Ilmastointi tietäjät hoi!!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja tox-11, 4.9.2018.

  1. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Läksinkin hakemaan kierteellä ensin en auton merkillä tai maanosalla missä oletettavasti tehty. Tässä on m12x1,5 sisäkierre ja sen lisäksi mm. löysin m10 (nousua ei löytynyt), 7/16-20 sisäjengalla ainakin olevia.

    etin myös adjustable ac cycle switch, universal ac cycle switch ja retrofit ac cycle switch hakusanoilla sekä osin sanojen ja kierteen yhdistelmillä.

    no, chevyn g10 90-luvun alusta ainakin löyty sopiva. Siinä on normi lattaliittimet, oikea jenka ja säätöruuvi. Aikaa kyllä meni mutta olimpa senkin ajan pois pahanteosta. Tiijä sitten hylkiikö dodge tai asentajan käsi jos soveltuvuus taulukossa ei ole kerta moparia mainittu. Voi tulla ihottuma jos paljain käsin koskee…
     
  2. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Hyvää se GM.n osa Moparille tekee
     
    Kalja imuri tykkää tästä.
  3. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Oon nyt seuraillu sitä kompressorin käyntisykliä ajaessa kun keskisuuttimeen tyrkkäsin kiltin kiinalaisen myymän digitaalisen lämpömittarin anturin. Sepä välillä on jees, näkyy että viilenee viilenee ja sitten lämpenee lämpenee. Ja kohta sykli alusta. Välillä taas toimii ihan miten sattuu. Vaikuttas että siinä käyntiä määrittävässä paineanturissa siis vois ollakin vika niinku aluksi veikkailin täydellisen epätietoisuuden tuomalla varmuudella. Ja kun se noinkin epästabiilisti näköjään toimii. Tilasin sitte yksintein kaks samalla niitä säädettäviä. Kaverilla kävin tänään ja kyselin huoltomittareita lainaksi tai meen sen pihaan ruuvaan jos aihetta on kunhan kytkimet saapuvat kotijo. Sillävälin täytyy syventyä peruutuskameran sielunelämään ja siihen miksi se on mykkä.
     
    Muokattu: 14.7.2021
  4. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Yks kans mikä kannattaa tarkistaa kun ei oo ihan uusi auto niin magneettikytkimen välys. Jos se levy mikä ottaa kiinni magneetilla on liian kaukana niin eipä vaan lähde kompura pyörimään.
    Kolme viikkoa sitten säädin meidän v70 volvosta välyksen kohdille niin jopa alkoi pelata niinku pitikin. Ei kuitenkaan ollut kuin viikon ilo kun vastaantulia ajoi volvon keulaan:mad:
     
  5. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Juu, sitä magneettikytkytintä tuli pyöriteltyä käsin silloin kun ei käyny. Sitte laitoin valkoisen maalijäljen siihen ja kattelin selälläni kun auto kävi että pysähtyykö välillä vai ei kun se sepelimylly ronksottaa eli cummins ni siinä ei pienet naksahdukset kytkimestä kuulu. Naapurit varmaan toivo että parkkilukko pettää ja ukko litistyy sinne sen helvetinkoneen alle. Siihen pitäs olla purkua varten olla kiinnipitoavain. Jokku on tehny sen tai löysin kyllä firman mistä saa kohtuuhintaan sellaisen tilattua. Niiton erikokoisia että mitata pittää ettei tartte koko settiä tilata. Kait sen laakerin vaihon takia purkavat mutta miksei sen välyksenkin säädön takia. Orkkis manuaalissa on kyllä varmaan se välyskin.
     
  6. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Volvos oli suositus alle 0,6mm
     
    tukkijulli tykkää tästä.
  7. tukkijulli

    tukkijulli Gearhead

    Jostain netin syövereistä näin luvun 0,35mm.Rvan V50 oli milli,ei toiminu.Säädetty nyt tiukka 0,4 ja toimii.
     
  8. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Juu, toi 0,6mm taitaa olla sopiva ohjearvo kaikkiin.
    Hyvä nyrkkisääntö on, niin lähelle kuin mahdollista mutta ei saa ottaa kiinni hihnapyörään.
     
  9. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Nonnii, fedexin kuski toi rokken roll autosta tilatut painekytkimet just sinä päivänä kuin oli ilmoitettu seurannassa. Vieläpä neljä tuntia ennen deadlinea. Laitoin toisen niistä päälle kun otin toisen nääs hyllyyn varalle ja läksin matonpesuun. Nyt pätkii käyntiä ja kuuluu oikein selvä naksahdus. Pikkasen joutuu vielä ruuvia kääntään ku on just rajoilla että vetääkö hyhmään putken vai ei. Märillä mattopyykin jälkeisillä käsillä kun eka kerran nappasin putkesta oikein kaksin käsin kiinni ni kädet jääty kii siihen. Tuli tunne että pitäskö lopettaa oikeet työt ja ryhtyä ihan kokopäiväiseksi koomikoksi. Siinä kun olis ootellu autossa kädet kii kun 132 litraa kuluu tyhjäkäynnillä loppuun että pääsee irti. Onneks en kokeillu kielellä.
     
    juko7 tykkää tästä.
  10. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Nyt kun sulla olis ne mittarit niin näki sen painealueen millä pätkii. Toisaalta hyvä jos toimii ;)
     
  11. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    just näin. Kysyinkin niitä mittareita jo männä viikolla tutulta kylmämieheltä. Sillon vissiin kahetkin että voi lainata tai jos ei löyvä ni yhet on ollu käytössä sillä vissiin nyt päivittäin että kun käyn tontilla ni kytken kii ni sitten näkee toiminta-alueen.

    Siihen äiteen pösön ilmastointiin tuli jännä vika. Repsikan puolen suuttimista tulee lämpimän hailakkaa ja kuskin kylmää kun on kylmimmillään manuaali ac lämpösäätö. Sitte ma lopetti koko kompura pyörimästä mutta kohta taas pyöri ja kylmää tuli kaikista suuttimista. Siinon bmw tekemä kone jota on näiden kahden lisäksi minissä. Niisson joku tyyppivika että sähköohjattu termostaatti jumii ja sekoilee muuten sekä anturit siinä samassa kotelossa antaa vääriä tietoja jolloin kompura lakkaa pyörimästä kun eculle tulee väärää tietoa. Vähän purkamista että näkee onko orkkis termari vai jo vaihdettu päivitetty jolloin on erilaiset anturit ja johtosarja. Sitten tietää vasta mikä termari ja tuleeko johtosarja uusi vai ei. Motonetissa kävin kysymässä ni ei ollu oikein tietoa myyjällä. Taisin olla enempi kärryillä ite. No ne palikat saiskin kyllä 60€ halvemmalla muualta että varmaan tilaan ne. Varsinkin kun motonetissa ei edes ole hyllyssä.
     
  12. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Tilailin osia kylmäaineen muutosta varten eli kuivaimen ja siihen tulevan painekytkimen. Painekytkimiä oli R12 aineelle ja sitten GM:n oma mikä oli tarkoitettu "R134a retrofit kit:iin". Kompuraa en ole toistaiseksi vaihtamassa koska oletettavasti vanha toimii. Onko tuolla matalapainekytkimellä suurtakin merkitystä kumpi se on? Olen ymmärtänyt, että R134 käy kovemmilla paineilla joten onko sitten tuo alarajakin ylempänä ja jos aine vaihdetaan niin kytkin sen mukaan? Vai pitäisikö olla samanlainen kuin vanha kun kompressori ei vaihdu?
     
  13. MR_Peace

    MR_Peace 1st gear

    Ranskalaisethan on tunnettuja läppävioistaan jotka oireilee juuri siten että ilmastointi toimii vain toiselle puolelle. Ainakin Sitroään C5 ja Pösön vastaavan kokoisessa molemmissa on samat läpät ja ongelmat. Sieltä useasti katkeaa läpän akseli siellä kotelon sisällä ja sinne ei pääse muuten käsiksi kuin purkamalla koko kojetaulun. Tosin jotkut on noihin tehnyt kirurgin tarkkuudella ohitusleikkauksia rautasahalla kotelon kylkeen ja vaihtaneet läpät sitä kautta. Googlaillut itse juuri samoja oireita omaaan C5:seen... :(
     
  14. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Niin on, ne on vaan automaatti-ilmastoinnilla olevia joissa se olikona se nyt akselin booritukset menee. Sitte ei ole puolet synkassa. Koko kojetaulu purettava.

    Äiteen pösö on manuaalihapettimella. Tosta kyseisestä viasta 1.6 vti koneessa luin ulkomaan elävien sivustoilta. Osa on pöydällä vaan aikaa ei näköjään ole ollut vielä syventyä.
     
  15. sibe70

    sibe70 Gearhead

    on ollut myös sellaisia, että kun on vajaa kylmäaineistaan niin puhaltaa vaan toiselle puolelle kylmää….
     
  16. sibe70

    sibe70 Gearhead

    riippuu autosta, jos tämän on GM missä on kompura käyntiä ohjaava preso niin uusiin pitää olla vastaava.
     
  17. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    kun itellä on mopar jossa on samoin myös kompressorin käyntiä ohjaava pressostaatti niin korvasin sen four season 36496 säädettävällä mallilla joka on varsinaisesti gm tuotteisiin tarkoitettu. Oikein hyvästi pellaa ja kylmää tulloo niin että vanhan luita meinaa kolottaa arktinen viima. Pitäs tietysti tietää auton ilmastoinnin painekytkimen toiminta-alue ja mittareillahan sen näkee sitten missä katkaisee ja kytkee uudelleen kompuran päälle. Vaan siitä ruuvista voi käyntialuetta säätää eli jos ei tule tarpeeksi kylmää niin sitten siitä ruuvista lisää. Kylmäaineen vaihto ja kun niillä eri aineilla on erilainen kylmän luovutuskyky niin r12 vaihto esmes 134a aineeseen niin eipä tule enää niin kylmää. Tällöin säätämällä ruuvia voidaan kompensoida asiaa, noin pääpiirteissään. Asiasta löytyy juutuupi videoitakin.
     
    Concarne tykkää tästä.
  18. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Tilasin tuon 134a muutoskitille tarkoitetun GM:n oman painekytkimen. Four season myy vastaavia kytkimiä molemmille kylmäaineille ja eroja näytti olevan alarajalla pois kytkemiselle ja ylärajalla päälle kytkemiselle. Kohta näkee toimiiko tällä mutta miksei toimisi jos on tuolle kylmäaineelle tarkoitettu. Pitääköhän sille kompressorissa olevalle ylipainerajoittimelle tehdä jotain? Niitä näytti olevan paljon erilaisilla paineilla.
     
  19. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Dodgen korjausmanuaalissa ei ole sille korkeapainepuolen painekytkimelle muuta testausohjetta kuin että kattoo että sen napojen välinen on virtapiiri on kiinni. Se virtapiiri katkeaa eli kytkin aukeaa kun paine on liian suuri. Tiijä muista merkeistä sitten.

    Ne säädettävät painekytkimet matalapuolella on käteviä just jos kylmäaine vaihtuu. 1/8 kierrosta ruuvia vastapäivään niin alentuu 2psi verran painekytkimen ala-arvo eli kompura on pidempään päällä eli hönkii kylmempää. Jos meinaa jäätää niin myötäpäivään säätö samoin speksein kuin vastapäivään. 4psi ja 1/4 kierrosta jne.

    Huomasin käyttäjä mietmi-3 mainitseman vettä kotelossa ongelman. Vaikka aika ajoin mopon vaijerin kuorella aina silloin tällöin työntelen kondensiovesiletkun läpi niin se oli kai tökänny johonkin ennenaikojaan eikä mennyt perille asti. Eli kotelo vettä täynnä ja jäätää matalapuolen putkea. Pyörittelemällä kun työnsi vaijeria se meni koteloon perille saakka ja vettä tuli todella runsaasti pois. Loppu jäätäminen siihen.
     
  20. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Syksy saa, mutta minä en. Totesi joku joskus. Se tytön ilmastointi nissanissa mietityttänyt pari päivää. Pitäs pestä ja imuroida se taas ni samalla jos tuumailis sitä kylmästöintilaitteen ohjausta. Toiminut kyllä koko kesän mutta. Ohjausjännitteen ollessa noin 6V tarkemmin ehkä 5,7V niin 12V kytkentä- ja vaihtoreleet eivät vedä joka kerta. Vaatii yleensä muutaman 2-3 painallusta eessuntaas a/c napista että loksahtaa magneettikytkin päälle. Kytkentärele ohjasi siis magneettikytkintä ja vaihtorele puhaltimia. Kun en ole jaksanu ja halunnu ylimääräisiä johtoja lisäillä konehuoneeseen ottaakseni herätteen sieltä. Tai no saishan sen varmaan kojetaulun sisältäkin ryöstettyä. No ans olla, aattelin että korvaan ne 6V/40A releillä. Luin internjetistä että joku muukin pähkäilly samaa. Tilasin iipeistä semmosia releitä pari kumpiakin. Ne kun on siellä piilossa näkymättömissä kojetaulun sisällä sen säädettävän jäätymissuojan kanssa ni mieleni on parempi. Ne releet kytkee siis vaan maadoituksen.
     
    sibe70 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!