KORINVAIHTO CHARGER JO 24 VUOTTA (09.09.2021) !!!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja SARKERI-71, 8.9.2021.

  1. JarmoY

    JarmoY 3rd gear

    Autoveron oli myös saanut vältettyä kun auto oli rakennettu käyttäen vähintään kolmen eri auton osia.
    Ostin joskus auton joka oli näin tehty.
    Opel Diplomat B -73 jossa chevyn pikkulohko. Vakiona näissä oli 327 cid, tähän oli laitettu 307 cid.
     
  2. teddy99

    teddy99 Gearhead

    Kyllä näitä Carina/Celica kombinaatioita tehtiin. Löysin autorekisterikeskuksen % taulukon ilmeisesti vuodelta 1994. Sen mukaan jäisi jäljelle 51,6% jos käyttää Carinan istuimia. Celicasta tulisi koelauta, mittaristo, lasit + muut verhoilut. Toivottavasti tästä tiedosta ei ole kenellekkään mitään hytötyä. :odbiggrin:

    Enpä ole ennen kuullut. Miten? Mikä juju tässä oli? Ainahan on vaadittu yli 50% osien osuus yhdestä ja samasta autosta, josta on autovero maksettu.
     
  3. JarmoY

    JarmoY 3rd gear



    http://www.autowiki.fi/index.php/Opel_Diplomat_B

    Rekisteriotteessa oli merkintä, auto rakennettu kolmen auton osia käyttäen ja autoverovapaus tai ainakin tuntuva alennus.
    Näin oli kai voinut tehdä -70 luvulla.
     
  4. SARKERI-71

    SARKERI-71 Gearhead

    Ford (EK-518) (1.34) Nostalgia Car Show Jäähalli Helsinki 12.05.2018

    [​IMG] [​IMG] [​IMG]
     
    Muokattu: 10.9.2021
    speedy, Rane 66 ja esmi tykkäävät tästä.
  5. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    Hyvä SARKERI-71 tunnistit Ford -56 , sittenhän siinä on Wareliuksen Fairlane , Ahti Virtanen -69 Mustang , Charger SuperBee -71 tässä Esa Uusitalo omistajana , C-2 Corvette Fia ja Peter Nordström , Plymouth Fury Sport Esa Salo , -60 Ford Thunderbird Fiskis
    ja tietty Keimolan moottorirata mikä nykyään tuhottu.
    Etsihän kuvia sun arkistoista kun niitä riittää ,respekt.
     
  6. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    Tarkennetaanpa hieman , aikoinaan pystyi rakentamaan auton käyttäen käytettyjä sekä uusia osia ja ei saanut olla 50% samasta autosta otettuja osia jotta ei ollut " identtiä" . Auto minkä valmisti näin tuli rekisteriin rakennettuna autona katsastuskonntorin antamalla ja varmentamalla numerolla . Autovero ja liikevaihtovero (nyk ALV) maksettiin rakennuskustannusten mukaan , kuitit osista + työkustannus arvioitujen tuntien mukaan . Ja auto tuli rekisteriin katsastusvuoden mukaan uutena rakennettuna autona , malli sattoi olla esim. joku normaali minkä osia oli paljon käytetty. Tämä harrastus loppui muistini mukaan 31.12.1979 laki muutoksella. Sen jälkeen on pystynyt rakentamaan autoja käyttäen yli 50% uusia osia ja edellyttäen että auto täyttää sen hetken EU direktiivit kaikilta osin mitä katsastuksessa vaaditaan. Mutta sekin loppui n. 2000 kun sen jälkeen on alettu vaatia törmäystestejä ym. tai todistaa kyseiset lujuudet muuten ym. eli käytännössä mahdoton .
     
  7. peto

    peto Gearhead

    Myös omia malleja sai nimetä ennen -79, mutta merkkiä ei tainnut saada muuttaa.

    Kakstuhat luvulla tuli vaade siitä, että itsekantavaa koria ei enään saanut vaihtaa. Rungollisiin ja pohjalevyllisiin saa edelleenkin tehdä korivaihtoja.
     
  8. JarmoY

    JarmoY 3rd gear

    [QUOTE="peto, post: 3823825, member: 318"

    Kakstuhat luvulla tuli vaade siitä, että itsekantavaa koria ei enään saanut vaihtaa. Rungollisiin ja pohjalevyllisiin saa edelleenkin tehdä korivaihtoja.[/QUOTE]

    Mulla on kuplan alustalle rakennettu lasikuituhässäkkä joka on rekisteriotteen mukaan vw corvette vaikka mitään yhteistä corvetteen ei ole. Se on tehty -80 luvulla ja näköjään silloinkin on saanut keksiä autolle oman nimen.
    Pohjalevyllisen auton korinvaihdon kun saa vielä tehdä niin kiikarissa on kokoajan paremman näköinen kori tuon eiminkäännäköisen tilalle.

    -90 luvulla rekisteröin challengerin suomen kilpiin, katsastin ja sain rek.otteen, lähdin konttorilta ja siinä pihassa huomasin auton olevan paperien mukaan dodge charger.

    Takaisin konttorille sanomaan ettei tämä ole charger vaan challenger.
    Teki uuden otteen ja kysyi mikä auton nimi nyt sitten on.
    Auto oli r/t se joten sanoin tietenkin dodge challenger r/t se ja sen se otteeseen kirjoitti, näin tämä onnistui vielä -90 luvullakin.
     
  9. Zejk1

    Zejk1 3rd gear

    Onkohan sama , nyt jo edesmennyt, merikarhu joka näytti kuviakin missä siisti joku 70 lukulainen fomoco roikkui nosturissa laidan ulkopuolella tekniikan ym halutut osat luovutettuaan. Mielessä aina ajatellut että mitähän neukkusukellusvenemiehet tuumivat jos keskellä atlantia kuuluu kannelta kolahdus kun foordi jysähtää aluksen päälle---tuumivat varmasti da da..huonosti menee mickey mousella kun syvyyspommina käyttävät vanhoja foordeja
     
    juko7, -71 MoPar ja dart -66 tykkäävät tästä.
  10. dart -66

    dart -66 Gearhead

    ... kuulostaa eräältä, jo edesmenneeltä Ford-harrastajalta. RIP hän.


    edit. Zejk ehtikin ensin =)
     
  11. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    Edesmennyt Ford harrastaja on tunnettu myös Meritoukka nimellä , tietäjät tietää.
    Kyseinen herra se minutkin sai lopulta syttymään näihin jenkki autoihin . RIP
     
  12. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    nimimerkki Jarmo Y

    Veikkaan että tossa tapauksessa on VW:n alustalle ensin joku istuttanut C3 vetten niitä oli joskus ja myöhemmin joku toinen sen jälkimmäisen korin ja jättänyt muutoskatsastamatta sen .
     
  13. peto

    peto Gearhead

    VW Corvette korisarja tehtiin pieni sarja Suomessa aikanaan. Myös Camaro korisarjaa sai, mutta sitä ei myyty Suomessa.

    Laita JarmoY kuva vekottimestasi:p
    Mulla on ollut aika paha fetissi noihin kuituvolkkareihin..:D
     
    isalmela tykkää tästä.
  14. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    Jos oikein muistan niin Euran lasikuitu teki joitain sarjoja , ainakin beach buggy tyyliin.
     
  15. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

    Joskus nuorena luin jutun harrastajasta joka kokosi 70 luvun corveten useampien autojen osista ja maksoi omakustannushinnasta senaikaisen autoveron ja lvv:n.
    Auto oli maalaamattomana katsastettu että säästää veroissa.
     
  16. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Hopean värinen, Ecklerin korisarjaa, Pontiacin 301 taisi olla.
     
  17. teddy99

    teddy99 Gearhead

    Alkuperätehtaan käyttämiä mallinimiä laitettiin rekisteriotteisiin muutoskatsastuksen yhteydessä ainakin vielä 80-luvulla (ei aina, vaan joskus). Muistelen hämärästi tapausta -62 ford Falcon, joka olikin rekisteriotteen mukaan ford Mustang. Eli Falconiin oli tehty korinvaihto ja samalla vaihtui auton mallinimi rekisteriotteessa. Siitä tulikin erittäin harvinainen Ford Mustang, koska sen käyttöönottovuosi oli rekisteriotteen mukaan 1962. :odroll:

    Nuorena miehenä olin ostamassa Ford Escort RS2000. Niitä oli aika usein myynnissä. Hinnat kuitenkin huomattavan paljon korkeampia kuin 1,3 Escorteissa. Lähdin yhtä katsomaan ja paikanpäällä selvisi miksi niitä on niin paljon myynnissä, ottaen huomioon sen, kuinka vähän niitä tuli uutena Suomeen. Auto oli kylläkin rekisteriotteen mukaan Ford Escort RS2000. Mutta.... Todellisuudessa se oli Ford Escort 1,3, johon oli laitettu Taunuksen 2,0 moottori. Muutoskatsastuksen yhteydessä auton malli oli vaihtunut samalla. Näitä lienee tehty paljon? Samoin jos joku löytää jostain "aidon" Opel Kadett Rallyen, niin kannattaa valmistenumerosta tutkia tarkkaan mikä se on oikein ollut tehtaalta lähtiessä. Todennäköisesti 1,1 coupe.

    Nykyään saattaa joku Keski-Eurooppalainen ostaja hieman kirota, jos / kun joskus tutkiskelee Suomesta ostetun Rallye kadettin tehdastietoja. Olihan se rekisteriotteenkin mukaan aito...
     
  18. Mac

    Mac Gearhead

    Miten tuo sitten oikein käytännössä tapahtui?
    Luulisi ettei kolmen corveten tuominen ulkomailtakaan kauhean halpaa hupia ollut.
     
  19. peto

    peto Gearhead

    Euran lasikuidun päätuotteet oli Ferrari 3, Falcon Devil, Silver Hawk ja Gazelli.

    Ferrari 3 oli omaa sukua Fiberfab Bonito. Falcons Devil oli muunnelma eri keulalla ja perällä Bonitosta. Silver Hawk on ykköskoppaisen Königgseggin muotoilijan muotoilema. Gazelli oli taas M-B SSK mukaelma. Tämän lisäksi Eura toi maahan muutamia ulkomaisia korisarjoja mm. Eagles SS ja ensimmäiset AC Cobra korisarjat.

    Lisäksi isompia toimijoita oli Piper Oy, joka teki Bugatti replikaa ja alkuperäistä Gazellia. Piper myi korisarjoja Jenkkeihin asti.

    Muita yleisiä "sporttisia" korisarjoja oli RPB GT, Tiara, Corvette. Lisäksi oli muita pienempiä toimijoita.

    Beach Buggyja oli mm.Mac Gunell, Cactus buggy, Desert Dog jne.
     
  20. teddy99

    teddy99 Gearhead

    Corvetteja ei täällä ollut ostettavaksi ja sen myötä niiden hinnat olivat astronomiset. Ei tietystikään tullut halvaksi tuoda corvettea osina ulkomailta ja tehdä siitä omavalmisteauto, käyttäen 3 eri autoa. Näin se oli verottajan mielestä uusi auto. Ja juju oli se, että uuden auton autovero määräytyi valmistuskustannusten pohjalta, kun taas käytetyn auton autovero oli muistaakseni 90% uuden corveten autoverosta, eli aivan tolkuttomasti... Eihän tällaisessa pura-kokoa pelleilyssä mitään järkeä ollut, mutta verottajan mielestä oli.

    EDIT: Tuosta omavalmiste Corvetesta on artikkeli V8 Magazine 7/1986.
     
    Muokattu: 11.9.2021

Kerro tästä muillekin!