taas hienosta tiedotuksesta!Arvostan!
     
  15. Vallu 426

    Vallu 426 3rd gear

    Täältä samoin suuri kunnia Pinolalle,aika harva varmaan edes tietää miten iso työ on radan kunnostus.Enkä tiedä itsekään,voin vaan arvailla.

    Toivotaan,että edes nää 2 rataa saisivat jatkaa lajissa,jota rakastan.
     
  16. rosswell47

    rosswell47 2nd gear

    Jos asiaa ajattelee ni tarvitaanko memuuta kuin nitro kisa alastarolle ulkomalaaisille helppo/tuttu paikka tulla ja loput sm sarjan kisat motoparkkiin,,.nätti matka niin etelästä kuin pohjoisesta,..ja motoparkin pienet puutteet tulee kuntoon kun omistaja tietää että siellä ajetaan..kohta ei ole muuta kuin suututettuja radan omistajia..
     
    supo ja Vallu 426 tykkäävät tästä.
  17. Araldite73

    Araldite73 3rd gear

    Olisi mahtava ajatus. Tuskinpa kuitenkaan toteutuskelpoinen.

    Kauhavalla on potentiaalia mutta moni asia yhä rempallaan (ymmärrän hyvin rahapulan ja koronan sotkevan asioita), Alastaro on mekka.
     
  18. Rami_Vaan

    Rami_Vaan 2nd gear

    Toivon myös, että edes 2 kilpatason rataa löytyy myös jatkossa Suomesta..

    - Asiasta toiseen, mutta kumminkin tämän keskustelun aiheeseen liittyen: Tänään ainakin minua itseä harmittaa vieläkin enemmän - kuin eilen tai perjantaina - se, että viikonlopun kisat jouduttiin perumaan! :odrealmad:

    Elokuun loppuun on pitkä aika!

    - Malmilla on - onneksi - joitain tapahtumia ennen sitä, mutta minun mielestä ne ei ole sama juttu kuin SM/CUP -kilpailuluokkien skabat.
     
    Muokattu: 11.7.2021
  19. three hundred

    three hundred Gearhead

    Onhan Hyvinkäällä ja Vesivehmaalla kisaa!
     
  20. Vallu 426

    Vallu 426 3rd gear

    On kyllä,mutta katuauto kisaaei oikein sytytä.
    Kovempia laitteita kehiin.
     
    Rami_Vaan tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!