Tenu-Dart ahdistui

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Slant Sickness, 23.9.2021.

  1. Herje

    Herje Double Gearhead

    Helposti kärsii tehdä.
    4 vuotta aikaa ajella ja sit taas vakiona leimalle.:p
     
    Slant Sickness tykkää tästä.
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Juuei museoautolle tämmöstä saa tehdä. Turbo voi koukuttaa huumeen tavoin ja niin on taas herranlahjat pilanneet yhden aidon 170+manual museovehkeen. Ei siitä ole paluuta kuitenkaan…

    Bytheway kun mä en ole kovin keräilijäluonne, niin näistä ostomoottoreista ylijääneet osat ei mulla välttämättä mene varastoon, vaan lipsahtaa sulattoon.

    Ihan ilmaiseksi saisi nyt tosi hyväkuntoisen 170 koneen vauhtipyörän. En lähetä. Stadista löytyy. Vaikka varalle, jos se ysivartti kytkin pääsee sutasemaan turbon ansiosta.
     
    isalmela tykkää tästä.
  3. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Onko toi vauhtipyörä nyt siitä mun alakerrasta? Ku itehän hommasin "uuden" vauhtipyörän, mikä meni hionnan kautta paikoilleen, ku ei ollu varmuutta ton oman kunnosta, ja että sai paketin kerralla nippuun. Ja toi mun "uusi" isolohko oli automaatin edestä.
     
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Se se on. Mun mielestäni kitkapinnalta asennuskelpoinen ja tosi ehjä starttikehäkin on. Siis verrattuna vaikka siihen Darttiin, mikä mulla 1981-1984 oli. Kohta se lähtee mun tiloista. Eilen meni joutavia nokka-akseleita metallikeräykseen. Näistä ostokoneista jää mulle lohkot laakeripukkeineen, kampurat damppereineen, veivit ja joitakin peltiosia. Sun exästä lohko ja riihimäeltä haetusta kampi uuteen koneeseen. Jos ja kun se ny milloin tekoon pääsee. Osatkin on kummallisen korona-ajan jäljestä vähän kiven alla.
     
    Muokattu: 4.10.2021
    FuryIII '71 tykkää tästä.
  5. BMO

    BMO 1st gear

    Mä voin kyllä vauhtipyörän haalia talteen
     
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Se on sun!

    Löytyi tälle autolle ja projektille oma tallinsa lähialueelta, joten tarina liikkuu.

    Lohkohan tuli mitattua passeliksi. Kotimaisten mäntätoimittajien kanssa aikataulu osoittautui flexiibeliksi. Rockauton mäntäpaketista tuli jo merkintä "shipped". Varmaan jo ensi viikolla on asiaa GT-moottoriin, jossa mun kaikki mosat on koneisteltu.

    Yhtä laatikon vahvistajaa jo jututin. Tarttee varmaan jututtaa toistakin, jos saisi lähempänä asian hoidetuksi.
     
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    No nyt on tallikin! Semmosta mulla ei ole aiemmin ollutkaan. Varta vasten rakentelupaikka. Vuokrasin valmistuvasta tallikompleksista 34 neliömetriä privaattia tilaa tähän puuhaan. Mahtuu nyppäämään koneen ulos sisätiloissa! Se varmaan onkin kokemus kaikkien neljän vuosikymmenen suomalaisugrilaisten metsäremonttien jälkeen. Parikytvuotta sitten vielä hain puutavaraa tehdäkseni vinssille pukin koneen nostoon… kehitys kehittyy.

    Mitäpä muuta? Haastelin amerikkaa OGC:n Kenin kanssa. Kepukka on nyt tilattu ja varmaan parin viikon päästä mulla on osat koneistamokeikkaan. Männät tuli jo.

    Täysin järjetöntä hommaa kaiken kaikkiaan.

    Pistänpä sen t3/4 turbon tilaukseen, niin mullahan on melkein kaikki tarvittava käsissäni (kohta).
     
    Aukustus, teippi-mikko, Fuselage ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  8. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Ymmärsinkö oikein, vakiomäntää aiot käyttää? Päättelin toimittajasta, Rockauto.
    Saako Slanttiin edes mitään muuta mäntää? Tilaamalla customit varmaan mutta onko millään valmistajalla taottua ns listamäntää tarjolla?
    Jos käytät vakioita niin paljonko meinasit laittaa männästä poraukseen välystä, jos jotain muuta kuin vakion välyksen? Entäs männänrenkaisiin katkosta?

    Minkä kokoisilla siivillä ja pesällä T3/4 ahtimen laittelet?
     
  9. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Huono on mäntävalikoima nykyisin kuten alkaa olla monet muutkin osat käymässä vaikeammin saatavaksi. Sealed Powerin valumännät tähän tulee. Malttia paineisiin ja ECU:lla luovasti sytkäennakoita ja vahvoja seoksia. Jos mielessä pyörivä aika ja loppunopeus on saavutettu puolen kilon paineilla niin mitäpä sitä enempää...

    Mä konsultoin koneistamoa välyksien suhteen. Renkaat tarkastelen lopputuloksessa.

    On aie ottaa perusmalli t3/4 Vauhtiputkan kaupasta. On sen verran korkea stall momentinmuuntimessa, ettei turbon herääminen pitäisi olla ongelmaksi. Turbovalinta "pirkkamalliin" perustuu helppoon saatavuuteen. Edullisempi ostaa uusi kuin korjauttaa hajonnut.
     
    4d sedan ja Visa tykkäävät tästä.
  10. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Kyllä vaan, ei puolen kilon ahtaminen varmaan mitään ihmeitä vaadi välyksien suhteen, isommilla paineilla sit valumäntä varmaan kaipaa lisää tilaa...
     
    Slant Sickness tykkää tästä.
  11. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Itellä kanssa ton tyyppinen projekti alkutekijöissä. Eli suunnitteluasteella, mut aihiona 1980 225 slantti.

    Kansi on tarkoitus rempata isommilla venttiileillä ja kaivaa hieman. Imu ja pakosarjat on tarkoitus tehdä itse, jos jollain on valmista laippaa kanteen ni tietoja mulle. Jos ei oo ni teen ite, käsityökaluilla.

    Nokaks meinaan reipasta mekaanista, kansi on aika pateettinen ja vanha elämä on opettanut et pitkä isku, pateettinen kansi; sietää nokkaa. Ja samoin kokemus lievästä virinokasta slantissa; ei mihkään.com

    Jakajana orkkis kärjetön, ruiskun ja sytkäohjauksen hoitoon joku mega, maxxecu tms. Suuttimet meinasin ottaa muovihemistä, 6.4:n alkuperäiset pitäis riittää.

    Ahtimia on tarkotus laittaa kaksi, todennäkösesti romiskamaa jostain parilitrasesta eurovessasta. Välijäähy luonnollisesti ja sit olis jotain 2.2 opelin läppärunkoa jota vois hyödyntää.

    Näil näkymin olis aikomus käyttää orkkisveivejä ja orkkis (valu) akselia ku ne tos motissa on.

    Männät taas ajattelin ottaa customina takomukit, ja tietty huolellinen tasapainotus ja vahvemmat veivipultit.

    Kansipaffina ajattelin selvitä ihan normi tiivisteellä, alittaaks sitte studia vai pulttia, en tiedä.

    Vakiona ku tollasessa on se vajaa sata heppaa, ni perusvirityksillä sielt pitäis sellanen 150 tulla niin et käyttömukavuus säilyy, ja sit ahdettuna bensalla sellanen 250-300 varsin mukavasti.

    No, kattoo ny mihin väliin ton tekee ja mihin se päätyy, mut ennemmin tai myöhemmin sellanen ilmaantuu.
     
    faffeli, Slant Sickness ja MJF tykkäävät tästä.
  12. MJF

    MJF Double Gearhead

    Vakio kansipahvi ei hirveitä tule kestämään, lankaura vähintään kannattaa tehdä studien lisäksi. Mulla on noita pakosarjan laippoja tarkoitus tehdä, mutta vielä on pikkasen aikataulu auki. Tässä loppuvuoden aikana kuitenkin.
     
  13. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mun poistuvasta 225 vaparista joutaa aikanaan seuraavalle 236/230 @ 0.050” 0.49” 0,48” 110 LSA OGC kepukka - sit joskus kun 170 turbo on koottu ja käynnistetty hyväksi.

    Ei ole mitenkään liikaa tuo 225 kokoiseen. Ihan ok kyläpyörittelyssä korkeastallisemman turbiinin ja tiheän perän kanssa.
     
  14. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    No, kattoo mitä sen pahvin kanssa tekee, mitään hirveitä ei olla tavoittelemassa. Kansipulttijärjestely ja koko on sama kuin pikkulohko fordissa, ja ne kuitenkin jotain kestää ilman trikkejä . Ei tos oo sen suurempia litratehoja tulossa ku terveestä vapari 302:sta.
     
  15. Wade-

    Wade- Gearhead

  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Nuo ovat korkeapuristeisia 225 lohkoon 198 veiveillä. Myyjällä oli enää 0,025 ja 0,045 ylikokoja. Isommat olisivat olleet tilaustavaraa. Tietty samalla saa muutkin mitat kohdalleen, kun mittatilauksiin lähtee.

    Mulle jää varastoon 170 kokoinen ylijäämälohko roippeineen, johon haaveilla joku muu mäntäjuttu, jos valuiset ei tule kestämään kevyttä kaupunkiajoani.
     
  17. Wade-

    Wade- Gearhead

    Joo, niinhän se menee. Eiköhän ne valuset kestä hyvin kuhan ei nakuttelemaan pääse.
     
  18. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Dartissa nakutuksen kuulee hyvin. Sit vaan läppäri esiin ja säätämään, jos kuuluu vääriä ääniä.
     
    Wade- tykkää tästä.
  19. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Itse asiassa se mitä yleensä sanotaan nakutukseksi, eli kilinä mikä kuuluu kiihdytettäessä, ei ole kovin vaarallista. Detonointi taas on, ja sitä ei kyl samalla tavalla kuule.
     
  20. Juuri kuten Jykä yllä kirjoittaa.
    Itselläni oli 1932 5w coupessa 409cid moottori, joka tahtoi kilistä jos veti täyskaasukiihdytyksiä rampeista ohitusteille jne. yli 12rutuinen orkkismotti, Tehtaan mekaaninen "manuaalille" -nokka, ihmeellisen mallinen palotila-mäntä konstruktio, rosteri venttiilit ja teräs seetit, hieman vuotavat venttiilinohjarin kumit..... palotapahtuma ei varmaan niin puhdas kuin juuri koneen blueprinttauksen jälkeen on ollut.
    Tahtoi kilistä ja en halunnut ottaa ennakoita alas, koska auto tykkää kun sillä vedetään lusikka lattiassa. Vertex magneton sorvasin ja sovitin, joka varmasti paransi palotapahtumaa, mutta kilisi varmaan sen 10vuotta, jos veti täyttä ja jos kone oli silloin kuuma/lämmin. Silti en koskaan ajatellut koneen detonoivan, ainakaan niin paljon että kone hajoaisi tai aiheutuisi jotain vaurioita. Aika hyvän mallinen mäntä-palotila kokonaisuus, joten palorintama pääsi etenemään ja ennakoita ei tarvinnut käyttää tehtaan arvoja enempää, huuhteleva ylikovilla asteilla oleva 60luvun ränttänokka.... pikkukilinät kuuluu asiaan ja silloin tietää että ei olla villasukat jalassa ajelemassa ja koneessa on muutakin kuin lupauksia.....

    Sama homma on naulapään ja ahdetun lättiksen kanssa. venttiilit on se vaarallisin paikka (pako), mutta ne kuntoon ja pikkukilinät ei menoa haittaa kun on hauskaa.
    ah
     

Kerro tästä muillekin!