Moottorin muutoskatsastus 1.3.2021 jälkeen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja darkus, 28.9.2021.

  1. darkus

    darkus 1st gear

    Moi

    Armottoman googlailun jälkeen en ole saanut vielä mieltä askarruttavaan asiaan vastausta, joten koitetaan täällä vaikka aiheesta on jonkinverran keskustelua jo käytykkin...mutta joku uusi lakimuutos on vissiin tän vuoden alussa tullut, onko se muuttanut vanhaa käytäntöä millään tavalla?

    Kun muutoskatsastuksessa vertaillaan uutta moottoria mallisarjan alkuperäiseen tehokkaimpaan, tartteeko olla sama vuosimalli vai riittääkö sama merkki/malli?

    Esim. 1972 Chevrolet Chevellen malliksi kelpaa vain 1972 Chevelle eikä esim 1970 Chevelle jne

    Tossa katselin 1972 Chevellen moottorivaihtoehtoja, tehtaalta tehokkain on ollut 454 ja 270hp. Kuitenkin esim Amerikan Rauta 5/2021 lehdessä esitellään 1972 Chevelle jossa Blueprintin 540 stroker moottori ja tehoa 720hp? Leimalle kuitenkin ilmeisesti saatu kun kilvetkin on kuvissa.

    Osaisko joku vääntää mulle rautalangasta miten tällänen homma oikeesti toimii, otetaan vaikka esimerkiksi noi 1970-1972 Chevellet kun sellainen olisi suunnitelmissa hankkia projektiksi.
     
  2. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Riittää kun vertailumalli on samaa mallisarjaa, vm. ei tarvi olla sama. Chevelles suurin sallittu tilavuus 454+25% Tehoa ei tarvitse todistella jos laittaa esim. 454 vapaastihengittävänä, riittää kun on speksit ko moottorin vakiotehoista (lohkon numerolla) esim. korjaamokäsikirjasta.
     
  3. darkus

    darkus 1st gear

    kiitos selvennyksestä. Tästä tulkitsen että voisi olla mahdollista laittaa Chevelleen myös LS moottori laillisesti? vm.70 454 tehtaan propuskan mukaan 450hp
     
  4. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    taitaa se 70 luvun teho olla jotain muuta kuin din hevosia mitä ls koneesta ilmoitetut jo lienee.
     
  5. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

  6. darkus

    darkus 1st gear

    joo mutta eikös ls3 koneessa ole vähemmän kuutioita kun 70-luvun 454?
     
  7. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Ei se tilavuus mitään merkitse sen 70 luvun teho *0.7 ja muutettuna kilowateiksi niin saat verrokkikohteen tehopainosuhteen. Joka voi todennäköisesti laillisesti pienentyä arvoon 5kg/kw
     
  8. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Tärkeintä on epäillä muiden autojen laillisuutta keskustelupalstalla.
     
    White Elemant, SBChevy, bbford ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  9. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Kirjoitin muuten vanhentunutta tietoa ylempänä (aivopieru) se tilavuusrajahan juuri poistui maaliskuussa.
     
  10. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Eikös noita muunnoskertoimia ollu 2 eriä, 0.9 ja 0.7 riippuen millä yksiköllä alkuperäinen teho on ilmoitettu?
     
  11. Masa71

    Masa71 Gearhead

    SAE net = 0,9 kerroin

    Sae brutto = 0,7 kerroin
     
  12. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    jep noita kertoimia trafi käyttää, 70 lienee sae brutto ja 72 olisi käsittääkseni sae netto ja 71 voinee olla valmistajasta riippuen jompaa kumpaa.
     
  13. HV

    HV Gearhead

    LQ4 meni yhdelle keulalle, niin konttori vaati Dyno lapun autosta. Vaikka moottorin ohjauksesta sai VIN numeron, millä saatiin moottorin lähtökohta kerrottua. Oli Amerikan sivuilla liikaa "heittoa" hevosten määrässä 300-320 tuohon moottoriin, niin kuinka ollakkaan tässä autossa oli sitten 317 hv. Ja leima saatiin. Tulipahan kokemus Dynosta, aika nopeasti nuo uudet ottaa 7000 r/min. rajoittimen löi 7400 r/min silloin meni Dyno sekaisin, kun rajoitin tuli vastaan.
     
  14. darkus

    darkus 1st gear

    Heh, no en mä kyllä tullut tänne avaamaan ketjua sen takia? Ja jos nyt jollain siellä on laiton auto josta kaikkien pitää olla puhumatta ja hyshys, niin älkää nyt ainakaan lehdessä siitä kertoko. ;)

    Mä nyt nostin ton lehden Chevellen sen takia esimerkiksi kun mulla on haaveissa vastaava vuosimalli ja toi tehotulkinta kaikkine eri vaihtoehtoineen ei mahtunut mulla ymmärrykseen. Mutta tossa ekassa vastauksessa se olennainen tais tullakkin, tehoja ei tartte todistaa ja 454:n tilavuuden saa kasvattaa 25% -> 540 mylly sopii.

    Mulla ei oo haaveena 720hp tehot mutta semmonen 350-400hp olis Chevelles kiva. Ja paras vielä jos ton sais ottaa LS moottorista.

    EDIT: vaan näin ei tainnut ollakkaan kun juuri tuo tilavuusvertailu poistui? Nyt ollaan taas metsässä mitä saa tehdä. Jos mä nyt meen tuomaan jenkeistä 72 vuosimallin missä on 350ci 175hp moottori niin oonko mä sitten aika lukittu sen kanssa?
     
    Muokattu: 29.9.2021
    Concarne tykkää tästä.
  15. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Tilavuusrajaa ei ole, paino/teho suhde tehokkaimmasta vertailumallista ja sit pääsee pykälää kovempaan luokkaan jolloin aivan varmasti saat riittävästi löylyä tsevelleen. Joko isoa isolohkoa tai lässykkää, eihän tossa rajoita kuin mielikuvitus.
     
    darkus tykkää tästä.
  16. SMP

    SMP 1st gear

    Jos se on samaa mallipolvea tehokkaamman vuosimallin kanssa, niin siitä jonkunlainen kirjallinen todiste. Sitten laskemaan tehopainosuhdetta, paljonko saa olla maksimissaan ja tehomalliin vertailtaessa pitää alustan vastata sitä tehomallia.
    Jos ei halua sitä vertailua tehdä, niin +20% koneeseen lisää tehoa ilman muita muutoksia. 210hv tässä tilanteessa.
    Jos auto sattuukin muilta osin vastaamaan vaikka 1971 vuoden tehomallia, niin sieltä suurin teho internetin löydetyn tiedon mukaan 425hv ja painoa 1435kg.
    Tuo 425 sae brutto tehoa on kai 218,75kW DIN, vertailuluvuksi tulee 6,56, niin meneekö se sitten sen 5kg/kW, jolloin saisi olla 287kW DIN, mikä olisi 390hv DIN? Tilavuudella ei merkitystä, moottorin painolla ainoastaan, että riittää akselimassat.
     
    Vermilion tykkää tästä.
  17. darkus

    darkus 1st gear

    Saakos alusta olla parempi kuin vertailtavassa tehomallissa, jos uusii levyjarrut joka kulmaan, tukivarret ja iskarit 2000-luvulle jne?
     
  18. T5

    T5 Gearhead

    Se on jopa toivottavaa.
     
  19. 3964

    3964 3rd gear

    Tässä kannattaa muistaa että on kyseiseen autoon oleva sarja,tai painavammasta ja tehokkaammasta autosta,helpottaa katsastusta paljon.
     
  20. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Tollaseen chevelleen löytyy niin paljon palikkaa mitä valita että lompakko vaan määrittää mitä laittaa. Täällä on merkkikeskustelussa se tuon sukupolven keskustelu niin sieltä varmaan saat kanssa tietoa.
     

Kerro tästä muillekin!