Pontiac Trans Am 78

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Aukustus, 21.1.2019.

  1. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Joo mutta tummennukset pitää olla tehtaan jäljiltä jos pilkkua viilataan, ja nythän ei niin tehdä.
     
  2. Ftw-

    Ftw- Gearhead

    Ei missään niin sanota. Jälkikäteen lasia ei saa tummentaa mutta tumman lasin teettämistä ja asentamista ei kukaan kiellä.
     
    teippi-mikko ja Visa tykkäävät tästä.
  3. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

  4. Visa

    Visa Gearhead

    Vaatii vtt testituloksen läpinäkyvyydestä. Joskus muinoin oli gti lehdessä juttua asiasta. Olikohan johonkin escorttiin duunattu. Tietysti, jos saa lääkäriltä lausunnon valon yliherkkyydestä, ni voi vetää vaikka kaikki tummaksi
     
  5. Aukustus

    Aukustus 3rd gear

    Teipit saapui Phoenix graphixilta, 3M teipeille näköjään tulostettuna. No teippari kertokoon mielipiteensä laadusta, mutta oletettavasti hyvät on. Tänään lähtee auto maalarille takaisin, siellä hierotaan peltisaumat kohdalleen, poistetaan roskat yms virheet maalipinnasta, vesihiotaan ja myllytetään pinnat. Sitten tosiaan eri paikkaan teipattavaksi ja pinnoitukseen. Jos jollekkin pinnoite on uusi käsite, niin tekee saman kuin vaha, mutta kestää paljon kauemmin ja suojaa paremmin. Vielä jokunen fiilistelykuva nykykuosissa :)
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    rekkamies, TopoTA, 6PPC ja 14 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  6. Aukustus

    Aukustus 3rd gear

    rekkamies, TopoTA, speedy ja 12 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  7. Ace66

    Ace66 3rd gear

    On kyllä tosi hieno!:)Tuo näyttää auringossa todella hyvältä kun tuo violetti näkyy vielä enemmän.Olikos tämä joku valmis värikoodi kartasta vai "omavalmiste"?
     
    Aukustus tykkää tästä.
  8. Aukustus

    Aukustus 3rd gear

    Kiitoksia! Viikon sisällä vielä teippaukset ja pinnoite, niin alkaa olemaan pinnat valmiina. Talven aikana entratut cromilistat yms vielä paikalleen, niin tulee sopivasti lisää yksityiskohtiakin. Väri on Porchen Viola Metallic, aiemmilta sivuilta löytyy väriliuskakuva hyvin saman tapaisesta Porchen Amethyst Metallicista, joka oli myös vaihtoehtona. Mclarenilla olisi ollut myös yksi mieleinen, mutta sen värikoodi oli salattu. Väriksi valitsin siksi värikartoista löytyvän normi metallivärin, koska vakuutusyhtiöt pesevät kätensä candyvärien kanssa vauriotapauksissa.
     
  9. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Tää on kyllä käsittämättömän makea väri, vaikka monasti sanonu, niin ei voi vieläkään sanoa muuta. Iso peukku valinnasta, ei taida miestäkään kaduttaa? ;)
     
    Aukustus tykkää tästä.
  10. Ace66

    Ace66 3rd gear

    Kiitos tästä.:)Ihan vaan kaverin puolesta kyselen.:DEikös tämä väri kävis hyvin -69 Chevelleen...;)
     
  11. Aukustus

    Aukustus 3rd gear

    Kyllä olen ollut värivalintaan tyytyväinen :) Ennen kiillotusta ehdin jo ajatella, että olisi saanut olla enemmän violetti, mutta onneksi nyt heräsi väri henkiin :cool: Chevelleenkin varmasti hyvä väri, myös se McLaren kannattaa tsekata jos jostain koodin sille löydät.
     
  12. Ace66

    Ace66 3rd gear

    No kun just sitä jäin miettimään että saisiko olla vähän enemmänkin violetti tähän mun kohteeseen mutta veikkaan että tuo sun valinta on just passeli kunhan se on auringossa ja violettisävy näkyy vahvemmin.:)Chevellessä kun on vielä vähän enemmän kromia kuin Firebirdissä niin uskon että sekin edesauttaa oikean vision syntymisessä.
    Laitahan kuvia kun saat Ponun joskus aurinkoon niin voidaan ihastella.;)
     
  13. Aukustus

    Aukustus 3rd gear

    Itsekin tosiaan jo vähän kerkesin miettiä, että enemmän ois saanu violetti olla, mutta kiillotus muutti tilannetta parempaan. Jännä nähdä kunnon auringossa, pistän kuvia jatkossakin :)
     
    J.J., Inlinee, esmi ja 1 muu tykkäävät tästä.
  14. Aukustus

    Aukustus 3rd gear

    Nyt on Pontiacissa teipit ja pinnoite niskassa, tulipa eloa kummasti teippien myötä :cool: Laitan teippaus ja pinnoitehommista myöhemmin oman kirjoituksen, ei ollut kerennyt kaikki kuvat tallentua pilveen tätä kirjoittaessa. Listat vielä uupuu ja logo keulasta. Kerrottakoon myös, että vanne/rengas asiat pitäisi ensi kesäksi olla jiirissä. Vinkkinä vaikkapa Billet ja 18x10 ;)
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    rekkamies, Artsi Bunker, LPV ja 15 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  15. gt302

    gt302 3rd gear

    komea pontsu
     
    Aukustus tykkää tästä.
  16. Aukustus

    Aukustus 3rd gear

    Palataampa nyt ajassa hetki taaksepäin, eli teippaukseen ja pinnoitukseen. Kun rahaa ja vaivaa oli nyt panostettu isolla kädellä maalaukseen ja ulkoasuun yleensäkkin pisteosien yms. muodossa, niin ajattelin, että olisi hölmöä jättää tuoreet virheettömät pinnat suojaamatta.

    Olin jonkin aikaa selvitellyt eri suojausvaihtoehtoja maalipinnan ja teippauksien suojaksi. Vahaus olisi tietysti ollut tuttu ja turvallinen vaihtoehto, mutta helpompia ja kestävämpiä ratkaisujakin on ollut jo tovin markkinoilla. Pinnoite eroaa vahasta siinä, että se kestää liuottimia ja kestää pinnoilla useita vuosia, jopa +3v ympärivuotisessa käyttöautossakin. Keraamista pinnoitetta ei voi pestä pois, vaan se lähtee pelkästään mekaanisesti hiomalla (=myllyttämällä). Selvittelin aikani eri vaihtoehtoja pinnoitteille lähinnä facebookin autonhoitoryhmistä yms, jossa Ceramic Pro pinnoiteet oli vahvasti suositeltuja ja kehuttuja. Suurinta osaa näistä pinnoitemerkeistä ei myydä suoraan kuluttajalle, vaan ainoastaan heidän edustajansa "asentamana". Tämä siksi, että pinnoite laitetaan varmasti oikein ja esivalmistelluille (myllytetyille/virheettömille) pinnoille.

    Oulusta löytyikin Ceramic Prolle edustaja ja pitkän linjan autofiksaamo Huippufiksi, jossa onnistui myös samalla kertaa noiden Phoenix graphixilta tilaamieni tarrojen asennus, sekä takalasin tummennus. Kolme kärpästä siis samalla reissulla. Tekevät myös tarroja itsekin tilauksesta, teippailevat esim firmojen kalustoa.

    Trans Amissa kun on nuo kaarilevikkeet, niin varsinkin takimmaiset ovat kovilla, kun eturenkaat syytävät niihin jatkuvasti kiviä, hiekkaa jne. Päätinkin nyt samalla laitattaa niihin kiveniskukalvot, jotta pysyisi levikkeiden maali hyvänä pitempään. Muuan ilmakupla jäi, mutta ne poistuivat kyllä lähipäivinä.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Tarroiksi valitsin kultaiset ja mielestäni sopii hienosti.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Takalasiin laitettiin 20% tummennuskalvo, joka mielestäni sävyttää sopivasti, eli ei ole täysin musta.
    [​IMG]

    Näiden teippauksien päälle vasta luonnollisesti laitettiin sitten se pinnoite. Valitsin Ceramic Pron sarjasta 9h keraamisen 2-kerroksisen pinnoitteen, jolle luvataan kovempi/parempi suojaus naarmuja vastaan, kuin pelkällä 1-kerros pinnoitteella. Tuolle 9h pinnoitteelle saa 3 vuoden takuun ja 1 kerroksiselle light käsittelylle vuoden takuun. Kuulemma kesäautolle olisi riittänyt tuo light käsittelykin, mutta en nähnyt syytä säästellä enää tässä vaiheessa.

    Jännä nähdä, että miten pinnoite toimii oikeasti. Mutta ainakin pesujen pitäisi helpottua olennaisesti, kun kinnastelu pesut jää vähemmälle. Pitäisi siis kesälika- ja pöly lähteä pelkällä vaahdottimella + painepesurilla, eikä liuottimiakaan tarvitse säästellä, mikäli tarvetta on. Varauksettomat kehut kyllä Huippufiksille koko showsta, eli teippaus, ikkunan tummennus sekä pinnotus :cool:
     
    Seevu, rekkamies, teippi-mikko ja 11 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  17. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Pinnoitteet on se kova juttu maalipinnan suojaukseen ja loistavia tuotteita. Kun oma monte carlo menee maalaukseen ens keväänä niin mietin laitanko siihen jonkinlaisen pinnoitteen vai pidänkö vaan tuhdissa vahassa.
    Mulla vahaaminen on kivaa puuhaa ja löytyy tilat, taidot ja hyvät aineet niin ei ole paha rasti pari kertaa kesässä vetää collinite 915 pintaan :)

    Vanteille vetäisin gyeon Q-rim pinnoitteen kun ostin ne ja on kyllä ollu hyvä sijoitus. Pinnoite vaan hieman himmensi lippojen kiiltoa ja tämä taitaa olla monissa ominaisuus.
    Kesto myös erinomainen koska pelkässä kesäkäytössä ja pesen oikeaoppisesti.
     
    Aukustus tykkää tästä.
  18. Aukustus

    Aukustus 3rd gear

    Kyllä itsekkin olen tähän asti harrastepelit vahaillut, kun taas käyttikset on tullut ruiskittua jollain "pikapinnoitteilla", vaihtelevalla menestyksellä. Vahoissa on se hyvä puoli, että niillä saa pienet naarmut yms epäkohdat peiteltyä/meikattua. Nyt oli suurena kannusteena pinnoitteelle juurikin naarmujen välttely, kun virheetön pinta on kyseessä. Tunnustaudun itsekkin jonkin sortin pesuhifistelijäksi, iso laatikollinen mömmöjä eri tarkoituksiin löytyy hyllystä. Satojen eurojen arvosta niitä on kertynyt o_O

    Käyttöpelissä, etenkin talviaikaan on vahat mielestäni vähän turhia. Talvella kun juuri tarvitsee jytkympiä liuottomia suolan yms poistoon, niin samalla kertaa valuu myös ne vaivalla hierotut vahat viemäriin. Jos totean keraamisen pinnoitteen hyväksi, niin voi olla että käyttökulkineisiinkin tulee pinnoitteet jatkossa laitettua mikäli raskii, niitä kun em. syistä pitää vahvoilla aineilla talvisin pestä.
     
    Isamu tykkää tästä.
  19. Aukustus

    Aukustus 3rd gear

    Teetin tuossa hiljattain Pontiacille Classic Data tarkastuksen, koska vakuutusyhtiö sitä edellytti harrasteautolle jonka arvo on omistajan mielestä 30 000€ tai yli. Tarjolla on pitkää ja lyhyttä tarkastusta, joista lyhyt riittää vakuutusyhtiölle. Hinnaltaan tämä tarkastus on tällöin 250€.

    Classic Datan sivuilta kopioitu: "Classic Data on Euroopan vanhin, suurin ja tunnetuin asiantuntija-organisaatio, joka tekee harrasteajoneuvojen kuntotarkastuksia ja määrittelee ajoneuvoille ajanmukaisen markkina-arvon ja kirjoittaa siitä kansainvälisesti pätevän sertifikaatin."
    [​IMG]
    Tarkastuksen tulos oli kuntoarvion osalta positiivinen yllätys, markkina-arvon osalta ennakoitu. Heitti 100€ omasta mielestäni realistisesta näkemyksestäni :) Kuntoluokat on 1-5 (1 paras, 5 huonoin) ja Pontiac sai arvosanan 1- :cool:
    [​IMG]
    Sitä kun on omalle työlle niin kriittinen, sekä tietää kaikki virheet autossa kun on satoja tunteja sen ympärillä pörrännyt, niin tuntuu kyllä hyvältä saada tuollainen arvio. Muut ei niitä virheitä yleensä huomaa, ellen niitä itse kerro. Ehkä ne virheet sitten menevät toleransseihin :confused:


    [​IMG]
    Loppuun vielä kuva konehuoneesta, joka vielä vähän kesken. Tuulitunneli hyppää silmille, sille pitää jotain tehdä. Myös johtoja piilotan talven aikana sukan sisään yms pientä sipistelyä.
     
    Muokattu: 29.11.2021
    rekkamies, FuryIII '71, teippi-mikko ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  20. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Kokonaan veks ja viskon tilalle sähköflekti?
     

Kerro tästä muillekin!