Projektiauton tuonti ilman tekniikkaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja darkus, 5.10.2021.

  1. darkus

    darkus 1st gear

    Osaisko kukaan ottaa kantaa tohon mun huoleen noista muutosprosenteista, meneekö tollasilla muutoksilla yli 50%?

    Ja jos sattuis menemään niin paljonkohan se maksettavan veron määrä on, eikai se kerralla tuu maksettavaks?

    EDIT: Muokataas kysymys niin päin että paljonkos autossa tarvii olla alkuperäistä rungon ja korin lisäksi, että tulee 50% alkuperäistä täyteen?
     
    Muokattu: 6.10.2021
  2. Ace66

    Ace66 3rd gear

    Mulla tuli -66 avo Ponuun veroa 48eur 3 vuotta sitten ja kaverille samanikäiseen avo Impalaan tänä keväänä 28 eur joten ei kai tuon ikäinen Chevelle paljon tuosta heitä.En ihan perillä ole nykyprosenttimääräyksistä mutta eikai tekniikan vaihdolla millään pääse yli 50% rungollisessa autossa?o_O
     
  3. 383

    383 Gearhead

    Autojen (M1- ja N1-luokka) prosenttitaulukot
    1. Kori varusteineen1 34 %
    - korikehikko2 22 %
    - katto 2 %
    - takalokasuojat 1 % / kpl
    - etukansi 1 %
    - takakansi 1 %
    - etulokasuojat3 1 % / kpl
    - ovet 4%
    - puskurit 0,5 % / kpl
    - etusäleikkö 1 %
    - lämmityslaite 2 %
    2. Runko- tai pohjalevy 24 %
    3. Moottori apulaitteineen 26 %
    - moottori 14 %
    - vaihteisto ja voimansiirto
    akseli 8 %
    - jäähdytin 2 %
    - polttoainesäiliö 2 %
     
  4. Ace66

    Ace66 3rd gear

    Eli moottorin apulaitteisiin(26%) sisältyy koko voimalinja?
    Joskus likemmäs 20 vuotta sitten moottorin apulaitteilla tarkoitettiin starttia,laturia yms.apulaitetta.Muistan kun yhdessäkin tekniikanvaihto2.0>2.5 bemarissa piti vaihdettuun koneeseen ottaa apulaitteet originaalimoottorista että prosentit jäi tuolloisen kanta-auton rajan alle.:D
     
  5. darkus

    darkus 1st gear

    Tulkitsenko tän niin että kori + runko (chassis) riittää siihen että tulee 50% täyteen?

    Siinä tapauksessa eihän tossa oo oikeen mitään vaaraa vaikka olis kaikki osat uusia, mistäs se katsuri tietää onko pintapellit uusia, paikattuja vai 100% alkuperäsiä kun niissä on maalit päällä.
     
  6. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

    Loput osa prosenteista ja tarkennukset
    (löytyy https://asiointi.traficom.fi/omatrafi-formservlet-web/lomake/C115)

    4. Akselistot 6 8 %
    - etuakselisto 4 %
    - taka-akselisto 4 %

    5. Sisustus 4 %
    - istuimet 7 2 %
    - kojelauta 2 %

    6. Valaisimet 4 %
    - etuvalaisimet 2 %
    - takavalaisimet 2 %

    Kohdat 1.-6. yhteensä 100 %

    1 Itsekantavan korin osalta runko- tai pohjalevyn osuutta ei määritellä
    vaan rakenteessa korikehikon osuus on yhteensä 46 %, kori varusteineen 58 %.
    2 Jos N1-luokan ajoneuvossa on korikehikosta erillinen lava, kontti tai muu tavaroiden kuljetukseen tarkoitettu tila,
    sitä ei lueta mukaan korikehikon osuuteen eikä muuhun taulukossa jyvitettyyn osakokonaisuuteen.
    3 Jos ajoneuvossa ei ole erillisiä etulokasuojia,
    niiden osuus 2 % lisätään korikehikon osuuteen ja vastaavasti itsekantavan korikehikon osuuteen.
    4 Neliovisessa 1 % / kpl, kaksiovisessa 2 % / kpl.
    5 Jos ajoneuvossa ei ole alun perin ollut lämmityslaitetta,
    sen osuus 2 % lisätään korikehikon osuuteen ja vastaavasti itsekantavan korikehikon osuuteen.
    6 Lukuun ottamatta jarruja ja ohjauslaitteistoa.
    7 Kaksipaikkaisessa 1 % / kpl, muissa etuistuimet 0,5 % / kpl ja takaistuin 1 %
     
  7. koivuhalko3

    koivuhalko3 3rd gear

    Eikös tässä keskustelun aiheena ole tuontiauto? Silloinhan kyseessä rekisteröintikatsastus, ei muutoskatsastus?
     
  8. darkus

    darkus 1st gear

    Joo ja ensimmäinen katsastus vasta sen jälkeen kun uutta osaa on laitettu reippaasti.
     
  9. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

    Kannattaa varmistaa mikä on käytäntö 03-2021 tulleissa pykälissä muutosten suhteen.

    Auton ja sen perävaunun rakenteen muuttaminen
    2.4 Ajoneuvon muuttaminen ennen sen ensimmäistä käyttöönottoa
    Tyyppihyväksyttyä tai yksittäishyväksyttyä ajoneuvoa ei saa ennen ajoneuvon ensimmäistä käyttöönottoa muuttaa siten, ettei ajoneuvo säily hyväksynnän mukaisena.
     
  10. Ace66

    Ace66 3rd gear

  11. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Puuttuko huudettavasta autosta -title- ja jos , voi olla vaikea rekisteröidä.
     
  12. darkus

    darkus 1st gear

    Kattelin tätä Floridan Craigslististä aikaisemmin, sillon oli hinta $8500

    Tää huolestuttaa nyt hieman, mitenköhän mahtaa sitten olla. Pitääkö se romukasa kuitenkin katsastaa kerran ensin ja ottaa hylky kun puolet osista puuttuu?
     
    Muokattu: 6.10.2021
  13. koivuhalko3

    koivuhalko3 3rd gear

     
  14. karpo29

    karpo29 3rd gear

    On siihen rekisterointi "Vermont paperwork". Se riittaa.
     
  15. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    Mielenkiintoista ajaa katsastukseen ilman moottoria ja vaihteistoa parhaassa tapauksessa ilman akseleita. Ei kannata ihan urpona pitää katsuria, kyllä se auto pitää olla ajokuntoinen kun sitä rekisteröintikatsastaa, paha on muuten merkata otteeseen painoa ja tehoja ym.
    Eikä se tullikaan muistaakseni hyväksy tullausta autona jos liikaa puutteita , sanoo sulle että tossa on vain kasa varaosia.
     
  16. Ftw-

    Ftw- Gearhead

    Ei kai tässä käyttämätönttä autoa ollaa ostamassa? Eiköhän noi elämänsä aikana ole kertaalleen käyttöönotettuja.
     
  17. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    Meinasitko että en ymmärtänyt kyseessä olevan käytetty romu. Mutta Suomessa kun viet ensirekisteröintiin pitää auton olla ajokuntoinen , se hylky voi tulla niistä puoltavista jarruista tai paskoista nivelistä tai palaneista lampuista , mutta pitää ne romut olla mukana siinä autossa eikä pahvilaatikossa.
     
  18. Ftw-

    Ftw- Gearhead

    En tiedä mitä ymmärrät vai ymmärrätkö mitään mutta en vastannut sinun kommenttiisi vaan yleisesti keskusteluun tosta ensimmäisestä käyttöönotosta. Eiköhän sillä viitata uusiin autoihin ja niiden käyttöönottoa. Nämä vanhat kun on yleensä jossain jo kertaalleen käyttööotettu. Rekisteröintikatsastu on sitten asia erikseen.
     
  19. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Kyllä se rekisteröinti katsastus ja Suomessa ensikertaa käyttöönotto.

    Ostat osakasan, rakennat sen valmiiksi, viet katsastukseen. Ei tarvitse mitään katsastusta siinä kohtaa kun tuot sen maahan. Vasta sitten kun se menee siitä katsastuksesta oikeasti läpi ja alat autoa käyttämään.

    Rekisteröinti katsastuksessa katsotaan sitten samalla ne vaihdetut osat. Ilmoitat niin vähän kuin pystyt.
     
  20. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    Tietysti en ymmärrä mitään , kun oletin sinun vastaavan omaan kommentiin ( kait se pit'is olla vain hiljaa) kun alkaa olla jo vanhuuden höperö.

    Jokainen saa itse testata mikä on Tullin kanta jos tuo sen osakasan onko se auto vai kasa käytettyjä varaosia. Jos auto on purettuna ja n. kaikki osat tulevat samassa lähetyksessä ja voit osoittaa tullille että niistä syntyy tietty auto niin saat todennäköisesti sen kasan tullattuna autona. Mutta jos puutteet on huomattavat niin muuttuu kyllä osakasaksi ja ne kun niputat Suomessa autoksi on sinulla käsissäsi paperiton auto, kun ne on tullattu osina.
    Ja sitten kun menet sitä rekisteröintikatsastamaan rakennettuna autona sen pitää täyttää sen hetken Trafin määräykset.
     
    juko7 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!