Sähköauto-uskovaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

Ketjun tila:
Ketju suljettu.
  1. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Tarkennatko, mitkä väitteet ovat mielestäsi niitä höpötarinoita?

    Sekö, että "säästäksesi" sinun täytyy tehdä ensin kallis investointi.
    Sekö että saadaksesi isomman rangen pitää ensin hankkia kalliimman hintaluokan sähköauto?
    Sekö, että keskimäärin lataus vie luvattoman paljon aikaa.
    Sekö, että sähköautoilu vaatii enemmn suunnitelmallisuutta.
    Sekö, että parhaimmillaankin sähköauton kantama jää polttomoottoriautosta ja paljon.
    Sekö, että ilman kotilatausta sähköauto on vähän niin ja näin.
    Sekö, että kovalla pakkasella range ei ole lähelläkään optimiolosuhteissa saavutettua.
    Sekö, että infraa pitäisi rakentaa ja jonkun se maksaa.
    Sekö, että liikenteeseen rekisteröityjä täyssähköautoja on alle 15000 kappaletta.
    Sekö, että vanhojen sähköautojen hinnat laskevat akkutakuun loppuessa.
    Sekö, että sähköautojen mahdollisesti yleistyessä myös latausjonot yleistyvät latausajan vuoksi.
    Sekö, että sähköauton lataaminen muualla kuin kotona ottaa aikaa ja pitää keksiä tekemistä.

    IS
     
    rampleri, Poni -69, pe-le ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Mitä eikö nuo edellä mainitut asiat sitten olekaan totta? Semmosessa uskossa on ollu tämmönen realismin kannattaja.
     
  3. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead


    Onhan tämä hauskaa sitten kun kaikilla on 150 000 euron Teslat.
     
  4. f34

    f34 Double Gearhead

    Onhan Trumppikin julkisesti todennut, että kun tarpeeksi monta kertaa toistaa, niin ihmiset alkaa uskomaan epätosiakin asioita tosina.
     
  5. -late-

    -late- Gearhead

    Mun mielestä sähköautouskovaiset esittää aika vakuuttavia/uskottavia lähdeviitteitä väitteilleen. Esim. sähköntuotannon päästöistä Suomessa ja kantaverkon riittävyydestä löytyy verkosta varsin luotettavaa infoa jos ketä kiinnostaa. Aika paljon muutakin tutkittua aiheesta löytyy.

    Eilen hokasin teinin painaneen sen verran paikalliskilsoja sähkäriin että melkein olis tän kesän osamaksu+sähkö vs. polttoainelasku tasoissa. Niinku osapuilleen päässä laskien.

    Oman pikkureissun pyöräytin dieselillä, ei mitään mahkuja meidän sähkärin rangella ja lataustsysteemillä meidän matka-ajoprofiiliin. Mittaristo väitti n. 4,3-4,8l/100km, uskoo ken tahtoo. Kahdesti tankkasin, käyttikseen tuntuu hitokseen kalliilta, prätkään ja veekasiin lähes ilmaiselta.
     
    Muokattu: 2.8.2021
    isalmela tykkää tästä.
  6. CCZ28

    CCZ28 Gearhead

    ^ Onhan se aika hullu se erotus , jos vertaa tässä kelissä jotain "bensa autoa (ei ihan pieni kulutuksista)" vs. sähköauto.....Toinen jotain 12 €/100km toinen alle 2 €/100km....
     
  7. Saisinko lähteen tälle vielä?
     
  8. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Minäkin innostuin laskutikulla laskemaan kun noista polttoainekuluista mainittiin. Sähkövatkaimen kuluiksi mainittiin jossain lehtiartikkelissa 2-3€/100km huomioiden energia+siirtosummat ja verot. Otetaan keskivertona siis 2,5€/100km. Ilmeisesti ollut kotilataus kyseessä. Kotilataus laitteiden hankintakustannuksia ei huomioitu. Otetaan vanha pensa-auto muttei kuitenkaan vanhan kunnon ajan vaan semmonen 2000 luvun alusta 6L/100km eli 95E mukaan noin 1,70€x6 eli = 10,2€/100km. No, okei kaikki mukana? Jos ajaa 20000km vuodessa ni 2040€ ajot maksaa. Sähkövatkaimella 20000km ajot maksaa 500€. Erotus on 7,7€/100km edullisempi sähkövatkaimella ja ajoneuvojen kesken siis eroa 1540€/20000km. No jos se uus sähkövatkain vaikka on 40K€ peli jota halvimmat taitaa olla ni pitäs ajella apauttiarallaa 500000km ekaks että alkaa säästöä syntyä kun pitäs kuolettaa se sähkötötterön hankintahinta siinä ensin. Oletuksena tässä tietysti on kyllä siis se jos on ehjä halpa auto joka on oma niin en keksi mitään perustelua maksaa moista summaa ekaks että pääsis säästään. Varsinkin kun Suomi on täynnä ihmisiä joilla ei varaa eikä edes halua investoida sähköautoon eikä välttämättä muihinkaan sen hintaluokan vehkeisiin.
     
  9. janiluo

    janiluo Gearhead

  10. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Laskepa sama sillä oletuksella että se uusi 40 k€:n auto kulkee bensalla. Niitäkin ostetaan. Ei mahda tonnin ritsa ja neljänkympin uusi auto, käyttövoimasta riippumatta, olla monellekaan ne vaihtoehdot joista valitaan?
     
    Pertura, isalmela ja Stang_81 tykkäävät tästä.
  11. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Tarviiko päivänselviä asioita laskea? Niitä on janiluo laittamassa linkissä jo Traficomkin laskenu ja lehdet pullollaan sekä netti. Vaan minun laskelmaa vastaavaa en ole mistään aiemmin löytäny;). Oikeestaan tein sen itelle mutta aattelin sen julkaista vaikkei se ketään missään auta/kiinnosta.

    Lähtökohtaisesti ajatellaan että ihan kaikilla on varaa/halua ostaa vähintään se 40K€ uusi sähköauto tai jollain muulla käyttövoimalla. Vittuillessaan vaan eivät niin tee sitä ja narisevat vastaan. Senkin takia laskin itteä varten tuon. Ja kun olen ikäni vanhojen romujen kanssa pelannu ja kutsunu itteeni vanhojen ajoneuvojen harrastajaksi ni en rupee takkiani kääntään enkä sieluani myymään. Edes nytkään.
     
  12. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Niin, ei ole 40K euroa sijoittaa jotta pääsisi säästämään. Jatkan tonnin räppänällä. Katsastusvälin ajosuorite noin 1000 km. Ikäni puolesta parasta säästöä on tuo tonnin räppänä.
     
    Swinger tykkää tästä.
  13. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Samoin, rahani olen syytänyt harrestekulkuneuvoihin joilla en edes juurikaan ajele. Mutta uusista autoista (alle 30 v.) ainoastaan sähköautot jossakin määrin kiinnostavat, niissä on sentään jotakin uutta ja ennenkokematonta ja sellaisia ominaisuuksia mitä käyttöautossa arvostan. Eli vähän melua eikä ollenkaan käryä, joista olen koko ikäni joutunut kärsimään. (Yksi harrasteautoistani on traktorin dieselillä varustettu jenkkipickup)
     
  14. janiluo

    janiluo Gearhead

    Mä en ole koskaan ottanut autolainaa enkä halunnut uutta autoa koska vihaan sitä uuden auton hajua ja sitä huoltokierrettä. Sähköautojen kohderyhmänä tällä hetkellä on juuri ne uuden auton ostajat. Pelkkien huoltojen hinnalla saisi useamman muutaman tonnin ritsan joita ei tarvitsisi edes huoltaa, ajais ne vaan loppuun. Silti jostain syystä en halua istua työmatkoja tonnin ritsassa joten amerikkalaisilla tulee harrastettua työmatka-ajotkin ja on ollut pakko kikkailla polttoaineilla että on saanut kulut järkevimmiksi. Pelkkä valitus polttoaineiden hinnasta on turhaa kun ei siitä tule kuin itselle paha mieli. 13 vuoteen ei ole enää tarvinnut miettiä bensan tai dieselin hintaa tai että pitäisikö ostaa sähköauto. Tosin joku vanha auto olisi kiva muuttaa sähköautoksi ihan vaan harrastusmielessä.

    ;)
    - Jani -
     
  15. f34

    f34 Double Gearhead

    Pääsin kokeilemaan työkaverin Tesla S:ää. Ihan julmettu kiihtyvyys. Kyl oma asenne muuttui positiivisemmaksi sähkiksiä kohtaan. Ihan vaan järjettömän suorituskyvyn takia.
     
    Catiska ja isalmela tykkäävät tästä.
  16. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Melkein samoin ajatuksin käyttäjä janiluo kanssa paitti että kerran oon autolainan ottanu. Tosin järkevän eli ostin velaksi harrasteauton.

    Sekä oon ajanu aina vanhoilla sekä enimmäkseen vielä halvoilla autoilla. Koska vaan tykkään enämpi niistä. 40 vuotta pelannu niitten kaa ni taitaa olla vaan muutama kerta ku jääny tielle. Uusin auto on ollu 2004 ja sekin oli vaimon käytössä. 60-lukua vanhempia ei tosin ole ollu edes harrasteena.

    sähkömoottori vanhaan autoon? Ei helvetissä, sama ku laittaa kumitissit naiselle viron klinikalla. Näyttää kumpikin päälle päin ok mutta käytettävyys on toista maata. Vaan saiskohan niihin fake hinkkeihin sen venttiilin niinku vinkuleluun? Sitte niistä vois olla iloa? Tosin old skool miehenä nykyaikaiset modernit moottorit edes bensa sellaiset vanhoissa kuorissa ei o se minun juttu.
     
    Desoto57 tykkää tästä.
  17. north

    north Gearhead

    On tää arka aihe fasesta tuli pannia kun julkasi tämmösen ilmoituksen ei mut??

    No se siittä [​IMG] "VTT:n arviossa viiden vuoden aikana 15 000 kilometrin vuosisuoritteella ajaminen oli halvinta joko bensiinikäyttöisellä tai maakaasua käyttävällä autolla, jos autosta on tarjolla maakaasuversio. 30 000 kilometriä vuodessa ajavalle halvinta ajaminen on hankintatuella ostetulla täyssähköautolla ja maakaasua käyttävällä autolla. VTT:n vertailussa on vertailtu myös uusiutuvalla dieselillä ajamisen hintaa." https://www.traficom.fi/…/vttn-laskelma-autoilun…
     
    impala-63 tykkää tästä.
  18. -late-

    -late- Gearhead

    Omissa laskelmissani ennustin jo vähän remonttiakin vaihtoehtoisille autoille, ne kun oli luokkaa 10v ja 200tkm. Omaan kokemukseen perustuen otin huomioon yli viiden huntin rempat jotka näyttäis toteutuvan ja joita en viitsi itse tehdä.

    Päädyin sitten sähkäriin joka oli vajaassa 4 vuodessa menettänyt myyntihinnastaan about puolet (n. 25ke). N. 60tkm ajettu ja kapasiteetti pudonnut 4%, kennojännite-eroa en muista mut pieni se oli. Auton takuu on ohi mut akkutakuuta vielä reilusti. Akun ulkopuolellakin on toki kallista kamaa.

    Aika näyttää kuinka väärin laskin ja seuraako mun auto muiden vastaavien trendiä remonttien ja akun ikääntymisen suhteen. Eka häikkä on jo mulle ilmoitettu, Apple car play pätkii. Kerran oli myös teinin latausäppi jumissa, tägejä ei vielä ollu joten etänä laitoin omaan piikkiin. Eilen muuten hokasin että tankkausäpilläkin voin maksaa etänä, sitä en kyllä voi jälkikasvulle kertoa.
     
    Muokattu: 4.8.2021
    impala-63 ja isalmela tykkäävät tästä.
  19. kerkko

    kerkko 3rd gear

    Kokonaiskuluissa keskevertoautoilijalla ei taida olla mitään isoa ja oleellista eroa voimanlähteestä riippumatta, polttoainekulun ollessa n. 1/4 kokonaiskuluista? Kulurakenne taas on hyvinkin erilainen? Tulevaisuus voi olla toinen fossiilisten polttoaineiden hinnannousun takia?
     
  20. janiluo

    janiluo Gearhead

    No mä otan sen verran takas että tokan auton ostoon 90-luvun alussa, lainasin mummolta 5500mk kun ostin squarebody pickupin mutta pankista en ole autolainaa ottanut.:)

    Sähköautoksi voisin muuttaa esim DeLoreanin tai jonkun vanhan neloskoneisen euroauton mutta ei tietenkään mitään V8 jenkkiä. Vanha harrasteauto voi merkitä monelle niin montaa eri asiaa.

    Mikä teidän mielestä olis mielenkiintoinen sähköautomuutos jos ajatellaan museoikäisiä autoja valmistusmaahan katsomatta?
     
Ketjun tila:
Ketju suljettu.

Kerro tästä muillekin!