Dodge ram 2500 4wd (gen2) jarrut heikot

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Kiivi, 13.10.2021.

  1. Kiivi

    Kiivi 1st gear

    Eli ”ongelma” olis semmoinen että ihan pienillä nopeuksilla max 20kmh kun koskee jarrupoljinta niin auto pysähtyy kuin seinään (ainakin useimmiten), eli jarrua tosiaankin tarvii vain hipaista

    kuitenkin nopeuden ollessa normi ajonopeuksilla jarrun päällä tuntuu että saa astua ja oikein kunnolla että auto pysähtyy. Jarrut muuten vaikuttais ulkoisesti olevan kunnossa joka kulmassa. Välistä jarrua saa painaa todella kovaa Drive asennossa valoissakin jotta auto ei lähtisi valumaan eteen päin.

    ideoita? Tehostajassa häikkää tms?
     
  2. Luoppis

    Luoppis 3rd gear

    Sulla oli vissiin 24 venttiilinen kakkoskoppainen Rami? Ainakin mitä olin bongaavinaan noita muita aloittamiasi juttuja eri osastoilla. Vähän auttaisi enemmän, jos pystyt tarkentamaan onko takana rumpujarrut vai levyt. Kakkoskoppaan on saanut nimittäin levyjarrut joka nurkkaan lisävarusteena jostain 2000 vuosimallista alkaen.

    No mutta joka tapauksessa. Yritin vähän googletella tuota ongelmaa niin ameriikan puolella joku arvaus on tohon, että meinaa lentää tuulilasista pihalle jarrupoljinta hipaisemalla: jos jarrulevyt/rummut on pinnasta ruosteessa, niin saattaa olla tosiaan odotettua enemmän pitoa jarruissa ekat pari jarrutusta, jonka jälkeen alkaa toimia järkevämmin. Eikä tuosta oikeen pääse eroon, jos pintoihin on oikeen kovasti ruoste iskenyt kun sinne jää aina jotain ruoste kraatereita, minkä sitten levittää ruosteen tavallista nopeammin taas sinne juuri kiillotetuille pinnoille.

    Minun oma arvaus taas on, että jos sulla on takana rumpujarrut, niin niiden automaattisäädöt on jumineet ja sen johdosta vauhdista jarruttaessa poljin ei ensin vaikuta jarruihin juuri ollenkaan ja sen jälkeen kun takapalat kuroo sen välyksen umpeen niin alkaakin jarrut vaikuttaa ihan huolella kun survot poljinta huomaamattomasti lattiaa kohden ja tulee tunne että tosiaan meinaa mennä pyörät lukkoon ihan kerrasta. Itellä on ainakin käynyt japanialaisen pikkupin kanssa tollanen, että ensin ei tapahdu oikeen mitään ja sen jälkeen tapellaankin jo lukkiutuneen taka-akselin kanssa, kun takaa palat loppu ja vielä kaupan päälle automaattisäädötkin jumissa eli polkimen liike kuluu siihen, että takana palat ottaa ensin tyhjät pois ja sitten alkaa vasta jarrutus.

    Ja aika helppo olisi samaan kategoriaan laittaa tuokin, että taas paikaltaan ei meinaa pysyä vaihde päällä paikallaan, niin joko juuri takana rumpujen säädöt jumissa, tai jos on levyjarruilla niin pikku vuoto jossain.

    Mulla on Ram 2500 vm.2001 tehtaan levyjarrut takana ja jos on pienikin vuoto järjestelmässä, niin kone sammutettuna varsinkin on jarrujen teho huomattavasti huonompi.

    Onko sulla tietoa milloin viimeksi vaihdettu jarrunesteet? Ilma järjestelmässä aiheuttaa sekin kaikenlaista mukavaa järjestelmässä.

    Tässä nyt jotain arvauksia kun ei kukaan ole aiheeseen tarttunut.
     
  3. Luoppis

    Luoppis 3rd gear

    Eikä vissiin voida poissulkea sitä jarrutehostintakaan, mutta varmaan helpompi aloittaa noista perusjutuista?
     
  4. Mopar A-koppa

    Mopar A-koppa 1st gear

    On kyseinen Rami ollu koht 7v. Käyttöautona.Toi vika oli joku 5v sitte,mut siel on takajarru piirissä säädin tai joku paineen tasaus venttiili,joka jumittaa.Sen ku vaihto ni vika hävis….
     
  5. Kiivi

    Kiivi 1st gear

    Oma on tosiaan 24V koneella. Tässä on kuitenkin takana rumpujarrut. Edessä ei näyttäisi olevan ABS, vaan pelkästään taka-aksilalta katsotaan tuota lukkiutumista. Jarrut tosin lukkiutuu itsellä aina kun painan jarrua talvella pikkasenkin kovempaa.. tuntuu että etupää ainoastaan jarruttaisi, mutta aina ku olen pajalla asiasta maininnut niin sanotaan että kyllä ne takajarrut siellä ottaa.. ABS -merkkivalo ei pala, vikakoodeja en ole lukenut (syttyy kaikki valot kuitenkin kun kytkee virran avaimesta).

    Mulla olis hyllyssä uus setti (jouset jne härpäkkeet) taakse rummuille ja uudet kengät, mutta en ole sitten viitsinyt alkaa purkamaan ku kuulemma kaikki on ok. Olen tosiaan itsekin lukenut että toi automaattinen säätö rummuille ei ole kovin luotettava.

    Edestä ABS-yksikkö näyttäisi siltä että siihen tulee vain takapäästä ABS-sensorin liitäntä. Kuitenkin konetilassa on ylinmääräisiä johtosarjoja, jotka mielestäni näyttää siltä ku autoon kuuluisi kytkeä myös etupään ABS-sensorit. Tosin ABS-yksikössä on vieläkin joku lappunen kiinni, että näyttää vaihtoyksiköltä. Se mimmoset jarrut autossa on alunperin ABS osalta ollut, en ole nyt varma.. pitäisi katsoa valmistuskoodista. Veikkaan että etupään ABS on poistettu käytöstä.

    Auto on ollut itselläni nyt vuoden verran, mutta nesteitä ei jarruille ole vaihdettu. Tuntuu siltä että voisi purkaa noi takapään jarrut ja asettaa uudet osat kaikki sinne, sekä säätää kohdilleen. Perään uudet nesteet ja ilmata järjestelmä.
     
  6. karivanner1

    karivanner1 2nd gear

    Mulla oli Chevy expressissä viis vuotta katsastuksessa aina takajarrujen kanssa ongelmia. Meni kyllä läpi mutta rimaa hipoen. Lopulta kävi niin että stefa vuosi rasvaa jarruihin niin oli pakko tehdä remppa. Samalla selvis, että jenkeissä olivat laittaneet molemmat pikkukengät vasemmalle ja isot kengät oikealle puolelle....
     
  7. Luoppis

    Luoppis 3rd gear

    Kyllä minä ottaisin ne takajarrut auki. Tosin olen niin laiska, että ensin vaihtaisin ne jarrunesteet niin selviää, johtuuko vain ilmasta jarruissa tai muuten vaan loppuun ajetuista jarrunesteistä.

    Toi Dodgen ABS järjestelmä on kyllä todella alkeellinen. Jos sulla sattuu yleensäkkin olemaan niin sanottu neljän pyörän ABS, niin siinä ei kyllä ole paljon "kehuttuun" RWAL (Rear Wheel Anti Lock) järjestelyyn MITÄÄN muuta parannusta, kuin että etupyörillä on omat anturit ja piirit jarruissa. Mulla 2001 vuosimallisessa 2500:ssa lähtee kyllä liukkaalla kelillä taka-akseli lukkoon jos oikeen survasee, enkä kyllä menisi luottamaan etuakselinkaan ABS:iin liikaa. tai mistäs minä tiiän, voihan se olla rikkikin, mutta ainakin ABS valo toimii niinkuin pitää, eli virrat päälle palaa sen pari sekunttia ja sammuu.

    Etupyörien anturit lukee pyöränlaakerista renkaan pyörimistä ja ne on aika hyvin piilossa jarrukilven ja akselin välisellä alueella akselin päällä. Taisi olla jarrukilvessä joku pikku kolo, minkä läpi anturin piuha vedettiin pyörännapaa asennettaessa. Niiden piuhat menee ihan näkyvää reittiä osittain jarruletkuja pitkin sisälokasuojien päällä oleviin liittimiin jossain akkutelineiden takana, mutta ei alla. Jos tietää mitä pitää katsoa, ne näkee, mutta käsiksi niihin ei välttämättä pääse niin helposti. Jos on alkuperäinen polttoainesuodatin koteloineen, voi tilaa olla vielä sitäkin vähemmän. Tämä selitys lähinnä sen takia, että en osaa selittää, miten se ABS palikka eroaa ulkonäöltään nelipyörä-ABS VS pelkkä taka-akselin ABS.
     
  8. Kiivi

    Kiivi 1st gear

    Kyseinen mokkula tuossa ABS vieressä konehuoneessa?
     

Kerro tästä muillekin!