Lakkaus ja valumat.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja challenger-70, 29.8.2021.

  1. challenger-70

    challenger-70 Gearhead

    .....
     
    Muokattu: 19.4.2022
  2. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    lakoissa on eroja kuten maaleissakin,nimen omaan ensin semmoinen puolikas,ei täysin kiiltäväksi,odota että lakka kuivahtaa vähän,sitten vedät täys kiiltäväksi.pienissä osissa voit käyttää vaikka lisäksi nopeampaa oharia
     
  3. f34

    f34 Double Gearhead

    Tekekisikö maalin pigmentti siitä hiukan vähemmän valuvaa?
    Ja ruiskuttaessa kirkas on ehkä vaikeampi nähdä silmällä, onko liikaa vai liian vähän.
     
  4. jänis2

    jänis2 3rd gear

    Näitä maalaushommia on vaikea neuvoa koska tuotteissa on eroja ja maalari itse on lopuksi se joka tekee työn omalla tavallaan.

    Hyvä valaistus on tärkeä että saa peilata pintoja. Se riittää että pinta kastuu. Lakka siliää kuitenkin muutaman minuutin ajan. Kokeilemalla ja toistamalla löytyy se sopiva määrä.

    Ite lakkaan ensin ohuemman kerroksen ja melkein heti perään märän. Eli jos vetää koko kyljen niin tokan kiepin voi aloittaa heti kun on saanut ekan loppuun. Tämä toimii itselle parhaiten ja on tehokasta ajallisesti kun teen sitä työkseni. Käytän melkein aina nopeeta lakkaa.

    Jos haihduttaa liian kauan ekan kiepin jälkeen niin tokaan pitää vetää enemmän tavaraa että se kastuu ja siliää, niin se myös valuu herkemmin. Jos vetää kaksi märkää liian nopeasti peräkkäin, sekin valuu..
     
    Seevu tykkää tästä.
  5. OldschoolAhole

    OldschoolAhole 1st gear

    Ehkä se on se juttu että ne on erillaista tavaraa.Itse väriin en ole onnistunut valumia saamaan mutta taas lakkaan tuli valuma vaikka muuten näytti tosi hyvältä.Ehkä kokeilen sitä ohuemmalla kerroksella aloittamista niin uskoisin että homma voisi onnistua.
     
  6. OldschoolAhole

    OldschoolAhole 1st gear

    Mulla on hidasta tavaraa käytössä kun suositeltiin eikä näillä osilla ole sillälailla kiirettä mihinkään.

    Kiitos
     
  7. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Lakka on jännää, kun valumat ilmestyvät monta kertaa, kun ruiskutuksesta on kulunut jo aikaa vaikkapa ruiskun putsauksen verran. Itse vedän harson, annan haihtua 5-10min. ja sitten märkää. Itse olen käyttänyt pääasiassa DeBeer Supremea. Ei välttämättä paras, mutta koulussa vedeltiin aina sillä. Monta kertaa valumat ilmestyivät kohtiin, joissa ope kiljui vieressä, että "tohon lisää!" :D

    Hätäisenä kaverina voisin itsekin koittaa nopeaa kovetinta.

    -Jake-

    ps. hyvää valaistusta ei voi liikaa korostaa!
     
  8. f34

    f34 Double Gearhead

    Tarkennuksena, on nopeaa ohennetta, haihtuu nopeammin ja nopeaa kovetetta, tietysti kovettuu nopeammin.
     
  9. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Juu ja nopeaa ohennettahan juuri tarkoitin. Kirjoitin vaan kovete :D
     
  10. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Jos lämpöä on tarjolla yli 20c niin kannattaa testata hidas ohenne ja hidas kovete yhdistelmällä. Lakka pysyy "auki" pidempään -> pienemmällä määrällä siliää enemmän. Nopea/nopea yhdistelmä kuulostaa äkkiä hyvältä, mutta sitä tulee helposti vedettyä liikaa kun aukiolo aika on aika lyhyt. Ammattimiehelle tämä ei ole ongelma kun vetää "laakista" sopivan märkää ja tarpeeksi läheltä. Harrastelija ruiskuttelee usein liian kauaa ja liian hitaalla kädellä
     
  11. JiiTee

    JiiTee Gearhead

    Oli sitten väriä, lakkaa tms... Valumia = liikaa tavaraa. Ei se sen kummempaa ole...:rotfl: Onhan tuotteissa toki eroa miten käyttäytyvät, mutta fysiikan lakeja ei voita mikään tuote.
     
  12. darkus

    darkus 1st gear

    Väriä on helpompi ruiskuttaa kun sä näät huonommassakin valossa mitä teet = eka kerros tulee tarpeeks kevyenä. Jos sulla värikerrokset onnistuu niin tuskin on ruiskun säädöistä tai tekniikasta kiinni, aika samanlaista se tuotteen levitys on oli pigmenttiä tai ei. Jostain syystä sä laitat liikaa lakkaa, voisko olla riittämätön valaistus?

    Mulle ainakin kirkasta ruiskuttaessa on oikeanlainen valo erittäin tärkeä muuten on vaikea nähdä millasta pintaa tulee, valkosen pohjavärin päälle on se kaikista vaikein. Helposti menee ekalla kerroksella liikaa tavaraa ja sitten käy niin että toka kerros valuu, koska lakkaa tulee liikaa.

    Pitäs vaan muistaa että jäitä hattuun ja eka lakkakerros rohkeesti rumaksi, ei haittaa jos on vähän kuivempaa kohtaa jne. Se toimii vaan liimana, jonka päälle ruiskutat toisen oikeesti märän kerroksen.

    Suositan youtubesta seurattavaksi Paint Society nimistä kanavaa. Hyvää opetusmateriaalia maalaukseen ja asiat selitetään niin että varmasti menee jakeluun.
     
    Muokattu: 28.9.2021
    Seevu, MJF ja juko7 tykkäävät tästä.
  13. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

    Mulla on eka maalauskokemukset yli 3 vuosikymmenen takaa. Silloin ei yritetty saada kahdella "reissulla" valmiiksi asti ainakaan pystyssä olevia pintoja. Kolme oli normaali tapa siihen sopivilla kovettimilla ja ohentimilla. Harrastelijalle varmasti helpompi aloitus.
    Sikkens toi silloin markkinoille maalit joiden kiinteäaine pitoisuus(?) oli suurempi kun Standoxilla ja muilla maaleilla, niitä tarvike säästöjen ja työsyklin kierron nimissä promottiin.
    Valoa on oltava kulmissa ja katossa, tuskin koskaan liikaa.
     
  14. darkus

    darkus 1st gear

    Joo ja riippuu ihan varmasti aineesta/paineesta/lämpötilasta/ohenteen määrästä myös. Noi muuttujat tiedostaen pitää hakea se itselleen sopiva tapa tehä.

    Mä rakentelen kanssa kitaroita ja niihin tulee ruiskittua 2k PU lakkaa, 1:1:1 lakka-kovetin-ohennin eli aika juoksevaa kamaa on ja neljä märkää kerrosta kerrallaan. Yleensä ei valu, kun hyvässä valossa pääsee tekemään ja malttaa pitää kerrosten välissä oikeen määrän aikaa.

    Mä ite pidän ruiskussa neulaa melkein kokonaan auki ja viuhkaakin ehkä puol kierrosta täydestä kiinni, ruuttana Devilbiss FLG5.
     

Kerro tästä muillekin!