Sähköauto-uskovaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

Ketjun tila:
Ketju suljettu.
  1. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Suomen autokanta uusiutuu yhtä verkkaisesti kuin Rihma viestittelee oodeelle. Noin 5 ja puoli vuotta ja 13 viestiä. Taitaa mennä aika paremmin anaalitappileikeissä haavistolaisten kavereittensa kanssa.

    Kuvassa Rihma ja sukupuolioletetut.

    [​IMG]
     
    FuryIII '71, f34, Vermilion ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Eiköhän se oli kilometri perustainen vero kun tulee seuraavaksi kaikille käyttövoimille. Johan Vanhanen on ilmaissut huolensa verotulojen putoamisesta kun siirrytään sähkiksiin eli jollain tavalla nykyinen verotulo taso tullaan pitämään vaikka ajettaisiin polkupyörällä vaan tulevaisuudessa.
     
    Vermilion tykkää tästä.
  3. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Niinpä, tietty määrä on kerättävä rahaa valtion jotta tätä toimintaa voi täällä pyörittää. Se että ne joita aina kuritetaan ja joiden elämää kiristetään on aina samat ei mitenkään yllätä. Kertoo vaan siitä että toiset nöyrtyvät siihen ja toiset kiristävät lisää ”paarioiden” hirttosilmukkaa. Äänestäjät ne päättäjät valitsee. Niissä se vika on. Banaanivaltioissa taas lyödään pää poikki machetella ja uus ukko johtoon. Panee ehkä yrittämään toi enemmän, tai salaamaan toimensa paremmin kansalta. Se että jos hallitus ja etupäässä vihriät uskoo näillä toimilla maailman pelastuvan niin olen pahasti huolissani kognitiivisen tason laskemisesta, realismin puutteesta ja todellisuuskuvan hämärtymisestä. Suomella ei ole mitään merkitystä konkreettisesti eikä edes esimerkin omaisesti saasteiden vähentämisessä vaikka vihriät niin luulee. Suurin osa maailman ihmisistä ei edes tiedä ketä me ollaan ja missä. Jenkitkään ei osa pysty kartalta näyttämään edes usan sijaintia saatikka Suomea, tutkimusten mukaan.

    Lopuksi suosittelisin lämpimästi käyttäjä Rihma ottamaan yhteyttä joko yksityisen tai kunnallisen puolen terveydenhuoltoon. Puhuminen ammattiauttajan kanssa saattaa auttaa ja pystyisit kanavoimaan mahdollisen ahdistuksen johonkin vähän järkevämpään toimintaan. Ihan vaan sillä kun minulla on muitten koulu ja tutkintopapereiden joukossa myös sosiaali- ja terveysalan tutkinto. Meillä on ns. velvoite että havaittuamme meitä ammattilaisia huolestuttavan asian on velvollisuus ohjata eteenpäin autettavaksi. Tai helvetistäkö minä tiedän, kaikkia ei voi aina auttaa.
     
    jutikka, FuryIII '71, hartsa69 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  4. Vermilion

    Vermilion Gearhead



    Lainattuna muualta:

    Autoalan laskelmien mukaan keskimääräinen kilometrivero henkilöautoille jäisi alle kymmeneen senttiin kilometriltä, ehkä 8 senttiin, jos kaikki muut verot korvataan kilometriverolla. Silloin keskimääräisellä 16 500 kilometrin ajolla autoilija maksaisi veroa 1 300 euroa vuodessa.

    50tkm = 3000€
     
  5. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Juu, jos bensan verot pyöreästi noin 68% vähentää ni 95E 1,70€ hinnalla oleva maksas ilman veroja 55 senttiä litra (65-70% vero). Ja 16500 km ajot olis noin 1100 halvemmat 6L/100km keskivertokulutus pelkästään tosta. Muut autoilut verot siihen päälle ni kyllä kannatan. Halvemmaksi se tulee. Vaan luuleeko edes autoala oikeesti että valtio luopuu noista muista veroista? Ollaan niinku hiiret joilla valtio leikkii ja päättää milloin ja miten ottaa hengen pois kun kyllästyy. Tosin ilman ihmisiä ei ole valtiota. Köyhyys pitää nöyränä kuulemma. Ilmeisesti en sitten ole, ainakaan henkisesti.
     
  6. janiluo

    janiluo Gearhead

    Jos lukisit tarkemmin (koulukiusattu) tajuaisit että meille (runkkareille) sähköautoa ei tule koska ei kuuluta kohderyhmään. Mä olen samaa mieltä että sähköauto yleistyy vauhdilla koska tehtaat haluavat niitä myydä ja on paljon idiootteja jotka niihin rahansa tuhlaavat koska muija semmosen haluaa ja kun se on niin tehokaskin mutta mitä sitten? Ei se vaan autona kiinnosta.
    o_O
    - Jani -
     
    Muokattu: 26.8.2021
    malvasto, moottorinlohko, FuryIII '71 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  7. hartsa69

    hartsa69 Double Gearhead

    Rihma taitaa olla samaa porukkaa joka tippa tapissa hehkuttaa fillarifoorumilla sähköautojen maailmanvalloitusta.
     
  8. -late-

    -late- Gearhead

    Nyt alkaa tarina olla taas jenkkionjees tasolla. Ei malta talliinkaa lähtee.
     
  9. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

  10. janiluo

    janiluo Gearhead

  11. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    valtio on ilmoittanut vuosi sitten etetä autoilusta saatavasta 8,1 miljardin summasta ei tulla luopumaan,on perustettu työryhmä joka selvittää vaihtoehtoja kun polttoaineiden kulutus laskee ja saatavat verotulot.että kohta on sama vaikka purje autolla ajaisit.
     
  12. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    En nyt tiedä onko sen nautinnollisempaa ajella seat miillä jossa on bensakone, kuin vastaavalla sähköversiollakaan.
     
  13. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Sähköautoilun kohderyhmähän on se tavallinen kalle käyttöautoilija. Sille on lähtökohtaisesti sama, kulkeeko se auto vaikka pyhällä hengellä, kun vaan omaan käyttöprofiiliin se toimii. Ihan eri asia haluaako muija sen tavan nissanin bensa tai sähköllä, ei ole väliä, kun suurin osa ostaa autonsa katsellen myös käyttökuluja.
    Harvemmin ketään karvalakkimallin toyotakaan kiinnostaa, tai onhan niitäkin, mutta tarviiko sen joka vie tavan kalle käyttöautoilijaa pisteestä a pisteeseen b kovin kummoisesti kiinnostaakaan? Ei kaikkia kännykätkään kiinnosta, mutta aina on niitä joiden pitää saada kaikki hipleet. Sama se on kaikessa kuluttajille suunnatussa, aina osa haluaa uutta ja mielenkiintoista. On ne sähköautoja tai jotain muuta.
     
    bbford, impala-63, janiluo ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  14. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Niin vitusti tämä!!

    Täällä kun monet itkee mankuu, valittaa, hakee vertaistukea yms niin samalla unohdetaan meidän harrastajina olevan häviävän pieni % auton käyttäjistä sekä ostajista joilla ei ole mitään merkitystä kun vedetään suuria linjoja massoille. Me katsotaan autoilua niin eri kantilta ja halutaan autoilta eri asoita kun se perusjantteri josta Stang_81 puhui.

    Meille voivat joidenkin ajoneuvojen hyvät-huonot puolet aueta hyvinkin selkeästi ja fiksusti jolloin syntyy keskustelua tai sitten upota täysin omiin vahvistusvinoumiin, sitten jos reagoidaan tämän mukaan niin saa postauksia joita tämäkin ketju on väärällään.
     
    Muokattu: 27.8.2021
    Stang_81, bbford, impala-63 ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  15. Väpsy

    Väpsy Gearhead

    Kait meitä on moneen junaan, ja osa jää vielä asemalle. En pidä itseäni (varsinkaan sähköauto) kiihkoilijana, vaikka aika vahvasti tunnepohjalta (omiin) autoihin suhtaudun, värkkejä löytyy sekä vanhalta mantereelta että ämeriikasta, useammalta vuosikymmeneltä viime vuosituhannen puolelta aina 20-luvulta lähtien. Kesän ajelut oon hoitanu tolla kuvan -68 olssilla tai huonommalla kelillä mulla 20 vuotta olleella -81 volvolla.
    Silti meille maanantaina kotiutuu uusi leaffi. Valinta perustu ihan silkkaan matematiikkaan, ja toiveeseen että saisin viettää enemmän tallissaoloajasta noiden harrasteiden kanssa, enkä korjaten käyttiksiä. Uus leaffi tulee 20tkm ajosuoritteella kuukaudessa 100€ kalliimmaksi kuin vaimon nykyinen -99 mallin käyttis kun huomioi energian, verot, vakuutukset ja rahoituksen.
    Ja töihin kuljettaa uusi auto. En edes meinaa miettiä arvon alenemaa, enkä rahasummaa jonka auto maksaa, tuijotan vaan tota kuukausikulua, ja toivon että tuolla 1200€/vuosi saan pidettyä omat näpit irti vaimon käyttiksestä.
    Että kai noille paikkansa on, joskus jopa harrastajan perheessä :D
    Kulut sähköautoilussa tulee taatusti nouseen tulevaisuudessa, mutta meen nyt tällä kun erotus polttiksiin on suotuisa, ja nautin sitten tulevaisuudessa siitä että ero tasaantuu eikä polttikset enää tunnukkaan niin kalliilta käyttää :rotfl:
     
    Stang_81, bbford, isalmela ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  16. Catiska

    Catiska Gearhead

    Näinpä. Ja voit olla varma että tulevaisuudessa polttisten kulut kasvaa vielä enemmän. Ehdit hyötyä edullisemmasta vaihtoehdosta 20 vuotta, vähintään.
     
    Isamu tykkää tästä.
  17. ak72

    ak72 Gearhead


    Höpö höpö, ajellaan vaan vanhoilla kunnon autoilla hamaan tulevaisuuteen. Taatusti on halvempaa kun patterivessan osto ja ylläpito.
     
  18. janiluo

    janiluo Gearhead

    Ajoin viimetalven ja tämän kesän 4k€ jatkohyttipickupilla ja kaasuilla eli meno oli puolet halvempaa. Myin sen viimeviikonloppuna pois ja sain saman mitä olin siitä vuosi sitten maksanut. Vanhat pickupit pitää hyvin hintansa joten maksettavaksi jäi vain käyttökulut.
    :)
    - Jani -
     
  19. Catiska

    Catiska Gearhead

    Osaatko perustella vahvan väitteesi? Minä olen perustellut ja laskelmat tänne jo aikaisemmin tehnyt, ne toki perustuu nykyhetkeen. Uskot siis vahvasti että polttoaineet ja käytön verotus ei tule nousemaan vielä nykyisestä polttomoottoriautojen osalta? Vai oletko ikinä laskenut asiaa ja vedät vahvalla mutulla?
     
  20. mopar-mikko

    mopar-mikko Gearhead

    Varmaan sun laskelmat pitää kutinsa ja on monelle hyvä sähkö auto. Mutta se on juuri sitten se henkilökohtainen tarve. Mäkin ajan käyttö autolla jotain 3000 km vuosi. Ehkä joskus 5000. Lähinnä talvella. Ja auto arvoton takapotku Volvo. En tiedä miten tommonen Tesla edes kestää kunnon penkan levitystä ja rääkkäystä:)
     
Ketjun tila:
Ketju suljettu.

Kerro tästä muillekin!