Autonpesu.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Fuselage, 18.7.2021.

  1. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Kylmällä vedellä ja pitkävartisella harjalla olen sutinut autot. Savea ei tarvinnut kaupasta hakea kun täällä päällystämättömän tien päässä asun niin sitä on yleensä pinnassa valmiina.
     
    kerkko tykkää tästä.
  2. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Ei kai siinä mitään sairasta ole jos haluaa pitää autostaan huolta, oli se sitten tonnin pommi tai uusi Mersu... Ja tuollaiseen vanhaan kotteroon sitä myllyttämistä on hyvä harjoitella. Liikenteessä kun aurinkoisena päivänä katselee autoja, niin melko uudetkin autot näyttää siltä että ne on pesty P240 hiekkapaperilla, harjapesu tekee maalipinnalle "ihmeitä". Samoin tulee välillä säälien katsottua kun kattoon asti kuraista autoa hinkataan lumiharjalla puhtaaksi... :eek: Mun auton pesussa ei harjaa tuoda lähellekään maalipintaa, ja harjapesua ei koskaan.
     
    LehtinenA, Isamu ja Concarne tykkäävät tästä.
  3. Concarne

    Concarne 3rd gear

    No jaa, harrastusta se ainakin itselleni on siinä missä kaikki muukin näihin vehkeisiin liittyvä. Eikä ole tallissa yhtään sellaista autoa mikä ei olisi omasta mielestäni sen verran arvokas että kannattaa ainakin yrittää pitää huolta. Myyntivaiheessa sillä on omien kokemusteni mukaan ollut paljonkin merkitystä näyttääkö maalipinta uudenveroiselta vai onko täynnä huonosti tehdyistä pesuista tulleita pyörrejälkiä. Itseasiassa ainakin omassa käyttöautossa pinta on parempi kuin mitä se uutena oli. Maahantuontihuollon jälkeen piti myllyttää heti virheet pois, että kehtasi ajella.
     
    Isamu tykkää tästä.
  4. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Sitten on se toinen ääripää jota nähdessä läpsäisen itseäni otsaan ja huokaisen syvään...

    Pyörin sports car breakfast clubilla monesti vanhan harrasteauton aikana ja voi jumalauta, ei helvetti kun tyypeillä saattoi olla 100ke porschet tai ferrarit ja maalipinnat hillittömillä hologrammeilla, hämähäkinseiteillä ja naarmuilla... Cruisingeissa nähny monessa jenkissäkin samaa ilmiötä.

    Jollain on komea auto, saattaa olla jopa maalautettu kovalla hinnalla ja sitten puhdistamiseen sanko fairyvettä, vuosikertasieni jolla lähinnä hankaa sen lian ja hiekan maaliin sisään ja jopa 10min aikaa uhrattuna tai sitten konepesu :rolleyes:

    Edit: Sekä puhdas auto on vaan parempi ajaa :cool:
     
    Muokattu: 20.9.2021
    LehtinenA ja Concarne tykkäävät tästä.
  5. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Autonpesukin on yksi niitä asioita minkä voi tehdä oikein tai väärin...
     
  6. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Huvittaa katsoa kun naapurin peräkammarin poika huutoo BMW X5 maasturinsa joka ajon jälkeen ämpärillä ja harjalla. Auton pitää olla aina puhdas. Maalipinnalle ois parempi kun se ei hinkkaisi sitä.
    Itse taas ajattelen, kun tekee nyt pohjat kunnolla, niin ylläpito on sit paljon helpompaa.
     
  7. hartsa69

    hartsa69 Double Gearhead

    Viimeksi eilen ajoin Jeepin harjapesuun, kyllä hävettää ajaa kaikkien niiden naarmujen ja hologrammien kanssa.. :cool: Oon kyllä kerran kokeilllut savea ja pari kertaa vuoteen käsin vahannutkin.
     
  8. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Nyt on ilmeisesti moni käsittänyt ajatukseni väärin. Kyllä minäkin autoni puhtaana pidän, jos siinä sattuu kiiltävä maalipinta olemaan. Ja olen mattapintaisetkin pessyt aina. Riippuu paljon autosta, kuinka usein, ja paljonko ajoa tulee. Pesen, jos on likainen.

    Toi ylipuleerausvimma-kommentti oli lähinnä pesukinnas.com tyylisten sivujen aikaansaama.

    Sitä en ymmärrä, että laittaa jopa nelinumeroisia summia maalipinnan nysväämiseen (siis pidemmällä aikavälillä) muutaman satasen käyttikseen (joita en itse harrasta). Mutta jokainen tehköön omalleen mitä haluaa. Ja käyttäköön rahansa siihen jos haluavat. Itse varmaan ostaisin vaikka bensaa sillä rahalla.
     
  9. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Se on varmaan yksi tapa harrastaa. Joku toinen (aika monikin varmaan) ei ymmärrä semmoistakaan, että joku alkaa hitsailemaan ja korjailemaan jotain vuoskymmeniä kuusen alla maatunutta paskaa, kun silläkin rahalla saisi ihan hyvän uudemman auton.
     
  10. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Pesunaarmut ja hologrammit toki saa siitä pinnasta pois jos ei maalipinta ole aivan loppu.
     
  11. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Aika monta purkkia vahaa ja kiillotuslaikkaa saa ostaa että pääsee nelinumeroiseen summaan...!
     
  12. Väpsy

    Väpsy Gearhead

    Autonpesu taitaa olla niitä ikuisia aiheita, josta aina saa halutessaan väännön aikaseksi. Useimmilla on oma näkemys aiheeseen, ja on vankkoja kannattajia käsinpesuille, konepesuille, pinnotteille yms.
    Omia autoja on pesty konepesuissa joitakin satoja kertoja, on tullu työn puolesta käsiteltyä melkonen määrä reklaamaatioita konepesujen jäljiltä, ja tullu katseltua konepesuja, säädettyä pesukoneita, ja koulutettua käyttäjiä sekä huoltohenkilöstöä ympäri palloa.
    Konepesuissa(kin) saa sitä mistä maksaa, ja pesu pitäis valita auton puhtauden mukaan. Oikein valittu pesu (koneessakaan) ei ole mikään naarmusampo. Toki maalipinta aina kuluu kun tulee mekaanista kosketusta, tulee se kosketus sitten tiepölystä, peitteestä auton päällä tallissa, pesukintaasta, tai pesukoneen harjasta, eihän siitä mihinkään pääse. Mikään ei suojaa maalipintaa niin hyvin kuin vaha/pinnoite puhtaalle pinnalle, ja se pitäisi silloin tällöin muistaa/jaksaa/viitsiä hoitaa kuntoon, oli pesutapa sitten mikä hyvänsä.
    Ja loppujen lopuksi, se aktiivisesti aina vuosikertasienellä+ämpärillisellä vettä, tai halvimmalla konepesulla pesty auto on 10-15 vuoden ikäisenä naarmuisella maalipinnallaankin todennäköisesti paremman näköinen kuin pesemätön ja kukkimaan alkava lajitoverinsa :D
     
    kerkko tykkää tästä.
  13. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Olet varmasti oikeassa pesukoneiden suhteen, itse voin ainakin tunnustaa etten niistä juuri mitään tiedä kun ei tule käytettyä. Faktahan on että kaikki mekaaninen kosketus kuluttaa maalipintaa, se mekaaninen rasitus vain pitäisi koittaa minimoida kaikin keinoin jos haluaa välttyä kulumalta/naarmuilta... Itse kuulun siihen koulukuntaan joka uskoo kunnolliseen esipesuun painepesurilla ja kinnaspesuun, varmasti siinäkin joku naarmu syntyy mutta sille ei sit mahda mitään.
     
    Väpsy tykkää tästä.
  14. hartsa69

    hartsa69 Double Gearhead

    Varmasti saa, ja kyllähän peilimäinen maalipinta on hieno.
     
  15. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Taidan olla itse samassa koulukunnassa. Täysin naarmuttamatonta pesua tuskin onkaan mutta pienellä vaivalla pystyy "vahingot" minimoimaan. Ei tämä nyt minullakaan mikään pakkomielle ole, autoja ne kuitenkin vaan on ja jos niillä ajetaan niin varmasti tulee paljon muutakin kuin pesujälkiä.
     
  16. grantorino

    grantorino Gearhead

    Harjakonepesu on pahinta millä auton pesee. Mulla lähti edellisestä käyttöautosta rekisterikilvestäkin maalit konepesussa. Usein näkee busseja, joiden rekkarit ovat kuluneet valkoisiksi johtuen säännöllisestä konepesusta.
     
  17. Väpsy

    Väpsy Gearhead

    Ammatin puolesta pakko kapinoida sen verran, että ne bussien rekisterikilvet kuluu pesutavasta ja tiheydestä johtuen.
    Bussivarikoilla pesut suoritetaan pääsääntöisesti yöaikaan, ja pesuja menee läpi siihen tahtiin että yhden bussin pesuun käytettävässä ajassa puhutaan parista minuutista. Pestään siis pääsääntöisesti ilman korkeapainehuuhteluita, ja pesukemikaalien täytyy olla melko stydejä seoksia koska niille ei kerkiä muodostumaan vaikutusaikaa.
    Yhteenvetona parhaimmillaan pesu joka vuorokausi, ilman korkeapainehuuhteluita, ja vahvoilla pesukemikaaleilla, ilman edes satunnaista maalipinnan suojausta vahoilla/pinnotteilla, niin on aika kovaa kulutusta pinnoille. Siinä ei yksi ohut kalvo maalia rekisterikilven päällä jaksa mahdottomasti vastustaa kulumista.
    Työmaan pihalla kun parkkipaikalla katselee autorivejä, siellä seisoo siistiä kalustoa kulkupelien ikään katsomatta, mistä saa kiittää säännöllisiä (kone)pesuja, autojen puhtauden mukaan valituilla ohjelmilla. Ja todennäköisesti suurin osa niistä on pesty huomattavasti keskivertoautoilijan autoja useammin.
     
    cdv70 tykkää tästä.
  18. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    pikkuskidi katseli kun pesin eukon autoa,pesi chevyä sitten grilliharjalla,sanoin vain että mun autoa saa harjata mutta ei muiden .voivat saada hepulin.eipä ihme naarmuja tullut ja itse maalannut niin tiedän kalvon paksuuden jos haittaisi.joku pesufriikki olisi varmaan kurittanut jo pentua naama punaisena.
     
  19. Ftw-

    Ftw- Gearhead

    Niin,silmissäkin on eroja. Niksipirkoissa joku rouva pesi autonsa kuorintahanskoilla eikä kuullema jäänyt näkyviä naarmuja :D
     
  20. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Mä en hirveästi tuosta ylipuleeraamisesta tiedä tai ymmärrä, niin sinä et ilmeisesti sitäkään?;) Jos sun mielestä pelkkä vahat ja kiillotuslaikat sitä tarkoittaa...
     

Kerro tästä muillekin!