Projektiauton tuonti ilman tekniikkaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja darkus, 5.10.2021.

  1. darkus

    darkus 1st gear

    Joo, tossa mä hain lähinnä sitä että aika tekemätön paikka on jos auto ei ole ajokuntoinen ts. osia puuttuu -> ei saa kuitenkaan korjata jos ei ole otettu käyttöön -> Ei voi kuitenkaan ottaa käyttöön kun ei voi katsastaa...Toki jos käyttöönotoksi riittää se että se on otettu USA:ssa käyttöön 70-luvulla niin sit ei pitäs olla ongelmaa.

    Kyllähän se pitäs saada keinolla millä hyvänsä tuotua maahan autona eikä osina. Täytyy varmaan soittaa Tulliin ja kysyä asiaa, jos autosta puuttuu moottori, vaihteisto ja vaikka sisusta niin oisko se kuitenkin auto eikä varaosia.

    EDIT: Soitimpa nyt kuitenkin tuonne Vantaan Petikon korjaamolle American Servicelle ja sieltä ystävällinen kaveri juttelikin pitkät pätkät projektista. Ei pitäisi olla maahantuonnissa ongelmia vaikka olis auto ilman moottoria ja vaihteistoa, kunhan papereissa on joku merkintä siitä mikä siinä on alunperin ollut.
     
    Muokattu: 7.10.2021
  2. koivuhalko3

    koivuhalko3 3rd gear

    Pistin sulle yv:tä.
     
  3. Ace66

    Ace66 3rd gear

  4. Akit

    Akit 2nd gear

    Itselle tuli muutama vuosi sitten Chevyn A-body projekti autoksi. Siinä oli uudelleen verhoiltu sisustan, grate moottori yms. Sisusta sopii moneen eri mallii, joten se oli helppo myydä. Samoin tekniikka. Em. osille ei itsellä ollut käyttöä. Tarpeettomat osat myymällä Suomessa sain niistä lähes koko auton ostohinnan. Joten itse projekti auto oli tosi edullinen.
    Tämä vaan vinkiksi että näinkin voi projektia miettiä.;)
    Nyt kun auto on tieliikenteessä niin kyllä siihen on mennyt moninkertainen summa rahaa myytyihin osiin verrattuna:D
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  5. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    No en ole kyllä vielä kuullut että jonkun auto olisi mennyt osakasaksi ihan vaan tullin päätäntä vallan alla. Eri asia jos tuot paperitonta autoa. Itse ainakin tuonut auton ilman tekniikkaa ja titlen kera niin ei ongelmia. Tulli kun aika harvoin sitä autoa edes näkee kun se tullaus tehdään.

    Tähän maahan on kuitenkin melkoisia osakasoja tuotu paperien kera.
     
    juko7 tykkää tästä.
  6. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Mites tollanen? Myy tekniikan pois ja pääsee heti tekemään. Suomeen jo rekisteröity niin osa huolista hoidettu. Pääset paikan päälle hiplaamaan vaikka magneetilla niin tietää mitä saa.

    Taitaa kuitenkin olla pisteosistaan täydellinen. Ollut yli vuoden myynnissä niin voi jopa saada hintaa hieman alas.

    https://m.nettiauto.com/chevrolet/chevelle/11594566?vifAdCount=2&vifNav=Y

    Toi ebay linkin auto on kanssa sen yli 20k ennen kuin pääset tallissa sitä hiplaamaan.

    Auto+rahti×tulli10%×alv24 niin kyllä siitäkin ikävä kyllä kertyy aika summa.
     
  7. karpo29

    karpo29 3rd gear

    Ohiossa nayttas olevan -69 Chevelle kulahtanut survivori, hintaa $ 11000. Linkkia ei voi jakaa, loytyy ryhmasta "Diamonds in the rough for sale"
     
  8. Väpsy

    Väpsy Gearhead

    Noille valtion järjestämille "muodollisuuksille" tulee aikalailla hintaa. Jos lapasessa on 10k€ rahaa, ei auta paljoa yli 6000$ autoja katsella, jos meinaa saada rahdit, tullit, ja alvit hoidettua samalla nipulla.
     
  9. Ace66

    Ace66 3rd gear

    Mitenkäs noi muuten ihan tarkalleen nykyään menee,tulli on 10% ja alv 24% ja ne lasketaan auton ostohinnasta vai ostohinta+rahti?Entäs jos auto on täynnä uutta varaosaa ko.autoon niin nekin menee ostokuitin mukaan?
     
  10. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    Minkä takia täällä kyselet kun sinulla on suorat yhteydet tulliin, jos tulli ilmoittaa sinulle kaikki romukasat mitä ei ole autoina hyväksynyt tullattavaksi . Samallahan siinä kysäiset noi laskenta kaavat jos niissä on epäselvyyttä.
    Minä taas en viitsi ketään yllyttää ostamaan jotain romua viimeisillä rahoilla ja kun saa sen sitten suomen satamaan niin tulee arpominen.
    Jos sanot ilman tekniikkaa , on laaja käsite , useimmiten ilman moottoria ja vaihteistoa . Silloinhan prosentit vielä riittävät autoksi , mutta sitten kun vielä puuttuu sitä sisustaa ja puskuria ym. niin ei taida enää % piisata.
    Kyllä minä tiedän kun kaveri osti auton mikä tuli 27 puulaatikkoa täynnä osia ja tullattu autona , mutta ne osat oli siitä samasta autosta mitä jenkki oli alkanut entistämään . Valitettavasti ei vain ehtinyt saada kuntoon ja jäi kesken .
    Kuten aiemmin sanoin omalla riskillä ostakaa vaikka mutteri kerrallaan .
     
  11. Ace66

    Ace66 3rd gear

    Meneeköhän nyt Moparilla vähän hahmot sekaisin kenelle avautuu?:confused:Käsittääkseni en ole mainostanut yhteyksiäni tulliin enkä muuhunkaan valtion instanssiin.Ajatus oli kysymyksellä selventää tässä ketjussa mitä kuluja auton ostohinnan+rahdin jälkeen vielä tulee ennenkuin auto on kotitallissa.:rolleyes:
     
  12. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    Joo meni Impala-63 oli mikä kehui "No en ole kyllä vielä kuullut että jonkun auto olisi mennyt osakasaksi ihan vaan tullin päätäntä vallan alla"
    Ja tuonti kulut menee auton ostohinta + rahti , näille tulli ja kaikki yhteen ja alv . ja osat tietty samakaava .
     
  13. darkus

    darkus 1st gear

    Tästä autosta olen myyjän kanssa käynyt keskustelua ja toistaiseksi ei ole johtanut auton ostamiseen. Muuten ihan hyvä kyllä, vm. kohdillaan, shifteri valmiiks lattiassa ym.

    Paljonkos käyvästä 454 + th400 maksetaan jos sen myy tollasesta autosta pois? Saako pari kolme tonnia?
     
    Muokattu: 8.10.2021
  14. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    Luulis saavan jos kone on kunnossa , en vain ymmärrä miks se tekniikka pitäis muuttaa kun on noi 454cid motit ainakin ennen tuottaneet potkua ja olleet aika kestäviä.
     
  15. Akit

    Akit 2nd gear

    Niinpä:odcool: Kyllä munkin mielestä toi 454 kannatta pitää ja päivittää siihen moderni 8-piste ruisku yms. Ehkä stroukki setti kaveriksi.
    Mikään kun ei voita kuutiotuumia:D
     
  16. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Tuon ikäiseen Chevelleen 454 ja TH sarjan laatikko vaikuttaa melko omaperäiseltä ratkaisulta.
     
  17. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Nyt kannattaa oikeasti rauhoittua. En kehunut yhtään mitään vaan totesin etten ole kuullut että puutteellinen auto olisi tullissa päätetty tullata kasana osia ja näin evätä rekisteröinti mahdollisuus.
     
  18. hantta

    hantta Double Gearhead

    Minkäsarjainen laatikko olisi sopivampi?
     
  19. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Varmaan sarkasmia tuo BRAKE DRUM:n heitto, tekniikkahan on paras mahdollinen Chevelle:n 454+ Th400...no joku haluaa ehkä manuaalin eli M.. jotain.
     
  20. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    Ihan sama totesitko vai kehuit , käytännössä sama asia. Niin Tulli kuin Verotoimisto on valtion laitoksia mitkä voivat käyttää mielivaltaa aika pitkälle. Aina voi ja saa valittaa päätöksistä ihan niin kuin noi entiset autoveropäätökset , kaikista tuli takaisin tuhansia euroja kuka vain jaksoi ja pystyi valittamaan liki kymmenen vuotta . Mutta mieti kuinka monen elämän tilanne muuttui sinä aikana , saattoi joutua työttömäksi ym. ja tulla muuten maksuvaikeuksia , sitten kun valitti niin palautukset meni suoraan ulosmittarille.
    Ja olen ollut vieressä kun kaveri tullas "autoa" mistä puuttui moottori vaihteisto sisustassa oli vähän rautalankoja jäljellä ja kori muutenkin mätäp. niin kyllä se tulli sanoi kaverille selvästi ettei ole auto vaikka on paperit. Sitä en tiedä miten valitusten jälkeen kävi .

    Ja kyllä tähänkin mun omat kokemukset on niin Turun Helsingin kuin Kotkan tullien kautta tuodessa , Tulli virkailija on käynyt aina lukemassa autoista numerot .
    Ja autoja olen tuonut 1985-2011 välisenä aikana niin Ruotsista Jenkeistä kuin Saksasta jos käytäntö on sen jälkeen muuttunut , niin siihen en ota kantaa.
     

Kerro tästä muillekin!