Sähköauto-uskovaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

Ketjun tila:
Ketju suljettu.
  1. Latvis

    Latvis 2nd gear

    Kiitokset Catiska tästä tarkastelusta.

    Tosiaan, "polttoaineiden" hinnat jäivät minulta kertomatta, kun ne eivät olleet kysymystä kirjoittaessani muistissa. Mutta laskuista tarkastettuna, kotona näkyy sähkö maksavan veroineen ja siirtoineen 13,7 cent/kWh ja mökillä 16,9 cent/kWh. Lähihuoltiksella oli dieseli 1.688 e/l.

    Uuden auton ostaminen ei ole minulle ongelma, olen vuosien varrella jopa ostanut 2 uutta autoa, mutta ne olivat "vähän eri hintaluokan laitteita", mistä nyt on kyse.

    Autojen huollot olen tehnyt itse '80-luvun lopulta, aloittaen äiteen 1200 Ladasta ja siten aion jatkaa niin kauan kun "sokeripala suussani sulaa", joten niiltä osin autoilun kustannukset eivät valtavasti muuttuisi sähköön siirryttäessä.

    Tuosta mökkimatkasta muuten, naapurimökkiläisellä on Volvon joku täyssähköinen suv, ja hän kertoi lataavansa autoansa lähikylällä mennen tullen. Jäi kysymättä, miksei hän lataa autoansa mökillään. Hänen mökkimatkansa on n. 20 km pitempi.

    Onneksi meidän perheessä rouva hoitaa pääsääntöisesti tuon harrastekaluston kustannukset! Joten käteni ovat ja pysyvät likaisina tulevaisuudessakin. :) Minun maksettavakseni jää kohtuullisen tuoreen/luotettavan(?) arki-auton hankinta ja ylläpito.

    Rajulta edelleen kuulostaa väite, että nykyiseen kotteroon käytetyllä rahalla pääsisi kiinni melkein tuplahintaiseen sähkikseen.
    Tätä täytyy tutkiskella lisää, sitten kun seuraavan kerran olen autokauppojen saranoita kuluttamassa, sen hetkisillä hinnoilla.
     
    isalmela tykkää tästä.
  2. piti oikein käydä katsomassa kuka perkele aloittanut tämän ketjun. Harrasteautofoorumi ja äijät puhuu jostain tesla kolmosista. varsinkin tuon katiskan kannattaisi käyttää kaikki tuo oma "valaistumisensa" ihan siihen että saa jotain aikaiseksi tallissa ja vielä semmosta jota voi näyttää muillekin. Ristus mikä pelle.

    Kävin vkl tukholmassa ja Ma-Ti Hollolassa. 10v vanha mersu, jonka hankintahinta on aika perkeleen alhainen. +250 000km, auto kuin uusi ja kaikki herkut mitä tuommosessa farmarissa tarvii. 4,9 - 5,1litraa dieseliä sadalla, vuosikulut on enemmänkin sitä että yksi tai kaksi öljynvaihtoa kaverin korjaamolla (long life öljyt + suodatin +100e yhteensä). Katsastus ja renkaat silloin tällöin mutta menee niitä noissa akkukärryissäkin.

    Huomenna käyn trailerin kanssa Oulussa, mutta taidan säästää sen reissun kun eihän tuommosella vajaan 200hp turbodiesel mersulla kannata traileria vetää. Kalastaja Katiska voi tulla sähkökinnerillä niin maksan perkeleen hyvät palkat ja km korvaukset kun käy tuon yhden auton viemässä Ouluun. Eikä mitään selittelyitä ja kitinöitä. Voidaan siirtää päivämäärää jos on akalle tullut luvattua että ei saa lähteä reissuun. Traileri perään ja oulun reissu niin nähdään miten se kalusto liikkuu sähkön voimalla. Minä istun tarkkailijana takapenkillä ja saatan kirota jos homma ei onnistu.

    Minä en ole tehnyt laskelmia, mutta sen voin sanoa että yhden työmatkareissun teen ja sillä hinnalla maksan auton vuoden kulut valtiolle ja vakuutusyhtiölle. Toisilla reissuilla maksan kaikkien 5-6harrasteauton kulut kiinteät kulut. Lopuilla reissuilla maksan kaikkien autojen käyttökulut..... ja haaveilen sähköautouskovaisuudesta ja sähköautomeetingistä jossa kädet kainaloissa vertaillaan katiskan kanssa missä on hyvä pysähtyä paskatauolle ja missä muuten vain syömään säilöttyjä sämpylöitä latailun aikana.
     
    Zejk1 tykkää tästä.
  3. DslCat

    DslCat Gearhead

    Voin valottaa omiakin taustoja.. vaikka paksusähköinssi olekin, en ole sähköautovastainen - näen niissä monia hyviä puoliakin.. ennenkaikkea tämän hetken valtiovallan puolelta tapahtuva tukeminen, tuputtaminen tai "toisen pussissta syöminen", eli jos haluat hyötyä vielä, niin siinä pitää olla jo mukana. Ei 5 vuoden päästä kun käyttäjiä on liikaa, valtio saanut rahvaan kääntymään - sitten alkaa rahastus kun mato on jo koukussa..

    Vaimolle laitettiin tuolla V60D5 TwinE AWD -17 eli töpsölihybridi 1½ vuotta sitten. Nää ruotsin tuonnit yllättävän halpoja (reilut 20k€, 50tkm ajettuina). Siinä CO2 48g ja sen mukaan ajoneuvoveron perusosa, mutta päälle dsl vero n. 400 extraa. Toisaalta bensakoneiseen nähden tuon 400€ kuittaa reilun 5tkm vuosiajoilla. Akusto on 12kWh (50km range) ja sähkömosa n. 70hp taka-akselilla (rwd)- 5 pyttynen 2.4dsl taas edessä (fwd). Eli yhdessä AWD - mainio toteutus ilman kardaania, ja toimii hienosti ilman kuumottavaa torsen/haldex mehukytkintä. Vetäähän näillä saa 1.8tn

    Miten toimii käytännössä - työmatka hällä on 6km suuntaansa, ja jos marketeissa poikkee tulee 4 km lisää. Pelkkä taajama-ajoa 30-60 alueilla. Jos Liiterin ilmaislatauksessa kaupassa käynti kestää 30min, niin ilmaista ajoa :D
    Kotona tuo auto on aina töpsölissä. Ihan noin halpaa mitä katiska kertoo ei meidän sähkökään ole; 3x35A liittymä ja kaiken jälkeen viivan alle jää n. 12 snt/kWh (tässä siis kilpailutettavan energian osuus on 5,59snt/kWh) - epäilyttää siksi tuo 9 snt hinta. Kesällä vielä pörssisähköllä ehkä, mutta ei varmasti nyt.. oma hinta kiinni 2v 2-t kausisähkösopparissa; talviarki 6,55snt, 0€/kk. Nyt pitää plugari ajastaa klo 22 jälkeen kytkeytyväksi.
    Käytännössä tuo v60 kuluttaa noilla ajoilla pelkästään sähköä lämpimän ½ vuotta. Laskin elokuun hinnoilla (omakotisähkö ja dsl), että sen hetkisillä hinnoilla sähköllä ajaminen vastasi rahaksi muunnettuna 2 litraa dieseliä/100km, eli liki 3 kertaa halvempaa mitä naftalla - nyt talven kynnyksellä vieläkin halvempaa - sähkö maksaa saman, mutta dsl +0,4€/litra kalliimpaa.
    Kesällä volle kertoo kulutuksen olevan 1.0l/100km (kun hällä ei e-range riitä harrastuksiin), nyt se on 2.0 kun webaa polttelee - ja nousee vaan (n. 2.5) kun pakkanen pysyy -10C huitteilla, eikä anna sähköllä ajaa ekaan 2-4km. Weba tietty polttelee 0.2-0.5l/h.

    Joku tykkää, että turhaa painoa (akusto) tässä mukana - vielä turhemmat ne olisi täyssähkärissä tämän tyylin ajossa ja latauksessa, mutta tällä ajelee asuntovaunua tai venettä vedellen siinä missä muilla nelikko D5 volvoilla. Olisko omat tarpeet optimoitu o_O
     
    Muokattu: 2.12.2021
    JYR, isalmela, Isamu ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  4. Roger that

    Roger that 1st gear Bannattu

    Catiskalla on oma mielipide ja Auliksella omansa. Kommunismissa ollaan kaikesta samaa mieltä. Suomessa ei tarvitse olla, täällä on mielipiteen ja sananvapaus!
     
    impala-63, JYR, Seevu ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  5. Simon Templar

    Simon Templar Gearhead

    Pitäiskö kaikkien olla tallissa tekemässä jotain kämästä katalogi rodia ja esitellä sitä muille? Tai ajaa joka päivä traileri perseessä? Ristus mikä pelle.
     
    impala-63, Rihma, Lowry ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  6. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    9c/kwh veroineen ja siirtoinen sähköä? 3c energiasta alkaa olla aika halpa kun siirtohan on varmaan luokkaa 6.
     
  7. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Mielipiteen- ja sananvapaus on juuri niin kauan kun olet samaa mieltä suvaitsevaiston kanssa.
     
    faikku66, Seevu, Inlinee ja 1 muu tykkäävät tästä.
  8. Latvis

    Latvis 2nd gear

    Yleesä ohitan nämä "popcorn intot" olan kohautuksella ja jatkan elämääni, mutta nyt meni niinpaljon tunteisiin, etten pysty!

    Jos tuo raivoamisesi Catiskalle sai alkunsa siitä, että pyysin häneltä arviota normiauto/sähköauto kannattavuudesta omalla esimerkilläni, jonka sain, ei pitäisi olla sinun ongelmasi.

    Todennäköisesti se laskelma oli laadittu optimistisilla luvuilla, mutta suuntaa antavana sitä voitaneen pitää. Kun seuraavan kerran olen arkiautoa hankkimassa, aion tuota laskelmaa soveltaa sen hetkisillä hinnoilla ja teen valintani sen mukaan. Senkään ei pitäisi olla sinun ongelmasi.

    Meistä tällä foorumilla notkuvista jokainen käsittääkseni tekee valintansa omista lähtökohdistaan, rahat, tilat, taidot, yms. Ja ne kaikki ovat kompromisseja myös läheisten ihmisten kanssa, olipa se perhe tai kaveripiiri. Jos sinä pystyt elämään elämäsi ehdoitta ottamatta huomioon em. seikkoja, niin isot onnittelut sinulle! Minä en siihen pysty. Ja rohkenen vielä epäillä, ettei kovin moni muukaan!

    Se, että rakentelet hienoja rodeja (olen katsellut kuvia netistä ja Oulussa ihan "livenä") ja olet ilmeisen mittavan uran kiihdytys suoriakin tahkonnut, ei minun mielestäni vielä nosta sinua sellaiselle jalustalle, että sieltä voisit määrätä kuinka meidän muiden tulee elää ja miten me saamme liikkua ja mitä (ja miten) harrastaa.

    Jatka toki tinkimättömien autojen rakentelua, sen sinä osaat. Mutta lopeta elämän ohjeiden jakaminen, sitä sinä et osaa!

    -Auno Latvalehto, Kempele.

    Edit: Lisätään vielä sekin, mistä minä pillastuin, jos se ei vielä selväksi käynyt.

    Se että Aulis ja Catiska ovat kränäväleissä on murheellista, mutta se ei ole minun ongelmani.

    Mutta se, että Catiskan kanssa käymäni, mielestäni asiallisissa merkeissä sujunut ajatusten vaihto otetaan "lyömä aseeksi" eri henkilöiden väliseen riitaan on kyllä, piru vieköön, minunkin ongelma!!

    -Sama-
     
    Muokattu: 3.12.2021
    JYR, pe-le, Seevu ja 8 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  9. Catiska

    Catiska Gearhead

    On se hienoa aulis että sinulla tuo runosuoni kukkii ja haluat piristää kaikkien päivää täälläkin. Käyt varmaan muissakin ketjuissa avautumassa jos aihe on lipsahtanut vähän tuoreempaan kalustoon, vai kierrätkö vain perässäni vainoamassa minua?

    Tiedän että saat tallissa aikaiseksi yhtä sun toista. Samoin minä ja ihan sellaista mitä kelpaa näyttää muillekin. Ja hyvin on kelvannutkin näyttää.

    Jos joku ihmettelee mistä auliksen lapsellinen käytös kumpuaa niin kerrotaan taustaa. Noin kolme vuotta sitten aulis soitteli minulle ja turisi innnolla rodiasioita sekä pyyteli työnkin osalta käymään moikkaamassa. Sitten oli keksinyt jotta olin tykännyt jonkun hepun viestistä täällä OD:lla missä ko viestin kirjoittaja oli eri mieltä asiasta kuin aulis. Siitä kimpaantuneena sitten soittamaan minulle ja raivosi puhelimessa kun olin tykännyt siitä toisen hepun viestistä. Sen jälkeen nämä vuodet on jaksanut vainota täällä OD:lla kirjoituksiani.


    Miksi ihmeessä tulisin toiselle puolelle Suomea raahaamaan sinun romujasi?? Omissa on tarpeeksi. Juuri tuossa kuukausi sitten omalla sähkövatkaimella kiskoin Lappeenrannasta trailerin Karkkilaan ja toin tullessani -35 Chevyn rodiaihion kotiin. Eiköhän sovita aulis siten että sinä kiskot omat romusi millä haluat, minä kuljetan omani, millä haluan.
     
    impala-63, Volvo_5.7, JYR ja 10 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  10. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Ilmeisesti pelkkä hylsy että mahtuu 910kg vetomassaan?
     
  11. Catiska

    Catiska Gearhead

    2019 malleissa oli tuo 910kg vetomassa. Sittemmin se nousi vähän ylemmäs. Mutta saattoi se silti vähän ylittyä ;)
     
  12. Rihma

    Rihma 2nd gear Bannattu

    Ihan uskomaton vajakki. Vinkkinä, hommaa sivuillesi joku englanninkielentaitoinen oikolukija, sattuu päähän vieläkin ku yritti lukea sitä paskaa. Ehkä tämän ”harrastefoorumin” typerin kusipää.
     
  13. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Onko kolmosessa jo 1200kg? Jos joskus ostan oikean sähköauton niin se on akun koon jälkeen oikeastaan ainoa seikka jolla on merkitystä.
     
  14. J.J.

    J.J. Gearhead

    Just tuossa muuten Lapin reissulla satuin bongaamaan teslan asuntovaunu perässä. Perässä oli joku vanhempi vaunu jossa keltainen keskiraita ja tesla oli valkoinen kolmonen.

    Catiska mainitsikin skodan sähköauton mahdollisesti hyvänä vaihtoehtona. Tuossa olikin juuri tutulla semmoinen e-nakki viikonlopun testissä, ihan laadukkaan oloinen peli, paremman oloinen kuin volkkarin id4. Malliltaan skoda on vähän kuin farkun ja tila-auton väliltä, taisi olla takaveto.
    Hinta siinä viidenkympin kantturoilla, kyllä semmosen voisi käytettynä parilla kympillä ostaa, saas nähdä ajan kanssa miten hinnat kehittyy.
     
  15. Roger that

    Roger that 1st gear Bannattu

    Talvi tuli ja kaikkia vähän v*tuttaa. Se kun ei saa enää kunnon pitoja. Eiköhän sitä Suomessa mahdu samalle vapauden baanalle rodit siinä missä sähkäritkin.
     
    Kalja imuri ja Latvis tykkäävät tästä.
  16. Lpiikki

    Lpiikki 3rd gear

    Kattelin aamukahvilla ja jotenki tuli hyvä fiilis että propellihatut yrittää,vaikka eihän tämä uusi keksintö ole mutta jos tavara saatais ihmisille arkikäyttöön niin..
     
  17. Artsi Bunker

    Artsi Bunker 2nd gear

    Minusta on koko ajan ollut hullua että toiset koittaa kieltää polttomoottorit kun toiset koittaa kehittää vaihtoehtoisia polttoaineita ja moottoreita, samaan aikaan maaseutu tukitaan täyteen tuulivoimapuistoja, vasta avatut turpeennostosuot ajetaan alas, vanhemmat autot viedään afrikkaan, haketta ja turvetta tuodaan ulkomailta, viljelyssä suositaan "kukka"peltoja, viljaa tuodaan ulkomailta. Anteeksi tämä oksennus mutta tämä toiminta ihmetyttää yksinkertaista ihmistä, no olenkin saastuttaja pahimmasta päästä. Lämmitän hakkeella, ajan sekä dieselillä, bensalla ja pö:llä, olen maanviljelijä ja asun maalla.
     
    hartsa69, malvasto, jutikka ja 10 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  18. Peeaa

    Peeaa Gearhead

    Aika lailla samanlaisia mietteitä minullakin!
     
    Swinger ja Artsi Bunker tykkäävät tästä.
  19. Artsi Bunker

    Artsi Bunker 2nd gear

    ...Sitten vielä kuulin että yksi lähellä olevista tvpuistoista on myyty ruotsalaisille ja sen sähkö norjalaisille. Eikä siinä kaikki... Metsäni ei vähennäkkään omia hiilipäästöjä vaan ne onkin valtionmettiä siinä laskussa, minä siis saaastutan.
     
  20. f34

    f34 Double Gearhead

    "......Sitten vielä kuulin että yksi lähellä olevista tvpuistoista on myyty ruotsalaisille ja sen sähkö norjalaisille"

    Kun ihmettelin, että mikä on tvpuisto, niin löysin netistä: Transvestiitista käytetään lyhennystä TV.
    Ei ole ihme, että ruotsalaiset halusivat ostaa tvpuiston
     
    Peeaa ja Inlinee tykkäävät tästä.
Ketjun tila:
Ketju suljettu.

Kerro tästä muillekin!