Suburban K10 kokemuksia uudelle harrastajalla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Fromi, 22.9.2021.

  1. Fromi

    Fromi 1st gear

    Terve kaikille täältä Porin suunnilta. Pitkän linjan VAG / Audiharrastaja, joka on aina himoinnut entisöityä kookymppi Subbea reilusti korotettuna isoilla kumeilla.

    Audifoorumilla jos joku pyörii niin löydyn sieltä samalla nimimerkillä.

    Suomen Subbe-tarjonta on melkoa laimeaa ja iso pelko ruostepommista naputtaa takaraivossa. Saksassa tarjontaa onkin jo enemmän. Arizonan / Californian tuonteja, jossa kuvia otettu rehdisti ihan pohjasta ja rungostakin. Jenkeistä ei varmaankaan nyt kannata uittaa näillä rahtikustannuksilla?

    Bensakoneella ehdottomasti. Kertokaa mitä huomioitava auton ostohetkellä. Ei ole Jenkkivehkeistä kokemusta.

    Auto menee täysin lihoiksi ja arki-iltojen vastapainoksi tietokonehommille. Valmistumistavoite 3-4 vuotta, eli tässä ei hötkyillä.
     
    isalmela tykkää tästä.
  2. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Kumpaa K-mallia tarkoitat? Squarebody 73-91 malleja joista myöhemmin tuli R/V vai GMT 400 koria? Veikkaan että ei kummiskaan 67-72 malleja...
     
  3. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Ruoste. Pintapellien maaliviat. Älä osta isolohkoa jos haluat ajaa paljon. Eti semmonen missä kattoverhoilu on jo tehtynä. Ja takaovet pariovina.
     
  4. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Jos K10:stä puhuu, niin onhan se Square tai vanhempi..
    Sen jälkeen on mallit ihan muuta.:D

    Tuo täysin lihoiksi vähän pelottaa oikeen hyvän lähtökohdan kanssa, mutta voihan sen pieteetilläkin tehdä.:cool:
     
  5. Fromi

    Fromi 1st gear

    No jos oikein hyvä lähtökohta löytyy niin en ota koria irto rungosta. Mennään lähinnä alustanosien purulla, alustan pesu, massaus, akselien hiekkapuhallus, maalaus ja kaikki uudet hilut. Korin puolesta sitten vaan koppa maalarille ja varautuu useampaan tonniin kun sitä pinta-alaa riittää. Tosin olen aina kyllä pohjat tehnyt itse, mutta olen vähän alkanut arvostamaan vapaa-aikaani, ja pohjahommat on hanurista.

    Squarebodyä tarkoitan, sitä hieman faceliftattua näin VAG termeillä sanottuna.

    Nuo saluunan ovet takana on kyllä must.

    Onko näissä muuten vielä sitä thermomaalia (vai milä lie) käytetty mikä on hiottava kokonaan pois? Entinen hallinaapuri joskus jutteli, joka useamman Jenkin on kunnostanut nuts and bolts hengellä ja jokainen osa on käynyt puhtaalla pellillä. Toivosen Ari Porista jos joku tuntee. Camaroa laittelee tällähetkellä ja sitä ennen ainakin Monte Carlon rakensi.

    Oceanic7, mitä tarkoitit paljon ajamisella? Jos kulutusta meinaat niin se ei haittaa ollenkaan. Autolla ajelen töihin muutaman kilsan matkaa ja viikonloppuisin saatan lähialueella pyöriä. Kilsoja ehkä 50-100km viikossa. Oon henkisesti varautunut viritetyn isolohkon ottavan nurkissa 35-40l/100km. Toivottavasti riittää :D
     
    Gary Grand ja Kustom STW tykkäävät tästä.
  6. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    Thermoplastiseen maaliin kannattaa varautua. Ei välttämättä tartte hioa pellille. Mulla on kestänyt 20 v yhden muokatun Letukan maali, hionta ja eristeväri ja sitten normimaalaukseen kuuluvat toimenpiteet.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  7. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Sitä lähinnä että kun itselläni oli se viritetty isolohko suburbani ja se oli oikeasti mukava auto ja sellainen mikä tuli pihan autoista aina alle valittua, niin se tankkaaminen alkoi kyllä vähän käymään tällaisen reilu keskituloisen lompsan päälle. Traikku perässä meni 45litraa sadalle ja ilman 30-40 ajotyylistä riippuen. Eli joka toinen päivä viiskyt euroa tankkiin..
    Pikkulohko menee pariinkymmeneen litraan...
     
    isalmela tykkää tästä.
  8. Fromi

    Fromi 1st gear

    Tuo 45 litraa on jo aika miehekäs kulutus näillä bensahinnoilla :D

    Jos sen n. 400km ajaa kuussa 40l/100km ni kyl se perkule sen 300€ äkkiä ottaa. Se on kyllä melkonen raha. Paljonkos niistä pikkulohkoista saa voimaa 5 tonnin sijoituksella?

    Itsellä oli muutama vuosi sitten 380hp Audi S3 2.0TFSI koneella ja hörppi sen 12-15 nurkissa. Kaverilla 3.0TFSI S4 470hp kuluttaa sen 17-20 nurkissa. Nurkalla tarkoitan kaupunkialueella. Jos tehomäärät suhteutetaan keskenään niin ei tuo litramäärä paljon vaikuta asiaan. Mutta miten isoissa vaparivehkeissä?
     
  9. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    Entisöinti siis mielessä. Eli LS- tekniikat ei tule kyseeseen?
     
  10. Fromi

    Fromi 1st gear

    Ei sellainen entisöinti, että museoon menis tai teknisiä päivityksiä rajoittaisin. Haluaisin vanhan isolohko mörön, mutta kerro LS tekniikasta lisää. Nää jenkkijutut mulle uusia. Mitä LS ”versiota” näihin on pistetty?

    Entä miten muutoskatsastus tekniikkaan ja alustaan? Kiinnostaisi alustaan tehdä rajuja muutoksia. Lähinnä päästä eroon niistä hemmetin lehtijousista ja uudempaa alustatekniikkaa tilalle. Onko iso sota viranomaisten kanssa jos alkaa rungon hitsuuhommiin?
     
  11. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Jotkut "jurpot" on sitä mieltä C/K on vain 92->... pitäs vetää avarilla takaraivoon. Ainut oikea C/K on Squarebodyt :D :D
    Squarebodyt on helppoja autoja. Kunhan oikeasti katsoo ettei ole ruostetta. Osia löytyy paljon kiinan kurasta ihan kunnon osiin. Riippuen vuosimallista, kannattaa etsiä Silverado varustetaso.
    Jos entisöinti ei ole tavoite, tekisin kanssa LS swapin uudemmalla laatikolla, vaikka TH700 nyt niin huono ole mitä väitetään. Squaret on todella suosittuja jenkeissä.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  12. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Varmaan lm7 eli 5.3 ja lq4 6.0 ovat yleisimpiä ls-swappeja. Itse kyllä liputtaisin 5.7 pikkulohkon puolesta koska sen piristely on helpohkoa ja osia löytyy kotimaastakin tosi hyvin eli ei aina tarvitse rahdata kaikkea maailmalta.
     
  13. Fromi

    Fromi 1st gear

    Miten alustanmuutos 4-linkiksi jos ajatellaan muutoskatsastusta? Myydään pultattaviakin settejä noihin.
    Sen kanssa jotkut korkeussäädettävät/jäykkyyssäädettävät tolpat pitkällä iskulla, vai mahtaako olla huono ajaa asvaltilla ja nurkissa..
     
    Muokattu: 23.9.2021
  14. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Kenkää foorumilta, Squarebodyihin ei mitään 4 linkkejä laitella....:mad:

    :D:D
     
  15. Isamu

    Isamu 3rd gear

    No mitä ny voi odottaa tyypiltä joka on failwagenien harrastaja :p
     
  16. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    No onneksi tein omaani vaan 2 linkit :D:D

    Suosittelen kyllä ls tekniikkaa kun on pienempi ruokaisia ja ruiskuvehkeitä. Niissä on se alk. 285hp ja helposti 400 hepoa koneessa. Nokka, peltisarja, vähän säätöä niin se tulee sieltä ulos.

    Itselläni on lavamalli 4.8 "ls" moottorilla ja kaasumuutos tehtynä niin se on noin puolta halvempi ajaa kuin bensa.
     
    Gary Grand, isalmela ja Kustom STW tykkäävät tästä.
  17. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Samaa mieltä. Vaikka olen yleensä perinteisen tekniikan kannattaja, niin Squarebodyt on ikävä kyllä saasteajanlapsia, eli tehoja tai vääntöä ei hirveästi ole, mutta bensaa kuluu silti. Joku 4.8 ja pikkuturbo kylkeen, niin on vääntöä jo alhaalta yms ja loikkari laatikolla pysyy kulutus kohtuullisena maantiellä.
     
  18. Fromi

    Fromi 1st gear

    Kai sitä pikkuhiljaa oppii tähän Jenkkimaailmaan. Jos 4-link on laatikkokopan raiskaus alan harrastajien mielestä, niin jätän sen sitten tekemättä :D Silti vaan kiinnistaa se old school tekniikka, siinä on oma viehätyksensä. Sama kuin isoilla tuplakasi Jenkkiveneillä, jotka vie tunnissa sen sata litraa. Paljoahan ei silloin malta ajella. Kaks piippunen juttu. Kiitos selvityksistä.
     
    isalmela tykkää tästä.
  19. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    En ole K mallia ajanut, on vain C20. Se on alustaltaan ihan hyvä, kun vaihto iskarit, väljät puslat yms. Tosin vaatisi lavalle yks 200-400kg painoa, että ois mukava.
    K mallissa on jäykkäperä edessä ja lehtijouset, onko se sit huono vai ei.. en tiedä.
    Tärkein mukavuus tekijä näissä on, että sohvapenkissä on kaikki jouset ehjät :p:D
     
  20. G-MAN

    G-MAN Gearhead

    Fromi, laitoin yv.
     

Kerro tästä muillekin!