1958 Chevy Brookwood custom

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Seevu, 30.8.2020.

  1. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Neljä litraa SlickSandia myöhemmin:
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    + 13 muuta osaa. Olis kait sitä voinu vähempikin SS riittää. Amerikanmaalarit ohentaa tuota asetonilla. En kokeillu ja appelsiini on aika raju.

    Millä karkeudella muuten blokkaatte? Ekaa kierrosta tein suoraan 500:lla, mutta olisiko syytä aloittaa karkeammalla?

    -J-
     
    rekkamies, esmi, impala-63 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  2. Visa

    Visa Gearhead

    240,320,400,600 meni oma
     
    Seevu tykkää tästä.
  3. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Akseli ja tankki sylissä.

    Ensin sovitin toisen puolen ilmajousen kiinnikkeen ja kyllä kannattikin sovittaa. Ei menny heittämällä, niinkuin oikealle puolelle. Jousen yläkupiin tulevan putkilon korvake oli 15mm. liian korkealla ja putki tietty väärässä asennossa. Irrotin korvakkeen ja hitsasin (tällä kertaa kunnolla) oikeaan paikkaan. Jenkkien saumassa ei oo sulanu ku lanka..
    [​IMG]

    Akseli tuli alas ilman murheita. Pultit ei olleet tiukassa ja käsijarrukaapelit ja jarruletku irtosivat nätisti. Akseli on sininen ja tukivarret valkoiset.
    [​IMG]

    Ylätukivarren kiinnike lienee korjattu vauhdissa käteen sattuneilla palasilla.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Ilmeisesti väljän puslan takia kuvat tukivarressa.
    [​IMG]

    Tankki on ihan mukavassa kunnossa.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Mukava ylläri oli sekin, että takajarruista ei oltu heitetty hilppeitä helve**iin, niinku etujarruista.
    [​IMG]

    Pitää kysellä kaverit läpi, josko johonkin pääsisi painepesurilla akselin ja tankin pesemään.

    Tästä on taas mukava jatkaa :)

    -J-
     
    rekkamies, Kustom STW, esmi ja 1 muu tykkäävät tästä.
  4. Kauniisti sanoen tuo ylätukivarren kiinnike on hämmentävän näköinen viritys. Jotenkin mun on vaikea kuvitella, että semmoinen menee rikkikään kovin helposti.

    Löysin tämmöisen viriosan googlamalla ja siinä on mielenkiintoista tarinaa:

    The design was only used for one year (1958). The following year (1959), the Impala went to an upper trailing arm for adjusting the pinion angle and then used a panhard rod for controlling the lateral location of the rear end. Technically the 1958 upper arm had better lateral control but terrible pinion angle control.

    Voiskos tuo akseli olla esim. uudempi, johon joku kyläseppä on läästinyt tuon korvakon kiinni? Tai jotain..
     
  5. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Joo luin tuon saman jutun joskus. Pitääpä katsoa kertooko valunumero perän vuosimallista mitään. Ylätukivarsi oli muuten aika järeästi shimmattu oikealta puolelta.
    [​IMG]

    Tuo jälkituraus on kyllä tehty joskus myöhemmin, koska korvake on perän puolelta sinisessä maalissa. Toki on mahdollista, että sitä on räitty useampaan otteeseen. Takapäässähän oli ne kahdet toisiinsa sisäkkäin hitsatut jousetkin, joten ei yllättäisi.

    -J-
     
    Muokattu: 6.12.2021
  6. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Sinisen maalin peittämät hitsaukset näyttävät ihan tehtaan miesten tekemiltä. Corvairissani oli kaikki saumat samaa laatua.
     
    Inlinee ja Seevu tykkäävät tästä.
  7. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Juu noi ameriikanroiskeet on tutun näköisiä useammastakin autosta.
     
  8. Tossa viriosan sivulla on kuva alkuperäisestä:

    [​IMG]
    Aika erinäköinen, mutta hitsausroiskeita tosiaan on..:)
     
    Seevu tykkää tästä.
  9. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Toisaalta näissä tehtaan hitsauksissa on se hyvä puoli, et voi roiskasta vähän puolihuolimattomasti hitsillä, ja tyytyväisenä taputtaa itteään selkään että ei siitä huonompi tullu ku tehtaaltakaan.. :poff:
     
    falcon1, Gary Grand, MJF ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  10. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Otin kiinnikkeestä mitat ylös ja laikkasin sen veke.
    [​IMG]

    Purin kaikki perästä irti, niin on mukavampi liikutella. Sininen maali on ihan pirun tiukassa. Saa jäädä alle.
    [​IMG]

    Koitin hiukan murikasta katsella kosketusjälkeä, mutta väri tais olla sopimatonta siihen hommaan. Ehkä jotain osviittaa saa. Hiukan väljää tuntui olevan jossain. Välitys on aika perus 3.36. valunumeron perusteella 1958:n oma perä.
    [​IMG]

    [​IMG]

    -J-
     
  11. 3725899 on valunumero, joka on ollut käytössä 55-64.

    Mutta tuo toinen numero voisi kertoa enemmän Mä törmäsin tämmöiseen kaavaan muutamassa paikassa. Esim:

    A267

    A=Jan, 26= the day of the month, 7= year (1957)


    Eli samalla logiikalla:

    D107 olisi

    D=Apr ja 10= the day of the month, 7= year (1957)

    Jos kaava olisi oikein ja se perä olisi vuosimallia 1957, niin se voisi selittää sen epämääräisen korvakon?

    Oli miten oli, niin tuli vastaan tämmöinen juttu, jossa siihen asennetaan lukko:

    https://www.chevytalk.org/fusionbb/showtopic.php?tid/223802/
     
  12. trifive

    trifive Gearhead

    Samaa mieltä valumerkkien tulkinnasta.

    Lokakuussa valmistettiin jo seuraavan vuosimallin autoja. Eli todennäköisesti on 58:n murikka. Tosin samanlainen on 57:ssa.

    57:ssa oli vielä lehtijouset joten nuo toisetkin kiinnikkeet olisi sitten räpelletty tuohon akseliin jälkeenpäin.
     
  13. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Juu tulkitsin myös toisen samalla tavalla. Viiskasin perä tuo on. Tuota mallia ylätukivartta ei ole ollut muissa vuosimalleissa ja korvake oli ihan tehtaalla laitettu. Puslan ympäristö vaan oli korjattu. Siitä löytyi vielä halkeama banjokopan päältä. Näkynee hiukan tästä kuvasta:
    [​IMG]

    Tuollaiseen murikkaan olen jo kerran laittanut lukon. Youtubesta löytyi kolmeosainen video, jossa pyörätuolissa istuva vanhempi herra näyttää asennuksen niin hyvin, että ensikertalainenkin onnistui. Viiskasiin ei tule lukkoa, kun sille tonnille on muutakin käyttöä.

    -J-
     
    Muokattu: 7.12.2021
  14. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Ai stana, kun tästä voi tulla vielä ikävää kasausvaiheessa:

    Pussukan yläkiinnikkeen sisällä on pinnapultti ja mutteri tulee kopan ja rungon väliin. Nyt mahtuu juuri ja juuri tekemään, kun ei ole taka-akselia paikoillaan, mutta saapa nähdä joutuuko ensin laittamaan ilmajouset killumaan ja sitten sujuttelee akselin alle, vai miten. Koppa ei nouse rungolta :D:D
    [​IMG]

    Ilmapussi ensin kiinni putkeen ja sitten pitää nostaa systeemi paikoilleen. Onneksi sivukorvakkeen pultilla kokonaisuuden saa killumaan paikoilleen.
    [​IMG]

    -J-
     
    esmi ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  15. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Viikonloppuhommia. Ei mitään mullistavaa, mutta edistystä kummiskin. Maalaaminenkin sujuu hiukka paremmin. Kahdeksasta listasta vaan neljä uusiksi :D Johtui kyllä siitä, että valaistus oli huono ja aavistuksen jäi hankaliin paikkoihin pohjamaali kuultamaan. Ei kait sitä olisi kukaan muu huomannut kuin minä itte.

    Takaovien ja a-pilareiden listat meni uusiksi.
    [​IMG]
    (onpas suttuinen kuva.. sorry)
    [​IMG]


    Kuvan listat kelpuutin. Kiinan fendereille ei paksu slicksand-kerros riittänyt, piti laittaa lastakittiä varuiksi.
    [​IMG]

    Jarrukilvet sain puhallettua, kun ensin siivosin puhalluskaapin ja vaihdoin hiekan tilalle alumiinioksidin. Puuilon hiekka menee niin äkkiä pölyksi, ettei kaapin sykloni pysy perässä vaan vetää suodattimen tukkoon ja puhaltamisesta ei tule mitään. Sumuttelin noihin vielä fosforihappoa päälle ja puhallan parit paikat uudestaan.
    [​IMG]

    Toinen pakosarja osoittautui oikein hyväkuntoiseksi. Nyt kun löytyisi vielä toiselle puolelle yhtä hyvä (ja halpa). Kuvassa ennen käsittelyä.
    [​IMG]

    Perään sorvasin uudelle kiinnikkeelle ameriikanmallin mukaan paloja. Nivellaakeri (tuo pikkuruinen sinimusta) tuli haettua tukivarteen, kun lienee jämäkämpi, kuin kumipusla. Alkoi kyllä mietityttää laakerin kestävyys. Etran myyjäkään osannut sanoa siitä mitään.

    Sisäreikä nivellaakerissa 20mm. (sbc männäntappi menee kivasti 1/2" pultille holkiksi), ulkohalkaisija 35mm. (sorvasin tiukan kiinnitysholkin ja laitoin siihen rasvanipan) ja leveys 16mm. On kyllä SKFn suojattu laakeri.
    [​IMG]

    -J-
     
    Isamu, Visa ja esmi tykkäävät tästä.
  16. Hienoa tekemistä taas kerran. Toi säädettävä tukivarren kiinnike voi olla muutenkin paikallaan, kun auton korkeus on eri kuin alunperin. Ja jos se kardaanikulma oli silloin alunperinkin huono. Nyt sitä saa ainakin vähän säädettyä.
     
    Visa ja Seevu tykkäävät tästä.
  17. OldwarHorse300

    OldwarHorse300 1st gear

    Hyvältä näyttää. Mikä suutin koko on käytössä? Kunnon suuttimella (väh. 2mm tai mieluiten 2,5 mm) tasoittuu ehkä paremmin. Ohennus asetonilla voi olla riski , eteenkin jos sattuu olemaan huonolaatuista asetonia jossa on vettä mukana ( korona tuonut näitäkin murheita mukanaan..) ja taitaa olla ettei valmistaja suosittele kaman ohennusta.
    Oma kokemus eri polyestereistä on että ovat hyvin herkkiä kamoja yleensäkin (lämpötilalle, seokselle, pohjalle, ja vaikka mille) tosin SlickSand ei ole puhdas polyesterin. ..ja vielä, blokkaamisen teen 240# ja siitä satkun välein, koko ajan terävä paperi ja antaa sen tehdä työ , tai muuten tulee painettua liikaa ja silloin rupee kovakin klossi hakemaan montun pohjia turhaan.
    Iloisia hionta iltoja:D!
     
    Seevu tykkää tästä.
  18. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Kiitokset neuvoista! 2mm. suutin on käytössä. Ei mua sinänsä appelsiini tuossa haittaa. Työtä hitusen enemmän.

    -J-
     
    OldwarHorse300 tykkää tästä.
  19. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Taas piti aloittaa ihan jotain muuta: takalasille jigi. Onneksi veli on näitä tehnyt, niin saa neuvoja ja Kuttilaankin n. vartin matka, joten ei pahasti harmita, jos korjata pitää.

    Laitoin takaluukkuun chopatun uuden tiivisteen paikoilleen ja taivuttelin ja taoin 3x20 lattaraudasta kehikkoa.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ikävästi piti kesken jättää tältä päivältä :(

    -J-
     
    Kustom STW, Gary Grand, teippi-mikko ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  20. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Tänään jaksanu ku vähän Temaduria proiskia. Pikkuosia ja PG:n öljypohja. Pohjan piti kyllä tulla kullan väriseksi, mutta kun mustaa nyt oli kannussa vielä. Kindigillä olisivat oikoneet öljypohjan, mutta kaipa mä johonkin koitan rajaa vetää :D:D:D

    [​IMG]

    [​IMG]

    Muutakin pikkusälää tuli maalattua, mutta ei kuvattua.

    -J-
     
    esmi, Gary Grand, Fuselage ja 1 muu tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!