Sähköauto-uskovaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

Ketjun tila:
Ketju suljettu.
  1. 383

    383 Gearhead

    :):):)
     
    Seevu, Artsi Bunker, hot1930 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. Jenkkiauto

    Jenkkiauto 1st gear

  3. kerkko

    kerkko 3rd gear

  4. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Ja nämä virtaongelmat on vielä tämän hetken ongelmia, kun ei ole riittävää latausverkostoa. Kun pikalatausasemissa olisi nyt siellä kulmalla rahastusmahdollisuus huoltoasemanpitäjillä. Kunhan siellä vaan se tajuttais.
     
  5. Inlinee

    Inlinee Gearhead

  6. Catiska

    Catiska Gearhead

    Nopeampi tapa ladata olisi hinata tuota. Moottorijarrutuksella (regeneroinnilla) saa akun ladattua yhtä nopeasti kuin pikalaturilla. Tuollaisella pienellä genulla hommassa menee ikuisuus.
     
  7. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Niin, ehkä se tötterö pitäs saaha ekaks liikkeelle että vois sitten jarrutella. Ehkä tolla aggrekaatilla saa ladattua kumminkin sevverran että pääsee edes jonkinlaiseen vauhtiin tai mäen päälle ja sitten vain menoa jarruttelemaan jotta lataantuu.
     
  8. Hai

    Hai Double Gearhead

    Dubaissa ei ole paljoa alamäkiä. Jotain hiekkakasoja kyllä, mutta ei niissä ton pulkan pyörä pyöri .
     
  9. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Tuo Corvair on vaan mielenkiintoisen persoonallisen näköinen taas kun pitkästä aikaa noin hieno värikuvakin tupsahti tuossa ruutuun.
    Niitä ei liiemmin kukaan ikään harrastellut vaikka jonninverran niitä jopa kait tuotiinkin uusina,nyt tietysti sitäkään vähää kun ei mitään muutakaan häävisti ja hintatasokin pysynyt aina vaatimattomana ns "jätejenkkien"tasolla.
    Jopa tommosena 4dht ihan silmiä miellyttävää katsottavaa eikä vie tilaa paljon USA autoksi,persoonallista tekniikkaa ja osiakin löytyy ilman muskelilisää yhä jopa USA:sta kuten koko autojakin .
    Sieltä rutikuiva eikä rapea Kalifornia yksilö vaikkapa avona,lavalla tai farmarina vaikka eihän tommosessakaan HT mitään vikaa oo....ei jokapojan harrastepeli eikä bensankulutuskaan vie vararikkoon jos semmoiset asiat mietityttää ja kääntää katseita.
    Nader juttuja ja naljaijuja ei tarvinne enää kuunnella,alle viiskymmpiset muista jos kuulleetkaan koko episodista joka olisi yhtä hyvin koskettanut takaveto Porcheista Jaltaan kaikkia takatuuppareita mutta Corvair otettiin syntipukiksi jolla rahastaa.
    Oon kerran ajanut moisella,sedanina tietty ja tais olla 65:nen,peruskutosella ja manuaalilla,tietty kun alkujaankin suomi auto.
    Outo ja erilainen vehje,jotenkin ei USA auto mutta siltikin kuin tavallinen jenkkipeli sisustaa myöden.
     
    Muokattu: 23.11.2021
    kerkko tykkää tästä.
  10. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    jaa, sijainti ei selvinnyt minulle pelkkää kuvaa kattomalla.
     
  11. f34

    f34 Double Gearhead

    Niin ja tuossahan ehdotettiin hinausta lataamiseen, eikä alamäkeä.
     
  12. aircool

    aircool 3rd gear

    Teslassa tämä hinauslataus taisi olla mahdollista. Joitain sähköautoja ei saa hinata ollenkaa.
     
  13. -late-

    -late- Gearhead

    Yleisesti hinausta kaipaavan auton oletetaan kai olevan viallinen. Hinausrajoitukset voivat liittyä vaikka jäähdytysjärjestelmän toimimattomuuden tuomaan riskiin.

    Jos toi tesla lähtis tulille ja sitä alettais vetää niin kyl kai se regenerois niin kuin muutkin sähkärit. Regenerointitehoista en tiedä, voisko ne tosiaan olla pika- tai hyperlatauksen tasoisia kun sähköinen jarrutus kuitenkin on rajallinen. Joku viisas vois laskee paljonko vaikka 0,3G olis kahden tonnin autolla, mulla ei nyt "joulet" riitä, if ya know what i mean.

    Oon nyt muutamana pnä ajellu sähkärillä ja seiten litranen on mököttäny pihalla. Alkaa olla jonkinlaisia vieroitusoireita. Tarttis vissiin tehrä jottai.
     
  14. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Riippuu nopeudesta. Yritetään:

    a = 0.3 x 9.81 m/s2 = 2.9 m/s2

    W = F * s , jaan molemmat puolet ajalla
    -> W / t = F * s / t
    -> P = F * v , sijoitetaan tuohon F = m * a
    -> P = m * a * v , sijoitellaan tuohon lukuarvot, nopeus vaikka 100 km/h
    -> P = 2000 kg * 2.9 m/s2 * 28 m/s = 160 kW

    Menikö sinneppäinkään?
     
  15. Catiska

    Catiska Gearhead

    Teknisistä rajoituksista ja häviöistä johtuen noin paljon ei akkuun tule. Ja oma Teslanikaan ei paina noin paljoa, joten sekin vähentää saatavaa tehoa ja toisaalta Tesla jarruttaa sähkömoottoreilla maksimissaan 0,2g hidastuvuudella. Mutta siellä 85W paikkeilla teho on.

    Tuosta löytyy joku juutuubivideokin. Radalla hinasivat jonkin matkaa ja sen jälkeen ajoivat samalla radalla paljon pidemmälle kuin oli hinattu. Syynä juurikin se että ajossa tarvittava teho on paljon pienempi kuin mitä regenoinnin maksimiteho.
     
    Muokattu: 24.11.2021
    Inlinee tykkää tästä.
  16. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Melko metkaa, enpä o tuollasta tiennykkään. Onko näissä olemassa raskaan kaluston tyyppistä hidastinta, että voi esim tarpeeksi jyrkässä mäessä säätää hidastusta= regeneroinnin määrää? ja tällötavoin ladata akkua ajosuoritteen aikana?
     
  17. -late-

    -late- Gearhead

    Tossa laskennan alussa putosin hetkeks kärryiltä. Mainitsemani luvut on autosta jonka yhden moottorin teho on 150kW. Akun antoteho on tietenkin paljon enemmän. DC-latausteho siinä vehkeessä on maks. 150kW eli sen verran akku ainakin pystyy ottamaan vastaan. Akkutekniikasta tietävät vois kertoo onko purku- ja varaustehoissa isokin ero.

    Näin maallikkona tsiigaillessa tuollainen teho vois ollakin mahdollista, toki monta muuttujaa on matkassa. Ne ketkä tietää vaihtosähkömoottoreista enemmän vois kertoo millaisia tehoja voidaan jarruttaa käämien kytkennöillä. Ja voidaanko jarruttaa yhtä aikaa käämeillä ja akun latauksella? Käsitykseni on että sähköinen maksimi-jarrutus on heikompaa kun akun varaustila kasvaa. Ja tietenkin muuttujia ovat myös mm. ajonopeus ja lämpötila. Joidenkin autojen lämmönhallinta voi toki tuupata tehoa taivaalle mut varsin rajallisesti luulisin.

    Erikoista sinällään että vaikka tarkoitukseni oli osallistua tähän ketjuun vain faktojen tai omien kokemusten kautta niin näin sitä vaan oon kääntyny spekuloimaan beeässää. Sorry for that.
     
  18. Catiska

    Catiska Gearhead

    Jos ajetaan vakionopeussäädin päällä homma hoituu automaattisesti. Ilman vakkaria kaasupolkimella säädetään tuota, eli kun alamäessä keventää pedaalia, auto jarruttaa generoimalla sähköä takaisin akkuihin.

    Minäkään en näistä syvällisesti tiedä. Omassa kiulussani moottorit kykenee purkamaan akkua maksimissaan n. 400kW teholla kun akku on yli 70% varaustasolla ja normaalissa lämpötilassa. Yli 10% varaustasollakin vielä 350kW. Mutta latauksessa homma menee toisin päin ja muuttujia on enemmän. 250kW latausteho on maksimi mutta laskee akun täyttyessä. Latausteho on kuitenkin ns jatkuvaa tehoa, jarrutuksessa puhutaan lyhyistä purskeista jolloin 90% varaustasolla voidaan akkua ladata regeneroinnilla tuolla auton maksimilla, eli oman autoni tapauksessa tietääkseni 85kW. Paljon enempää ei saisikaan tuollaisesta 1800kg autosta 0,2g hidastuvuudella jos 10% menee häviöihin.
    Akun ollessa kylmä tai akku likimain täynnä auto rajoittaa regenerointitehoa ja näyttää sen myös auton näytöllä.
     
    Inlinee tykkää tästä.
  19. -late-

    -late- Gearhead

    Mä en tosta yhden polkimen ajamisesta perusta. Tykkään antaa vetovoimaa kaasulla ja hidastuvuutta jarrulla, jos en paina kumpaakaan niin auto rullaa. Regeneroinnin eli ns. "moottorijarrutuksenkin" pidän nollassa, taitaa olla neljä vaihtoehtoa meidän autossa. Normaalisti ajellessa en käytä pyöräjarrua kuin ihan juuri ennen pysähdystä ja paikallaan pysymisessä (en perusta noista auto hold hommistakaan). Silloi tällöin herkistelen ja lämmitän jarruja ettei ihan jumahtais.

    Regeneraation tuoma hidastuvuus vaihtelee esim. ajonopeuden mukaan ja sitä voi kuski siis säätääkin ajon aikana. Ei se kuitenkaan mikään maastoautojen alamäkihidastin ole, mut eikös niitäkin joissain sähköreissä ole.
     
  20. Catiska

    Catiska Gearhead

    Nämä on niitä makuasioita. Joissakin saa valittua mieleisensä vaihtoehdon, joissakin ei. Itse taas en enää mielelläni osta autoa mikä ei tue yhden polkimen ajoa.
    Tekee mielestäni ajamisesta paljon vaivattomampaa kun yhdellä polkimella hoidetaan ajoneuvon ajosuuntaan tapahtuvat asiat, ratilla poikittaissuunnat. Onneksi ohjaukseen on kaikilla vain yksi hallintalaite, ei siten että vasemmalle kääntymiseen olisi oma ratti ja oikealle toinen.
    Rullaus on näissä sähköautoissa niin hyvä että omat ja perässätulijoiden hermot ei kestäisi sitä kilometrin lirutusta maantievauhdista rampin kautta risteykseen. Tai ihan taajamassakin 200m ennen risteystä auto hissukseen rullaamaan kohti pysähdystä. Ja mieluusti annan auton pitää itsensä paikoillaan automaattisesti, siinäkään en näe mitään etua itselleni että joutuisin sen tekemään itse.
    Mutta tiedän mielipiteita ja tapoja olevan monia, jokainen tässä asiassa on oikeassa. Omassa autossa on valittavissa autohold, rullaus ja ryömitys perinteisen automaatin tapaan. Regenille ei ole kuin vapaa rullaus, kevyt regen ja normaali mitä itse käytän. Sitä sitten tarvittaessa sillä voimapolkimella säädän jos auto ei itse aja jolloin se tietenkin hoituu automaattisesti.
     
Ketjun tila:
Ketju suljettu.

Kerro tästä muillekin!