Tenu-Dart ahdistui

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Slant Sickness, 23.9.2021.

  1. Hah, mullapa on todellinen jokerikortti..Argentiinlaiset on luokitelut aikoinaan slantin ralliin. Luokittelukirjasta löytyy nokan arvot ilmoittetuna todella erikoisella tavalla. Jos tulkitsin ja laskin oikein, niin se nokka on tämmöinen:

    Imu:
    260 astetta/0,4305 in nostoa

    Pako:
    262 astetta/0,4305 in nostostoa

    Nokkien välinen kulma:
    105,5 astetta


    Kuinka hyvin turbo toimii tollasella LSA:lla, viisammat kertokoon..
     
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Näistä nokkapuolen jutuista haluaisin kokemustietoa. Moottorihan se on tuo 170 SL6 muiden joukossa. Ja on jopa helpommin rinnastettavissa sylinterimitoiltaan muihin 2 venttiilisiin koneisiin kuin pitkäiskuinen 225 sisarensa. Likipitäen samoilla mitoilla kuin joku vanhempi eurokutonen tämä 170.

    Amerikan foorumilla tarjoilivat sopivaksi OGC nokkaa #818 muodoilla, jossa olisi 110-112 LSA. Se nokan muoto on 210 astetta 0,050" joka ei ole kamalan paljon. #819 rampit olivat keskustelussa myös. Se puolestaan on 220 astetta 0,050". USPartsissa olisi hyllyssä Compcamsin 264s, joka on suunnilleen samanmoinen kuin tuo jälkimmäinen.

    225, yhden hiomonokan kokemuksellani, toimii tämän auton voimalinjassa nokalla, vaparina, semmoisella nokalla, jossa oli 236/230 astetta 110 LSA, mutta on se jo 225 koossakin sen verran raju, että käy1000 kierroksen tyhjäkäyntiä. Pikkuisen paremmin käy silloin, kun jaan imusarjan "dual plane" tapaan 2 läpän läppärungolla. Polttoainetaloutta ei tällä vapari 225:lla juuri esiinny. Tuo nokka olisi aivan liikaa 170 kokoiselle slantille.

    Että 210 vai 220 astetta 0,050". Hiomosta tulee helposti kumpi vaan ja LSA:nkin voi valita just asteelleen.

    Ja sekin vielä, mikä vakiopuristeiseen 170:aan vielä mahtuu. 225 nielaisee sisuksiinsa paljon rajumman, ennen kuin mäntä-venttiiliväli loppuu, mutta 170 on siinäkin suhteessa "normaali" mitoiltaan.
     
  3. Oliko tuo jenkkien suositus nimenomaan turbokoneelle vai yleisellä tasolla?
     
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Esittelin slantsix.orgioille 225i=>170Ti ideani. Siihen kyselin nokka-ajatuksia. Lievempää 210 asteista tarjoilivat ensisijaisesti. Suomalainen kokemusasiantuntija puolestaan ehdotti asteikon toista päätä loivimpana ja siitä vielä pykälä ylöspäin. Kirkko keskelle kylää?

    4.10 perällä ja 26" korkeilla renkailla ja pikkuisella muuntimella kierrokset on kaupunkiajossa vähintään 2000. Nykyisellä vapari 225:llä stallia on jossakin 3500 tienoilla. Ei tarkemmin pysty kokeilemaan, kun jarru ei pidä. Kyllä normaalille ajoalueelle mahtuu siivu ohutta alavääntöä, jonka tarjoilee 170 kokoinen slant.

    Kun se tulossa oleva progressiivinen läppärunko tekee ajosta sellaisen, että kaasupoljin oikeasti liikkuu ajotilanteissa eikä vaan ole oikean jalan tuki, niin tästähän voi tulla hyväkin kaupunkiauto. Jos 170 ja merkittävästi lurumpi nokka tiputtavat esim vaan kolmanneksen kulutuksesta, niin...
     
  5. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

    170 koneen lyhyt isku hukkaa alaväännön helposti liian isolla nokalla, tuo 210 @ 050 olisi oma valinta. Lisäksi 3.5 välitys niin pääsee nauttimaan turbokoneen parhaista puolista eli kiihtyvyydestä isolla vaihteella ja samalla teoriassa parantaa polttoainetaloutta. Turbiini taitaa mennä myös uudelleen harkintaan, koeajo kertoo kyllä mitä tarvii.
    Soveltuisi paremmin käyttöön, mutta huonommin vartille.
     
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mulla on 3,7 kilsaa Malmi Airportille ja ikkunan reunassa rivi katsastuslappuja. Ei tällä ajella Hyvinkäätä kauemmaksi. Ränttätänttänokka tuottaa noin 5 litraa tunnissa tyhjäkäyntikulutuksen RE85:llä lambda ykkösen seoksilla. Siitä voisi vähän yrittää tinkiä. Enemmän tällä on ajettu kaivarin rannassa kuin maantiellä.
     
  7. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

    Oma käyttö on tosiaan ratkaiseva tekijä, sitten se 220 @ on varmaan ihan ok.
    Kaikki muu onkin jo haarukassa nuihin ajoihin, kiinostavaa seurattavaa.
    OT/ Oliko minkälaisia aikoja saavutettu radalla?/OT
     
  8. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    15,3:t on tähän mennessä parhaat.
     
  9. Jos vielä hiukan jatkan keskustelua turbonokasta ja LSA:sta, niin onko jolla kulla siihen näkemystä? Tässä artikelissa siitä kerrotaan siitä hiukan:

    Turbo Camshaft Guide - The Truth About Camshafts And Turbochargers

    Urban went on to say "Turbo engines run faster (at the track) when you open the exhaust valve sooner. With short intake duration, the engine responds with speed at the track. By opening the exhaust valve sooner with either a tighter lobe-separation angle or long exhaust duration, the engine generally responds better. You will lose scavenge if you open the exhaust valve too late."

    Ja samassa artikkelissa on myös toisaalla hiukan ristiriitaistakin kommenttia. Niin onko kapea vai leveä LSA parempi?
     
  10. MJF

    MJF Double Gearhead

    Ihan perus miggilankaa on kans käytetty hyvällä menestyksellä. Omaan meinasin tehdä näin, pitää vaan tehdä jonkinlainen "jyrsin" langalle.
     
  11. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Siihen voiman muodostukseen olen aikeissa tehdä säätyvän ahtopaineen. Mä toteutin samanmoisen 883/1200/turbo -välineessä. Oli yksinkertainen. Hukkaportin, joka säätää itsekseen ahdot 0,4 bar tienoille, letkuun lisäsin t-haaran. Sen haaroittimen turbon puoleinen reikä on supistettu 1,5mm kokoiseksi. Toinen haara menee kelloon ja kolmas Burkert Finland sponssaamaan propoventtiiliin, joka on mulle töistä kovin tuttu. Ajan siihen venttiiliin ohjausta 0…100% taulukolla, jossa tuossa sovelluksessa on kierrosluku toisena akselina. Penkissä mitatun vääntökäyrän ja taulukon välissä olin minä. Siinä, missä käyrä 4500 kohdalla alkaa laskea, ohjailen venttiiliin avausta, joka nostaa ahtopaineen 6000 mennessä noin 1,5 kertaiseksi. Se tuntui sopivalta. Nyt vetoja on rajoittimeen 6500 sillä lailla tasaisesti. Todennäköisesti saan jonkin verran kompensaatiota tässäkin vaatimattoman nokka-akselin ”taajuusvasteeseen”. Eli jos voimaa ei tule ylärekisterissä, niin sitä voi lisätä.
     
  12. MJF

    MJF Double Gearhead

    [​IMG]

    Nuo kun kairaa sylinterien yläpäihin ja rapsii kansitilkkeen omat liekkirenkaat pois niin ei pullistele.
     
  13. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mut onko tuote kestävä pitkässä juoksussa. Joka kisan jälkeen purettavassa hyvä ratkaisu, mutta kai se liekkirenkaan suoja massapahville jotakin merkkaa? Pikkuhiljaa eroosio syö pahvin tipotiehensä...
     
  14. MJF

    MJF Double Gearhead

    Siitäpä ei ole kokemusta, mutta ainakin noilla on ajettu slantilla kympin aikoja :)
     
  15. 3964

    3964 3rd gear


    Saako niin isolle poraukselle pahvia että renkaat sopisi reikään.
     
  16. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Mopar pikkulohkossa mulla oli kuparirenkaat. Massatiivisteestä talttasin liekkirengasalueen kokonaan pois että kupari vastasi kanteen 0.15mm puristuksella
     
    MJF tykkää tästä.
  17. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Voittajatiimi! Toinen noutamani 170 oli sen verran vähän kulunut, jotta mukana olleen mallimännän perusteella porausvaroja riittää. GT-moottorissa aamulla mittautin lohkon reiät. Punaisen Valiantin väsynyt moottori pääsee uuteen toimeen pirteämpänä.

    Ensimmäinenkään 170 moottorin alaosa ei mennyt hukkaan. Siinä oli kiillotusta vaille kunnossa olevat kaulat. Ja siinä oli jotenkin sirompi kampi yleensä kuin tämä toinen, joka on semmonen ”rälläkällä limppuja leikkaamalla puntitettu” kuten autossa olevan 225:n akselikin on. Kampi lähtee peräpään muokkaukseen. Momentinmuuntimen reikä laajennetaan 68- mittoihin. Siihen tulee myös keskitysholkki 68- malliselle vetolevylle. Koirankakka -tiivisteen kaipaama uritus pitää hioa sileäksi uudemman stefan tarpeisiin.

    Stefa-asiaa voi kommentoida mielellään, jos on parempaa tietoa. Nämähän mielellään tiputtelevat ja paineen alla saattaa mennä pahemmaksi. Vinkit ovat tervetulleita.

    Luvatut moottorin sisäosat, tulossa paikalliseen supermarkettiin, ovat jääneet jonnekin välille. Rokkiauto taita saada tilauksen, jossei ihan heti kohta pukkaa viestiä lähikaupasta.

    Havainto. Ei ole enää runsaudenpulaa slantin osista. Saa olla tyytyväinen, että jotakin on.

    Nokka-akselipuolella tuli asiaa tuntevalta sen verran vaikuttavat perustelut melko tarkkaan valituista vaihtoehdoista, että lopetan rimpuilun asian kanssa ja siirrän numerot Oregon Grind Cam -firman Kenille. Lyhyesti. 228 astetta @ 0,050” 110LSA:lla, jolloin oikeata nostoa ei ihan hirveästi yläkuolokohtaan jää. Maksiminosto 0,44”.

    Tallini vajavaisuuden takia keräilen osat ja kokoan puolimoottorin talven mittaan. Niputus ja sen semmoiset kesällä jossakin maaseudulla, missä tilaa riittää.

    Jossei sitten tapahdu ihmeitä ja löydy talveksi pks likeltä tallipaikkaa rakentelumahdollisuudella. Yv tavoittaa.
     
    FuryIII '71, isalmela, Visa ja 1 muu tykkäävät tästä.
  18. Väpsy

    Väpsy Gearhead

    Mulla oli Volvossa turbokäytössä 16 vuotta tommoset, lohkotasoon koneistettiin sopivan syvä ura, että sai renkulat tehtyä 2mm kuparilevystä (muistaakseni oli laskettu 0,2mm puristuksella). Vingulla vinguttelin vakiosta kansipahvista liekkirenkaat pois, ja noi renkaat hehkutettuina paikoilleen. Tais ensimmäisen 12 vuotta olla paikoillaan ihan niine hyvineen, nelisen vuotta sitten vaihtelin kannen ja samalla uudet liekkirenkaat varuiksi paikoilleen. Mitään ongelmia ei tuona aikana ollut, ahtoja oli n. 1,2bar, ja auto välillä pitkiäkin aikoja käyttämättä. Ja on ne siis siellä paikoilaan edelleenkin, auto vaan jatkoi uudelle omistajalle loppukesästä.
     
    Slant Sickness ja MJF tykkäävät tästä.
  19. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    GT-moottorilla on tarjolla myös nuo kuparirenkaat. Ehkä…
     
  20. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Itse oon omistanut reilu 3 vuotta 170cid valtterin. Ensimmäinen kutonen mulla. Tullut myös mieleen ajatus slant turbo+ ruisku. Mutta ei viitti tuosta 64 tehdä kun museorekisteröity
     
    MJF ja Herje tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!