GM 6.2 diesel ei käynnisty

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Ioni, 5.8.2021.

Tags:
  1. Ioni

    Ioni 1st gear

    Moro,
    tuore vaniharrastaja kyselee tyhmiä eli pyydän kärsivällisyyttä ja rautalankaa ;)

    Kyseessä '92 G20 vani em. moottorilla. Auto seissyt ~6v ja nyt yritän herätellä. Tavoitteena ensimmäisenä selvittää, kannattaako tästä vielä tehdä auto ja siinä tärkeä osa saada tieto, käynnistyykö vehje.

    Kone oli sen verran jumissa, että jouduin startin hammaskehältä vääntämään, että saisi ollenkaan pyörimään, mutta nyt pienen herkistelyn jälkeen startilla saa pyöriteltyä. Hain uuden kunnollisen akun (185Ah, 1100A käynnistysvirta ;) eli sieltä pitäisi riittää pohjaa pyörittää.

    -pumpulle tulee dieseliä, eli ilmausruuvin viereisestä tumpista tulee kunnolla startista pyörittäessä
    -suuttimien paluuletkuista ja suuttimen letkuista (löysytetyistä) tulee vähän mutta aika hintsusti naftaa
    -hehkuille tulee sähkö ja irrotettu hehku (2kpl testattu) myös kuumenee nopsaan
    -sammutinsolenoidi ei toiminut ollenkaan ja sain sen irrottaessa myös mekaanisesti rikki niin poistin siitä sen sielun (metallitapin) ettei olisi estämässä mutta teinköhän tässä virheen? Poishan sitä koko solenoidia ei voinut jättää kun siitä reiästä ampuu dieseliä valtoimenaan.

    Jees eli tässä vaiheessa ollaan ja kone ei edes yritä käynnistyä. Pyörii kyllä muttei hörähtele lainkaan eikä hirveän pitkään kuitenkaan viitsi pyörittää ettei startti pala.
    En tiedä kuinka nopsaan startin pitäisi pyöriä tai kuinka paljon suuttimen putkista pitäisi dieseliä ruikkia, mutta nämä nyt ovat pääasialliset omat epäilyt.

    En ole uskaltanut (vielä) kokeilla apuaineita (bräkleen tms.) kun asiantuntija kertoi, että esikammioita on pilotilla halkaistu

    dear Doctor, please help me
     
  2. Lerssi

    Lerssi Gearhead

    Akkuja siis kaksi?
    Ainakin alunperin.
     
  3. Ioni

    Ioni 1st gear

    Alunperin kaksi henkilöauton akkua rinnan, nyt yksi kuorma-auton/traktorin akku. Kapasiteettia siis enemmän kuin vakiona.
     
  4. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Suuttimien putket löysälle ja pyörität niin kauan kuin jokaisesta alkaa vuotamaan naftaa.

    Putket kiinni, hehkutus ja käynnistys.
     
    Kustom STW tykkää tästä.
  5. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    /juu tuolla tavalla sain käyntiin 5v pusikossa olleen Custom Cruiserin 350 DX koneella.
     
  6. JKF

    JKF Gearhead

    Tuossa voi olla mahdollisuus, että vaikuttaa toimintaan jotain muutakin kuin, että sammutus ei toimi. Pumpun kannen paikalleen laitossa täytyy olla muutenkin tarkkana, kun se on mahdollista laittaa väärin, jolloin käynnistyessä on kierrokset heti tapissa ja konetta ei saa sammuun.


    Pumpun kannessahan on paluulinja. Tuon vois ohjata läpinäkyvällä letkulla suoraan johonkin kannuun ja seurailla tuleeko polttoainetta ja onko siinä ilmakuplia. Jos tuo paluulinja on jostain kohtaa tukossa, niin pumpun sisäinen paine nousee liikaa ja kone sammuu.

    Pumpun sisällä on tietysti kohteita jotka voi olla jumittuneet seisonnassa. Mieleen tulis ainakin lamellipumppu ja korkeapainepuolen männät.

    Sitten olis tuo metering valve jonka pystyis tarkistaan kannen alta.
     
  7. tero79

    tero79 3rd gear

    onko siirtopumppu kunnossa.. vai onko sähkönen?? Vanha siirtopumppu voi olla kuoleentunu ni ei riitä paineet.. ja oliko tappokatkasijalle tulevalle johdolle virtaa??
     
    Muokattu: 9.8.2021
  8. Ioni

    Ioni 1st gear

    Nonniin...hiukan eteenpäin päästy - kiitos kaikkien vihjeiden.

    huomaan myös puhuneeni aivan tuulta paskaa kun en asiaa ymmärtänyt eli en ole rikkonut sammutinsolenoidia vaan polttoaineen lämmitysvastuksen suodattimen kupeesta (Oli mielessä suodatin ja pumppu sekaisin ;)

    Nyt kuitenkin on saatu polttoaine kulkemaan ja kone jopa käyntiin. Ainakin yksi vika on hehkun releessä, joka vain satunnaisesti kytkee toiselle puolen virran -oikosulkemalla hehkutuksen ajaksi saa kuitenkin kokeiltua ja käyntiin.
    Siihen ne hyvät uutiset loppuikin. Kone pitää aivan järjetöntä ääntä ja paukuttaa aivan kauhealla äänellä ilmanputsarin kautta ulospäin - ikäänkuin olisi venttiileitä jumissa.
    Käy jopa tyhjäkäyntiä mutta varmaan neljällä pytyllä kun tuntuu että savuakin tulee (ainakin paljon enemmän) vain toisesta putkesta.

    Tänne ei oikein videota saa (osaa) laittaa mutta kuulostaako kellekään yhtään tutulta?

    j
     
  9. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Mitään en näistä nokilekoista oikeestaan tiedä, mutta oireet kuulostas kun olis EGR auki koko ajan...sillonhan se ajaa pakokaasut ilmanputsariin tyhjäkäynnillä ja käy todella huonosti.
    Näin se on ainakin bensakoneessa...onko tuossa EGR, en tiedä ?
     
  10. hantta

    hantta Double Gearhead

    Selviää, kun nappaa venttiilikopan pois, luultavasti pitää jokatapauksessa ottaa kannet irti, kuulostaa, kuin venttiilikoneistossa olisi jotain hajalla.
     
  11. JKF

    JKF Gearhead

    Kyllä noissakin EGR on, ja lisäksi sen toimintaan liittyvä sulkuläppä kuskin puolella pakosarjassa.
    Näissähän tuo systeemi toimii hieman toisin kuin bensakoneissa. Muistaakseni heti tyhjäkäynnin yläpuolella EGR:n pitäisi sulkeutua ja pakosarjan läpän avautua.
     
  12. Ioni

    Ioni 1st gear

    Noniin eli sit päästiin seuraavaan asiaan eli avasin koneen päältä sen alumiinisen imusarjan/putkiston pois nähdäkseni, mistä se iskee läpi. Nyt imuaukot näkyvissä ja taas kone käyntiin. Ja kappas - vitospytyn imuaukosta hakkaa paineella ylös eli paukkeen kohta löytyi - muut pytyt ei puhalla imuaukoista ylös.
    Siispä pitäisi saada vwnttiilikoppa parittomien sylintwrien puolelta auki, mutta sehän ei olekaan ihan pelkkää riemua kun nyt siis ollaan vanissa.
    Kertokaahan vinkkejä, miten kotipihassa sepelillä selällään saa moisen hlmman tehtyä? Tein sellaisen avaimen että sain sen puolen ruiskutusputket pumpun päästä irti ja suuttimien päästäkin kolme lähti aika kiukuttelematta mutta mites se viimeinen ykköspytyn suuttimelle menevä putki ja venttiilikopan etupään pultit. Vähän tarttis gynekologin vikaa olla mutta kuulin huhua että on noita irrotettu kone paikallaan.
     
  13. Ioni

    Ioni 1st gear

    ...jatkamme projektia eli tänään sain venttiilikopan auki ja yllätys oli melkoinen kun vitossylinteristä PUUTTUU YKSI TYÖNTÖTANKO!
    Edellinen omistaja ei tiedä asiasta mitään - auto oli aikanaan sammunut tienvarteen kun katkesi apulaitehihnat ja paikallinen Pärnäsen korjaamo oli ihmetellyt viikona ja sanonut ettei sitä kannata korjata kun on varmaan kansipahvi mennyt. Sen jälkeen auto ei ole ollut käynnissä ennenkuin minä sen käynnistin ja nyt tosiaan huomasin purkaessa että se on käytetty ilmeisesti korjaamolla auki ja laitettu kasaan unohtaen vähän osia - melko käsittämätöntä.

    Mutta osaako joku viksumpi selittää, miksi pakokaasu silti kyseisestä pytystä ampuu imuaukosta ylös - venttiili kun tuntuu istuvan paikallaan ihan nätisti ja jousikin tuntuu ehjältä. Ja osaako joku suoraan sanoa, kumpi noista venttiileistä on imu- ja kumpi pakoventtiili. Tietäisin edes, kumpi nyt ei liiku.

    tällaista tämä vaniseikkailu tänään...
     
  14. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Eiköhän tuossa ole homman nimi sellanen että sulta puuttuu pakopuolen tanko, jonka seurausena paineet purkautuu sitten imuventtiilin auettua imupuolelle.
    Joskus tuollanen tapaus ollu, ja pitää aikaa hurjaa ääntä!

    Jos hyvä säkä niin homma saattaa korjaantua kun laitat sinne puuttuvan tikun.
     
    Kustom STW tykkää tästä.
  15. Ioni

    Ioni 1st gear

    Ok... Kuulostaa loogiselta. Ka ääni kyllä on niin kova pauke että hitusen hirvitti pitää käynnissä.
    Mutta melkoista ammattiylpeyttä osoittaa korjaamolta ihan pokkana tehdä tuollainen temppu ja sit ilmoittaa omistajalle että autossa on jokin vika eikä kannata korjata mutta voidaan ostaa se halvalla varaosiksi. Suorastaan vuoden korjaamo -titteli ja reilukerhomitali kauoan päälle
     

Kerro tästä muillekin!