1957 bel air projekti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja timopajala, 8.10.2020.

  1. timopajala

    timopajala Gearhead

    Alkaa oleen pelti 90% valmiina

     
    Visa ja esmi tykkäävät tästä.
  2. timopajala

    timopajala Gearhead

     
    esmi tykkää tästä.
  3. timopajala

    timopajala Gearhead

    Keskikonsolin suunnittelua ja rakennusta

     
  4. Visa

    Visa Gearhead

    Laita penkkiä malliksi paikoilleen, nii huomaa, että tuleeko joku reuna ikävään kohtaan.
     
  5. timopajala

    timopajala Gearhead

    Mulla oli penkki paikoillaan tossa aiemmin ja piirsin lattiaan viivan missä menee penkin reuna nii pitäs olla ulkopuolella. Kyl silti tänään sovitan penkkien kanssa tuon viel varoiks
     
  6. Visa

    Visa Gearhead

    Juu meinasin, että pääset vähän kokeilemaan ajoasentoa ja osuuko joku kohta esimerkiksi sääreen tai reiteen. Itsellä ainakin semi pitkäkinttuisena monesti hankaluuksia saada hyvä ajoasento ja jalat usein sen verran koukussa ajaessa, että sääri ja polvi osuu ikävästi monessa autossa keskikonsoliin.
     
    isalmela ja timopajala tykkäävät tästä.
  7. timopajala

    timopajala Gearhead

    Joo sama homma itellä eli 186 pituutta nii penkin saa työntää todella taakse et on mukava ajella. Shifteri kans säädetty mun mitoille. Äsken mallinsin penkkien kans ja hiukan täyty muokata konsolin takapäästä.

    Leikkaan sen tollaseks siroksi vaikka jääkin penkin istuma osan alapuolelle.

    Tölkkitelineitä tulee luonnollisesti 4kpl sekä kännykkä slotit ettei tarvii taskussa niitä pitää ajossa jne
     
    Muokattu: 29.7.2021
    juko7 ja Visa tykkäävät tästä.
  8. timopajala

    timopajala Gearhead

    Tallin siivoillua tänään, samalla ihmettelin camber kulmia kun toisella puolen 5 astetta eroa toiseen edessä. Kaikki näyttäs olevan ihan tehtaan jäljiltä, onkohan tuo hitsattu tehtaalta noin vituilleen? Pallonivelet tarkistin et on oikein ja spindlet on oikein.

    Ei kai siinä auta kun spaceriä laittaa vaan sen verran et saa ne suunnilleen suoraan ennen ku vie suuntauksen sen
     
  9. Visa

    Visa Gearhead

    Menee vielä ameriikan toleransseihin. Ylätukivarren kiinnitys siis lienee toisellapuolen pari milliä sisempänä
     
    timopajala tykkää tästä.
  10. junkyard dog

    junkyard dog Gearhead

    Oliko liikaa negatiivisella jompikumpi puoli? Noissahan on ollu ikävää taipumusta, että kovan elämän kokeneena cross member alkaa taipua ja menee camber liikaa negatiiviselle. On vielä siitä tympeä, että shimmejä joutuu vähentämään saadakseen camberia positiivisen suuntaan ja on tapauksia, joissa ei saa camberia kohillleen, vaikka on kaikki shimmit poistettu. Mm. Ecklers myy tähän kyllä apuna sitä ylätukivarren kiinnitysakselia offset versiona, jossa on jo valmiiksi pari astetta positiivista camberia.
     
    Muokattu: 31.7.2021
  11. timopajala

    timopajala Gearhead

    Mulla oli niinku toisinpäin eli joutu laittaan shimmejä toiselle puolelle 9mm ja toiselle 2-3mm
     
    Visa tykkää tästä.
  12. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Onko tässä mitään "hätää" Sai kuitenkin säädettyä. Eikä renkaat kulu..
    Näitä offset versioita kiinnitysakseleista taitaa löytyä useampaankin autoon.
    Joihinkin säädettäviä palloniveliä.
    Casterin tein poraamalla. Ajossa se vakauttaa menoa.
     
  13. timopajala

    timopajala Gearhead

    Juu ei hätää oo. Säätö varaa jää vielä ihan aavistuksen verran suuntaukseen. Täytyy perehtyä vielä tuohon ohjaus systeemiin että miten tuo säädetään oikein.

    Mulla siis tuo 500 cpp boksi, sit oli alunperin tehostettu ohjaus niin ostin siihen adapterin millä saa suoraan tuon boksin kiinni siihen akseliin.

    Taitaa netistä onneks löytyä siihen jotain videoita miten säätö tehdään jne
     
  14. timopajala

    timopajala Gearhead

    Konsolin rakennus jatkuu

     
    Visa tykkää tästä.
  15. timopajala

    timopajala Gearhead

    Löysin romikselta sopivaa alumiini levyä pari pätkää niin päätin sit rakentaa ne alumiini insertit, ei mikään maailman helpoin homma eli aikaa kului koko päivä noiden kanssa

     
    Visa tykkää tästä.
  16. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Camber säätöä ei pidä aloittaa pyörien asennon mittauksella. Ensimmäisenä pitää tarkistaa lattian suoruus vatupassilla siitä kohtaa lattiasta missä pyörät ovat. Jos ei ole suorassa, pyörän alle pannaan korotuslevy. Tämäkään ei riitä jos jousitus on poskellaan tai runko ei ole vaaterissa. Omassa -73 T/A : ssa koko auto oli kallellaan niin että silmään pisti. Otin etujouset irti ja tarkastin että ovat samanpituisia, samalla madalsin tuuman verran keulaa. Panin takaisin kasaan ja uudet iskarit. Auto könötti edelleen kallellaan oikealle. Mittailin runkoa monesta kohtaa ja huomasin että apurungon palkki etupäästä on alempana kuskin puolella. Autoa kasatessa tämän olisi voinut oikaista lisäämällä prikkoja palkin takapään ja korin väliin. Tästä seurasi se että kallistuksenvakaaja, joka on kiinni rungon nokassa väänsi vasenta alatukivartta alaspäin ja oikeata ylöspäin ja siksi auto oli kallellaan. Suoristin vakaajan ja koko auto asettui vaateriin ja vasta tämän jälkeen säädin camber kulmat ja aurauksen. Myös taka-akseli oli aivan vinossa, akselivälissä eroa senttitolkulla eri puolilla. Asetin etupyörät suoraan luotilangalla ja mittasin akselivälin mittanauhalla ja siirsin oikealta puolelta akselia eteenpäin. Samalla huomasin että takajousien etupään kiinnityspeltien pultit olivat aivan irti korista. Akselin vinous johtui osittain tästä. Siinä se hauskuus olisi ollutkin kun kepitellessä koko akseli olisi lentänyt jorpakkoon, vähän kuin kävi kahdelle kytälle elokuvassa Svengijengi '62.
     
    Visa tykkää tästä.
  17. timopajala

    timopajala Gearhead

    Joo mittailin kyllä takapään renkaan suoruuden ja vertasin sitä etupyörään. Vakaaja ei vielä ole paikoillaan ja keula ajokorkeudessa, ilma alusta siis kyseessä niin tuon voi säätää helpolla oikeaan korkeuteen. Nyt tein säätöpalat ja sain kohtuu lähelle keulan. Vien sen kyllä suuntaukseen ennen ajoon ottoa, se oli vaan niin paljon ketuillaan et oli pakko hiukan korjta sitä jo ennen kuin mihinkään vie :D
     
  18. Ace66

    Ace66 3rd gear

    Hyvä idea noi alumiinit ja muutenkin vaikuttaa suunnnitelma tosi asialliselta.:)Tässähän on jo vähän sellaista Kindig Custom-meininkiä.:cool:Tätä proggista on kyllä mukava seurata näiden videoiden muodossa.
     
    timopajala ja Visa tykkäävät tästä.
  19. Visa

    Visa Gearhead

    Hyvä idea noi alumiinit kyllä. Voisi toimia myös korin väriin maalattunakin. Oliko ajatus kiilloittaa vielä, vai matta look?
     
  20. timopajala

    timopajala Gearhead

    Kiillotus oli kyllä mielessä noihin alumiineihin.

    Tein sille päälle pellille kiinnikkeet ja laitan tuosta päältä sen melkein kiinni jollain hienoilla rosteri tai kromi ruuveilla kun sinne alle täytyy päästä kuitenkin säätään käsijarrua jne.

    Toinen vaihtoehto on tietysti alapuolinen kiinnitys mutta sit täytyy aina konsoli irrottaa jos haluaa säätää noita jne
     

Kerro tästä muillekin!