Ilmajousitus vuotaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja JouniK, 22.7.2021.

  1. JouniK

    JouniK Gearhead

    Tein ilmajousituksen tämmöisellä venttiilipaketilla:
    https://www.jmtuonti.fi/ohjaus/195686-ilmajousituksen-venttiilipaketti-ja-switchbox-ohjain.html

    Kaikki liittimet on liimattu Wurthin hydrauliikkatiivisteellä, liittimet muoviputkille pistoliittimillä. Ongelmana on systeemin vuotaminen hiljalleen. Illalla ylhäällä oleva perä on laskenut paineet nolliin, ja etupääkin vajonnut vähäsen (tasaisesti). Itse vähän ihmettelen, onko tuurilla molemmissa takasäkkien piireissä yhtäläinen vuoto, samoin edessä. Jokainen nurkkahan lähtee tuolta venttiilipaketista omalla putkella.
    Vuotoa ei saa näkyviin vuodonilmaisu-sprayllä. Säkkien pitoliittimiä en ole vielä tsekannut, pitänee purkaa nekin näkyviin.
    Venttiilipaketti on siitä jännä, että jos syöttöpaineen ottaa pois (letku irti), vuotaa koko systeemi tyhjäksi.
    Olisko neuvoja, mistä vikaa lähtisi hakemaan?

    J
     
  2. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Saako venttiilipaketista tulpattua poiston/poistot? Jos vuoto loppuu, niin venttiili päästää pikku hiljaa läpi. Jos ei, niin vuoto on jossain muualla. Tai irrotat venttiilin ja paineistat piirit erillisellä liittimellä. Jos pysyy, niin venttiilissä on vika?
     
    impala-63 tykkää tästä.
  3. Herje

    Herje Double Gearhead

    Fairy vesi on tosi hyvä tuohon vuodon etsintään
     
  4. JouniK

    JouniK Gearhead

    Joo, saa tulpattua. Täytyypä koittaa, kiitos!
     
  5. rotaksi

    rotaksi 1st gear

    Voisiko syöttölinjassa riittää takaiskuventtiili. Ja tuliko pistoliittimiin tukiholkit letkun sisään.
     
  6. JouniK

    JouniK Gearhead

    Joo, takaiskuventtiili on, mutta ei tukiholkkeja:odoops:
     
  7. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Mitä tarkoitat että jos syöttöpaineen ottaa pois vuotaa koko järjestelmä tyhjäksi?

    Ei kai nyt ainakaan pussit voi vuotaa tyhjäksi koska muutenhan säiliön paine vuotaisi pusseihin.

    Onko nyt varmasti kytketty oikein?
     
    Seevu tykkää tästä.
  8. JouniK

    JouniK Gearhead

    Niin, totta! Paitsi voisiko noi paketin venat toimia siten, että tarvisivat jonkinlaisen paineen "takapuolelle"? Hmm..Otin "syöttöputken" pois venttiilipaketista, ja saman tien etupää ainakin laski. Tökkasin putken takaisin. Pitää vielä testailla. Kytketty on venttiilipaketissa olleiden tekstien mukaan. Paketissa on kyllä kaksi syöttöä ja kaksi poistoa.
     
    impala-63 tykkää tästä.
  9. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Mulla samanlainen paketti odottaa asennusta mutta suoraan Kiinasta vaan ostettu ja isommilla lähdöillä. 3/8" kierteet tuntui olevan. En ole vielä testannut sitä. Päissä sisääntulot ja tyhjennykset. Kyljessä pusseille lähdöt.

    Voihan se olla että tosiaan tarvii sen isomman paineen taakseen ettei pussien paine avaa venttiiliä.

    Mielenkiintoista koska juuri kasailen omaani niin millä seurailet korkeutta? Nurkka kohtaisella paineella? Tuolla jm tuonnilla oli se mittari missä näkyy kaikki nurkat ja säiliön paine.

    Mulla tulee https://www.autoloc.com/catalog/Air...esets-Air-Genie-Air-Suspension-Control-System

    Nyt vaan pitäisi löytää pienikokoiset paineanturit mitkä saisi tuohon mankkupakettiin kiinni. Tuntuu olevan kaikki niitä isoja kelloja tai pienet anturit 0-5v ja tuo ohjain haluaa resistanssia jos oikein ymmärsin.
     
  10. JouniK

    JouniK Gearhead

    Joo, testasin vielä, kyllä systeemi tyhjenee kun syötön irrottaa! Korkeutta seurataan ihan analogisilla mittareilla, ohuet putket venapaketilta tuplaneulamittareille. Siinähän on 8 lähtöä, eli 2/säkki. Toisesta otin mittarille, toisesta säkille. Tässä systeemissä on narullinen kaukosäätö joka pyörälle, sekä avaimeperäsäätö, jolla nousee/laskee etupää/takapää
    Poistojen tulppaaminen ei auttanut, auto oli aamulla mahallaan.
     
    juko7 tykkää tästä.
  11. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    8 lähtöä?
    Onko ne takapuolen alkujaan tulpatut lähtöjä? Vai poistoja?
     
  12. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    4 pussille ja 4kpl vaikka antureille. Poistot molemmissa päissä samoin kun sisääntulot eli niitäkin molempia 2kpl. Molemmilla sivuilla 4 lähtöä
     
    toyopet tykkää tästä.
  13. JouniK

    JouniK Gearhead

    Otin säkkien linjat erikseen ihan manuaalisen hanan taakse, selviää vuotaako säkkien liittimet.
     
    juko7 tykkää tästä.
  14. JouniK

    JouniK Gearhead

    Vuotaa... liimasin uudestaan.

    J
     

Kerro tästä muillekin!