Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Ajattelin että olis ollu 1500:nen alusta, ja ei nelikko. Mistäs sen tietää, onko mikä alusta tai onko nelikko, jos ei sitä kerrota... Ala tässä etsimään vanhemmista viesteistä vihjeitä mimmonen tötterö kelläkin on :rotfl::rotfl:
     
  2. Luoppis

    Luoppis 3rd gear

    0,4bar olis taas sen 5PSI? Sitähän tuo VP44 ei varmaan pitkään kyllä kestä. Kannattaa pyrkiä pitämään se karvan vaille 0,7bar nyt alkuun.

    Ei toi NV4500 käsittääkseni vitosvaihteella säry jos 80km/h vauhdissa laitat vasta vitoselle. Lähinnä vitosen ratasta paikallaan pitävä mutteri tyyppivikana pyörii omia aikojaan auki Cumminssin värinästä varsinkin jos vedätetään vitosella matalilla kierroksilla tyyliin tuhannen pintaan. Ja saattanee se ottaa tietty tärinää muillakin vaihteilla. Mutta jos Dodgellasi on ajettu varsinkin amerikan puolella semmoset parisataa tuhatta mailia, niin voi olla jo jollain tavalla päivitetty vitosen mutteriakin. Kuka ties, mutta jos laatikko toimii nätisti ja äänettömästi niin tuskin on mitään hätää. Käsittääkseni vaikka vitosen mutteri pääsisikin pyörimään auki, niin joko se ilmenee ennen mutterin kokonaan irtoamista sillä, että vitosvaihde putoaa välillä pois päältä tai vitonen ei mene enää ollenkaan tupaan, tai mutteri ei yleensä pääse ottamaan rattaisiin kiinni pudotessaan? Ainakin mielestäni niitä tarinoita on tuhansittain, että vitosvaihde vaan lakkaa toimimasta ja homma korjataan laittamalla mutteriasia kuntoon.
     
  3. Nobody

    Nobody 1st gear

    Juu hyvin pelaa kyllä kaikki vaihteet eikä ääntele. Ei tiedossa millon Suomeen tuotu. Mittarissa 215tml. Ainut että vitonen pitää vetää just suorassa pois mutta se nyt mahtaa olla ihan normaalia.
     
  4. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

    Onko joku vaihtanu gen 2 takalasin tiivistettä? Mistä sais tiivisteen? Noita mahtaa olla 2 mallia avattava ja sitte 1 osainen... Yritetty tiivistää mutta vesi tulee lattialle, valon ympärille laitettu silikoonia sieltä ei tuu...
     
  5. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Ei sinne myydä tiivistettä (varaosaohjelman mukaan, katsoin nyt 2001 -mallin kuvista, kun ei oo muuta tietoa taaskaan), se lasi on liimattu kiinni. Ota lasi pois ja liimaa uudestaan jos lasin ja korin välistä vuotaa... Tai tarkenna vaikka rekkarilla tai VINillä...
     
  6. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

    Nyt itselekkin selvis että 94-97 tiivisteellä ja 97-> liima. Oma 96 avattava lasi. Ei avattavaan löytyisi tiiviste ebaysta...
     
  7. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Vai olisko niin että on siinäkin liimalasi, mutta siihen laitetaan se koristelista... Niin mulla on Comanchessa...
     
  8. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

    Kyllä se tiiviste on, painamalla olis lasi pullahtanut ulos. Näyttää että olis vuosien saatos tiiviste vähä kutistunut ja tiivisteen sisällä oleva huuli ei painu enää tiukasti koriin. Tuo ei käsittääkseni käy avattavaan lasiin...
    https://bodyshopprice.com/1994-2009-dodge-ram-pickup-rear-window-seal/
     
  9. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    On se mullakin Comanchessa sen näköinen että olis liukulasin kehyksessä tiiviste, mutta on liimattu ja tiiviste on koriste...
     
  10. Luoppis

    Luoppis 3rd gear

    Jaa niinkun millä tavalla vetää suorassa pois? Meinaatko, että jos suoralla tasamaan tiellä löysää kaasun silleen sopivasti ettei mene edes ihan kunnolla moottorijarrutukselle niin putoaa vitonen ainakin sen verran pois päältä, että veto katkeaa ja keppi on viittä vaille vapaalla?

    Itellä kanssa NV4500HD tehtaalta, eikä mulla missään tilanteessa putoa vitonen pois päältä. On vaan vähän muuta huolenaihetta erinäisten vaihteiston sivuäänien osalta...
     
  11. Hoovee

    Hoovee Double Gearhead

    en tiedä mutta silikoonit repisin äkkiä pois. tilalle vaikka sikaflexiä tai jos halaut lisäjarruvalon vielä joskus irti niin butymassaa.

    silikoni ruostuttaa.
     
  12. simu_l

    simu_l Gearhead



    Nv4500 on kyllä varmaa maailman yksinkertaisin aski ja osia on saanu hyvin drivetrain com, että sen kyllä remppaa iteki uusiksi jos vaa työkalut käessä pysyy. Ohjeitakin löytyy hyvin. Oikeestaan ainut tarkka homma siinä on päittäisvälyksen toleranssi.
     
  13. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

    Jotain wurtin tiivistemassaa oli, ei varsinaisesti silikonia...
     
  14. Joni.

    Joni. 3rd gear

    mitkäs pultit tai pikemminkin hylsy niihin mahtaa ramin startissa olla oletin että uudet akut jo kaput kun startti pyöri vaivalloisesti mutta käynnistyi kumminkin ja lopulta sanoo enää naks latasin akut toinen latautui miltei 8 tuntia ennenkö täyttyi mutta edelleen vain naks eikä auta startin kolkuttelu niin kai se on ruuvattava irti
     
  15. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Jaa,a se voi riippuu varmaan vuosimallista, mutta 12v on 12-kulmaiset pultit 10 millin kannalla. Itellä kun kaikki hylsyt on 6-kulmaiset niin kiintosilmukalla lähtee.
     
  16. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Nonnii, ma töihin männessä ratijo rutisi ajaessa. Otti siis häiriötä jostain, mutta tiisseliautossa? Yleensä bensa-autoissa saattanu aikoinaan ottaa häiriötä jos ei ollu häiriönpoistajia. No, ans olla. Töistä lähtiessä ei sitte ladannu yhtään ja kohta GEN- valo taulussa. Purin illan kähmeessä yksinlauvoin mutten varsinaista syytä sitten löytäny. Hiiletkään ei näyttäny liian lyhyiltä, kai. Kasasin tänäpänä aamunkoitteessa kumminkin sen romulaatikosta latureista puretuilla vanhoilla hiilillä jotka oli vähän pitempiä kuin paikalla olleet ja putsasin liitokset. No sehän rupes kyllä lataamaan muttei niiku ennen. Ennen se mittari heilu eessuntaas jos jätti paikalleen käymään ja rupes lataan kun nopeus nousi yli sen 20 mailin. Tehtaan manuaalit tämän kertookin. Nyt se ei heilu paikallaan ollessaan käynnistyksen jälkeen vaan on reilusti alle 14V ja nousee mittarin mukaan vähän yli 14V kun lähtee ajamaan mutta sitten laskee tyhjäkäynnillä reilusti alle sen 14V. Mittarin mukaan kumminkin lataa 13,2V tyhjäkäynnillä ja nousee kun kaasua tarjoo. Ennen se mittari oli käytännössä paikallaan hiukan yli 14V oli tyhjäkäynnillä tai ajoi sitten täyvellä höökillä. Hihnahan siinä on kyllä aina volissu mutta ei se häiriöitä ratijoon kyllä tee. Meinaan jos olis löysällä vaan automaattikiristinhän siinä on joka sen kirraa. Raskashan se on löysätä kun irrottaa laturia.Uus remeli on tallissa että kait sen aamulla vaihan kumminkin ennen töihin mänöä. Uuvet hiilet pitimen kanssa otin kun kaapunnissa kävin. Pitäs vissiin mitata ne komponentit laturista että onko vika siinä, liitoksissa vai säätimessä. Tuliskos kelle mieleen vertaiskokemuksia tai muuten ratkaisuehdotuksia?
     
  17. Pertura

    Pertura Gearhead

    Mulla on ollut latausongelmien syinä sekä rikkinäinen PCM, että rikkinäinen moottorin pyörimisnopeusanturi. Molemmissa tapauksissa lataus toki jää ihan nolliin, eli jännitemittari pyörii siinä 12V pinnassa, kierroksista välittämättä. Eli toi voisi viitata itse laturissa olevaan vikaan, ehkä.
     
  18. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Jaahas, tais ratketa ongelma. Luin eilen ehtoolla amerikan joen pyhiä kirjoituksia ja osui silmään outo kommentti jonkun kohtalotoverin valitellessa oireita jotka viittasi pcm vikaan/ongelmaan. Siinä valiteltiin lataukseenkin liittyviä asioita. Kun en perhevelvotteiden vuoksi joutanut tänään tekeen asian eteen mitään, edes sitä remeliä vaihtaan ni, what the hell if we try that.

    ”DONT START THE CAR///IGNITION ON//PRESS THE GAS PEDAL DOWN 3 TIMES SLOWLY//THEN START THE CAR. THAT RESETS THE COMPUTER AND THE CHARGING SYSTEM WARNING LIGHT.”

    alkuperäinen kysyjä ilmaisi autonsa olevan -94 cummins 4x4 joten minun -96 vastaava ei tästä varmaan kovasti poikkea. No pistin käyntiin kuvatun proseduurin jälkeen ja kappas, viisari heilui volttimittarissa niinku ennenkin paikallaan ollessa ja rupes 20 mailin ylittyessä lataan niinku ennenkin. Työmaan pihassa 26km ajon jälestä käyntilämpöisenä tyhjäkäynnillä volttimittari ihan samassa paikassa kuin ajaessa pikitietä 80km/h ajaessa. Problem solved.
    Ne jo ostetut hiilet pitimineen täytyy laittaa siihen toiseen samanlaiseen jonka purin eilen. Haen siihen vielä autosähköliikkeestä sen blockin käytettynä joka hiilen pitimeen tulee kii ja johon tulee reikäliittimellä pcm ja volttimittarin johot. Laakerit on niin hyvät etten uusi niitä. Vissiin ylimitoitettu kun kestää noin tiukkana. Tai oikeestaan otan vielä toiset hiilet siihen paikalla nyt olevaan ja sen blockin niin on toinen laite varavoimalana. Löysin muuten ebaysta myytävänä repair kitin. Siitä selviää purkamattakin laakerien mitat. Virolaisilta metsäveljiltä taasen saa sopivaa hiiliparia euron kahta puolta riippuen merkistä ja sitä blockkia noin 4,5€ kapale hintaan. Autosähköukko on jeeppi harrastajia ni käyn sen yhen blockin hakemassa ku lupasin, jos se niitä pajastaan löytää.

    Niiku tää vaikuttas semmoselta luotettavammalta ohjeelta sen pcm resetointiin. En keksi kyllä oliko päiväisellä yhtään mitään tekemistä sen kanssa että rupes lataan.

    https://dodgeforum.com/how-tos/a/dodge-ram-1994-2001-how-to-reset-pcm-394093
     
    Muokattu: 20.10.2021
  19. teme01

    teme01 3rd gear

    Mitenkö sitä gen 2 takapäähän pitäisi muokata jos haluaa pehmeämpää kyytiä?
    Lehti vähemmäksi,
    Vai vaikuttaako se riipukkeen kääntö
    Paljonki?
    Miten se käytännössä toteutetaan?
    Madallusta en paljon kaipaisi ..
     
  20. Ranee

    Ranee Gearhead


    Pari lehteä pois ja ilmaiskarit toimii ainakin 1st genissä
    Jotkut tuon tyyliset
    https://www.rockauto.com/en/moreinfo.php?pk=3900657&cc=1095869&pt=7556&jsn=987
     

Kerro tästä muillekin!