1958 Chevy Brookwood custom

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Seevu, 30.8.2020.

  1. Ace66

    Ace66 3rd gear

    Tuon kauneudesta voidaan olla montaa mieltä mutta ainakaan mun silmää ei miellytä sitten alkuunkaan.:confused:Tulee mieleen joku lasten piirretystä lainattu auto joka puhuu.:D
     
  2. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Pellinsuikaleita leikkasin valmiiksi keulaa varten. Ja putkitukivarsiin uudet levyt säkeille. Aluksi jäi vaan ne tarpeelliset reiät puuttumaan, kun säkkien pohjissa on ainoastaan keskellä pulttikiinnitys :D Pikkulevy siis vakioihin varsiin (myyn pois edukkaasti, jos 58-64 Chevyyn /vast. tarvittee. Teen myös yläkiinnikkeet ja takakiinnikkeet tarvittaessa).

    [​IMG]

    11min. myöhemmin:
    [​IMG]

    Iskarin alakiinnikettä mallasin pahvista ja koitan huomenna värkätä oikeasta tavarasta.

    -Jake-
     
    Kalja imuri, Gary Grand, Visa ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Lonely builderina on kivaa ja hyödyllistä, kun frendit käy joskus moikkaamassa; Otto-eno (Youtubestakin tuttu) kipaisi hakemassa kokoelmiinsa multa pari Strömberggiä ja antoi hyvän idean iskarin alakiinnikkeelle: sehän kannattaa hitsata tuohon pultattavaan levyyn! Miksen tätä itse tajunnut!

    Toinen idea tuli Eerolta: muoviputkesta malli etusäkkien kiinnikkeitä varten. Muoviputkea on helppo työstää, eikä tule itku, jos menee piloille. Mallin mukaan muoto on helppo siirtää teräsputkeen.

    [​IMG]

    -J-
     
    Muokattu: 9.9.2021
    Gary Grand, teippi-mikko, impala-63 ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  4. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    En haluaisi olla ilon pilaaja mutta todennäköisesti se iskari tulee ottamaan kiinni yläjousitorniin kun on pussukat tyhjänä ellet vedä iskaria kovaan kulmaan.

    Jos sulla on jousia niin niistä saa aika hyvän mallin. Itse leikkasin ensin suoraan ja sitten leikkasin sellaisen jousen mallisen yläpään. Yhdestä kohtaa sen 15mm suoraan alaspäin ja siitä tasaisesti putkea ympäri kohti sitä leikkauksen aloitus kohtaa. Sitten sovittelee että miten istuu ja lamellilla hieroo hyväksi.
     
    Seevu tykkää tästä.
  5. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Asentelen pussukat paikoilleen ja alan sitten hieromaan iskarin kohdalleen. Kaverin kuuskakkosessa on näin:
    [​IMG]

    Mulla siis sama iskarin yläkiinnike. Katsotaan miten putkitukariin asettuu.

    Kiitos jousivinkistä. Tsekkailen.

    -Jake-
     
  6. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Iskarin alakiinnike oli tarkoitettu tulevaksi hiukan toisella tavalla, mutta kuten impala-63 tuossa sanoi, niin ei mahtunut, kuten olin ajatellut. Vähän kääntelin ja hioskelin:
    [​IMG]

    Jousi pohjassa, kiinnike hepattu ja pultit ja mutterit löysällä. Suojakaasu (onneksi?) loppui juuri.

    Iskariin jää liikevaraa molemmissa asennoissa about sentti.

    Seuraavassa ripustus tiputettu täysin alas. Ja kyllä, iskareihin on uudet puslat tulossa.
    [​IMG]

    Aavistuksen alakenossa, kun ei tosiaan ollut tarkoitus laittaa noin, mutta tuosta on hyvä jalostaa. Pelkällä hitsisaumalla levyn sivussa ei varmaan kestä, mutta jos vaikka vahvikelevyn lisäisi päälle. Tällä tyylillä koko pussin alalevy on helposti irrotettavissa ja kiinnike seuraa mukana.
    [​IMG]

    Korvaketta äkkiä pyyhkäisin lamellilla, joten kaari ei oikein istu, mutta tuohon malliin jos tekis. Ja pakko oli kiinni räkiä, vaikka kaasu loppuikin.
    [​IMG]

    Kommentteja?
    -J-
     
    Muokattu: 13.9.2021
    isalmela ja impala-63 tykkäävät tästä.
  7. Make500

    Make500 Gearhead

    Paljonko jää varaa alas laskiessa? Mulla piti jäädä -61 Bel Airissa riittävästi kitin mukaan mutta niin vai kävi että pussit äkisti tyhjennettäessä meni paskaksi noi iskarin yläpään kiinnitysraudat. Eli ei saa pohjata se iskari, kun laskee tonttiin.

    [​IMG]
     
  8. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Äkkiä katsoen about sentti. Toki kun vielä kiinnikkeitä muokkaan, niin lisääkin järjestyy helposti. Pultinreikä vaan alemmaksi. Kiinnikettä pystyy siirtämään myös hiukan ulommaksi tai sisemmäksi, eikä kulma mene älyttömän jyrkäksi.

    Mitäs sulla ohje sanoi varaksi?

    -J-
     
  9. Make500

    Make500 Gearhead

    Ei tullut mitään ohjeita. Iskaritolpat myynyt firma sanoi iskarin numeron ja sillä tilasin. Pitkät olivat.
    Toki sulla on eri tukivarret jne.
     
    Seevu tykkää tästä.
  10. Mika.T

    Mika.T Gearhead

    Ei tule kestämään jos et saa korvakkoa tuettua tuonne tukivarren alapuolelle saakka.

    Ja laittaisin ala korvakon myös mahdollisimman lähelle rengasta.
     
  11. Jotenkin tällä tavalla meinasit:

    [​IMG]
    Tappi tuossa on toisinpäin, mutta siis se, että se kaari menee alapuolelle.
     
    Seevu tykkää tästä.
  12. Henkseli

    Henkseli Gearhead

    Eihä tuossa hitsissä ole perusaine sulanut lainkaan eikä ole edes hitsattu molemmilta puolilta eli tossa sisäpuolelta.

    Yläpään lappu alemmas noihin pystylattoihin nähden, että saa hitsattua kunnon saumat molemmin puolin. Pystylattojen hitsaus kulmittain ei myöskään kestä mitään.

    Yläpään lappu lisäksi taipunut, eli tarviis tohon kolmannelle sivulle rautaa, että kestäis jotain.

    Ei kai noista ole maksettu jopa rahaa?
     
    Ftw- tykkää tästä.
  13. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Nyt olen aika tyytyväinen sijoitteluun. Kummassakin asennossa liikevaraa iskarissa roimasti. Tosin ilmalla en vielä ole täyttänyt. Pitää sekin tehdä ennen lopullista kiinnitystä.



    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Voisi pultata lattaraudan alakiinnikkeen pohjaan. Luulisi kestävän.

    Asiaan liittyen. Brookwoodin tila on rajallinen ilmajousituksen säiliötä ajatellen ja Otto-eno vinkkasi, että jossain on näkynyt neljällä säiliöllä olevia systeemejä. Säiliöt vanhoista sammuttimista. Olisikin näppärä sijoittaa pienemmät säiliöt joka kulmaan. Minkäs kokoiset säiliöt riittävät? 2kg sammuttimista?

    -Jake-
     
    esmi tykkää tästä.
  14. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Googlailin säiliön tilavuuksia ja 5 gallonaa mikä ilmeisesti riittää ns. "normikäyttöön" olisi 19l.
    Paikallisesta sammutinhuollosta lunastin parilla kympillä 4kpl. 6kg kuoria ja niillä tilavuudeksi n.27l. Kaksi mahtuu takaboksin sivuille (sivupaneliin pieni pullistuma) ja kaksi mahdollisesti eteen ajovalojen alapuolelle tai tulipeltiä vasten. Mahdollisesti/luultavasti suunnitelmat muuttuu ja parempia ideoita tulee..

    [​IMG]

    Etupussien sovittelu jatkui ja yläkiinnikkeet sain ihan pienellä muotoilulla sopimaan hienosti jousikuppeihin. Motörsportti-Eero kävi moikkaamassa ja sieltähän tuli taas toteuttamiskelpoinen idea alatukivarsiin! Huomenissa koitetaan saada jotain kuvattavaa.

    -J-
     
    isalmela, impala-63, Gary Grand ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  15. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Mä tein kanssa tuohon mun -80 C10 12kg sammuttimista hytin alle molemmin puolin. Vanhoja hylättyjä sammuttimia duunissa useampia niin siitä kasasta pari otin ja tyhjensin ja sitten hitsasin mieleiset nipat niihin. Tyhjennyksille, varoventtiilille lähdölle jne.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Seevu ja Kustom STW tykkäävät tästä.
  16. Oliko nuo sammuttimet terästä vai alumiinia? Hienot säiliöt tuli.
     
  17. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Pöntöt on kyllä hienoja.
    Mutta kuten aiemminkin on ollut puhetta, niin "Ensisijainen vastuu painelaitteiden ja laitekokonaisuuksien vaatimustenmukaisuudesta on niiden valmistajilla...Valmistajalla tarkoitetaan luonnollista henkilöä tai oikeushenkilöä, joka valmistaa taikka suunnitteluttaa tai valmistuttaa painelaitteen tai laitekokonaisuuden ja markkinoi kyseistä painelaitetta tai laitekokonaisuutta omalla nimellään tai tavaramerkillään tai käyttää sitä omiin tarkoituksiinsa.....Painelaitteille ja laitekokonaisuuksille on laadittu yhdenmukaistettuja EN standardeja. Niiden mukaan valmistetun painelaitteen oletetaan täyttävän olennaiset turvallisuusvaatimukset ko. standardin ZA-liitteen mukaisessa laajuudessa."
    Eli kun losahtaa, niin saattaa olla ettei vakuutusyhtiö hyvällä katso :eek:. Pönttö kun pettää ja jousitus romahtaa ja aiheuttaa hallinnan menetyksen ja tulee kolari.
    Nimim: "pahanilman lintu ennakkotapausta odottamassa" o_O:oops:
     
  18. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Terästä. Ainakin teräslangalla turasin :D Kaadoin maalia sisälle ja heiluttelin ettei alkaisi ruostumaan hitsauksien kohdalta.

    Tuo taitaa olla yksi pienimmistä murheista tuollasen muutellun auton kanssa vaikka hyvin pieniä onkin muutokset. Tuollaisia normaaleja muutoksia ei pussihousu autoon.
    Tukivarret edestä boksattu,
    Takana itse tehty 2-linkki jolla korvattu lehtijouset
    Itse tehnyt iskarien kiinnikkeet edessä ja takana
    Takarunkoon tehty ¨75mm notchaus ja takarunko boksattu jne

    Eli kyllä noi säiliöt on pienin murhe ja miksi muuten jousitus romahtaisi jos säiliö alkaa vuotaa?
    Siellähän on mangneettiventtiilit mitkä pitää paineet jousituksessa...
     
  19. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Vaan jos jotain sattuu ja tuollainen omatekoinen paineastia löytyy niin se voi riittää siihen ettei esim. vakuutuksesta saa mitään korvauksia...
    Mutta oma valinta.:p
     
  20. Visa

    Visa Gearhead

    Veikkaan, että kestää vähintään saman, kuin pienen kiinalaisen lapsen hitsuuttelema hieno alumiinisäiliö..
     
    Gary Grand, tooke, Seevu ja 1 muu tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!