Kuvia vanhoista kilpa-autoista; vanhoja kuvia, uusia kuvia jne.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Miguelos Poropeukalos, 25.6.2019.

  1. Jatketaan Mopar -linjalla. Hemmingin sivulla esitellään 1966 Dodge D-Dart Trans-Am -luokan kilpuri:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    dart -66 ja kerkko tykkäävät tästä.
  2. Mäkis-Tommi on saanut ajohommia:

    Mäkinen kertoo Ilta-Sanomille ajavansa maineikkaalla Harjun erikoiskokeella Mitsubishi Lancerilla. Kyseessä on varsinaiseen kisaan kuuluvan Harjun erikoiskokeen yhteydessä ajettava näytösajo.

    Pitkän linjan rallimies, AKK Sports Oy:n puheenjohtaja Jarmo Mahonen on pyytänyt Mäkistä ajamaan Suomen MM-osakilpailuun.

    – Mahonen soitti ja pyysi Mitsulla ajamaan, niin ilmeisesti se on sitten mentävä, Mäkinen totesi Ilta-Sanomille.

    AIKAISEMPINA vuosina vastaavanlaisia näytösajoja Harjulla ovat ajaneet muun muassa Markku Alén Fiatilla, Harri Toivonen Lancialla ja Marcus Grönholm Toyotalla.


    [​IMG]
    Tällä autolla Tommi Mäkinen aikoo ampaista Harjun pikataipaleelle lokakuussa. KUVA: TUOMAS ARKIMIES
     
    Larry ja isalmela tykkäävät tästä.
  3. malvasto

    malvasto 3rd gear

    TwistOla, SS-454, Larry ja 1 muu tykkäävät tästä.
  4. Tämän päivän PuolSeiskassa tuli tämä juttu:

    Puoli seitsemän
    Vintage beach racing landed now in Finland – Gentlemen with their incredible vehicles on sand at Hayride Jamboree


    In the early years of the automobile races and records were driven on beaches. There isn't enough space to drive at Lake Saimaa beach in Puumala but right next to the shoreline is an abandoned air force sand field. It was there that Hayride Jamboree brought the wildly popular beach racing with vintage hot rods and motorbikes to Finland in August 2021. Story by Finnish Broadcasting Co. YLE chat show Puoli seitsemän, #puoli7.
     
    kerkko tykkää tästä.
  5. VM/TM esittelee 1 -ryhmän Escortin:

    VAUHDIN MAAILMAN KLASSIKKOKILPURI: FORD ESCORT RS 2000 VM. 1976 MESTARUUKSIEN ÄITI

    Juha Kankkusen haave ralliammattilaisuudesta nousi 1979 Jyväskylän Suurajojen jälkeen lentoon. VM:n klassikkokilpurina on Kyösti Hämäläisen ja Kankkusen käsistä tuttu ykkösryhmän Ford Escort RS 2000.

    iistokeulaisen Ford Escort RS 2000:n luokitus ykkösryhmään astui voimaan kesällä 1976. Kakkoskoppaan rakennetun ykkösryhmäläisen esitteli suomalaisille Hankirallissa Fordin tehdaskuljettaja Timo Mäkinen. Hän ajoi RS 2000:lla 0-autotehtävissä, koska automallin luokituksen lisälehtiä ei ollut vahvistettu.

    Escort RS 2000:sta tuli nopeasti ykkösryhmäläisten uusi kunkku. Escort pudotti Alfa Romeot ja Sunbeam Avengerit valtaistuimelta.
    Auto oli rallikäyttöön jopa niin hyvä, että sitä moitittiin sääntöjen venyttämisestä; uusien lisäluokitusten myötä ykkösryhmä oli kovaa vauhtia suistumassa kauemmaksi ryhmän alkuperäisestä vakioautoajatuksesta.
    Syy huoleen oli aiheellinen, sillä ykkösryhmän Escorteilla hätyyteltiin jopa SM-rallien yleiskilpailujen kärkisijoja.


    [​IMG]
    Juha Kankkunen vauhdissa Kuukanpään EK:lla uransa ensimmäisessä MM-rallissa Jyväskylän Suurajoissa 1979.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Larry, isalmela ja TwistOla tykkäävät tästä.
  6. TwistOla

    TwistOla Gearhead

    ^Tuo Esco ajeli vastaan alkukesällä Jyväskylässä. Oli kyllä hieno ilmestys. Tunnistin rekkarinkin vanhasta muistista.
     
  7. TM esittelee vuoden 2009 Audi R15 – Le Mans -auton:

    Audi hallitsi kuuluisaa Le Mansin 24 tunnin kilpailua ylivoimaisesti 2000-luvun alussa, jolloin valmistaja otti viisi peräkkäistä voittoa R8-prototyypillään. Tuolloin uskottiin dieselmoottoriin, ja Audi halusi todistaa sen sopivan myös rata-autoihin. Tuloksena oli R10 TDI -prototyyppi, jolla Audin voittojen sarjaan lisättiin vuodet 2006, 2007 ja 2008.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Audi R15 TDI
    Design Le Mans Prototype (LMP1)
    Motor type V10-Diesel motor with turbocharger
    Engine displacement 5500 cc
    Power over 440 kW (590 HP)[13]
    Torque 1050 Nm (774 lb ft)
    Vmax over 330 km/h (205 mph)
    Drive wheels Rear wheels
    Gearbox CFK-gearbox
    Transmission sequential, pneumatic actuated 5-gear
    Brakes 2-circuit hydraulic braking system, carbon fibre disc brakes front and back
    Length 4,650 mm (183.1 in)
    Width 2,000 mm (78.7 in)
    Height 1,030 mm (40.6 in)
    Fuel tank capacity 81 L (21 US gal; 18 imp gal)
    Weight min. 900 kg (1,984 lb)
     
  8. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

    Tämäkin automalli on jo melkein 40v vanha.
    Kaveri hankki 1981 hisse Starletin rinnalle 4AG koneisen FIA ralli kilpurin. Tehoa on melkein tuplat 4K koneiseen KP61 verrattuna.

    [​IMG]
     
    Herje tykkää tästä.
  9. Herje

    Herje Double Gearhead

    Itsellä oli joskus reilu 15 vuotta sitten tommonen Gt siviili autona.
    Oli äärimmäisen hauska laite ajaa talvella.:)

     
    Stang 72 tykkää tästä.
  10. Hesarissa on Simo Lampisen muisteloita ja jutussa pari kuvaa tältä päivätä:

    [​IMG]
    Helmikuussa kuollutta Hannu Mikkolaa muistettiin näytösajossa. KUVA: JUKKA GRÖNDAHL / HS

    [​IMG]
    Rauno Aaltonen voitti vuoden 1961 rallin tällä Mercedes Benzillä. KUVA: JUKKA GRÖNDAHL / HS
     
    -71 MoPar tykkää tästä.
  11. Tosta Mersusta oli myös Moottorissa juttu ja siitä kuvia:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    isalmela ja -71 MoPar tykkäävät tästä.
  12. Tosta Audista on taas IL:ssa juttu:

    Petri rakensi hirmuisen rallitykin sadoillatuhansilla euroilla – kertoo ikimuistoisesta päivästä: ”Tuli kyyneleet silmiin”

    Auto on Mikkolan vuoden 1986 Montea Carlossa ajaman Audin kopio, mutta ei mikään uusiovalmiste.

    – Sain ostettua hyvien suhteiden ansiosta Audi Sportilta paljon sellaisia alkuperäisiä osia, joita ei saa enää mistään muualta. Niiden pohjalta tämä auto on pystytty rakentamaan. Lisäksi minulla on saksalainen kaveri, joka otti muotit alkuperäisen Quattron osista. Niiden ansiosta olemme voineet teettää uudetkin osat alkuperäistä autoa mukaillen, Opas kertoo.


    [​IMG]
    Audi Quattro kiinnosti myös nuorempaa sukupolvea. [Juuso Taipale]

    [​IMG]
    Quattro on täydellinen replika Mikkolan vuoden 1986 autosta. [Juuso Taipale]

    [​IMG]
    Moottorista irtoaa parhaimmillaan yli 600 hevosvoimaa. [Juuso Taipale]

    [​IMG]
    Quattro on täydellinen replika Mikkolan vuoden 1986 autosta. [Juuso Taipale]

    [​IMG]
    Auton osat ovat joko alkuperäisiä tai alkuperäismuottien avulla valmistettuja. [Juuso Taipale]
     
    isalmela ja malvasto tykkäävät tästä.
  13. Scuderia Gungko

    Scuderia Gungko 3rd gear

    Hassuja järjestään nämä toimittajien sanavalinnat. Replika näyttää tosiaan täydelliseltä, siinä on ihan kaikki osat kiinni, pyöräkin joka nurkassa. Alkuperäisistä (?) osista tehdyt muotitkin muuttuvat matkan varrella alkuperäismuoteiksi. En tiedä mikä on toimittajan mielestä uusiovalmiste, ehkä kuvittelee, että 80-luvun Audi voitaisiin tehdä tässä ajassa tyhjästä.
     
  14. Interwebin ihmeellisestä maailmasta putkahti tämmöinen kuva:

    [​IMG]
     
    isalmela ja kerkko tykkäävät tästä.
  15. Jatketaas kiihdyttelylinjalla, mutta brittiläisellä linjalla.Tässä muutama MG Sprite kuva 70-luvulta:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    isalmela tykkää tästä.
  16. Joskus netti sylkäisee pyytämättä ja yllättäen mielenkiintoisia juttuja. Tässä siis vanha Hot Rodin juttu:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  17. malvasto

    malvasto 3rd gear

    Inlinee, Fuselage, kerkko ja 1 muu tykkäävät tästä.
  18. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    kumpi on kumpi
     
    Inlinee tykkää tästä.
  19. Pannu H-D

    Pannu H-D Gearhead

    Muistan kun tuollaisilla skodilla ajettiin jyskälän mm kisoissa rallia
     
  20. TM:ssä on juttu Stirling Mossin Mercedes-Benz 300 SLR:syä, jolla Moss voitti vuonna 1955 Mille Miglian.

    Mille Miglia -kilpailun voittaja-autolla on nyt ajettu sen viimeinen matka Lontoossa Mossin kotikonnuilla. Viimeinen matka ikuistettiin lyhytelokuvaan The Last Blast, jonka voit katsoa jutun lopusta.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Ja se filmi:

     
    isalmela, Rane 66 ja Belmont tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!