Kaasuauto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja toyopet, 16.6.2004.

  1. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Hyvää tietoa. Oma on -91 K1500 3" korotuksilla joten saattaisi mennä 356 pullo tai peräti 406.
     
    Muokattu: 18.9.2021
  2. Concarne

    Concarne 3rd gear

  3. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Eli koria on korotettu runkoon nähden?
     
    janiluo tykkää tästä.
  4. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Minkälaisia säiliöitä menee kolme vararenkaan tilalle? Se että sinne tunkee 3x25cm halkaisijaltaan ei kumminkaan tuo hirveästi tilavuutta versus 325 halkaisijaltaan olevaan yhteen. Tulee vaan pirun paljon työläämmäksi tehdä ja kalliimmaksi kun venttiilejä menee ja säiliöt on suhteessa kalliimpia. Paras hyötysuhde kuitenkin on mahdollisimman isossa halkaisijassa ja pituudessa.

    Aika harva oikeasti tarvitsee sitä lavaa koko pituudeltaan ja varsinkaan joka päivä että kyllä se säiliö siellä aika hyvin mahtuu olemaan. Taitaa noi lavat olla enemmänkin romun kerääjiä kuin hyötykäyttöisiä.

    Toi säiliön asentaminen sisälle konttiin tai lavalle on vähän sama kun valitetaan ettei kaasuautolla voi mennä lappiin kun pieni bensatankki ja ei kaasuasemia lapissa. Sitten siellä käydään yhden kerran talvessa jos sitäkään. Lavaakin käytetään loppujen lopuksi aika vähän muuhun kun pikkusälän kuljetukseen.
     
    impala67 ja janiluo tykkäävät tästä.
  5. janiluo

    janiluo Gearhead

    Varsinkin ensimmäiseksi kaasuautoksi kannattaa mennä helpoimmalla eli suurin pullo lavan etureunaan niin oikealle kuin mahdollista eli hana viiden sentin päähän kyljestä.
    Kun sillä ajelee niin näkee riittääkö se ja voi miettiä haluaako kaasuautoilua edes jatkaa ja kehtaako kertoa kavereille. Seuraavaksi muunnokseksi voi sitten miettiä alustan pullotuksia.
    :rolleyes:
    - Jani -
     
    Vezques ja impala-63 tykkäävät tästä.
  6. janiluo

    janiluo Gearhead

    Kaksi muuntotukea olen saanut, tänävuonna en enää jaksanut tehdä muutosta tuen takia...:(
     
  7. MudMax

    MudMax Gearhead

    Tai siten jättää vaan muutoskatsastamatta kaasulle ja samalla käyttövoimaverot (jolla valtio kerää henkilöautoille maksamansa tuen takaisin) maksamatta..........
    Samalla varmistaa myös sen, että jos joskus muuntotuki tulee myös pakettiautoille, niin ei jää ilman tukea.
     
    AVRO ja impala-63 tykkäävät tästä.
  8. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Kyllä, 3" palat korin ja rungon välissä. Lavaa tarvitsen muuhun käyttöön joten sinne en säiliöitä laita.
     
  9. janiluo

    janiluo Gearhead

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Yllä muutama kuva kun asensin pullot alustaan ja tein pientä kausihuoltoa kesällä 2014...
    Runkokuva otettu Su 20.7.2014 ja toiseksiviimeinen kuva seuraavana pe 26.7.2014 (Pukaron Paroni) Ei voinut käyttää koko kesälomaa ropaamiseen niin löin osat vaan nippuun.
    :)
    - Jani -
     
    Muokattu: 22.9.2021
    Concarne, impala67 ja Dataviilaaja tykkäävät tästä.
  10. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Miksi mulla ei näy kuvat? Tosin olen varmaan nähnyt kyllä jo aikasemmin...
     
  11. -Skeletor-

    -Skeletor- 2nd gear

    Toimii kun avaa kuvan uuteen välilehteen.
     
  12. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Hienosti ne on sinne laitettu siitä ei pääse mihinkään.

    Jani tähän ei tullut bensakäyttöä ollenkaan vai teitkö jonkun pinemmän tankin johonkin?

    Aika harva on valmis tuollaisiin muutoksiin kun tuossa on muutama tunti näperretty vaikka ei ottaisi huomioon täydellistä läpikäyntiä rungolle.

    Itse kun tekee itselleen ja on toinen auto millä ajella välillä niin tuollein saa sen lavan jätettyä kokonaan hyötykäyttöön. Iso työ on tehty.
     
  13. janiluo

    janiluo Gearhead

    [​IMG]

    Tein vanhasta jauhesammuttimesta säiliön konehuoneeseen (kuvan oikea ylälaita) ja laitoin sinne tankkilaitteen pumppuineen ja antureineen ja päälle hitsasin vielä täyttöputken pätkän jossa korkki. Koko oli n.14L ja bensamittari liikkui aika nopeeseen tahtiin jos ajoi bensalla mutta toi käynnistyi suoraan kaasuilla niin ei tarvinnut bensaa käyttää. Joku kerran huoltoasemalla ihmetteli kun tankkasin bensaa konehuoneeseen.:D Tolla autolla käytiin Göteborgissa seuraavana keväänä, kaasuasemalta kaasuasemalle, ja autossa oli muuten leima vielä voimassa kun sain sen nippuun.
    :cool:
    - Jani -
     
    Muokattu: 22.9.2021
    impala-63, Inlinee ja Ftw- tykkäävät tästä.
  14. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Mites se Yokon GT, vieläkö se on sulla ?

    Siinähän oli samanlainen sammuttimesta tehty tankki konehuoneessa.
     
  15. janiluo

    janiluo Gearhead

    Joo toi on sama tankki jonka laitoin tohon, Yukon on edelleen ja tulee vuorollaan työn alle kun saan tallin kuntoon. :)
     
  16. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Minkäskokoiset nuo kaasupullot sulla tuossa pickupissa on? Kuinka monta kilsaa niillä suunnilleen ajaa? Mahdollisesti ei tarvitsisi veistellä edes hyttiä kun omassa on ne korotuspalat. Lava irtoaa kohtuullisen pienellä työllä.
     
  17. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Lonkalta heitettynä noi on 80l kpl ja vetää sellaiset 13kg kaasua eli yhteensä 26kg ja arviolta 3-350km ajaa. Voi mennä väärinkin arvaus :)
     
  18. AVRO

    AVRO Gearhead

    Tässä kaasuttelussa on ollut koko sen ajan mitä ite huristellut Range sekakäyttäjänä niin yksi hyvistä puolista nuo ruuhkattomat kaasuhanat. Ajellut pääasiallisesti kaasulla 2010 alkaen eikä ole juuri kaduttanut. Paitsi se että muutoskatsastin sen tyhymänä.
     
    Muokattu: 23.9.2021
  19. janiluo

    janiluo Gearhead

    325/80L pullot 160L tilavuus riittää pariinsataan kilometriin jos auto kuluttaa 16L/sadalla.
    Toi auto vei 4,3:lla yllättävän paljon eli ajoi n.250km/tankkaus muistaakseni. Toi nelivedon etuperä jarrutti matkaa takavedolla ajettaessa niin että kaasupoljin sai olla koko ajan vedolla. Takavetoset on yleensä rullannut mulla paremmin tyhjäkäynnillä ja kulutus ollut maltillisempaa...
     
  20. janiluo

    janiluo Gearhead

    Tällä viikolla olen jo kahteen kertaan jonottanut Tuupakan asemalla kun siinä käy jakeluautot tankkaamassa. Tosin ruuhkat menee työaikojen mukaan aamulla ja illalla.
     

Kerro tästä muillekin!