Hydraulinen käsijarru katuautoon?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja ihka, 13.8.2021.

  1. ihka

    ihka 2nd gear

    Katsari hylkäsi auton koska siinä on käsijarru hydraulisena.
    Olen kuullut että hydraulikässäri on hyväksytty siinä missä sähköinen tai perinteinen vaijerivetoinen.
    Mitä lakipykälät sanoo nykyään eli pitäisikö olla hyväksytty koska mekaanisesti lukittava tuo käkkäri on?
     
  2. taunusstyle

    taunusstyle Gearhead

    Saattaa peruste olla, jos vaikka sylinterin tiivisteet poksahtaa paineistettuna niin jarru löysää. Sähköinenkin tais olla mekaaninen
     
  3. Auton ja sen perävaunun rakenteen muuttaminen

    Sivu 21:

    Automalliin tarkoitettu hydraulisella voimanvälityksellä toimiva tehdasvalmisteinen
    seisontajarru saadaan hyväksyä muutoskatsastuksessa. Ajoneuvossa on oltava mekaanisesti toimiva tehdasvalmisteinen seisontajarru.

    Se, että sen mekaanisen jarrun on toimittava, johtuu tästä:

    Seisontajarrujärjestelmä voi toimia myös ajoneuvon varajarrujärjestelmänä. Varajarrujärjestelmän tehtävä on pysäyttää ajoneuvo kohtuullisella jarrutusmatkalla silloin, kun käyttöjarrujärjestelmä ei ole käytössä.
     
    Vermilion tykkää tästä.
  4. hantta

    hantta Double Gearhead

    Ainakin joissain ralliautoissa on hydraulikääkkäri, tiedä sitten miten sellainen on katsastettu?
     
  5. Niissä on myös perinteinen käsijarru.
     
    Vermilion ja Vallu 426 tykkäävät tästä.
  6. ihka

    ihka 2nd gear

    Onko tietonne kuinka uutta eli onko normit muuttuneet?
     
  7. No korjataan sen verran, että linkkaamani laki oli se väliversio, jossa on joku pilkku väärässä kohdassa, mutta se kohta on täysin sama. Tässä nykyinen ja sama sivunumero 21.

    https://www.finlex.fi/data/normit/46612/01_Auton_ja_sen_peravaunun_rakenteen_muuttaminen.pdf

    Antopäivä:
    19.2.2021
    Voimaantulopäivä:
    1.3.2021
    Voimassa:
    Toistaiseksi


    Tuo varajarruvaatimus on ollut voimassa vuosikymmeniä ja on direktiiveissa jne. Saat ne itse etsiä, mutta usko nyt, että ei se katsastusmies ole tehnyt mitään oikeusmurhaa.
     
    Vermilion tykkää tästä.
  8. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Ihan normi tietoa, että hydraalikäsijarru ei mene katsastuksen sellaisena läpi. Jarrujan kun päivittelin törmäsin tuohon, että tarvii olla molemmat jarrut. En muista mistä ralliputkasta jarruosia kävin silloin kyselemässä.

    Katsastusmies toimii ihan oikein. Olen nähny parissa autossa juuri takana tuplajarrut, tuon käsijarruvaatimuksen takia.
     
  9. Sellaset on mm. Teslassa:

    [​IMG]
    Teslassa käsijarrua ohjataan sähköisesti.
     
  10. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Tarkoitin sellaisessa kuin Escortissa ja Corollassa... jossa oli turvakaaret ja isot roiskeläpät. Katu rekisteröityjä ralliautoja....
     
  11. 930BiT

    930BiT 3rd gear

    Mahtaakos se sitten olla sallittua että käsijarrulla on omat satulat ja ne toimii hydraulisesti? Eli ei ole mitenkään yhteydessä käyttöjarruihin.
     
  12. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Tuolla ylemmässä linkissä oli, sähköinen tai mekaaninen maininta.
     
  13. Väpsy

    Väpsy Gearhead

    Hydraulisessa se ongelma, että ei ole vastaavalla tapaa mekaaninen kuin sähköinen tai "oikeasti" mekaaninen on. Eli kuten yllä mainittu, jos hydraulinen pullauttaa tiivisteen pihalle, niin jarrut häviää. Sähköinen toimii kuten mekaaninen, käyttövoima vain on eri. Mutta sähköjen hävitessä ei itsekseen muuta tilaansa. Ehkä hiusten halkomista, mutta sähköinen on ollut "pakko" hyväksyä koska isot valmistajat niitä käyttää.
     
    Vermilion tykkää tästä.
  14. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Varajarru määräyksen se hydralinen omilla satuloillaan täyttäisi nyky säännöksillä, mutta seisontajarru osuutta ei. Teknisesti ehkä toteutettavissa sille tasolle mitä lain säätäjä tavoitellu, mutta sanamuoto estää. Sekin vaatisi toiminnan kääntämisen kuten kuorma-autojen ilmajarrujen seisontajarrussa, eli paineella vapautetaan ja jäykkä jousi hoitaa jarrutuksen.
     
    Vermilion tykkää tästä.
  15. 930BiT

    930BiT 3rd gear

    Kiitos selventävistä vastauksista.

    Nämä kaksi lausetta vaan aiheuttaa ainakin itsessä lievää hämmennystä. Jotenkin mielestäni on hieman ristiriitaista.

    ”Automalliin tarkoitettu hydraulisella voimanvälityksellä toimiva tehdasvalmisteinen seisontajarru saadaan hyväksyä muutoskatsastuksessa. Ajoneuvossa on oltava mekaanisesti toimiva tehdasvalmisteinen seisontajarru.”

    Täytynee konsultoida katsastusmiestä jolle aion projektia näyttää. Jos tuo hydraulinen ei tule kysymykseen niin tarvii alkaa etsiä mekaanisia jarrusatuloita n. 30mm paksuille jarrulevyille..
     
  16. ihka

    ihka 2nd gear

    Kun tarpeeksi voidellaan niin rupee hydraulinenkin käsijarru kelpaamaan ;).
    Vähän sama kuin aikoinaan etusivulasien tummennukset.
    Kummasti kelpas jos original varuste mut jälkiasentaa niitä ei saa.
    Rahalla saa ja joo ei ole suomi korruptoitunut.
     
  17. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Sivulasit saa tummentaa jos on Trafin poikkeuslupa, siis kalvolla. Mutta lasi voi olla tumma, jos se on niin tehty ja läpäsee, oliko se nyt 78% valoa.
     
    Vermilion tykkää tästä.
  18. 930BiT

    930BiT 3rd gear

    Taisinpa jo löytää ulkomailta mekaanisesti vaijereilla toimivat käsijarrusatulat. Ei sitte tarttis katsuria vaivata joutavilla..
     
    Vermilion tykkää tästä.
  19. TransSami

    TransSami Gearhead

    Viperin Brembot ainakin pitäisi mennä tuolle 30mm levylle. Ja samat satulat löytyy muistaakseni Audin R8 ja jostain Jaggen rallimallista vähän erilaisella vaijerilähdöllä
     
  20. 930BiT

    930BiT 3rd gear

    Kiitos tiedosta! Täytyy tutkia nämäkin vaihtoehdot.
     

Kerro tästä muillekin!