Ford Duratec 1.8 huohottaa ja vie öljyä, päästöt tapissaan

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja maverick999, 11.11.2018.

  1. Joskus itse putsailin Zetecia STP:n lisäaineella. Tuli sieltä aika mustan näköistä lientä pihalle ja varmasti puhdisti hiukan, mutta en nyt suurta eroa nähnyt. Yhä poltti öljyä jne. On niistä varmaan jotain apua, mutta ei ne mitään koneremontteja ole.
     
  2. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Eikö tuo haittaa mitään että roiskii jotain maahan toisessa videossa...
     
  3. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Vettä jos vähän kylmä kone?
     
    Vuppe tykkää tästä.
  4. Zejk1

    Zejk1 3rd gear

    Neljä kolmoskoppasta ollut perhepiirissä ja kolme vei öljyä aikalailla (neljäskin vei mutta ei häiritsevän paljon)...tyyppivika. Männärengasjumppaa jos viitsii/kannattaa touhuta niin sillä se hoituu. En ymmärrä miksi hyvä zetec-tyypin kone piti vaihtaa tuhon sysipashaan duratecciin.
     
    Jape105 ja maverick999 tykkäävät tästä.
  5. chevytb02

    chevytb02 Gearhead

    Pruuttapullolla läppärunkoon vettä ja kierrokset reiluun 2k jospa se irrottelis männänrenkaita.
    Kesäkuun alkupuolella juotin vettä mitsun gdi koneeseen ja oljyn kulutus laski dramaattisesti.
     
    viikinki75 ja musta pässi tykkäävät tästä.
  6. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Joskus vuonna miekka ja kilpi kaatelin pari 0,33 limupullollista vettä fiat 600 koneeseen kaasuttimen kurkusta. Pakoputken pääkin oli jälestäpäin niin puhdas sisäpuolelta ettei sormeen jääny pyyhkäistessä yhtään nokea. Siinähän se tosin onkin äärimmäisen lyhyt. Ja jos meinaa turatekkiin konepokan tehä ni öljyt pois, naftaa tilalle ja käyntiin. On sitte mukavampi puhtaita osia irrotella eikä karstasta muodottomaksi muurautuneita. Liekö turatekin lohko köykämiiniä vai patarautaa? Joillain valmistajilla öljynkulutus ja kolina johtuu/helpommin kuluttaa sitä alulohkolla. Taikka joillain kuten nissanilla 1.8 koneessa rautalohkolla pyttyjen kieroudesta. Siinä ei rengastus auta jos reiät ei ole pyöreät. Bmw taas ei vissiin ole 70-luvun jälkeen osannut tehdä yhtään konetta mikä ei veisi öljyä. Ihmisen mieli on kumma, paljon on paskoja konsepteja joita kuitenkin ihmiset ostavat. Jotkut jopa menevät useammin kuin kerran halpaan. Mielikuvat ja markkinointi tekevät taikoja. Nimimerkki kerran sokota, ei enää koskaan sokotaa eikä vag konsernin tuotetta koska sama paska on vaan eri paketissa.
     
  7. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Taitaa olla alulohko. BMW M10-kone ei ainakaan öljyä kuluta, tosin taitaakin olla 70-luvun designia rautalohkoineen, mutta valmistettu toki 80-luvun aikanakin.
     
  8. adasdasd

    adasdasd 1st gear

    Sori, yritin googlata mutta en ymmärrä tätä ammattisanastoa :D Minulle pruuttapullo eikä läppärunko sano yhtään mitään. Kuvahaku heitti että pruuttapullo olisi jokin pakastepullo? Kulkeeko se vesi sinne läppärunkoon siis jos heitän vettä öljyn sekaan? Tuo voisi olla last-resort homma.
    Kuten mainitsin tuossa viime sivun viestissä, niin en mä näistä hommista mitään syvällistä tiedä/ymmärrä :D

    No joo, heitän varmaan kokeilun vuoksi heittää tuon STP Oil Treatmentin sisään.

    Katsoin ChrisFixin videon tuosta seafoamista, en kyllä löytänyt että suomesta saisi mistään? Kyseinen paikka minne sitä laitetaan videolla niin ei mitään käsitystä, joutuisin kyllä nyrkkipajaan turvautua.

    Ajattelin oman mielenrauhan vuoksi hakea esim. amikselta päästömittaukset ja 3kk siitä katsastukseen. Jos ei mene päästömittauksia läpi, niin auto kiertoon välittömästi.

    Yritän muistaa tämän ketjun ja kertoa auton tarinan jatkoa ajatellen.
     
  9. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Tuota lämpö shokkia on ennen vanhaan harrastettu enemmänkin ja omakohtaista kokemusta Sumbeam Avanger kone ainakin tykkäs. Näistä nyky koneista en tiedä miten käyttäytyy. Sitä vettä sai kaasarikoneeseen kaataa suht surutta juomapullosta kunhan piti riittävästi kierroksia.
    Kaverin bemarin kasauksessa väärä tiiviste ja öljyt ja vedet sekaasin. Öljyt/vesi valuteltiin pois ja naftaa koneeseen. Uutta kansipahvia ja nafta öljyseoksella käyntiin. Kone käytettiin lämpöiseksi. Parit öljyn vaihdot ja kaikki ok.
     
    viikinki75 ja chevytb02 tykkäävät tästä.
  10. chevytb02

    chevytb02 Gearhead

    Sumutinpullo ja kaasuläppäkoteloon suihkit sumua sillai suihkaus/2 sekuntia ja koko puteli tyhjäks nii ja ne kierrokset reilussa 2ooo.
     
  11. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Suomeksi: Otat ilmanputsarin, ja muut härpäkkeet edestä pois, ja suihkit kukkien kasteluun tarkoitetulla suihkepullolla vettä imuaukkoon ja kaveri pitää kierrokset koholla. n. kahdessa tonnissa koko ajan ohjaamosta kaasupolkimella.

    Itse en ole noin hienovaraisesti tehnyt, mutta on vähän eri kokoiset koneetkin.
     
    Muokattu: 28.7.2021
  12. f34

    f34 Double Gearhead

    Vettä pitää saada kuumaan koneeseen niin paljon kerralla, että meinaa tukehtua.
    Silloin tulee kunnon lämpöshokki.
    Vaikkapa urheilijan juomapullo, mistä puristamalla saa kunnon ruiskauksen.
     
  13. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Se karsta lähtee vettä koneeseen liruttelemalla. Siitä irrottaako se jumiintuneet männänrenkaat uristaan en olisi ihan niinkään varma. Varsinkin kun joissain koneissa ne männänrenkaat kuoleentuu lämmön vaikutuksesta. Silloin ei auta kuin rengastaa uudelleen. Tojota tais olla just tämmönen avensikset sun muut. Vaikka kirkonkirouksen saa kun tojotaa arvostelee. Taikka hevosenpää ilmestyy sänkyyn.
     
    Zejk1 ja juko7 tykkäävät tästä.
  14. Zejk1

    Zejk1 3rd gear

    Mondeoissakin männänrenkaat "kuoleentuvat"....aikas hentoja kun ovat. Myös ilmeisesti pitkät öljynvaihtovälit edesauttavat moista vikaa
     
  15. adasdasd

    adasdasd 1st gear

    Enpäs koskaan tullut ilmoittelemaan asiasta.
    Eli edelleen on tämä voortti 2.0 duratec koneella liikenteessä, km nyt 215 500. Katsastuksesta meni marraskuussa ensimmäisellä läpi huomautuksitta, tosin olin hankkinut päästömittauksen entuudestaan.

    Mulla on tullut nyt ajoa kolmessa kuukaudessa 2000 km että ei tässä paljoa ajella näin talviaikaan. Kesän jälkeen mennyt varmaan n. 3-4litraa öljyä.

    Mulla on tullut joka viikkoiseksi rutiiniksi käydä viikonloppu aamuna katsomassa öljyt. Oma ajoprofiili on 90% kaupunkia ja ajotietokone tietää kertoa koko omistuksen ajalta keskinopeuden olevan 33kmh.
    Tammikuun trendi oli lisätä 1,5 dl öljyä noin 200 km ajon jälkeen. Tänään olikin sitten öljy niin kuin pitääkin, mutta todennäköisesti se meinaa sitä että ensi kerralla on aivan minimissä. Täytynee tarkastella keskellä viikkoa.

    Vieläkään ei savuta. Kovasti tekisi mieli vaihtaa autoa, mutta kun se öljyn lisääminen on niin mukavaa :) Sain tuttavilta 5w 30 litkuja sen verran että öljyä on 6 litraa valmiina. Seuraavaksi aion kokeilla myös 10W40 öljyn lisäilyä, jos se vaikka vähentäisi öljyn kulutusta.
     
  16. Artsi Bunker

    Artsi Bunker 2nd gear

    Tohtiiko tuota vielä nyky vehkeisiin tehdä, tai siis uskaltaako? Aikoinaan ukin -74 Taunukseen tein ja ukki ihmetteli jälkeenpäin että taunus kulki kuin uus. :) nykyään ukki mullan alla (rip) ja taunus minulla tallissa, vesi "ryyppyä" tosin ei oletarvinu antaa. :cool:
     
    kma68 tykkää tästä.
  17. Väpsy

    Väpsy Gearhead

    Tommoseen 1.8 mondeoon syksyllä koitin tehdä taikoja, kun ei mennyt päästöistä läpi. Liuottelin pööllä ja wd40:pillä valuttelemalla männän päälle lisää aina kun hävisi pinta näkyvistä tulpanreiästä katsellessa, Sain muut leimalla huomautettu hommat korjattua, vaihtelin öljyt ja käyttelin ennen leimalle menoa tovin vielä vettä muutaman litran koneen läpi ruiskutellen. Kyllä se vaan irrotteli karstaisia männänrenkaita, tosin tulos oli jotain muuta kuin toivottu. Päästöt pomppas iavan poskettomiksi, ja kierrättäessä savua oli kuin taikurin teltassa. Karsta oli tiivistänyt kuoleentuneita renkaita. Ei siinä auttanut kuin nostella männät pöydälle ja rengastaa, samalla uudet ohjurienkumit niin jo loppui öljyn poltto. Just tuli 10tkm täyteen remontista ja vaihtelin öljyt, oli karvan vajaa ylärajalla mihin täytinkin.
     
    kma68, Zejk1, stratusdriver ja 1 muu tykkäävät tästä.
  18. ToniC

    ToniC Gearhead

    2.0 bensa s max 183 tkm vei öljyä.

    Irrotin kannen, nappasin öljypohjan irti,. Kiertokanget irti ja löin männät ylös. Renkaat vaihtoon ja kerran kansi oli irti, venat hiottiin ja ohjurit vaihdettiin. Ja imusarjan alle huohotin vaihtoon. Kevyt hoonaus+kk laakerit vaihtoon
    Samalla lensi imusarjan läpät kartanolle. Kasatessa uudet

    Ajettu sen jälkeen joku 40tkm. Ei kuulemma murheita enää.
    Työt itse kantta lukuunottamatta. Kaikkineen muistaakseni noin 800e
     
    Muokattu: 27.2.2022
    Zejk1, Turbiini ja Artsi Bunker tykkäävät tästä.
  19. kippis

    kippis Gearhead

    lainataas tätä topikkia kun ei viitti ford foorumille mokoman asian takia rekisteröityä.
    -07 mondeo kyseessä 1.6 ti-vct kone, duratec. kone naputtaa ja veikkaan imusarjan läppiä.
    tässä kuva 2 litrasen läpistä jotka voi heittää mäkeen jos alkaa ääntelee. muovia kun ovat.
    How to: Fix swirl flaps & save your engine (Ford Duratec HE, Mondeo/Focus/et al) - YouTube

    toi 1.6 imari on erinäköinen ja rupesin epäilee onko siinä ollenkaan noita läppiä ?
    Intake manifold Ford Focus II 1.6 Ti-VCT 16V - 4M5G9424CB HXDA (proxyparts.com)

    kaveri myymässä autoa ja sano et venttiilit naputtaa mut tuli netissä vastaan et noi läpät alkaa väljistyä akseliinsa ja vaarana että tippuvat koneeseen ja morjens...
     
  20. kippis

    kippis Gearhead

Kerro tästä muillekin!