Valurautakannen paikkaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Impalala, 2.9.2021.

  1. Impalala

    Impalala 3rd gear

    Tosiaan pääsi käymään vahinko pakokanavia portatessa ja meni ohjurin vierestä puhki vesitilaan.

    Mites tämmösen saa korjattua, jos saa?
    Ilmeisesti ainakaan mikään epoksi ei kestä lämpöä riittävästi?
    Onko hitsaaminen täysin mahdotonta, ohutta tietysti on tosta ympäriltä materiaali nyt...

    Chevyn isolohkon 049 oval Port kannet, mikäli asialla merkitystä
     
  2. rodhot

    rodhot Gearhead

    Oliko pakokanava?
     
  3. Impalala

    Impalala 3rd gear

    Kyllä vain
     
  4. Herje

    Herje Double Gearhead

    Multa paikattiin vanhasta mopsin pikkulohkosta imukanavia hopealla juottamalla.
    Sitten tuli kanava kitti päälle.
     
  5. väsynyt

    väsynyt Gearhead

    Messinki paikka.
     
  6. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Oldsin pakokanavalle kävi sama homma. Ja ainakin siinä on valuseos hitsikelpoista. Onnistui ihan migillä paikata. Lähdin vähän kauempaa, ehkä 5mm ennen reikää, jolloin oli materiaali vähän paksumpaa. Siitä vain räkimällä knölliä toisen viereen lähestyy reikää. Sinne se peittyi eikä ole vuotanut. Kevyesti dremelillä hioin hitsiä tasaiseksi, ja on muutaman kesän nyt pitänyt.
     
  7. väsynyt

    väsynyt Gearhead

    Joo! Joskus muinoin knutersin hasse sano et migillä vaan rautakannet:D.
     
    tero79 tykkää tästä.
  8. elkamiina

    elkamiina Gearhead

    Samahan tuo kävi minulle. Migillä vetelin kolme palkokerrosta pakokanavan kattoon ja porttasin uudelleen hieman varovaisemmin.
    Hitsauksen jälkeen käärin yöksi villapaaliin kannen, varmuuden vuoksi. En tiedä onko välttämätöntä. Ihan toimii ajossa edelleen, joten oletan onnistuneen.
     
  9. Impalala

    Impalala 3rd gear

    Ootteko esilämmittäneet kannen jotenkin ennen hitsausta, vai kylmiltään vaan lanka palamaan?
     
  10. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Laitoin oman kanteni kaasugrilliin, ja kun oli siellä aikansa (ehkä vartin) niin hitsailin reiän umpeen. Hitsauksen jälkeen käärein sammutuspeitteeseen. En tiedä oliko turha tuo esilämmitys, mutta pitävä siitä tuli.
     
  11. Minä olen hitsannut valurautaa, lohkoja, kansia ja teollisuusasiakkailleni kuukausittain jotain harmaavalu, pallografiittivalu tms. osia. TIG ja ns. kylmähitsauksena. Ei vedä eikä napsu, mutta kaasu ja lisäaine pitää olla juuri ne oikeat.

    Hitsaan maksua vastaan kannet. pestynä, öljyttömänä pitää osat olla.

    aulis
     
  12. Herje

    Herje Double Gearhead

    Minkälaista lisäainetta olet käyttänyt?
     
  13. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Kun ajokelit loppuu, irrotan 781 oval port kannet ja pistän myyntiin. Samat kuin esim. -74 Corvettessa. Virtaus luokkaa 550 hv. Viimeksi tänään ajoin ja ovat kunnossa. Ajettu 4500 km koneen rakentamisen jälkeen.
     
  14. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Valurautapuikolla aikoinaan hitsailin rattijuopon hajottaman bemarin lohkon. Oli ajanut tolppaan, ja vesipumpun akseli lyönyt öljy- ja vesitilojen väliin tähtimäisen murtuman. Kesti ainakin 150tkm, kunnes vaihtoi omistajaa. Nykyisin lienee jo naulana jossain seinässä.

    Sen muistan, että vasaroida piti palkoa ahkerasti jäähtyessä, muuten meni herkästi keskeltä halki.
     
  15. north

    north Gearhead

  16. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Yhden perän laakeripukin hitsasin valuraudalle tarkoitetulla nikkelipuikolla. Valuraudalle on myös rautapitoisia puikkoja, joiden ideana on saada lopputuloksesta enemmän alkuperäisen materiaalin kaltainen. Ne vaativat usein korkeampaa työlämpötilaa ja hidasta jäähdytystä. Mitä nikkelipuikon nimellisessä lujuudessa ehkä menetetään, voitetaan mielestäni onnistumistodennäköisyydessä (epävarmuus valuraudan palloutumisen onnistumisessa halutulla tavalla ym. "rautapuikkoa" korjaushitsauksessa käytettäessä)
     
  17. elkamiina

    elkamiina Gearhead

    En lämmittänyt, itsellä kannet meni kuitenkin lopuksi tasohiontaan. Ei kyllä hionnassa ilmennyt mitään kummempia muodonmuutoksia, meni ihan perus laappaisulla puhtaaksi.
     

Kerro tästä muillekin!