Sähköauto-uskovaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

Ketjun tila:
Ketju suljettu.
  1. J.J.

    J.J. Gearhead

    Osta vaan nyt se 50k€ tesla niin säästät rahaa.
    Se pitää vaan tajuta, on laskettukin, tajutkaa nyt saatana. :D
     
  2. ari2004

    ari2004 Gearhead

    Mitäs kun ei oo niin paljoa rahaa että voisi ruveta säästämään noin, vaan pitää kitkutella sillä parin tonnin kotterolla?
     
  3. jahnu

    jahnu 3rd gear

    Kato sitä vibraattoria ei oo tarkoitettu meille köyhille. Senhän mister catiska on sanonu jo aikoja sitten. Meille kuuluu vain kulujen maksu . Mut tule vielä sekin päivä että huomaavat ettei ilmaisia lounaita ole olemassa. Alkaa se teslailukin maksaan. nyt se on vielä halpaa jos ei laske autolle mitään. Ja eihän nää laske. Mun on ainakin pakko. Kun maksan sen ite.
     
  4. jänis2

    jänis2 3rd gear

    Uusien autojen ostajat hakee autoltaan luotettavuutta ja he ovat valmiita maksamaan siitä ettei tarvi jännittää joka päivä pääseekö töihin.
    Jos ajaa paljon tämä asia korostuu. Esim, jos autolla on rullattu 300tkm niin 30tkm vuodessa on paljon ja todennäköistä ruuvattavaa on tiedossa vuosittain.

    Tämän takia uusia autoja ostetaan ja niistä on aika iso osa sähköautoja koska ne ovat edullisia kuluiltaan verrattuna vastaaviin bensa-autoihin.
     
    Stang_81, Slant Sickness, bbford ja 1 muu tykkäävät tästä.
  5. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Ilmeisesti niitten joilla on ns pakka vedossa on vaikea ymmärtää sitä ettei läheskään kaikilla ole. Ja silloin ratkaisut sanelee käytettävissä olevan rahan määrä (siis sen vähäisyys). Sähköautoilu on varmaankin huoletonta ja edullista ja suorituskykyistä ja blaa blaa mutta jos sitä fyffeä on vaan rajallinen määrä niin voi voi.
     
  6. J.J.

    J.J. Gearhead

    Väärin laskettu?
    No leikki leikkinä.
    Oma käyttis maksoi nolla euroa niin ei se nyt oikein mielekäs ajatus ole omallekaan kohdalle ostaa olemattomilla rahoilla sitä sähkistä että pääsisi säästämään.
     
  7. Catiska

    Catiska Gearhead

    Tällaisista vastauksista voi päätellä että ainakin melkoinen osa tällä sivulla kommentoinneista ei ymmärrä, että jos on pinkka kunnossa eikä halua ajaa tonnin pommilla, tuo lainaamani kommentti ei oikein päde. Pätee ehkä hänelle, mutta niinhän siinä ei ole kirjoitettu vaan vakuutetaan että taatusti on halvempaa... tietämättä sen enempää toisten käyttötarpeista.

    Vieläkään kukaan sähköautoja henkeen ja vereen vastustava ei ole kyennyt selittämään motiiviansa asiaan. Kovasti kiistetään ettei kateudesta ole kyse. Kuitenkin viitataan kalliiseen Teslaan vaikka on niitä muitakin autoja. Kiistetään myös ettei ole vihreiden/vasemmiston edustaja mutta kongon lapset sun muut on sydäntä kuitenkin lähellä (paitsi silloin kun puhutaan polttomoottoreista).

    Mikä on se kiima mikä ajaa vinkumaan kymmeniä sivuja asiasta josta vähän väliä muistaa mainita ettei nämä sähköautot kiinnosta yhtään. Esittämään vankkumattomia faktoja ja mielipiteitä asiasta josta selvästi ei tiedä oikein mitään. Kerrotaan kuinka vaikeita ja huonoja ne on, vaikka ei ole nähnyt kuin elokuvissa sellaisen.

    Vakuutetaan että kun oma käyttis maksoi vähemmän kuin ne vanhat sukat jalassa, mikään muu vaihtoehto jollakin toisella ei voi olla parempi/sopivampi/halvempi käytössä. Koska itse ajaa 100km vuodessa ja sähköautot ei kiinnosta. Se pitää kuitenkin käydä kertomassa (mielellään useaan kertaan) keskustelussa joka ei itseä kiinnosta.
     
    Isamu tykkää tästä.
  8. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Täällä on vähän turhan radikaali vastakkain asettelu. Nestemäisillä ja kaasumaisilla polttoaineilla tullaan ajamaan vielä pitkään se on varmaa ja sähköautoilu lisääntyy siinä rinnalla kohtuullista vauhtia jo ihan senkin syystä että EU tasolla uhkaillaan muita kuin sähköautojen käyttäjiä. Fossiilisia polttoaineita tullaan rankaisemaan enemmän se on varma.

    Täällä on jo moni kertonut ihan selvästi miksi on vaihtanut itselleen uuteen sähkikseen polttiksen sijaan ja se on aina ollut RAHA. Kukaan ei ole vielä sanonut että atteen vuoksi vai olenko missannut sen?

    Rahan vuoksi osa ajaa vanhalla autolla koska laskee ettei pääoma kulut ole suuret.
    Rahan vuoksi osa ajaa sähkiksellä koska laskee että omat kokonaiskäyttökulut tulee halvimmaksi.
    Rahan takia osa ajaa kaasuautolla koska laskee että omat kokonaiskulut tulee halvimmaksi.

    Kaikille autoille löytyy ottaja oli sen käyttövoima mikä tahansa ja jokainen ostaa omiin tarpeisiinsa sopivan ja oikeastaan vähät välittää millä se liikkuu ja kuinka paljon se saastuttaa kunhan se on omalle lompakolle sopiva.

    Moni valittaa ettei ole varaa ajaa yli 2 tonnin käyttöautolla mutta harrastevehkeissä on kiinni silti kymmeniä tuhansia. Se on vaan kullakin ihmisellä kiinni siitä mihin priorisoi oman omaisuutensa.

    Osa vetää sixpäkin kaljaa päivässä mutta ei ole varaa käydä päivällä vaikka lounaalla.
    Osa dokaa joka viikonloppu 1-200€, vetää kartongin röökiä viikossa, arkipäivinä sixpäkin ja sanoo ettei ole varaa ostaa yli 2 tonnin autoa. Sekin on omista priorisoinneista kiinni mihin kanavoi varansa.

    Itse lopetin röökin polton 20 kymppisenä kun ostin oman kämpän ja laskin että sillä rahalla maksan yhtiövastikkeen.

    Itselläni olisi varaa ostaa vaikka uusi leaf mutta kun se ei vaan kiinnosta minua ja sen arvon menetys on aika suurta ja en saa esim kilometrikorvaksia jolla saisin kompensoitu sitä.

    Saman rahan laittaminen kiinnostavaan esim. rodiin taas ei niin päätä huimaa. Ne on niitä jokaisen ihmisen valintoja.

    Itse ajan 15 vuotta vanhalla kaasuvolvolla jonka lasken olevan minulle suhteellisen halpa valinta. Auton arvo joku 4-5kE, verot vuodessa joku 450€, 8€/100km, ei hirveästi remontoitavaa ja luotettava auto sekä turvallinen auto. Kustannustehokas siis. Arvo ei juurikaan tule putoamaan seuraavien vuosia aikana.

    Tässä maassa kun ei ole tasapalkkausta niin jotkut vaan nyt tienaa enemmän kuin toiset ja näin ollen toisilla on myös varaa ostaa kallimpia tavaroita. Eikö?

    Jos kukaan ei ostaisi uusia autoja niin mistä helvetistä te luulette että niitä halpoja käytettyjä sitten tulisi!!

    Muistakaa kuitenkin se että kaikki täällä ajaa sillä saastuttavalla vanhalla lotjalla ja on samaa harrastaja hengenheimoa ajaa se minkälaisella käyttöautolla tahansa.
     
    Catiska, janiluo, Isamu ja 8 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  9. Mr_MilleR

    Mr_MilleR Gearhead

    Jos aina olisin ajatellut vain taloudellista puolta, en varmasti koskaan olisi aloittanut jenkkiautoilua tai moottoripyöräilyä. Noihin laitteisiin on vuosien mittaan mennyt helposti uuden hyvän sähköauton verran rahaa. Money well spent… En ole koskaan ollut mikään erityinen sähköauto fani, mutta impulsiivinen kyllä. Kun kesällä pääsin testaamaan kaverin model 3:a ja kävin ajamassa VW ID.4:ää, niin sehän oli sitten siinä. BMW vaihtui Volkkariin ja minusta tulee sähköautoilija, kunhan löytävät tarpeeksi puolijohteita ID.4:n valmistamiseen. Millään järkisyillä tai säästöllä tätä en pysty perustelemaan, vaan kyse on pelkästään uteliaisuudesta ja kokeilunhalusta.
     
    Catiska, impala-63 ja isalmela tykkäävät tästä.
  10. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Olet sä Catiska ihan kultakala?

    Itseäni lainaten, viitsitkö kumota seuraavat väitteet kun sulla meni taas kerran ohi.

    Tätyy vaan todeta, että sunkaan laskut ei toimi kuin vasemmistolaisessa taloudenpidossa.
    Jos sulla menee sähköauton hankitaan 100000 - 150000€, et säästä sillä yhtään mitään kun lasket mukaan arvonaleneman. 50k€ dieselmersu sopii hyvin paljon ajavalle ja alkupääomasta jää vielä sijoitettavaksi, vaikka rahastoihin. Tuon sähkövimpaimen hinnasta sulaa 50% eli 50k€ - 75k€ viidessä vuodessa, vaikka et ajaisi juuri minkään verran.

    Toisekseen sähköautoilun tuputtaminen on vihervasemmistolaista hallituspolitiikkaa, jossa ihmisiä halutaan painostaa vaihtamaan autonsa sähköisiin vaikka ne ovat edelleen (1800 luvulta alkaen) keskeneräistä tekniikkaa eikä niiden tekniikan kestävyydestä ole vielä riittävää näyttöä.

    Akkujen huoltaminen muualla kuin valmistajan valtuuttaman korjaamon toimesta saattaa johtaa takuun menettämiseen tai palo/rikkoutumistapauksessa tai korvaussumman alentamiseen. Täyssähköauto on kolarissa hauraampi tekniikaltaan kuin polttomoottorikäyttöinen, varsinkin pohjan akuston osalta. Kannattaa pitää vakuutukset kunnossa ja ehdot selvillä.

    Edelleen Suomen liikentessä on alle 20000 täyssähköautoa, mutta prosentuaalisten kasvulukujen tuijottajat eivät ymmärrä että apinaa koijataan. Uusia hybrideitä ja käytettyjä polttomoottoriautoja tuodaan maahan enemmän kuin uusia täyssähköautoja rekisteröidään vuosittain.

    Ei kannata hätäillä, tekniikka kehittyy ja viiden vuoden päästä saa varmasti paremman sähköauton kuin ostamalla sen nyt. Sähkölaitteisiin ei kannata sijoittaa, varsinkaan akkukäyttöisiin sellaisiin.

    Jälleen kerran, sähköauto ei tarjoa mitään sellaista yksittäistä etua, jonka mukaan olisi syytä valita sähköauto. Kun kokonaisuutta katsotaan käytännöllisyyden kannalta, jää kovin vähän käteen - lähinnä lyhytkestoinen suorituskyky.

    IS
     
  11. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Voi joku olla kateellinen siitä että jollain on varaa ostaa tesla tai ylipäätään edes halvin sähköauto. Minä en. Hyvä että ostavat kun se osa rahasta menee valtion kassaan. Tai jonkun millä vaan käyttövoimalla olevan uuden. Niillä rahoilla valtio kuntouttaa juoppoja ja kotiuttaa pakolaisia Suomeen

    Itse näkisin että jos olis ylimääräistä edes 40k€ niin ostaisin kämpän tai kaksi ja laittaisin vuokralle. 16k€ sai muuten just äsken yhden pienen osakkeen pienkerrostalosta synnyinkaupungista. Jäis ehkä lapsille jottain muutakin perinnöksi eikä vaan sitä sähkömoottoria ja kasa kuttaperkan palasia sähköautosta. Arvostuskysymyksiä kuten käyttäjä Impala-63 totesi.

    Mitä tulee ”tonnin pommiin” niin oletan ns. normaalien ihmisten katsovan säälien kun ajan pihaan elämää nähneellä dodge pick upillani tai -99 600€ tyttären nissanilla. Minä taas katson heitä säälien samasta syystä, eikö ne tajuu ennen kuin ne tekee ostopäätöksen. Elämme eri maailmassa niin ideologisesti kuin taloudellisesti.

    Ikäni korjannu (40v) noita autojakin kuten muutakin ja oikeestaan en jääny koskaan autolla tielle. Ne kun on kunnossa niin miksi se tielle jäisi. Erektioni ei ole ollut sen voimakkaampi vaikka olen ajanut miten hienolla ja kalliilla (toisen) autolla. Sitäpaitti älykäs selviää tilanteesta mihin viisas ei joudu. Kuten silloin kun fiat 126 loppui bensa. Kaadoin 4 litraa tenua tankkin ja ajoin huoltikselle 15km. Tai no sillon saatto pakkautua veri meisseliin enemmän kun olin kaverin -65 buickilla line upissa motoparkissa. Sade vaan pilasi ettei päässy farttimailia kokeileen. Edelleen kokeilematta. Ehkä ennen kuolemaa ehtii.


    Nää on hyvin pitkälti mieltymys ja tunneasioita. Autonosto on aina ollu. Oon niitä joskus nääs jopannu ihan työksenikin. Paitti se matematiikka ei edelleen valehtele. Ellei laske niin että saa juuri itselleen mieleisen tuloksen. Jos lompsa on lyönnissä ja rahat löytyy ostoon tililtä ni hänen laskelmansa lopputulos on erilainen kuin hänen joka pieree verta selvitäkseen päivittäisistä perusmenoista. Hänen joka joutuu ottamaan lainan ostaakseen sen sähköauton.
     
    hartsa69 ja isalmela tykkäävät tästä.
  12. CCZ28

    CCZ28 Gearhead

    Oli se sähkö tai mikä tahansa auto nii ei sen ostamiseen välttämättä rahaa tarvii.....(tuloja kuitenkin oltava et saa rahoituksen)

    Rahoitus tarjoukset on aika kovia tänä päivänä.....esim. Rintajoupilla tiettyihin autoihin,
    Rahoitustarjous 0 % KORKO 0 € KULUT (Max. laina-aika 60 kk)

    Kyllä uuden tai vähän käytetyn pystyy aika moni ostamaan vaik ei oiskaan rahaa :D, Se et tarviiko semmoista onkin ihan eri juttu.
     
    impala-63, bbford, Imusihti ja 1 muu tykkäävät tästä.
  13. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    ”Rahoitus tarjoukset on aika kovia tänä päivänä.....esim. Rintajoupilla tiettyihin autoihin,
    Rahoitustarjous 0 % KORKO 0 € KULUT (Max. laina-aika 60 kk)”

    Luonnollisestikin nämä autot ovat niitä varastossa pitkään seisseitä käytettyjä joista halutaan eroon. Tai sitten uusien kauppa on käynyt huonosti ja maahantuonnin kaverit kävelee jo pihassa akkukoneet käsissä ja aikoo kyltit irrottaa piirimyyjältä. Epätoivoiset ajat vaativat epätoivoisia tekoja. Sehän ei vaikuta varastopäivät huonontavasti käytetyn laatuun muuten mutta kun tahtovat yleensä olla myös niitä pitkä hintaisia. Tässäkin todetaan että ilmaisia lounaita ei ole. Saat korottoman lainatarjouksen jos huolit tuhansia markkinahintaa huomattavasti kalliimman auton. Osaa tämäkään ei haittaa. Maaliman sivu on luottotiedottomia rahoitettu ja myyty pitkähintaisia autoja pätkällä kovalla korolla. Jos valitat ni ei ole vaihtoehtoja kun et muualtakaan luottoa ehkä saa. Been there, done that siis jopparina.
     
    isalmela tykkää tästä.
  14. jänis2

    jänis2 3rd gear

    Monille auto on työväline ja sen avulla tehdään rahaa
     
    Catiska ja impala-63 tykkäävät tästä.
  15. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Seisoohan noilla myyjillä autot varastossa, kun katsoo mitkä on hintapyynnit käytetyistä. Autoliikkeistä kun tuli pörssiyhtiöitä, se ahneus kasvoi, laitettiin käytettyihin autoihin lisää hintaa. Käytettyä pikkuautoa olen katsellut omiin ajoihin, tuota 12km suuntaansa työmatkaa semmoisella ajaa hamaan tappiin asti. Uusi maksaa 15ke, muutaman vuoden vanha 100tkm ajettu maksaa 12ke, 8 vuotta vanha 100tkm ajettu maksaa 7ke. Joten ei tarttee kummoista laskupäätä, että jos pakko olis hankkia auto noihin ajoihin, on sama melkein ottaa sitten ihan uusi, kuin käytetty.
     
    musta pässi tykkää tästä.
  16. mopo-ukko

    mopo-ukko Gearhead

    Mulla on ollut kaikki jenkkiautot -80,-90 luvulta ja viimeisin jopa tältä vuosi tuhannelta.Ne 0n kaikki ollut ihan käyttö autoja mitä on joutunut samalla harrastamaan enemmän tai vähemmän.En täysin torppaa sitäkään ajatusta että joskus se käyttöauto olisi sähkäri,mutta sitä ennen pitää käyttösäteen kasvaa ja käytettyjen hintojen tulla nykytasosta alaspäin,ihan rauhallisin mielin odottelen mitä tapahtuu.
     
    isalmela ja impala-63 tykkäävät tästä.
  17. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Ja jos katsoo liikkeiden pyyntejä seisokki autoista niin vuoden kahden varastoaika ei vaikuta mitään pyyntiin. Kattelin perheeseen yhtä tietyn merkkistä ja mallista autoa toisen tilalle. Tarve poistui että jäi hankkimatta ainakin vielä ja myin pois sen korvattavankin auton mutta hintataso ei ole nettiautossa muuttunut mihinkään sillä merkillä ja mallilla parissa vuodessa. Siellä tosin on ne yksityisetkin mukana. Luulisi että kohta ihmiset paniikissa vaihtavat niitä hyviä polttiksia sähköautoihin vielä kun ehtivät ja niitä alkas saaha puoli-ilmaiseksi meillekin hyväkuntoisia vaihdokkeja.

    Suurimmat syyt sähköautovastaisuuteen itsellä on ideologia ja raha. En myy sieluani ohisalon alttarilla kun ikäni olen ollut moottoripää. En osta uutta kallista sähköautoa kun sen rahan laitan muualle jos sitä rahaa joskus niin paljon ylimääräistä on. En edes tarvitse luotettavaa, varmaa uutta autoa. Olen osannut pitää vanhat luotettavana ja varmana huoltamalla ja ylläpitämällä ne. Olen muutenkin vissiin jonkun sortin extreme ihminen.

    Gasum on muuttanut jo toistakymmentä vuotta sitten uusia autoja kaasulle ostovaiheessa ja ostanut valmiita henkilökunnalle työsuhdekäyttöön. Jotenkin näkisin että on yhtiön hengen mukaista että niitä liikkuu heillä jatkossakin. Pitää kysyä kun kaveri on siellä joku päällikkö. Tietysti valtion hallituksen linjaus ja uusien saannin vaikeus ei hirveästi lisänne kaasupisteitä mutta näkisin erittäin järkevänä kaasuauton.
     
    impala-63 tykkää tästä.
  18. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Pienenä tarkennuksena. Gasum ei ole muuttanut yhtään autoa itse kaasulle vaan on ostanut muutoksia niitä tarjonneilta yrityksiltä huoltoautoihin ja joihinkin työsuhdeautoihin.

    Gasumilla oli pitkään niin että kaikki työsuhdeautot oli pakko olla kaasuautoja, muuta ei saanut hankkia. En tiedä mikä tilanne on nykyään. Alun korkeita verotusarvoja työsuhdeautoissa kompensoitiin 150€ palkankorotuksilla ja yhdenvertaisuuden vuoksi samalla tuli myös mahdolliseksi saada sama korvaus jos osti oman kaasuauton. Sama käytäntö on edelleen. Tällä haluttiin kannustaa kaasuauton ostoa ja lisätä kaasuautojen määrää. Volvon kaasuautot kun tuli joskus 2006 suomeen niin niiden verotusarvo huiteli jossain 800 pintaan vissiin.

    Alkuun Gasum osti itselleen työsuhde autot ja kun alkoi olla ohjeistuksen mukainen vaihtoaika ne myytiin henkilökunnalle jos oli halukkaita. Jossain vaiheessa työsuhdeautojen hankinta siirtyi leasing autoihin ja loppui se henkilökunnalle kauppaaminen.
     
  19. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Niin luulisi, mutta kuten aikaisemminkin olen todennut, sähköautoilun este on vielä pitkään riittävän malliston saanti markkinoille. Pienemmässä kokoluokassa tarjonta heikkoa, perusperheautoluokassa muutama malli, eikä yhtään kunnollista farmaria. Hybridejä kyllä on saatavana ja nyt ne ns.kevythybridit jotka on lähinnä viherpesua.
    Monella ei ole mikään kiire vaihtaa polttomoottorista pois, ennenkuin tarjonta paranee.
     
    impala-63 tykkää tästä.
  20. f34

    f34 Double Gearhead

    Peräkärryjen ja trailereiden veto hankaloituu sähkövehkeitten kanssa.
     
    janiluo ja impala-63 tykkäävät tästä.
Ketjun tila:
Ketju suljettu.

Kerro tästä muillekin!