Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Suosittelevat laittamaan vähintään sinistä loctitea niiden lukitukseen. Mitään supervahvaa en laittas kun ne on ikävä ottaa pois jos on kuin paska junttilan tuvan seinässä eli tiukassa.
     
  2. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Jeepissä vaihdoin viimeksi ne pikkupultit, niissä oli se vika että ovat max puolet normaalipultin kannasta, eli hylsy ei taho ottaa kunnon otetta. Sliippasin rälläkällä hylsyä tasaisemmaksi. Dötsistä en muista kuinka oli? Mutta jos hylsy pitää kannalla niin laittaisin lukitetta, cummitus täristää kuiteski. Eikös ohjeessa se tiukkuus ollut aika pieni muutenki?
     
  3. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Mulla ei ollut purkaessa lukitetta ja eivät olleet tiukassa.

    Lootan korjaaja sanoi, että ei kuulu tiukkaan eikä puhunut lukitteesta mitään.

    Hyvin on pärissyt monta vuotta jo. Eipä se lukite silti siellä päätään poraa ja varmempaahan se sellainen on.
     
  4. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Riippuu kai kuinka usein innostuu lootaa irti ottamaan, tiemmä :p
     
  5. Nobody

    Nobody 1st gear

    Mikähän se on normaali siirtopaine . Itellä mittari t haaralla vp44 inlinessä ja vähän alta 1baarin näyttää olevan. Ja jos tuo nyt huono on niin riittääkö pelkkä koneen kyljessä olevan sähköpumpun uusiminen vai pitääkö tankissa oleva kans uusia?
     
  6. Luoppis

    Luoppis 3rd gear

    Tehtaan suositus on 10-14psi, mitä se ikinä tekeekään baareissa. Onko se sitten juuri ihan hipasun vajaa 1bar (=0,96bar)? Kaasu pohjassa saa olla hipasun molemmin puolin kymppiä riippuen siitä onko koodattu lisää voimaa, mutta normaalissa ajossa olisi suotavaa olla yli 10psi. Jotain myös lueskelin joskus ameriikan foorumilta, että jossain 17psi kohdilla alkaa olemaan jo taas liikaa painetta ja alkaa tulemaan käyntiin lähdössä ongelmia liiallisen paineen takia.

    Eli jos toi mun yksikkömuunnos ei mee ihan päin helvettiä, niin jos sulla on ihan ohuen karvan vaille 1bar niin kaiketi kaikki on vielä kunnossa. Itellä on VP44 kaverina PSI asteikolla mittari ja Airdog Raptor 100 siirtopumppu rungon kyljessä. Paljonhan noihin suositellaan noita aftermarket siirtopumppuja. Tohon Airdogiin käy 2 isoa peltikuorista suodatinta erillisellä vedenerotinpatruunalla esim. IKH:n valikoimasta.

    Orkkis siirtopumpullakin pärjää kyllä, jos on toi kiinteä mittari asennettuna. Muuten ei voi huomata siirtopumpun hyytymistä, ennenkuin pumpun jäähdytys ja voitelu on jo pettänyt siihen pisteeseen, että ohjainboksista kyrvähtelee piirit,
     
  7. simu_l

    simu_l Gearhead

    14,5psi ~ 1bar, eli 10psi on jo n.0,7bar.
     
  8. Nobody

    Nobody 1st gear

    Juu edellinen omistaja korjuuttanut 10tml sitten vpn sähköt. Eli tankissa olevalla pumpulla ei merkitystä siirtopaineeseen. Vai liekö koko pumppua siellä. Tyhjäkäynnillä mittari näyttää 0.8 bar, eli uskaltaa ajella normaalisti. Laitoin nyt ensihätään rockautolta orkkis pumpun tiluuseen ku aika mähineen näköinen nykyinen. Tarkotus ohjelmoida jossain vaiheessa vähän löylyä. Missä näitä yleensä kukaan ohjelmoi? Tällä hetkellä vakio paitsi hx40 ja 4.5 putki.
     
  9. ramtouch

    ramtouch 3rd gear

    Dodii,
    -11 hemipässi vaihtui 6.7 Cumminsiin (-11), ja hymyssä suin kohti kotia.
    No eipä aikaakaan kun alkoi koodia pukata;
    P0102, tää oli ostettaessa ja lupasin itse tilata uuden,
    P040D, wtf, autossa EGR delete?
    ja se pahin,
    P2262, eli eipä tuota turbo painetta.
    Auto tullut Jenkeistä, missä työnnetty joku softa sisään, eikä tietenkään tuneria mukana.
    Jostain luin et deletointivaiheessa toi p040d ois unohtunnu nipata pois päältä, ja siksi herjailee. Gurut onko näin?
    Pankaas vinkkiä lafkasta etelä suomessa, kuka tonne vois työntää uuden filun sisään et sais ton koodin veks.
    Sit tää turbo. Onko ainut keino vaan työntää kättä taskuun ja hommata uusi (löytyykö suomesta?) vai meneekö ebay hommiksi?
    Myyjälle (liike ) ilmoitettu ongelmista, saa nähä miten reagoi, auton kuitenkin piti olla tikissä-
     
  10. Luoppis

    Luoppis 3rd gear

    "Some 98.5-02 were updated from the dealer with an in-tank carter lift pump, the reason the dealer did this was because the factory carter on the side of the block was weak and since it had to PULL fuel from the tank it put extra stress on an already weak pump which made them fail often or have low pressure to the VP44..

    The In-Tank pump was born.. The dealer would take off your block mounted pump and install a block-off plate and the they would add a new carter pump in the sending unit of your fuel tank. Purpose of this was that it would now PUSH the fuel to the engine instead of PULL like the OEM engine mounted pump did... This allowed for higher fuel pressure and better pump longevity but they still aren't that great."

    Eli vapaasti suomennettuna kaikissa VP44 Dodgeissa on tehtaalta pumppu lohkon kupeessa. Joissain yksilöissä diilerit/autoliikkeet ovat päivittäneet siirtopumpun polttoainesäiliön päähän, joka siis siellä ollessaan tekee samalla lailla sen vaadittavan paineen. Valitettavasti noi tankkipumpulle päivitetyt eivät ole kovin paljoa laadukkaampia, vaikka ajatuksena onkin helpompi työntää polttoainetta poispäin tankilta sen sijaan, että sitä pitäisi pitkää letkua pitkin imeä.

    Tuosta ohjelmoinnista: VP44 pumpullisiin on kahta eri tavalla toteutettavaa "lastutusta". Joko pumpun johtosarjaan rinnalle asennettavia bokseja, mitkä huonosti toteutettuna rosvoliittimillä ajan mittaan johtavat todennäköisesti johtojen hapettumiseen ja isoihin ongelmiin. MUTTA noihinkin on saatavilla semmonen aika fiksun näköinen haaroitusblokki, mikä mahdollistaa noiden boksien asentamisen ilman, että tarvii muokata orkkis piuhoja. Toinen tapa on ainakin Smartyn kapulalla OBDII pistokkeen kautta tehtävä ohjelmointi missä 10 eri ohjelmaa ja muokattavissa on myös ruiskutuksen ennakot. Tuostakin joskus kyselin rapakon toiselta puolelta ja olivat sitä mieltä, että tommosia lastutuspaja tyylisiä ratkaisuja ei VP44 autoihin ole, vaan aika lailla joko noilla rinnakkaisbokseilla tai Smartyllä on mentävä. Smartyssä tosin on vielä se hienous, että niin kauan kun sillä on johonkin autoon ajettu joku muu kuin vakio-ohjelma, on kyseinen kapula lukittu sen auton VIN koodiin, eli yhdellä kapulalla ei voi ajaa koko kylän Dodgeihin teho-ohjelmia.

    Jos meinaat VP44 pumpullisessa lisätä tehoa, tulee varmaan aika pakolliseksi hommata joku noista aftermarket pumpuista. Ei se vakio pumppu ole kestävä edes vakiokäytössä ja tuskin jaksaa ruokkia pumppua jos ainetta menee enemmänkin pumpun läpi koneeseen.

    Pikku vinkkinä siirtopumpun painetta ja toimintaa voi tutkia myös hipaisemalla starttia. Siirtopumppu käynnistyy silloin 25 sekunniksi. Kätevää myös esim. suodatinta vaihtaessa kun pitäisi ilmata järjestelmä ilman, että pyörittää pumppua kuivana.
     
  11. Luoppis

    Luoppis 3rd gear

    Pikaisella googletuksella toi koodi viittaa joko nokeentuneeseen turboon, eli ne muuttuvasiipi härvelit ei pysty kääntymään turboon kertyneen noen johdosta. Tai turbo/aktuaattori/aktuaattorin ohjainboksi tyystin rikki. On tuolla joku ehdottanut ensiapuna sen turbon aktuaattori moottorin irroittamista ja siipien säätöakselin kääntelyä manuaalisesti, että saattaisi juuttuneet siivet ruveta taas kääntyilemään. Mutta tossa voi olla kyllä iso riski, että jos se akseli tulee tökättyä aktuaattoriin väärään asentoon, ollaankin sitten sormi suussa miten sen saa kalibroitua.

    Työpaikalla 36 000 tuntia käytetyssä 6.7 Kalmarin Cumminssissa meni toi aktuaattorin moottori ja ahdot oli tyhjäkäynnilläkin 1bar. En muista kuulinko edes mitä maksoi, mutta ei ollut halpa. Ja uuden aktuaattorin asennus vaati totta kai Kalmarin huoltomiehen suorittaman kalibroinnin. Työkonemallissa on turbon ohjaintietokonekkin integroitu turboon eikä ole vissiin vaihdettavissa.
     
  12. SRT8

    SRT8 1st gear

    Alfaobd:llä pystyy kalibroimaan tuon säätömoottorin ihan kotioloissa. Tosin taitaa silti olla viisaampi hankkia suoraan uusi. Genos garagelta saa ainakin paranneltua mallia, mikä ei vaadi edes kalibrointia:
    https://www.genosgarage.com/product/ram-cummins-turbo-actuator-halp-act12c1/engine-turbo
     
  13. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

    Jos vaihtoehto niin sen turbon kun irrottaa ja purkaa, se voi olla jumissa karstasta.
    Kaverin 2012 6.7 hukkas ahdot ja kun se purki ja putsas niin taas pelaa.
    Kattelin vaihto osaa kaikilta toimittajilta niin hinnat on päätä huimaavia, tässä selvis työllä.

    [​IMG]
     
  14. ramtouch

    ramtouch 3rd gear

    Jeps, tuon saman myös löysin, pannaan tilaukseen jos tuo oma on kaput.

    Näyttäs olevan alkaen reilu 600e ilman actuatoria+ shippaus ebayssa. Jossain youtube videossa oli yksi noista filsun kynsistä katkennut ja juntannut systeemin jumiin.
    Sitten tuo tune; kapulaa mulla ei siis tullu mukana, eikä hajuakaan millä toteutettu. Deletekitti on Sinisterin.
    Pitääkö tuo ensin saada palautettua OEM softalle, ja sitten uudella kapulalla deletet sisään vai riittääkö et tilaa esim race me:n, ja kirjoittaa yli tuon olemassa olevan? Jostain olin lukeneeni et aloittaessa pitäs olla ns. tehdaskoodi palautettu, onko näin?
     
  15. ramtouch

    ramtouch 3rd gear

    Tämä poistui palaneen sulakkeen M21 vaihdolla.
     
  16. Luoppis

    Luoppis 3rd gear

    Turbon nokeentuminen kuuluu olevan tyypillistä noissa 6,7 Rameissa. Kovasti suosittelevat ajamaan aina pakokaasujarru käytössä, niin ehkä vähenee nokeaminen, tai palaa vanhat pois. Ja toi pätee kuulemma deletoituihinkin vehkeisiin.
     
  17. Nobody

    Nobody 1st gear

    Juu olipas asiallinen vastaus. Vetäisin mittarin kapiiniin ja paineet pysty 0.9 tyhjäkäynnillä mutta kun vedättää niin tippuu 0.4. kai tuolla uskaltaa varovasti ajella. Onko kukaan rattia irrotellut kun pitäs oikasta ja eikä viihtis raijepäistä ruuvata ku menee kulmat. Ja onko kuin herkkä tuo NV manuaali särkemään 5vaihteen jos ajelee 80. Kierrokset sillon jotain 1350 315/75 kumeilla.
     
  18. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Ei se rattia irroittamalla oikene, käännät raidepäistä molemmista saman verran oikeaan suuntaan, niin pysyy kulmat kohallaan...
     
  19. smgt

    smgt 3rd gear

    Ainakin T mallin varsista onnistuu ratin asennon säätäminen simpukalta raidetangolle menevästä tangosta.
     
  20. simu_l

    simu_l Gearhead

    Eikö kaikissa nelikoissa ole simpukalta yksi lähtevä tanko, siitä pyörittää säätöä nii ainoastaan ratti kääntyy.

    Jos se aski on päivitetty, kuten varmaan kaikki nykyään, niin et sitä vitosta ajamalla rikki saa. Pitäs olla paljon kuormaa ja varmaan mäkiäkin että mitään tapahtus. Eikä siitä varsinaisesti mitään säry, se vaan tipahtaa booreilta pois se ratas.
    #3 On se heikkopaikka jos vakioturbolla tehty tappoväännöt alas, seki kestää kyllä kuha nyt ei jatkuvasti tarjoa +1000nm alle 2000rpm.
     

Kerro tästä muillekin!