Termostaattikysymys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Iiro, 18.10.2021.

  1. Iiro

    Iiro Gearhead

    Olen tulevaan moottoriin (kesäauto) osalta ajatellut että olis hyvä jos olisi sellainen termostaatti, joka vaihtaisi veden virtausta kahden lähdön välillä. Eli termostaatti olisi kuin Y.
    Moottorista/kannesta kuuma vesi sisään
    Vesi ulos:
    1. Syyläriin
    2. Vesipumpun imupuolelle
    tai osittain kumpaankin, riippuen siitä miten kuumaa vettä tulee ulos ja onko jäähdytystarvetta.

    Näin moottorissa kiertäisi aina kunnolla vesi, kaikki olisi tasalämpöistä, jne. eikä niin että vesipumppu pumppaan hulluna "seinää vasten", jne.

    Onko ihan hullu ajatus ja onko jossain autossa tuollaista termostaattia vakiona jonka voisi suoraan hyödyntää?
     
  2. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Lähes kaikissa tuollainen vakiona
     
  3. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Niin, moottoreissa on yleisesti kierto jotakin kautta päällä termostaatin kiinni ollessa ja termostaatin auettua osa kierrosta päätyy kulkemaan jäähdyttimeen.
     
  4. Weijari

    Weijari Gearhead

    Esim SBC:

    -Pumpulta lohkoon, lohkosta kanteen, kannesta imusarjaan ja termostaattipesään.

    Jos termari on kiinni, kiertää neste sekä lämppärin kennon läpi vesipumpun imupuolelle, että vasemmapuoleisen pumpunkorvan alareiäjän läpi takaisin imupuolelle.

    Jos termari on auki, kiertää Jäähdyttäjän läpi alavesiletkun kautta pumpun imupuolelle.

    Lisäksi joissain vesipumpuissa ja imusarjoissa on lähdöt suoraan termostaattipesästä pumpun päälle. Tämä Letku on hyvä olla olemassa jos esim lämppärin kennoa ei ole lainkaan tai lämppärin ilman lämmönsäätö on vesihanalla eikä ilman kiertoläpällä.

    Näissä voi sitten olla kaikenlaisia räpellyksiä ja ns virityksiä viritysten päälle. Yleisin on se, että on otettu kokonaan termari pois eikä vesi enää kierrä joka paikassa kunnolla, kun vastus puuttuu.
     
    Slant Sickness tykkää tästä.
  5. Iiro

    Iiro Gearhead

    Juu, siis normaali veden kierto on kyllä tiedossa, lähinnä halu / ajatus oli saada vesi kiertämään "vauhdikkaammin" kun termari on kiinni, eikä vaan onnetonta pikku letkua pitkin (suuri vastuksiselle) lämppärinkennolle ja takaisin...
    Ja tämä kaikki siis siksi että kun kaikki paikat tasalämpöisiä, ei joku sylinteri turhaan siellä nakuttele kun moottoria kiusaa
     
  6. Masa71

    Masa71 Gearhead

    Onko järkeä kiusata kylmää konetta?

    Jos ei löydy mieleistä termaria niin laita kuristinprikka sen tilalle.
     
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mikä lie riittävästi? Jos jäähdytysvesi liikkuu hitaasti se ehtii lämmetä kuuman kohdalla enemmän, mutta toisaalta sivutessaan kylmää kohtaa samalla tavoin hitaasti ehtii myös luovuttaa lämpöä enemmän pois. Lopputulos hitaalla ja nopealla voi olla melko samanlainen.

    Tässä topikissa on esitetty paras ikinä lukemani selitys sille, miksi kone ei jäähdy kunnolla, jos termostaatin ottaa pois. Jos kierrrolle ei ole tarpeeksi vastapainetta, voi käydä niin, ettei vesi enää kierrä kaikkialla lohkossa ja kansissa, vaan pääsee syntymään hotspotteja. Vedenvirtaus "oikoo".

    Onko sulla jäähdyttämisongelma siellä nyt vai olisitko vaan kokeillut, saako tuolla muutoksella jotakin parannusta aikaiseksi?
     
  8. Iiro

    Iiro Gearhead

    Ei ole ongelmia, mutta toivottavasti ei myöskään tule :)
    Eli siis puhtaasti spekulatiivista ja projektin suunnittelua tässä vaiheessa... mietinnässä mihin suuntaan tässä lähtee jäähdytyksen kanssa.

    Hienostelu vaihtoehto olisi ehkä, että olisi kaksi sähköistä pumppua, toinen pyörittäisi moottorissa vettä ympäri vakiovauhdilla ja toinen pumppu, nopeussäädöllä, syöttäisi vettä syyläriin veden lämpötilan perusteella.
    Tuollaisesta tulee vaan kauheasti kampetta konehuoneeseen ja toi nopeussäätö ei mikään helppo tai halpa toteuttaa = en edes lähde tälle uralle.

    Ja kylmää konetta ei ole tarkoitus kiusata, mutta jos tavoittelee vaikka 200 - 250hp/litra tehoja ahdettuna, niin nakutus on aito vaaratekijä, joten sitä kautta haluaisin ettei vedenkierto / jäähdys tehoja rajoita
     
  9. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Joissakin moottoreissa jäähdyttimen vesi alkaa uuden kierroksensa kannesta alaspäin. Se kait auttaa tasaamaan lämmintä paremmin.
     
  10. f34

    f34 Double Gearhead

    Tuossa on selkeästi epäilys, että tässä sadan vuoden aikana moottorien suunnittelijat eivät ole oppineet suunnittelemaan moottorien jäähdytystä?
     
    LPV ja Slant Sickness tykkäävät tästä.
  11. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Niitähän on tehty muinoin vehkeitä joissa ei ole vesipumppuakaan, kone jos on riittävän alhaalla syyläriin verrattuna, niin vesi kiertää omalla painollaan ilman pumppua. Luultavasti siitä tulee se normaalikäytäntö että koneessa vesi kiertää alhaalta ylös, ja syylärissä ylhäältä alas. Jossain koneissa on sittemmin muunnettu koneen kierto niin että vesi menee ylhäältä alas. Sillä on kai tavoiteltu sitä että kansi kävisi lohkoa viileämpänä, sallien suuremmat tehot (nakutusherkkyys).
     
  12. Iiro

    Iiro Gearhead

    Jouni, jep, sellaista on tullut kokeiltua. Rivi nelonen, vesi sisään kahdesta kohdasta kantta ja sitten lohkoon ja sieltä syyläriin. Toimi ihan ok muuten, mutta tyhjäkäynnillä ei vesipumppu jaksanut nostaa vettä kanteen saakka....

    f34 jos autot / moottorit olisivat täydellisiä tehtaalta, miksi niitä sitten hotroddataan? Tehtaan tekeleet ovat aina kompromissi kustannusten, asennettavuuden, korjattavuuden, luotettavuuden, jne. suhteen ja jos jostain saa lisää ruutia vaan näkemällä vähän vaivaa, kyllä se mulle kelpaa....
     
  13. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Väitän että esim. Chevyn pikkulohkon jäähdytys on ollut 30 vuotta sitten jo viisaammin ja perusteellisemmin suunniteltu kuin tällainen keskivertojamppa edes ymmärtää. 1992 tuli SBC Gen 2 LT1 jossa oli sellaisia hienouksia kuin hammaspyörävetoinen vesipumppu, käänteinen vedenkierto ( ensin kansiin kylmä vesi ) ja sekoitusperiaatteella toimiva termostaatti ( monessa moottorissa jo -80 luvulla ). Termostaatin perseessä on toinen sulkuläppä joka sekoittaa koneen kuumaa vettä tulevaan kylmään veteen silloin kun termari on osittain auki. Vanhemmassa koneessa termostaatin auettua kaikki vesi vaihtuu kertalaakista ja lämpö käy ensin korkealla ja sitten putoaa nopeasti, eli alussa humpailee ylös -alas ennen kuin tasaantuu. LT1 ja uudemmissa ei humpaile tuolla tavalla. Sitten on ominaisuus joka koskee talviautoilijaa ja jota tuskin monikaan edes ikinä on tajunnutkaan. Lämppärin kennolta tuleva paluuletku menee aivan tietystä syystä termostaattikoteloon eikä syyläriin. Talvella kovalla pakkasella puhallin työntää mahdollisimman kuumaa ilmaa kajuuttaan josta seuraa se että lämppärin paluuvesi on kylmempää kuin kesällä. Tämä kylmä vesi työnnetään siksi termostaatin perseeseen että moottori pysyy normilämmössä myös kovilla pakkasilla. Ja kokemuksesta voin sanoa että LT ja LS koneissa systeemi toimii loistavasti. Lämpöä riittää ja kone lämpiää myös nopeasti, olen molemmilla ajanut ja ajan edelleen myös yli 30 asteen pakkasissa.
     
  14. toyota...

    toyota... Gearhead

    BMW m10 moottorin termostaatti on joku haetun tyylinen kolmihaarainen. Letkujen väliin tuleva. Liki 20vuotta kun tuollaista hypistellyt, vähän jo muistikuvat heikkoja.
     
  15. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Sähköpumpusta on vain hyviä kokemuksia. Ahdetussa Corvetten pikkulohkossa + 500 hv, oli Metzieren 43 gph sähköpumppu. Yli 10 vuoden aikana ei ollut pumpussa eikä lämpöjen kanssa yhtään ongelmaa. Pumppaa tyhjäkäynnilläkin yhtä rivakasti eikä haukkaa tehoja kierrosten kasvaessa. Lisäksi helppo ilmata nestetila kun pystyy pyörittämään pumppua vaikka kone ei käy. Samasta pumpusta on 55 gph versiokin mutta ei ollut tarvetta sille,
     
    SauliK tykkää tästä.
  16. Weijari

    Weijari Gearhead

    Tämä käänteinen vedenkierto lienee se jäähdytysnestepuolen temppu, jolla nykyisistä koneista otetaan ne tehot mitä otetaan. Luulisin, että tuolla tasalämpöisyydellä ei ole niin paljon väliä nakuttamisen kanssa kuin koneen koko lämpötilalla. Jos tasalämpöisyys olisi tärkeämpää kuin jäähtyminen, tuskin kilpa-autoissa lauhdutettaisiin öljyjä.
     
  17. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Chevyn LT1 koneessa ( 1992-97 ) kylmä vesi menee kansiin ensin, mutta siinä on rautalohko. Seuraava Gen III LS kone on alumiinilohkolla ja siinä kylmä vesi menee jälleen ensin lohkoon. Taitaa tehojen kasvu tulla pääasiassa kansista.
     
  18. Iiro

    Iiro Gearhead

    Kiitoksia kaikille. Tuo M10 termostaatti on sellainen mitä ajattelin.... eli siis seuraavaksi Motonettiin sitä ihmettelemään.
    Muillekin tiedoksi: https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/306061/794540?ajoneuvo=54

    Varmaan on vastaavia muitakin, mutta tuo on varmana ihan yleinen (=saatavuus säilyy), eikä hintakaan ole mikään mahdoton.
     
    Slant Sickness tykkää tästä.
  19. RAL9005

    RAL9005 Gearhead

  20. Iiro

    Iiro Gearhead

    Kävin hakemassa Motonetistä tuollaisen termostaatin ihmeteltäväksi ja se toimii juuri niin kuin halusin, keskeltä sisään ja ulos jommasta kummasta päästä, riippuen lämpötilasta, kokeilin oikein kattilassa sitä keittämällä.
    Ainoa mutta on se, että on aika pieni, vain n. 27mm reikien sisähalkaisija. Ideaalitilanteessa samanlainen, mutta isompi olisi haussa jottei reikien pienuus tulppaa veden kulkua.
    Onko kenelläkään tietoa jostain, esim. isompi koneisesta bemusta jossa olisi sama systeemi?
     

Kerro tästä muillekin!