MM RALLI

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja malvasto, 23.1.2020.

  1. Täydellistä dominointia koko viikonlopun ja kaikki mahdolliset pisteet. Ja joku joskus epäili..
     
    three hundred tykkää tästä.
  2. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Kallen ajossa on huomioitavaa aina joka päivän ensimmäinen veto on mykistävä.
    Tällaiset rykäisyt vie kanssa kilpailijoilta luulot pois.
    Sitä alkaa jo ihan odottaa tätä meidän omaa kisaa..
     
    impala67 tykkää tästä.
  3. homer

    homer Double Gearhead

    Hieno ajo Rovanperältä juuri sopivasti Jyväskylän lähestyessä. Mutta kyllähän ralli on kriisissä mm-tasolla. Vain kaksi tehdastiimiä (missä lienee se kolmas josta Mahonenkin jossain haastatelussa vuosi pari sitten puhui) ja yksi puolivirallinen (Ford) mukana ja mestaruudesta ajaa ehkä 5-6 kuskia. Jyväskyläänkään ei ole ilmoittautunut kuin 43 autokuntaa.
     
  4. always bb

    always bb Gearhead

    Vetomiesluokassa onneksi on kilpailua, kotipihalta saa taas seurata päijälän ek,ta. Suomi pojat vaan nupit kaakkoon ja isoo kovaa heti vaan. Citikka sais tulla jo takas, oli hieno auto menee. Pösö ja audi olis ihan hyvä lisä
     
    malvasto ja faffeli tykkäävät tästä.
  5. homer

    homer Double Gearhead

    Vetomiehet toki paikkaavat varsinaisen kisan aneemisuutta. Kai tuo on taas kerran Keski-Suomeen vääntäydyttävä. Yleensä olen ostanut kokoaikapiletin mutta ehkä tällä kertaa vain yksi tuplapätkä perjantaina ja toinen lauantaina.
     
  6. jknR

    jknR Gearhead

    Kohtalaisen kovia ukkoja saunailtaa viettämässä. ;)

     
    Artsi Bunker, faffeli, malvasto ja 1 muu tykkäävät tästä.
  7. Jyväskylän MM-rallin erikoiskokeet ja lähetystiedot

    TIISTAI 28.9.

    Suora Ralli-ilta kello 18.00–20.00 Yle Radio Suomi Jyväskylä & Yle Puhe / Yle Areena


    TORSTAI 30.9.

    Suora ennakkolähetys kello 21.00–21.30 TV2 / Yle Areena

    Bensaa suonissa kello 21.00–24.00 Yle Radio Suomi Jyväskylä / Yle Areena


    PERJANTAI 1.10.

    Yle Ralli Plus -lähetys kello 07.45–09.00 Yle Areena

    Ralliradion lähetys kello 08.00–09.00 Yle Radio Suomi Jyväskylä / Yle Areena

    Shakedown Vesala (4,04 km) kello 08.01 Yle Areena

    Yle Ralli Plus -lähetys kello 13.20–21.00 Yle Areena

    Ralliradion lähetys kello 12.30–20.00 Yle Radio Suomi Jyväskylä / Yle Areena

    EK 1 Harju (2,31 km) kello 13.20 TV2 / Yle Areena

    EK 2 Ässämäki 1 (12,31 km) kello 14.28 Yle Areena

    EK 3 Sahloinen-Moksi 1 (21,37 km) kello 15.18 Yle Areena

    EK 4 Ässämäki 2 (12,31 km) kello 17.08 TV2 / Yle Areena

    EK 5 Sahloinen-Moksi 2 (21,37 km) kello 17.58 Yle Areena

    EK 6 Oittila (19,75 km) kello 19.00 Yle Areena

    Iltahuolto ja Päivän Huippuhetket kello 20.00 TV2 / Yle Areena

    Bensaa suonissa kello 20.00–02.00 Yle Radio Suomi Jyväskylä / Yle Areena


    LAUANTAI 2.10.

    Yle Ralli Plus -lähetys kello 08.00–21.30 Yle Areena

    Ralliradion lähetys kello 08.00– 21.30 Yle Radio Suomi Jyväskylä / Yle Areena

    Digitaalisen autourheilun SM-finaali kello 16.10–17.30 TV2

    EK 7 Kakaristo-Hassi 1 (18,17 km) kello 08.16 Yle Areena

    EK 8 Päijälä 1 (22,61 km) kello 09.14 Yle Areena

    EK 9 Arvaja 1 (13,49 km) kello 10.30 TV2 / Yle Areena

    EK 10 Patajoki 1 (20,55 km) kello 11.28 Yle Areena

    Päivähuolto kello 12.30 Yle Areena

    EK 11 Kakaristo-Hassi 2 (18,17 km) kello 15.16 Yle Areena

    EK 12 Päijälä 2 (22,61 km) kello 16.14 Yle Areena

    EK 13 Arvaja 2 (13,49 km) kello 17.30 TV2 / Yle Areena

    EK 14 Patajoki 2 (20,55) kello 18.28 TV2 / Yle Areena

    EK 15 Harju 2 (2,31 km) kello 20.00 TV2 / Yle Areena

    Bensaa suonissa kello 21.30–02.00 Yle Radio Suomi Jyväskylä / Yle Areena


    SUNNUNTAI 3.10.

    Yle Ralli Plus -lähetys kello 08.15–15.00 Yle Areena

    Ralliradion lähetys kello 08.00–14.30 Yle Radio Suomi Jyväskylä / Yle Areena

    EK 16 Laukaa 1 (11,75 km) kello 08.35 Yle Areena

    EK 17 Ruuhimäki 1 (11,12 km) kello 09.30 Yle Areena (TV2 kello 10.00–11.00)

    EK 18 Laukaa 2 (11,75 km) kello 11.01 Yle Areena

    EK 19 Power Stage Ruuhimäki 2 kello 12.45 TV2 / Yle Areena


    MAANANTAI 4.10.

    Power Stage -kooste kello 10.45–11.45 TV2 / Yle Areena
     
  8. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Tämä ralli tulee taatusti saamaan suuren media huomion Kallen menestyksen vuoksi.
    Toivottavasti sää sallii tänne tulleita rallin seuraajia.
     
  9. teddy99

    teddy99 Gearhead

    Kyllä tosiaan näyttää Jyväskylän kisasta tulevan avuton esitys.... 43 autoa saatu viivalle... Ja ainoastaan 10 erillistä pätkää ajettavana.... Ja jos kuljettajalta menee sormesta kynnen reuna rikki, voi kuski mennä sitten kesken kisan manikyrille sitä hoidattamaan. Pääsee kyllä jatkamaan seuraavana päivänä, kun kynnet on hoidettu kauniiksi. Oli vähän eri meininki 1980-luvulla, kun oli yli 50 EK:ta, kuskeja 200 ja ajettiin myös yöllä ja nukuttiin pari tuntia teltassa. Eikä päässyt enää jatkamaan, jos kuski kävi kynsistudiolla kesken kisan.

    Vetomiehet aion kyllä käydä katsomassa kun niissä on menemisen meininkiä (kardaaniautot!). Mutta MM jonoajo saa jäädä minulta väliin. Palaan MM rallin aktiiviseksi seuraajaksi kun seuraavan kerran joku tekee Korppoot, eli ajaa palkintopallille Packardilla. Tai no.... Kunhan edes kardaaniautoja olisi kisassa iso joukko mukana.

    Niin no joo.. Eihän tätä kilpailua edes järjestetä autourheilun ystäville, vaan Helsinkiläisille vip vieraille, joille on hämmentävä elämys nähdä katuja, joissa ei ole asfalttipinnoitetta, eikä katuvaloja. Siksi kai yöpätkiä ei nykyään ole, koska pimeys ilman katuvaloja aiheuttaisi liian suuria pelkotiloja vip-vieraille. Eipä vanhoina hyvinä aikoina tullut edes mieleen, että jonkun pitäisi päästä metsän keskelle kävelykengissä ja kauluspaidoissa syömään hanhenmaksaa ja kuuntelemaan, ei ralliautojen ääntä, vaan jotain metroseksuaalia joka rämpyttää voihkien kitaraa. Ja näitä varten pätkien varsille rakennetaan isot vip karsinat, joilla estetään kalliiden lippujen ostaneiden tavallisten katsojien mahdollisuudet nähdä kilpailusta yhtään mitään. Puolet pätkistähän on "turvallisuussyistä" kiellettyä katselualuetta. :wc:

    Näitä tunnelmia kaipaillen:


     
    Muokattu: 23.9.2021
    homer tykkää tästä.
  10. homer

    homer Double Gearhead

    Voisi tehdä Suomen mm-rallille ihan hyvää siirtää se ainakin toistaiseksi Rovaniemelle? Siellä taisi talvella olla WRC-autojakin mukana enemmän.
    Muistelen omaa ekaa kertaa Jyväskylässä syksyllä 1986. Pääsin vanhojen äijien mukaan (mitä lie olleet reilu kolmekymppisiä) ja liikuttiin ja nukuttiin kaksi yötä pitkässä Landcruiserissa. Koulusta piti ruinata päivä vapaaksi ja syyksi piti keksiä joku ihan muu kuin ralli. Vaatetus oli lähinnä toppatakki ja kumisaappaat ja kerran taidettiin reissulla syödä oikein ravintolassa ja tämäkin oli jo menomatkalla.
     
  11. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    No, no, eipäs synkistellä.
    Vastaavia muistikuvia entisajoista löytyy myös.
    Silloin kisalla oli jonkinlaista maagista tunnelmaa.
    Vaikutteita voi tietenkin vahvistaa eri aika sillä 70 luvulla ei kovin paljon tämän tyyppistä tapahtumaa löytynyt. Ainakaan täällä.

    Ralli sinällään on vanha ja mieleen painuveimpia ajatuksia, jo nuoruudesta, ovat kuinka autot ohi ajaessaan pitivät kovaa meteliä, haisivat ihmeelliselle ja menivät aivan järjettömän lujaa.
    Ralli autojen ohi mennessä sitä tuli piilouduttua jos jonkin taakse. Ainakin aluksi.
    Kyllä..ne olivat aikoja...
     
  12. homer

    homer Double Gearhead

    Tulossa toki ollaan. Tällä kertaa vain hieman kevyemmällä päiväohjelmalla. Perjantaina ja lauantaina yksi kaksi kertaa ajettava pätkä ja lauantaina myös vetomiehet.

    Harmittaa eniten se että mm-sarjan kärki sen kuin kuihtuu (missä viipynee se uusi tehdastalli josta vuosi sitten vielä puhuttiin) mutta pilettien hinnat sen kun nousevat.
     
  13. Jyväskylässä tehdään historiaa: Maailmalle esitellään sataprosenttisesti uusiutuva polttoaine

    Suomen MM-rallin yhteydessä nähdään historiallinen hetki, kun Jyväskylässä ajetaan maailman ensimmäiset rallikilometrit sataprosenttisesti uusiutuvalla polttoaineella.

    Maailman ensimmäisen päästöttömän WRC-erikoiskokeen ajaa rallin pääsponsorin Secto Automotiven toimitusjohtaja Matias Henkola Mini Cooperillaan. Historiallinen hetki nähdään perjantaina 1. lokakuuta Harjun erikoiskokeella. Henkola ajaa kilometrit näytösajoluonteisesti.

    Sataprosenttisesti uusiutuva polttoaine syntyy sieppaamalla ilmakehään jo vapautunutta hiilidioksidia. Sen jälkeen se muutetaan aurinko- ja tuulienergian avulla polttoaineeksi.


    [​IMG]
    Matias Henkolan Mini Cooper on maalattu ikoniseen ulkoasuun. [SECTO AUTOMOTIVE TIEDOTUS]

    [​IMG]
    Minin nokkapellistä löytyvät kaikki voittajat. [JUUSO TAIPALE]
     
  14. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Tässä päivän lehdessä oli juttua tulevasta rallista.
    Hiukan erikoisesti nähtiin tulevat 3 pikataivalta jotka tullaan ajamaan auringon laskun jälkeen eli pimeässä ja sen ajateltiin ainoastaan aiheuttavan jonkinlaista ongelmaa katsojien takia.
    Täällä on myös ollut hieman liikehdintää kadunvaltaajien taholta. Nähtävämmin vain harjoittelua joten jotain isompaa on varmaan tarjolla.
    Enää ei kauan ole kun pärinä alkaa ja Suomen helikopterit saapuvat.
     
  15. teddy99

    teddy99 Gearhead

    Nauroin tänä aamuna tuolle uutiselle. Eihän kärkiautot edes aja missään pimeässä. Harjulla lauantaina kyllä hämärtää, mutta sielläkin on katuvalot. Selitys uutisen huolelle löytyy ylempää mun edellisestä viestistä.

    Kun illan hämärtyminenkin aiheuttaa huolta nykyihmisessä, niin selailenpa tässä vuoden 1979 Suurajojen katsojaopasta ja tässä erikoiskokeiden alkamisaikoja: Tällaisesta julistettaisiin nykyään varmaan joku hätätila, jos epäiltäisiin, että joku voisi olla näihin kellonaikoihin ulkona katsomassa rallia. Ja tuohon aikaan todella moni olikin. Myös minä.

    EK 34 Mäkrä 21:50
    EK 35 Myhinpää 22:30
    EK 36 Sirkkamäki 23:20
    EK 37 Jouhtikylä 00:00
    EK 38 Koivistonkylä 00:50
    EK 39 Kuukanpää 01:30
    EK 40 Humalamäki 03:30
    EK 41 Urria 03:50
    EK 42 Ehikki 04:30
    EK 43 Mutanen 05:20
    EK 44 Pihlajakoski 05:50
    EK 45 Hassi 06:40
    EK 46 Vaheri 07:10 ...... Ja aurinko nousee jälleen. Tässä on ollut ajamisen meininkiä! :odbiggrin:
     
  16. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Tämän päivän ksml liite oli paksu.
    Siitä löytyi paljon puheenaihetta rallitaipaleella toisiaan tapaaville.
    Oletkos Teddy koskaan ajanut Jyväs-järven jäällä?
     
  17. always bb

    always bb Gearhead



    Tämä kaveri on tällä autolla treenannut päijälässä soraralleja varten, eikä ole kuuleman mukaan teitä suljettu kun illan hämärissä painetth menemään, edes menneellä oli mökki tässä lähellä. Tänä vuonno ei tarvinnut järjestelyihin osallistua voi keskittyä vieraisiin. Muuten nykyautot jo muistuttaa jo b-ryhmää toki ajetaan keula edellä josta miinus. Sitten kun vetomiehet ajaa lauantaina mennään ripa edellä. Päijälä ajetaankin vastapäivään onneksi pitkään aikaan voi Lappi ja rovis jopa pärjätä kun on kaikille nykykuskeille uusi tilanne
     
    Rane 66 tykkää tästä.
  18. jknR

    jknR Gearhead

    Päijälä ajettiin edellisen kerran pohjoisesta etelään vuonna 2016. Kärkipään nykykuskeista ainoat ketkä eivät olleet silloin mukana taitavat ovat Rovanperä ja Fourmaux.
     
  19. jknR

    jknR Gearhead

  20. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Oli se makeeta roikkua ikkunoissa poikien kanssa katsellen Harjun pikikselle saapuvia kuskeja aivan autiopaikalta.
    Gummeruksenkatu oli suljettuna kirkkopuiston alakulmasta ja kyseinen tienpätkä nousee ylös Harjulle,
    Siinä oli sijoitettuna BajaMajakin ja kyllähän siellä joku kävi.
    Meteli oli huikea kuskien nostellessa kierroksia lähtiessä lähtölinjalle renkaita lämmitellen. Turbot paukkui ja jostain syöksi tultakin. Kalle oli kovin renkaan lämmittäjä mielestäni,
    Matkaa oli noin 300-350m ja katu tuli maalailtua täysin mustiin juoviin.
    Fiilistä lisäsi mahtavan näköala paikan lisäksi(10-15m etäisyydellä täysin kuskien yläpuolella loivasti.) hävittäjä koneitten useat ylilennot ryhmänä.
    VAU.. tää oli makeeta melkein makeampaa kun poltat kumia avolla ja porukat pitää perää sun ympärillä..
     

Kerro tästä muillekin!