Capricen pilaamisesta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Temppis, 6.11.2021.

  1. Temppis

    Temppis 2nd gear

    Maailma on sekaisin, mutta jenkkiharrastaja ei halua luopua hienosta autostaan. Bensalitra maksaa nyt 1,85e - 2,10e. Rauhallisella ajolla se tekee 15L x 2,00e =30euroa /100km.

    Haluaisin vanhan takaveto jenkin oikeasti ympärivuotiseen ajoon jolla malttaa ajaa 60km työmatkaajoa. Nissan 2.8D moottorit on nähty, eivätkä nekään ihan taloudellisimmasta päästä ole.

    Kiinnostukseni onkin kohdistunut mk3/mk4 volkkarin 1.9TDI moottoriin jossa olisi mukavasti vääntöä,luotettavuutta ja taloudellisuutta. Mutta minkälainen työ olisi asentaa etuvedon moottori vanhaan amerikkalaiseen automaattiin.
    Konehuoneen kun vuoraisi bitumimatolla ja putkeen pari kunnon vaimenninta niin ei tarvitsis hävetä kaupan pihassakaan.
    Näitä raatojahan on vielä toistaiseksi ihan ok valikoima takapihoilla mätänemässä. Todennäköisesti arvo ei ainakaan putoaisi täälä kommarihallitus maassa, aniharvahan oikeasti näillä ajaa ympärivuoden vaan nurkalla seisoo se mazda jolla sitte ajetaan.

    Mitäköhän katsastuskonttori sanoo tällaisesta muutoksesta, onko totta kun olen kuullut huhua ettei polttoainetta saisi enää muuttaa?
     
  2. evilpastori

    evilpastori Gearhead

    Bensasta dieseliks/ toistepäin onnistuu ilman murhetta, joku 200? oli muutosrajana rajana.

    Ainoo paska tos volkkarin konees on startin kiinnitys, se kun on laatikon puolelt.
    Koneen puolelle turbon väliin saa juur nippa nappa sopiin.
    Toisel puole ei onnistu.

    Ite tein parit kaavelit volvon laatikolle.
    Käytin vitoskoneen vauhtiksia ja d24 starttei.
    Moottorinkorvat saa tehtyy hyvin.
     
  3. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Kannattaa lukea uudet moottorien muutospykälät!!!! Noi bensa/diesel tai toisinpäin ei ole enää mahdollisia! Tai on ilmeisesti joku siirtymäaika jos homma on aloitettu ennen uusien pykälien voimaantuloa!
     
    impala67 tykkää tästä.
  4. Hai

    Hai Double Gearhead

    Kaasu muutos on mielestäni fiksuin muutos, kun haetaan kustannussäästöä vanhaan bensa-autoon. Henkilökohtaisella tasolla järkevyys riippuu siitä missä Temppis asuu ja missä lähin tankkausasema sijaitsee.
    Kaasumuutos jättää V8-saundin ja on myös helposti palautettavissa alkuperäiseen.
    Lisäksi valtio tarjoaa 1000€ tästä ekoteosta vielä tämän kuun loppuun.
     
    impala67, Gary Grand ja Kustom STW tykkäävät tästä.
  5. MJF

    MJF Double Gearhead

    Tuo startin sijoitus riippuu kummin päin moottori alunperin on. Pitkittäisissä (Passat/A4/A6) se on vänkärin puolella turbon alla. Vauhtipyörät menee sen mukaan kans miten päin moottori on alunperin ollut.
     
  6. evilpastori

    evilpastori Gearhead



    Mulle sanottiin konttorilta, et vanhoihin onnistuu edelleen, lukee jossain välipykälissä asia, vuosimalli 2000 jotain rajana.
     
  7. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    1.9 diisseli talviautoksi

    Ne, mitä omassa tuttavapiirissä joskus oli, oli alkuperäisessä ympäristössä aivan helvetin kylmiä. Voin kuvitella, riittääkö lämpö, joka ei saa Poloa kuumaksi, lämmittämään joku capricen katedraali.
     
  8. MJF

    MJF Double Gearhead

    Meillä on kaks 1,9 teedeeiitä ajossa ja kumpikin on kyllä niin lämpimiä mitä tarviikin. Ei tartte lämmöt täysillä ajaa pakkasillakaan.
     
  9. hantta

    hantta Double Gearhead

    Olen joskus törmännyt puulaatikkoon, jossa oli jokin Mersun 6 sylinterinen diesel, teknisiä yksityiskohtia en tutkinut, mutta omistaja vaikutti olevansa tyytyväinen tuotokseensa, noista pannuistahan saa tarvittaessa huimia tehoja.
     
  10. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Uusperhepiirissä 2000-luvun alkupuolella noita oli joku ainakin 3-4, Toledoa ja Poloa, turboa tai vaparia. Kaikissa oli pakkasella kylmempi kuin ulkona (siksi lempinimi "natsipakastin") ja kaikista jäi ovenkahvat käteen.

    Sairaan taloudellisia kyllä, ikinä ei sen jälkeen ole tullut neliovista sedania vastaan joka menee oikeesti pyhällä hengellä (olisko se kulutus ollut jossain viiden litran molemmin puolin?). Nuukuuksissaan sen kylmyydenkin kesti.
     
    impala67 tykkää tästä.
  11. Topsa-

    Topsa- 1st gear

    Jos iso koppa pitäis dieselöidä, saattaisin harkita viismukista volkkarin diiseliä..?
     
  12. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Mutta muuten, sopivan vaihteiston kanssa, miksei tommonen kävis leppäjeeppiinkin.

    Sovittaako joku sitten sen ylijääneen veekasin Poloon?
     
    Topsa-, Gary Grand, kerkko ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  13. MJF

    MJF Double Gearhead

    En oo jaksanut perehtyä mistä johtuu että noissa meidän autoissa tarkenee, ihmetellyt itsekin kun pakastimina yleensä pidetään. Octavian kulutus pyörii 4,2-4,6 välillä jos ei kärryä vedä ja siltii siellä tarkenee. Viime talvena ei semmosta pakkasta ollut että olisi pitänyt koko työmatkaa lämmöt täysillä ajaa.

    Volvon 2,5tdi viitonen vois olla helpoin löydettävä. Olis ehkä vähän enemmän alakierrosvääntöä tarjolla, vaikka aika riskejä nuo neloskoneetkin on kun on softa laitettu. Transportteritkaan ei mitenkään keveitä autoja ole ja kai nekin jotenkin liikkuu. 700 ja 900 sarjan diisselivolvoissa taitaa olla ainoat takavetolaatikot mitkä sopii viitoskoneeseen, neloskoneeseen ei taida olla mitään valmista tarjolla. Välilaippahommia siis
     
    leivonharri tykkää tästä.
  14. Temppis

    Temppis 2nd gear

    Siis meneekö esim. S80 2.5TDi moottoriin vaikka 740 laatikot?
     
  15. MJF

    MJF Double Gearhead

  16. MJF

    MJF Double Gearhead

    Diisselin laatikkoon menee. Onhan ne laitellu viitosdiisseleitä deekujen tilalle.
     
  17. Temppis

    Temppis 2nd gear

  18. Moppepepe

    Moppepepe Gearhead

    Amerikan maalla driftaajat on rakennelleet nelivetoisista B5 korisista Passateista ja C6 korisista Audi A6:ista takavetoisia. Noissa on kone+laatikko pitkittäin ja neliveto toteutettu Torsen- vaihteistolla, jonka muuttaminen välittämään voimaa vain taka-akselin suuntaan on ilmeisesti suhteellisen yksinkertaista. Ja Torsenihan on täysin mekaaninen laite.

    Mitens jos ottaisi tuollaisesta koko tekniikan? Valinnanvaraa ainakin on, ulkomuistista bensoja 1.8t-4.2 V8 ja dieselit 1.9-3.0 TDI. Manuaali tahi automaatti. Sähköt myös luovuttajasta, jolloin paketti toimii kuten olisi luovuttajassa.
     
  19. jariha

    jariha Double Gearhead

    mulla ainakaan 2.5tdi volovo mee alle 6litran koskaan... keskikulutus on 6.8-7.5 ollu vimosen satatuhatta? suuttimet ja pumppu on uusittu... et en välttämättä tollasta konetta enää painavampaan paskaan laittas? tosin eihän tässä kulutusta mmietittykään...
     
  20. Temppis

    Temppis 2nd gear

    Tuokin käynyt mielessä. Joskus ajanu 3,0tdi quatroa ja se oli aika ohjus. Suomes ainaki stalker racing team tehny A4 driftinki auton.
     

Kerro tästä muillekin!