Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Tarkotatko mahdollisesti starttia?
     
  2. Ranee

    Ranee Gearhead

    Sähköstä ruikkarin ohjausta lähinnä, ei pumppaa oikein mitään ilman käskyä ja tommosestahan saa jo testerillä pudoteltua pyttyjä pois pelista kun ettii viallista suutinta

    Sähkönen kaasupedaalikin pyöri mielessä
     
  3. Luoppis

    Luoppis 3rd gear

    Missä teettää: riippuu missä päin Suomea. Lahden seudulla Auto-Alarm mainostaa ainakin asentavansa hälyttimiä autoihin ja tekevät mittaristojen yms. elektroniikan korjauksia. Luultavasti muualtakin löytyy vastaavia palveluita.

    Tehtaan korjauskäsikirjassa näkyy olevan monta sivua tekstiä ainakin lisävarusteisesta tehtaan orkkis ajonestosta. En nyt vaan löydä mistään linkkiä, mistä itse sen latasin ja vähän tuhdisti tavaraa kopioida suoraan tähän.

    Ja voi hyvinkin olla että jälkiasenteisessa hälyssä on voitu käyttää aika paljonkin luovuutta sen toteutuksessa. Toi tehtaan ajonesto vaatii kuitenkin ilmeisesti jonkun eri mallisen Central Timing Module boksin verrattuna autoon, johon ei lisävarustelistaan ole tuota Vehicle Thefft Security Systeemiä ruksattu.
     
  4. j7

    j7 1st gear

    Selvittelyn jälkeen näyttäisi siltä että tuossa on tosiaan jälkiasenteinen Magnadyne Silencer -ajonesto johon uusien kaukosäätimien ohjelmointi onnistuu kotikonstein. Eli tarvitaan "valet switch / programming switch" joka tökätään ajonestovaloa vilkuttelevan pitkulaisen boksin toiseen päähän (minun autossa käsijarrun vapautuskahvan viereen ruuvattuna) ja sitten naksutellaan avaimia ohjeen mukaan.

    "Once you locate or have the valet switch you can program the remote yourself.

    1) Insert the Valet Switch (programming button).

    2) Turn ignition key to the ON position

    3) Push the Valet switch 3 times. This should cause the LED on the remote to be on continuously (not blinking) & the horn will emit (1) long chirp. You are now in the transmitter programming mode.

    4) Push the LOCK button on the remote. The LED will begin flashing slowly and the horn will emit (1) short chirp. The arm/disarm code has now been programmed.

    5) Turn the ignition key to the OFF position. The horn will emit (1) short chirp followed by (1) long chirp. This confirms you have exited programming mode. The LED should go off."


    Mutta tarkkana saa olla eri mallien kanssa että löytyy just toimiva kapula. Tuota samaa avainta on eri mallinimillä:

    FCC ID: ELVMT1A, H50T28, H50T29
     
    Ranee tykkää tästä.
  5. Luoppis

    Luoppis 3rd gear

    Tuli vielä mieleen, että ainakin Avain- ja Lukkopalvelu Laune Oy käsittääkseni myy ja tarvittaessa "kopioi" noita erilaisia autojen kaukosäätimiä.
    https://www.avain-jalukkopalvelu.fi/avainpalvelut/

    Vastaavia voi löytyä muualtakin, mutta mielestäni tuota paikkaa on aika paljon hehkutettu varsinkin fyysisten avainten kopioinnissa.

    Omasta mielestäni jos vaan saa järjestettyä varakaukosäätimen niin kannattaa jättää ne boksit paikalleen jos ei ole mitään vikaa ja sähköt on asiallisesti toteutettu.

    EDIT: Googlesta noita näkyy löytyvän vähän sieltä sun täältä hakusanalla "auton kaukosäätimen kopiointi" paikallisia palveluita.
     
  6. Luoppis

    Luoppis 3rd gear

    Päivän nypläilyiden ohessa tutkittu tota aiemmin mainittua ajovalojen tein-itse releistyksen ongelmaa. Ei auta pitkien releen herätteeseen eikä maadoitukseen 25W eikä edes 50W vastus. Se jää silti päälle, jos sumarit päällä laittaa pitkät päälle ja sammuttaa pitkät. Kumma kyllä päivävalon rele menee päälle ja pois päältä niin kuin pitääkin. Eli pitää joko hommata isompia vastuksia tai yrittää keksiä joku muu fiksu syy miksi releeseen jää veto päälle.
     
  7. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Voisko releessä/releissä itsessään olla vikaa? Ei sekään uutta olis o_O
     
  8. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Veikataan katkaisijaa.
     
  9. Luoppis

    Luoppis 3rd gear

    Problem solved:

    Nyppäsin power distribution centteristä sumarien vaihtoreleen pois ja laitoin tilalle hyppyjohdon. Lopputuloksena sumarit ei sammu turhaan kun pitkät laittaa päälle ja relemodilla pitkät sammuu niin kuin pitää.

    Ilmeisesti toi vaihtorele tarjoaa jonkun niin käsittämättömän hyvän reitin releen maadoitukselle että rele jää päälle vaikka olisi mitä vastusta välissä.
     
  10. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Jaahas, koska lääkäri setä suostui jatkamaan taas viidellä vuodella k-a korttiani niin siitä rohkaistuneena läksin yksintein käyttämään ramia syynissä. Siitäpä ei vaihteeksi löytynyt mitään edes vittuilun aihetta. Jarruja kiitteli. Sanoinkin että ihan omin pikku kätösin tein takajarrut putkineen alkukesästä ja etuset jo aiemmin muutama vuosi sitten. Kylläkin ne etuputket on uusimatta vielä. Mutta kun ammattimies tekee ni sitte ne on just.
     
    Rannis, Ranee ja Cumminski tykkäävät tästä.
  11. Rannis

    Rannis 3rd gear

    Simpukka huolettu ja asennettu, vielä pitäs ehtiä koeajolle.

    AGR simpukasta purin myös pitman akselin pois ja tutkin pikkasen mitä on oikein tapahtunu, tulin siihen tulokseen että alin seegeri ruostunu ja sentakia lähteny irti. Tilasin jos uudet laakerit ja stefat siihen ja ajattelin vähän modifioida se vielä katotaan mitä tulee. On se agr ihan eri maailma verrattuun orkkikseen. Mm. pitman akselissa on jo 3 neulalaakeria
     
  12. Joni.

    Joni. 3rd gear

    mistähän mahtaa todella huono kylmäkäynti johtua noin jopa alle 500 rpm kaasulla käytellen alkuun ja lämpimänä ei ongelmia 12v kyseessä
     
  13. musta pässi

    musta pässi Gearhead

  14. smgt

    smgt 3rd gear

    Ilmavuoto, väärä ajotus ja huonot suuttimet saa tiiselin kylmänä käymään huonosti. Savutteleeko samalla?
     
  15. Joni.

    Joni. 3rd gear

    kyllähän tuo vähän pölläyttää startatessa ja siis kylmänä esim vaihde päällä kaasulla ja jarrulla avittaen parkkipaikalla venkslaaminen tehtävä ja jos kylmänä tekee nopean kaasun polkasun ikäänkuin tukehtuisi sammuksiin lämpimänä ei moitteen sijaa
     
  16. Pertura

    Pertura Gearhead

    Mitkä ovat tyhjäkäyntikierrokset lämpimänä?
     
  17. smgt

    smgt 3rd gear

    Jos on intoa tehä pikku testi ennen purkamisia, niin käsipumpulla vois siirtolinjaa täyttää ennen tarttia. Sillä vois saaha ilmavuodon rajattua pois.

    Jos on koppaa korotettu, niin pumpulle pääsee kuskin eturenkaan luota käsiksi.

    Itelläki liian pienellä tyhjäkäynnillä kylmällä koneella sammuu vaihteella. Näistä on vissiin monesti tyhjäkäynti säädetty pienemmälle jostain syystä. Tai muuttuuko se vanhuuttaan pienemmälle.
     
  18. Luoppis

    Luoppis 3rd gear

    Jos puhutaan tämmösestä loppukesän lämpötilasta kylmänä, niin jos tolleen kaasua polkasemalla kerkiää tukehtua ennen kuin nappaa tyhjäkäynti kiinni, niin mielestäni polttoaineen saannissa on jotain häikkää. Joko toi pikku ilmavuoto tai siirtopumppu tai suodatin. Itelläni ei tietysti juuri tuosta 12 velttiilisestä ole kokemusta.

    Toki tukehtuu se varmaan silläkin, jos on yksinkertaisesti karannut tyhjäkäynnin säätö liian matalalle. Kai sekin saattaa aikojen saatossa kulumisen johdosta pienentyä vähän huomaamattaan, kunnes huomaa jotain erikoista sammumista.
     
  19. tsipi

    tsipi Gearhead

    Minulla oli ennen tyhjäkäynti kylmänä tosi tuskaista. kahdella jalalla sai ajaa parkkipaikalla.

    Se kyllä katosi täysin tuossa viime kesänä. Pumppuun tuli ajoitusta lisää 14 --> 16 astetta. avauspaineet nostin suuttimissa orkkis tasolle. Ja öljyt vaihdoin super hpd 15-40 --> diamond diesel 5-40. Uskallan jopa väittää öljyn olleen näistä se merkittävin muutos tuon suhteen.
     
  20. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Pitää tehä sellanen idlen nosto jollakin solenoidilla :D

    Se Torqueflite vaatii kuuleman mukaan pumpulle kierroksia että paine ja virtaus riittää. Siksi ovat nostaneet sitä tehtaalla melko ylös, olikos se D:llä 700 vai 800rpm? Mahtaasko Cummins käydä tyhjäkäyntiä pienemmälläkin, vai tippuuko öljynpaine liikaa?

    Tuntuu että uudemmissa traktoreissa joissa on kummitus nii niissä myös olovana on tyhjäkäynti melko ylhäällä. Siitä tuntee kyllä heti mikä kone on :rolleyes:
     

Kerro tästä muillekin!