Autoilijoiden ja koko suomen alasajo

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja mietmi-3, 14.1.2021.

  1. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Fossiilivapaa teräksen valmistus tarkoittaa tässä tapauksessa sitä että ostetaan teräs kiinasta.
     
  2. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Joku saattas tässä ympäristökiimassa ihmetellä sitäki että Ruotsista laivataan ylivuotista sellupuuta Suomeen energiapuuks...
     
  3. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Vihervasemmistolaisen intersektionaalisen feminismin ylevimpien periaatteitten mukaan kun toimitaan niin silleesti siinä tulee käymään.
     
  4. Ei mitään hätää, kyllä talousosaamista riittää..o_O

     
    moottorinlohko tykkää tästä.
  5. maverick999 tykkää tästä.
  6. duel

    duel 3rd gear

    Sähköiskun tuo tarvitsisi
     
  7. AVRO

    AVRO Gearhead

    Tätä kotimaan lentoliikenteen huhhailua on tullut seurailtua "aitiopaikalta" jo +35vuotta. Pienet ja hiljaiset maakuntakentät ovat olleet aika hiljaisia niin kauan kun jaksan muistaa. Jos niihin on joku koittanut kehitellä jotain kohtuu järkevää lentoliikennettä niin äkkiä on maailman suurin ja kateellisin Fin***r tullut takaisin lyttäämään sen pienemmän toimijan. Toki ensin itse lopetettuaan liikenteen kannattamattomana, ajaen liian isoilla koneillaan ja kalliilla kulurakenteellaan.
    Kun joku pienempi yrittäjä aloittaa liikenteen pienemmällä kalustolla, ja ehkäpä viilatulla aikataululla, onkin koneissa kulkijaa ainakin jonkin verran. Tämä huomataan, ja sitten maailman suurin ja kateellisin tuleekin takaisin sen verran että kansalaiset hyppäävätkin mieluummin sen isomman ja ehkä aavistuksen mukavamman koneen kyytiin. Ja koska F.
    Kun pikkuyrittäjä on pannut pillit pussiin, maailman suurin ja kateellisin "huomaa" ettei tämä kannata ja lopettaa lennot esim. määräaikaisen sopimuskauden jälkeen. Ja taas on pikkukenttä vailla toimijaa, pääasia että rauhanrikkoja on saatu pois. Erityisesti jos se joku toinen toimija onkin syöttänyt jollekkin muulle kuin maailman suurimmalle ja kateellisimmalle.
    Nämä ns. ohuet reitit olisivat omiaan max ~30-paikkaisille koneille, ehkä jopa näille 19- paikkaisille joilla täällä onkin välillä ajettu. Kunhan matka-aika on max 1h. Sellaisia veheksiä F-yhtiöllä ei ole.
    Aikatauluissakin pitää olla osaamista jotta jatkolennot osuvat kohdalle, näitäkin on nähty että aikatauluja rukataan vi***illakseen juuri sen verran että sieltä maakunnasta tuleva matkustaja ei ihan ehdi jatkolle vaikka Eurooppaan.

    Harmillisesti ihmiset ovat jo menettäneet luottamuksensa ja kulkevat muilla keinoin, ne joilla on tarve kulkea arvostavat varmasti pysyvyyttää eikä sitä että joka vuosi sanotaan että nyt tämä homma loppuu taas.

    Toisaalta, miksi aina pitää päästä Helsinki-Vantaalle? Länsi-Suomesta voisi kivasti lennellä Tukholmaan, tai jopa Köpikseen ja sieltä sitten jatkot jos on menossa jonnekkin pidemmälle. Aasian tungokseen matkustamiseen HeVA on toki hyvällä paikalla mutta muualle yhteydet ovat huomattavasti paremmat esim STO / CPH / OSL:sta tai jopa AMS:sta.
    Näitä yrityksiä TKU / TMP / VAA / OUL > STO/CPH olikin takavuosina.

    Kaikesta ei toki voi syyttää kansallista lentoyhtiötämme. Ihmisiä vaan ei loputtomiin riitä maakunnista, ja vaikka riittäisikin niin tuo kaikenlainen jumittaminen lentoasemilla saattaa ärsyttää jotain muutakin kuin meikäläistä. Mieluumin huristelee autolla, tai parhaassa tapauksessa pysyy ihan vaan kotosalla.
     
    Muokattu: 18.9.2021
    Sarkar, Seevu, jpalvima ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  8. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Finavian tehtävä on tappaa kaikki muu paitsi EFHK. On aika vahvasti ollut havaittavissa.
    Turhiahan maakuntakentät ovatkin jos ei lennetä. Eikä lennetä edes yksityis/koululentoja kun laskeutumismaksuja vähän säädettiin ja polttoaineen jakelua poistetaan. Kätevä itseään ruokkiva ilmiö, jolla saadaan epävihreä ilmailu pois. Voi sitten kulkea sillä vihreällä junalla, bussilla tai Teslalla HesaVantaalle.
     
    Muokattu: 18.9.2021
    AVRO tykkää tästä.
  9. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Niin,AVRO puhuu täysin asiaa ja miksi Suomen AINUT lentokentäksi luettava sijaitsee maan toisessa ääripäässä eikä esim keskivaiheilla tai estääkö joku todellinen syy toisen kansainvälisen lentoaseman perustamista siten ettei tuota jo jättimäsistä(suomen mittakaavassa)Hki-Vantaata tarvi laajennella vähän väliä vaan tasattaisiin lennot se toisen kentän kanssa joka voisi sijaita vaikkapa Vaasassa,Jyväskylässä tai Oulussa niin edes jonkinmoinen "tasa-arvo"toteutuisi kansalaisten liikkumisen suhteen.
    Mikäli ihminen haluaa vaikkapa piipahtaa viikonloppumatkalle Euroopan isompiinkin kaupunkeihin,työmatkaa saati nyt lomamatkoja ties minne pikkasen kauemmaskin niin se on päivää aiemmin lähdettävä Helsinkiin autolla,joko perinteiselle ja valitettavan pitkällä toimintasäteellä tai hienolla kadehdittavalla sähköisellä pikkasen aiemminkin ,yövyttäväkin joko 1 tai 2 yötä lentoajoista riippuen tai pelattava uhkapeliä junilla jolloin pelivaraa on oltava tuntitolkulla..
    Nämä maksaa rahaa jo ennenkuin kentällä edes on,hirvittävästi aikaa joka ei ihan itseselvyys ja järjestettävissä päivä lennon alkuun ja loppuun,ei se myös ilmaista ole jos lomapäivä pitää ottaa palkatta tai tuhlata lyhennysvapaitaan vain siitä syystä että ainut kansainvälinen lentokenttä on niin jumalattoman kaukana mikäli asut vaikkapa Seinäjoen pohjoispuolella läntisessä osassa tai itäsuomessa saati nyt lapissa eikä keski-suomesta sen häävimmät yhteydet.
    Maan sisäiset siirtymälennot...joo...hinta on ehkä suurempi kuin ulkomaanmatkan lento,tai koko reissu,aikataulut on mitä on vaatien silti yöpymiset tai lähin oikeasti jotenkin toimiva maakuntakenttä on kaukana sekin ja kuka autoaan vaikkapa Oulussa viikon parkkiksella seisottanut miettii miten kallisarvoista onkaan kotimaa auton alla viikon kaksi..
    Sama juttu toki Hki-Vantaalla jos autolla sinne suhautat mutta sen jotenkin ymmärtää paremmin kuin keskellä ei mitään...
    Tarjoushinnoista saati äkkilähdöistä ei kostu kuin kentän lähistöllä asuvat,käytännössä Tre eteläpuoliset josta pikayhteys järkietäisyydellä Hki-Vantaalle.
    Jo kriisiturvallisuus-syistä toisenkin kunnon kentän rakentaminen suositeltavaa!
    Näin on asiat menneet siksi että Helsinki on maailman napa,maalaiset=kehä 3 ulkopuoliset pysykööt maalla tai tulkoot tänne jos sinne...hohhoijaa..Thaikkulaan,Kanarialle tai Turkkiin tahtovat,kyllä niillä aikaa ja rahaa on.
    Tähän on päädytty ja liikkumisvapauden rajoitteet vaan lisääntyy sähköistymisen ansioista eli kaikki ei pysy tai halua pysyä kelkassa sähköautoissa tai edes tietotekniikassa varata junalippu kun jostain ihmesyystä sitä ei voi ostaa asemalta(ne on suljettu maakunnissa),automaattihommia tai netistä.
    Mites jos olet ulkomaalainen suu H Moilasena tai et omista tietotaitoa moiseen tai nettiyhteyttä,tasa-arvoa kerrassaan ja kansainvälisyyttä tapissaan,perinteisesti maailmalla lipun voinut ostaa junasta perusjuniin,siltä konnarilta joita täälläkin on junissa ja maksaa rahalla cash johon kait raha suuniteltu...onko?
    Päättäjät tyytyväisiä tähän kehitykseen ja maan sisäiseen yhä syvenevään eriarvoisuuden kuiluun vaan nehän me on äänestetty sinne jossa hyväkin mies/nainen marinoitu nopsaan samaan liemeen kuin muutkin eli omat edut ja liksat olikin pääasia vaikka niin puheet lähtiessä suuret ,ne unohtuu kansanedustajan lupakirjan myötä yhdessä yössä.
     
    Muokattu: 19.9.2021
    Artsi Bunker ja kad_boost tykkäävät tästä.
  10. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Kilpisjärveltä ajaa 12.5 tuntiin Helsinki-Vantaalle, että en nyt tuota etäisyyttä ihan nuin lähtisi sentään liioittelemaan. Ei tää nyt niin iso maa ole.. Ongelma on enempi se että siitä 4 tunnin siirtymästä tehään ite ongelma.
     
  11. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Oletetaan että lentosi lähtee vaikkapa klo 8 tai 20,aamulla tai illalla.
    Moneltako lähdet Kilpisjärveltä ajamaan että pelivaraa pariin kolmeen pakolliseen pysähdykseen ja siihen esim lapsiperhelisä ,auton parkkitouhuihin ja että olet mieluusti noin 3tuntia(käytännössä näin)aiemmin kentällä ennen lentoa?
    Sitten pirteänä kuin kukkopoika matkalle vaikkapa tuon 12,5 tunnin pikataipaleen jälkeen koko perhe,eikö vain?
    Siirtymä ei myöskään tuota ajan ja vaivan kera mitään kustannuksia myöskään palatessa vaan suhautat kotosalle samantien kun kamat kannettu autoon ,päivä tai yö?
    Jep!
    Suomi on aikuisten oikeasti todella pitkä maa ajella,huonot tiet mitä kauempaa lähtöpaikka pääkaupunkiseudulta ja kelit on mitä on sekä talvinopeusrajoituksetkin mahdollisesti(kaikki ei matkusta vain kesäaikaan!!),on hirviä ja poroja tai kauriita kuin Audi+Bemari kuskeja jotka näistä kaikista se vaarallisin uhka kolariin jonka myötä et taatusti ehdi ajoissa lennollesi.
    Mikäli matkalle sattuu vaikka kaatosade tai kunnon lumipyry bonuksena niin häränpyllyä menee aikataulut monesti vaikka olisi kotipaikka paljon lähempänäkin kuin Kilpisjärvellä joka tietty äärimmäinen matka esimerkkinä.
    Vaikka lähtöpaikka olisi VAIN Kajaani,Jyväskylä , Oulu tai joku muu paikka jossain satojen km päässä,matkalla voi sattua ihan mitä vaan ja pelivaraa oltava tunteja...muuten voi käydä että kone lähti jo ja teet U käännöksen.
    Mukava jos olet tyytyväinen,tämähän onkin täysin makuasia ilman "oikeaa tai väärää" vastausta mutta pääasia että ois joku mielipide ja kokemuspohjalta sekä mieluusti pääkaupunkiseudun ulkopuolelta ja eri puolilta Suomeakin kovasti toivottavaa.
     
    Muokattu: 19.9.2021
    Stang_81 tykkää tästä.
  12. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    On ihan kokemuspohjaa, kiitos kysymästä. Monen monta kertaa tuota väliä ajaneena. Ja kehä3 ulkopuolella asuvana.

    Ei siitä matkanteosta tarvihe ehdointahdoin tehä vaikeeta, ja toisaalta jos pelottaa noin paljon mitä matkalla voi tapahtua, saattaappi olla että se lentokonekki tipahtaa mereen..

    Edelleenkin pitäydyn kannassa että ihmiset tekee itse itsellensä siitä matkanteosta vaikeaa.
     
  13. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Jep,pitäisin kumminkin pikkasen eri asiana lentokentän sijainnin ja lentokoneen putoamisen ...
    jälkimmäiselle käsittääkseni ei voi mitään pelkäsi asiaa tai ei.
    Tämäpä tästä.
     
  14. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Kovasti mä silti ihmettelen aina kun ykkösargumentti sähköautoilun paskuuteen kirkkaasti on se, että kun sitä pitää ladata ja se kestää.

    Ja sit ku on alla se dieselimersseli millä pääsee 1000km tankillisella, niin Petteri-Elmerin ja Pirkko-Riitan maksimi päivämatka minkä pystyy ajamaan on se sama ku sähköauton range, ja siinä jäljellejäävässä 18 tunnissa ehtis ladata sen takas täytee ja siirtyä taas sen 3-400km seuraavana päivänä.
     
  15. Tämän voisi laittaa sähköautokeskusteluun, mutta asian yleisluontoisuuden vuoksi ehkä tänne kuitenkin:

    Sähkön hinta uhkaa nousta – ”Talvella kannattaa varautua historiallisesti katsottuna koviin hintoihin”

    KULUTTAJIEN on syytä varautua tulevana talvena suuriin sähkölaskuihin, etenkin jos Norjassa ei syksyn mittaan sada normaalia runsaammin, varoittaa kantaverkkoyhtiö Fingridin toimitusjohtaja Jukka Ruusunen.

    Pohjoismaisen pörssisähkön hinta on huidellut viime aikoina poikkeuksellisen korkealla, mikä on johtunut muun muassa kuluneen kesän vähäiseksi jääneistä sateista Pohjolassa. Kun vesivarastot ovat jääneet normaalia niukemmiksi, pohjoismaisen sähköntuotannon kannalta keskeisten Norjan vesivoimaloiden tuotanto uhkaa jäädä normaalia vähäisemmäksi.

    ”Jos sademäärät pysyvät syksyn mittaan normaaleina, näyttää siltä, että talvella kannattaa varautua historiallisesti katsottuna koviin hintoihin. Kannattaa pitää peukkuja sen puolesta, että Norjassa tulee reippaasti vettä lähiaikoina”, Ruusunen sanoi.

    NORJAN vähäiset vesivarastot eivät suinkaan ole ainoa sähkön hintaa Pohjoismaissa nostava tekijä, vaan hintaa nostavat Ruususen mukaan myös korkeiksi nousseet fossiilisten polttoaineiden ja toisaalta päästöoikeuksien hinnat.

    Nämä seikat nostavat sähkön hintaa etenkin Keski-Euroopassa, missä fossiilisilla polttoaineilla on sähköntuotannossa Pohjoismaita suurempi rooli. Ja koska Pohjoismaiden sähkömarkkinat ovat nykyisin uusien siirtoyhteyksien myötä aiempaa tiiviimmin kytköksissä Keski-Euroopan markkinoihin, heijastuvat sikäläiset hinnanmuutokset aiempaa voimakkaammin myös Pohjoismaiden markkinoille.

    Keski-Euroopassa kovaksi nousseet sähkönhinnat ovat herättäneet keskustelua jopa sähkökriisistä.

    RUUSUSEN mukaan Saksassa korjataan nyt satoa Fukushiman vuoden 2011 ydinvoimalaonnettomuuden jälkeen tehdystä päätöksestä luopua ydinvoimasta, mikä on lisännyt fossiilisten polttoaineiden osuutta maan sähköntuotannossa.

    Ruususen mukaan saksalaista energiakeskustelua on leimannut liiallinen idealismi tosiasioiden tunnustamisen sijasta.
     
  16. Tulispa se rankkasade..

    Elokapina palaa tukkimaan Mannerheimintien – Nyt 10 päiväksi, liikkeeltä vaatimus Marinin hallitukselle

    ”Jatkamme kapinointia, kunnes hallitus julistaa Suomeen ilmasto- ja ympäristöhätätilan”, Elokapina-protestiliike kertoo.

    Elokapina-liike kertoo palaavansa protestoimaan ilmastotoimien riittämättömyyttä Helsingin Mannerheimintielle 29. syyskuuta alkaen.

    Liike kertoo aikovansa olla tällä kertaa ”kaduilla” peräti 10 päivän ajan eli 8. lokakuuta asti. Liikkeen edellinen protesti Mannerheimintiellä herätti suurta huomiota liikenteen häiriöiden vuoksi ja se purettiin poliisin voimatoimin.

    ”Jatkamme kapinointia, kunnes hallitus julistaa Suomeen ilmasto- ja ympäristöhätätilan. Hallituksen on otettava ilmastokriisi vakavasti ja ryhdyttävä tarvittaviin toimenpiteisiin”, liike kertoo.

    ”Pahoittelemme aiheuttamaamme häiriötä.”

    Liikkeen tiedotteissa todetaan, että suhtautumisemme ilmastokriisiin ja ylikulutukseen on muututtava ja suomalaisen yhteiskunnan on siirryttävä ekologisesti kestävään aikakauteen.

    ”Syyskapinassa vaadimme hallitusta julistamaan Suomeen ilmasto- ja ympäristöhätätilan. Sen myötä hallituksen on ryhdyttävä välittömästi hätätilannetta vastaaviin konkreettisiin toimiin, joilla Suomen luonnonvarojen ylikulutus ja päästöt lasketaan muutamassa vuodessa ekologisesti kestävälle tasolle.”
     
  17. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

  18. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Mannerheimintie on tietääkseni Helsingissä että mitä sitten?
    Suurempi vaara on että hallitusviisikosta joku tai jotkut tai kaikki menevät paniikkiin ja laskevat allensa. Ja tekevät hätäisesti virheellisiä, veronmaksajalle kalliita päätöksiä.
     
    Inlinee ja kad_boost tykkäävät tästä.
  19. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    tämä sakki ei taida osallistua työntekoon ja elää muutenkin ilmeisesti tukipaketeilla,kuuluu sisäministerin suojelukseen huumeet vapaaksi ja intti pois.
     
    ak72, Inlinee ja Desoto57 tykkäävät tästä.
  20. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Eli loppujen lopuksi kaikki jatkuu ennallaan.
     

Kerro tästä muillekin!