Mopar + 500 stroker rakentelusta kombinaatio vinkkejä/näkemyksiä/kokemuksia

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja TMK, 20.1.2019.

  1. TMK

    TMK 2nd gear

    Juu eli pitää mitata voltteja signaali johdon ja maan välillä samalla kun työntää jotain metalli terää Tunnistimen ja magneetin väliin. Ja jos on elämää niin silloin ilmeisesti pelaa. Uskaltaako tuon jakajan purkaa ilman huolta että siellä mikään liikkua väärään asentoon purkaessa. Lähinnä tuo pyörijän alla oleva juttu näyttäs olevan 2 pultilla kiinni niin sitten saattas näkyä tuo tunnistin
     
  2. TMK

    TMK 2nd gear

    Ja tuota mittausta varten pitää varmaan kuoria johtoja että saa välistä mitattua
     
  3. TMK

    TMK 2nd gear

    Sai liittimestä mitattuun ja nyt on mitattu

    Tulokset:

    Pinkki johto +12..V
    Vihreä johto +10,7 V
    Violetti johto +12..V

    Maadoitus otettu jakajan rungosta

    Tulokset täysin samat riippumatta onko magneetti Tunnistimen edessä rautaa vai ei. Kokeilin jopa pyöritellä sitä rautahökötystä sellasiinkin asentoihin että ois vain osittain magneetin edessä, ja tulokset edelleen samat.

    Ohje sanoo että pitäisi vaihdella 0-12V raudan asennon mukaan.

    Eli nyt jos joku paremmin tietävä antais vahvistuksen että onko tuo pätevä diagnoosi/ mitattu oikeudella tavalla. Niin alan soittelee us partsiin et laittaavatko uuden jakajan tilalle
     
  4. TMK

    TMK 2nd gear

    Savut otettu. Jakajalle tuli liikaa jännite häviötä startatessa, niin ei lähteny. hyppyjoholla käyntiin. Huomenna sisään ajot. Kyllä kuulostaa hyvälle:)
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  5. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Virtalukon pohja huono?
    Yleistä Mopareissa, et jännite katkeaa kun käynnistys asennosta avain kääntyy käynnissä asentoon. Ja monet ruiskut vetää herneet nenään siitä eikä käy.
     
  6. TMK

    TMK 2nd gear

    Joo tuli huomattua että jännite katkeaa startti asentoon vaihtaessa, joten laitoin nyt nappi startin. Nyt on sisään ajettu nokkaa reilu 10min kahdessa 5 min pätkässä(eiköhän tuo riitä). Laturin merkkivalona oli ledi niin lataus ei pelannu ja auto sammu aina kun jännite laski. Vaihoin normi polttimon niin alko lataamaan mutta ei sammunut, tuohon tais vaatia sen diodin väliin että alkaa pelata, pitikö sen virran kulkea valolta laturiin päin vai laturista valolle? Jotenkin tuntuu että tuo 100ah akku on aika pieni tuolle vehkeelle. Ei mitenkään kovin terhakkaasti starttaa, ja jos ei heti lähde niin jännite laskee jo sen verran ettei tunnista rpm signaalia, ja ei lähe. Pitäs varmaan joku teho akku hommailla missä ois paljon käynnistys tehoa. Asetin sniperiin tyhjäkäynniksi 850rpm. Mutta kun auto lämpenee ja alkaa tiputtaa tyhjäkäyntiä niin sammuu jossain 900-950rpm hujakoilla. Mietin että pitäskö tuota nostaa tuonne 950 tietämille että onko tuo normaalia vai pitäskö käydä 850 vielä Hyvin? Ennakotkin vissiin vaikuttaa tuohon. Nyt Pitäs olla 15 tyhjäkäynti ja 34 täyskaasu. Pitää vielä tarkistaa huomenna lampulla.
     
  7. TMK

    TMK 2nd gear

    Liekö joku 180-200ah akku ois hyvä mikä jaksas kevyesti pyörittää
     
  8. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Ei kai nyt mitään kuorma-auton akkua tarvita? Kunnon starttiakku vaan, jos ei pelaa niin vika on muualla.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  9. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Mittausta varten ei tarvitse kuoria johtoja. Johdon kuoren läpi työnnetään ohut nuppineula ja mittaus tehdään nuppineulasta / neuloista. Kuoreenkaan ei jää juuri mitään jälkeä.
     
    Gary Grand ja Slant Sickness tykkäävät tästä.
  10. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Kaikkien liitosten tarkistus että ovat tiukalla ja puhdas kosketus ja akku/kaapelit pitää tietenkin olla kunnossa. Mulla on ollut yleensä 60ah akkuja kevyesti jaksaa startata
     
  11. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Akun käynnistysvirta voi olla isompi sellasessa kunnollisessa käynnistysakussa jonka kapasiteetti on alle puolet tosta 200ah:sta. Et se fokus ennemminkin siihen.

    Nokan sisäänajossa kuulostaa menneen aikalailla kaikki vastoin ohjeita, mut toivotaan sille silti pitkää ikää.
     
  12. TMK

    TMK 2nd gear

    Huomasin justiinsa että sammuminen johtuu siitä kun flekti lähtee päälle ja auto on tyhjäkäynnillä niin jännite kyykkää sen verta että sammuu, muuten pelaa hyvin tuolla 850rpm. lieköhän tuokin korjaantus kunnon akulla vai pitääkö tuohon kyhätä joku sellanen systeemi että puhallin käynnistys alussa jotenkin puoliteholla. Tai sit nostaa tyhjäkäyntiä että latais vähä enemmän, vai liekkö tuohon vaivaan muita toimenpiteitä ois? Lampulla katoin tyhjäkäynti ennakon 15 astetta oli mikä pitikin.
     
  13. Hai

    Hai Double Gearhead

    Mikä siellä on latausjännite tyhjäkäynnillä?
    Vähän hentoselta tuntuu lataus, jos flektin käynnistyminen kyykäytää niin paljon.
     
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Johdotuksen muutoksetkin voivat auttaa.
     
  15. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Entä viskoflekti. Helppo kytkeä ja varmaan vääntökin piisaa voimanlähteessä.
     
  16. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Kun alkaa laittelemaan ruiskua, niin sähköpuoli pitää olla ensin kunnossa, hyvä tehokas laturi, kunnon akku ja ennen kaikkea johdotukset täytyy olla kunnollisia, ei mitään 30 - 40 vuotta vanhoja auton alkuperäisiä joihin järjestelmä kytketään.
    Huonoilla virroilla ja alhaisella heittelevällä jännitteellä homma ei vaan toimi.
    Vanhan virtalukon takaa on ihan turha ottaa jännitettä, esim jostakin vanhasta puolalle tulleesta johdosta, ei tule toimimaan.
    Tälläiset Sniper:n kaltaiset järjestelmät tarvitsevat kunnolla virtaa ja tasaisen jännitteen kaikissa tilanteissa...tulee esiin helposti käynnistystilanteessa, ei syty jos jännite kyykkää.
    Virta pitää olla lisäksi "puhdasta" ja jännite riittävä, se ei onnistu vanhoista alimittaisista johdoista...laittaa vaikka releet siihen väliin, jolle virta riittävän paksuilla johdoilla akulta.
    Akun kokoa (Ah määrää) ei ole myöskään mitään järkeä kasvattaa, jos laturi ei pysty lataamaan sitä, etenkään tilanteessa jossa laturi ei kykene tuottamaan edes riittävästi virtaa ja tasaista jännitettä käyttöön.
    Kunnon nykyaikainen laturi, hieman ylimitoitettu mieluummin, sanoisin että minimi on 100A. Mieluummin joku 120 - 130 A laturi ja normaali akku 60 - 70Ah, niin se pysyy aina täydessä latauksessa.
    En nyt arvostele, mutta Mopar:n laturit ovat tunnetusti heikohkoja, aika usein sinne laitetaankin jokin muu nykyaikaisempi....tyylillisesti niitä löytyy Japanilaisista, tehoja ajatellen mieluummin joku iso Bosch tai Delco.
     
    Gary Grand ja Pietsi tykkäävät tästä.
  17. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Kai flekti on releistetty asianmukaisesti jos on noin raju?
    Ja muutenkin komppaan SPORT TRUCKia, lataus kuntoon ja kaikki virrat releiden kautta, vanhoja voi käyttää ohjauksina.
     
  18. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Releilläkin flekti haukkaa käynnistyessä helposti 40A, niin siinä on telamiina ihmeissään, kun ne tuottaa 30-60A.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  19. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mut ei 40A se ecua/sniperiä välttämättä häiritse, jos flektillä on oma syöttö likipitäen akulta asti. Yhteisellä ohuella johdotuksella jännite ehkä käväisee sen verran alempana, että joku laite ”buuttaa”.
     
  20. TMK

    TMK 2nd gear


    Kaikki auton sähköt on uusittu. Johtosarja valmistu pari kuukautta sitten. Lukonpohjaa ei uusittu tässä kun se on vajaa 7v vanha, että ei kuiteskaan sieltä 70- luvulta. Laturina bilteman (uusi) 100a laturi. Akku takakontissa. Kojetaulun alle tulee 50mm kaapeli, josta jakorasia> startille ja laturille 35mm ja virtalukolle 4mm johto. Tästä pisteestä myös sytkäboksin jatkuva virta. Sniperin johtosarja ei ole mitenkään muuten yhteydessä korin johtosarjaan paitsi kierroslukumittariin. Flekti releytetty ja sniper kytketty releen maadoitukseen kuten ohje käskee. Joo ehkä ois hyvä laittaa nuo sytytys virrat releen kautta, pitää nyt ekana tsekata tuo lataus jännite että mikä se on.
     

Kerro tästä muillekin!